0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مجموعه داستان های شاهنامه جلد 4
٪40

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی مجموعه داستان های شاهنامه جلد 4

قیام کاوه، سرنگونی ضحاک
نویسنده:
محسن دامادی
درباره مجموعه داستان های شاهنامه جلد 4

داستان قیام کاوه سرنگونی ضحاک را می‌توان از برجسته‌ترین بخش‌های اساطیری شاهنامه دانست. آنچه اسطوره این داستان یعنی کاوه آهنگر را در میان داستان‌های شاهنامه متمایز و محبوب می‌کند، برخاستن کاوه آهنگر از میان مردم و طبقه فرودست است. نویسنده کتاب محسن دامادی (Mohsen Damadi) با تسلط کافی روی داستان توانسته آن را با زبانی ساده از شاهنامه روایت کند.

فردوسی شاعری حماسه‌سرا با سرایش کتاب شاهنامه، روایتگر تاریخ اسطوره‌ای ایران‌زمین شده است. این داستان‌ها و رزم‌ها در شاهنامه، در قالبِ داستان‌هایی هیجان‌انگیز سروده شده است و داستان قیام کاوه نیز یکی از همین روایت‌هاست.

در روزگار پادشاهی ضحاک دادخواهی ناشناخته به نام کاوه به پشتیبانی فریدون و مردم حماسه‌ای جاودان می‌آفریند. این داستان روایت پیروزی مردمی ستم دیده است که طی هزار سال مغز جوانانشان ظالمانه، خوراک ماران ضحاک بوده است. دادخواهی کاوه، ضحاک را شگفت زده می‌کند؛ چنان‌که آخرین پسرش را به او باز برمی‌گرداند و از او درخواست می‌کند سندی را امضا کند که در آن گفته شده بود که ضحاک همیشه عدالتخواه بوده است. اما کاوه این کار را انجام نمی‌دهد و نامه را پاره می‌کند و با پسرش از درگاه ضحاک خارج می‌شود. پس از آن کاوه مردم را گرد می‌آورد و برای آنان سخنرانی آتشینی می‌کند تا مردم را با خود همراه کند.

کتاب صوتی قیام کاوه سرنگونی ضحاک چهارمین جلد از مجموعه داستان‌های شاهنامه است. رویکرد محسن دامادی در این کتاب روایتی امروزی به زبانی ساده در میان اشعاری مرتبط با داستان از شاهنامه است. طبیعی است که فهم دقیق این کتاب برای غیرمتخصصان چندان سهل و ساده نباشد. برای حل این مشکل، نویسندگان و محققانی چون محسن دامادی (Mohsen Damadi) متن شاهنامه را بازنویسی کرده‌اند. انتشارات کتاب سرای نیک این کتاب را چاپ کرده است.این کتاب در دسته‌بندی شعر کهن در فیدیبو موجود است.

محسن دامادی را بیشتر بشناسیم

این نویسنده‌، کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی در سال 1338 در کرمان به دنیا آمد. وی که بیشتر به عنوان فیلم‌نامه‌نویس شناخته می‌شود، سینمای حرفه‌ای را با فیلم «آپارتمان شماره ۱۳» آغاز کرد. همچنین محسن دامادی یکی از نویسندگان بسیار خوب در نگارش و تدوین مجموعه داستان‌های شاهنامه است که آثار جذابی را با اقتباس از شاهنامه فردوسی نگاشته است. از میان این آثار می‌توان به «هفت خوان رستم»، «بامداد افراسیاب» و «پسران فریدون» اشاره کرد.

چرا باید کتاب قیام کاوه سرنگونی ضحاک را خواند؟

داستان «قیام کاوه سرنگونی ضحاک» یکی از خواندنی‌ترین قصه‌های شاهنامه است. ستمگری شاهی دیوصفت، در دوران حکومت تازیان به ایران که با قیام کاوۀ آهنگر و فریدون و مردم ایران، به پایان می‌رسد و جز عبرتی برای خواننده بر جای نمی‌گذارد.فضای داستانی موجود در شاهنامه درس بزرگی به همگی می‌دهد درس اخلاق و جوانمردی. تکرار روایت‌هایی مانند شاهنامه از دوران کودکی می‌تواند مقام و منزلت انسانی و وارستگی را در انسان شکل دهد. شنیدن کتاب صوتی داستان قیام کاوه بسیار پُرماجراتر از آن است که بتوان در یک یا دو سطر خلاصه‌ای از آن ارائه داد. اگر اهل شنیدن پادکست هستید و بیشتر ساعات در راه بودن و یا آشپزی و رانندگی را با گوش‌دادن به پادکست‌ها سپری می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که کتاب‌های صوتی مرتبط با شاهنامه‌ را در لیست کست باکس خود بگذارید کتاب قیام کاوه سرنگونی ضحاک نیز با گویندگی فرهاد اتقیایی می‌تواند گزینه خوبی برای آغاز باشد.

در بخشی از کتاب قیام کاوه سرنگونی ضحاک می‌شنویم

ضحاک خشمناک به کندروی پیشکار گفت که او خیال باطل دارد، دل مردم هنوز با اوست. گفت من با سپاهیانی وفادار به کاخ شاهی هجوم برده و تاج‌وتخت ازدست‌رفته را پس می‌گیرم.

جهان‌دار ضحاک ازآن گفت‌گوی

به جوش آمد و زود بنهاد روی

بیامد دمان با سپاهی گران         

همه نره دیوان جنگ آوران

ضحاک و سپاهیان وفادار او که از دیوان و جنگ‌آورانی وحشی بودند، آشنا با بیراهه‌ها به‌سوی کاخ رفتند. ضحاک به بام کاخ خود رفت.

ز بی‌راه مر کاخ را بام و در

گرفت و به کین اندر آورد سر

خبر به گوش فریدون و سپاهیان او رسید همه به تاخت رسیده و از اسبان فرود آمدند تا در آن راه‌وبیراه تنگ و تاریک مبارزه‌ای سنگین آغاز شود.

سپاه فریدون چو آگه شدند        

همه سوی آن راه بی‌ره شدند

ز اسپان جنگی فرو ریختند        

در آن جای تنگی برآویختند

ضحاک بی‌خبر بود که مردم شهر نیز هرکس توانایی مبارزه دارد بر بام و در کوچه سنگر ساخته و با سپاهیان او مبارزه می‌کند.مردم از ستم ضحاک دل‌خون و هوادار فریدون بودند.

همه بام و در مردم شهر بود

کسی کش ز جنگ آوری بهر بود

همه در هوای فریدون بدند

که از درد ضحاک پرخون بدند

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب قیام کاوه سرنگونی ضحاک

عاشقان ادبیات نمی‌توانند از آثار فردوسی بگذرند. فردوسی با کتاب شاهنامه، روایتگر تاریخ اسطوره‌ای ایران‌زمین شده و اینگونه، یادگاری بی‌مرگ و بی‌زمان برای تمام فارسی‌زبانان پس از خود به جا گذاشته است. شعر فردوسی حماسی است و شاید در هر دوره تاریخی حرف‌های زیادی در دل اشعارش نهفته باشد. در ادبیات فارسی بی‌شمار کتاب‌های دیگری در حوزه شعر کهن وجود دارند که در ادامه به تعدادی از این کتاب‌ها اشاره می‌کنیم:

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
206.۴۰ مگابایت
مدت زمان
۰۳:۴۰:۳۲
نویسندهمحسن دامادی
راویفرهاد اتقیایی
ناشرانتشارات کتاب‌سرای نیک
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۲/۱۸
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۲۰۶.۴۰ مگابایت
۰۳:۴۰:۳۲

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.2
از 5
براساس رأی 5 مخاطب
حال‌خوب‌کن ✨ (1)
سرگرم‌کننده 🧩 (1)
5
ستاره
80 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
20 ٪
4 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
1

از صداش خوشم نیومد، گوینده شاهنامه باید پر قدرت و خش دار باشه،. اصلا حالم بده شد اینو گوش کنم، بعدش اصلا احساس نداره انگار فقط میخواد بخونه بره تا زنگ کلاس نخورده

5

عجیب است که تاریخ تکرار شدنی است.تصویرهای کتاب چه آشنا هستند در دل تاریخ و افسوس از آدمی که نمی آموزد

5
حال‌خوب‌کن ✨
آرامش‌بخش 🌱
سرگرم‌کننده 🧩

متن و صدا عالیه

5

خیلی خوبه

4.2
(5)
سرگرم‌کننده 🧩 (1)
55,000
٪40
33,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مجموعه داستان های شاهنامه جلد 4
٪40
مجموعه داستان های شاهنامه جلد 4
قیام کاوه، سرنگونی ضحاک
انتشارات کتاب‌سرای نیک
4.2
(5)
سرگرم‌کننده 🧩 (1)
55,000
٪40
33,000
تومان