0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
والدین سمی
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی والدین سمی

راهکارهای عملی برای شناسایی، کنترل و خنثی سازی رفتارهای غلط والدین
درباره والدین سمی

خانواده اولین نهادی است که در شکل‌گیری شخصیت هر فرد تأثیر می‌گذارد و داشتن یک خانواده‌ی سالم می‌تواند بزرگترین شانس هر کودکی باشد. واقعیت این است که اگرچه بچه‌های زیادی در محیطی امن و آرام بزرگ می‌شوند اما تعداد خانواده‌هایی که والدین در آن‌ها پر از رفتارهای سمی هستند هم کم نیست. ما همواره به لحاظ فرهنگی برای پدر و مادر نقش مقدسی قائل شده‌ایم و همین باعث شده است گاهی واقعیت را درباره‌ی ضعف والدین نپذیریم و در تله‌ی خودسرزنشگری بیفتیم. سوزان فوروارد در کتاب والدین سمی تلاش کرده است راهی پیش پای آن‌هایی که به‌خاطرداشتن پدر و مادری ناسالم در کودکی آسیب جدی دیده‌اند بگذارد.  

معرفی کتاب والدین سمی، مواجه با واقعیتی دردناک

والدین سمی یا toxic parents یک کتاب قدیمی است. این کتاب اولین بار در سال ۱۹۸۹ با عنوان کامل toxic parents: overcoming their hurtful legacy and reclaiming your life منتشر شد اما مفاهیم آن به‌قدری جهان‌شمول و بدون تاریخ هستند که هنوز هم در کشورهای مختلف جهان از آن استقبال می‌شود. این کتاب تاکنون به بیش از بیست زبان مختلف برگردانده شده و میلیون‌ها نسخه از آن در سراسر دنیا فروخته شده است.

دکتر سوزان فوروارد، تراپیست آمریکایی در کتاب والدین سمی، از پدر و مادرهایی حرف می‌زند که به دلیل نداشتن بلوغ و آگاهی کافی، گاهی دانسته و گاهی ندانسته آسیب‌های جبران‌ناپذیری به روان فرزندانشان زده‌اند. آسیب‌هایی که از این افراد، شخصیت‌هایی آسیب‌پذیر، بدون اعتمادبه‌نفس و پر از عذاب وجدان ساخته است. افرادی که قربانیانی هستند که دائماً خودشان را مقصر می‌دانند و بسیاری از آن‌ها هرگز از این تله نجات پیدا نمی‌کنند. دکتر فوروارد در بخش اول کتابش رفتارهای سمی والدین را دسته‌بندی کرده است تا هرکسی بتواند متوجه شود از چه سمتی آسیب‌دیده است. والدین مخرب در کتاب این نویسنده، تنها افراد بی‌مسئولیت، معتاد، خلافکار یا کسانی که فرزندانشان را کتک می‌زنند نیستند بلکه تمام والدینی که در زندگی با بازی‌کردن نقش قربانی یا با روش‌های مختلف سلطه‌گری باعث شده‌اند فرزندانشان به افرادی وابسته، ترسو و با وجدانی معذب تبدیل شوند هم در دسته‌ی والدین سمی قرار دارند. خواندن این کتاب هم برای پدر و مادرها و هم برای فرزندان می‌تواند راهگشا باشد.

فصل‌های کتاب والدین سمی

این کتاب با بخش معرفی و مقدمه آغاز شده و کل محتوا در قالب دو بخش اصلی و چهارده فصل آمده است که در ادامه به عناوین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

بخش اول: ‌ والدین سمی

فصل اول: والدین کامل و خداگونه

فصل دوم: والدین بی‌مسئولیت

فصل سوم: پدر و مادر سلطه‌جو

فصل چهارم: والدین معتاد

فصل پنجم: والدین بددهن

فصل ششم: والدین تنبیه گر و کتک‌زن

فصل هفتم: والدین متجاوز، بدترین نوع والدین سمی

فصل هشتم: قانون و مقررات خانواده، چرا والدین چنین رفتاری دارن؟

بخش دوم: به دست گرفتن افسار زندگی خود

فصل نهم: هیچ‌کس مجبور به بخشش نیست

فصل دهم: بزرگسالانی که هنوز فکر می‌کنن در برابر والدینشون کودکی بیش نیستن

فصل یازدهم: پیدا کردن معنایی برای خود

فصل دوازدهم: چه کسی مسئول واقعیه؟

فصل سیزدهم: رویایی و مقابله

فصل چهاردهم: بهبود زخم‌های روحی ناشی از آزارهای جنسی

انتشار والدین سمی در ایران

سوزان فوروارد یک متخصص است و کتاب‌هایش ارزش زیادی دارند. والدین سمی از این نویسنده در ایران بارها و بارها ترجمه شده و در قالب کتاب فیزیکی، کتاب الکترونیک، کتاب صوتی و میکروبوک و ... عرضه شده است. ترجمه‌ی رقیه کریمی از این کتاب یکی از ترجمه‌های خوب عرضه شه در بازار است که نشر آتیسا انتشارش را برعهده داشته است. ترجمه‌ی دیگری که نشر آرایان چاپ کرده است هم ترجمه‌ی پروین طللی است که با عنوان کامل «والدین سمی؛ بر میراٍث دردناک والدینتان چیره شده و زندگی خود را نجات دهید» منتشر شده است. نشر لیوسا هم ترجمه‌ی مینا فتحی را در بازار عرضه کرده است.

کتاب صوتی والدین سمی راهکارهای عملی برای شناسایی، کنترل و خنثی سازی رفتارهای غلط والدین هم با ترجمه‌ی یگانه سهرابی نیا موجود است. این ترجمه را نشر آگاه باشیم با صدای یاسمن پارسا منتشر کرده است و می‌توانید آن را در همین صفحه از فیدیبو دانلود کنید.

والدین سمی برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب والدین سمی، یک کتاب خودیاری است و می‌تواند به تمام کسانی که با کودکی پر از آسیبی مواجه بوده‌اند کمک کند تا دوباره خودشان را به دست آورند و در مسیری سلامت گام بردارند. واقعیت این است که آسیب‌های کودکی به‌راحتی قابل‌درمان نیستند اما آگاه شدن به آن‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بچه‌هایی که کودکی دردناکی را گذرانده‌اند این است که آن‌ها خودشان را مقصر می‌دانند و نمی‌توانند بین آنچه مسئولش بوده‌اند و نبوده‌اند تمیز قائل شوند. سوزان فوروارد در والدین سمی به این افراد کمک می‌کند نقطه‌ی آسیب را کشف کنند، با خودشان مهربان‌تر باشند و تلاش کنند شرایط را اصلاح کنند.

در کنار والدین سمی چه کتاب‌هایی را بخوانیم؟

اگر از کتاب والدین سمی لذت برده‌اید و فکر می‌کنید این کتاب توانسته است به شما کمک کند باید بگویم که کتاب‌های مناسب دیگری هم هستند که می‌توانید پس از این کتاب بخوانید. قلعه شیشه‌ای اثر ژانت والز داستانی از کودکی با والدینی سمی است که می‌تواند جالب باشد. پسر پدرم نیستم اثر آلن کامینگ کتاب دیگری است که از عمق ناخوشایند روابط پدر و سری حرف می‌زند. آیا من هرگز به اندازه‌ی کافی خوب خواهم بود هم تجربیات دختری با مادری خودشیفته است که آسیب‌های چنین رابطه‌ای را بازتاب می‌دهد. چرا خوشحال باشیم وقتی می‌شود معمولی بود، راز کثیف و ختمی بنفش هم کتاب‌های دیگری هستند که می‌توانند خواندنی باشند.

سوزان فوروارد در کنار والدین سمی کتاب‌های دیگری هم دارد که خواندنشان می‌تواند مفید باشد:

در بخشی از کتاب والدین سمی می‌شنویم

همه‌ی بچه‌هایی که والدین سمی داشتن همیشه آرزو می‌کنن کاش دوران کودکی بهتر و شادتری داشتن اما گذشته دیگه گذشته. از طرف دیگه این دسته از افراد خودشون رو مسئول روزهای سمی کودکیشون می‌دونن. برای اینکه بتونیم این افراد رو از این دیدگاه و باور برهانیم لازمه فرد دیدگاه جدیدی اتخاذ کنه اما چنین مسئولیتی واقعاً سخته و باعث میشه فرد همیشه احساس گناه کنه و این یعنی هیچ وقت نمی‌تونه حس خوب رو تجربه کنه. همچنین همیشه به دنبال راهی برای تنبیه خود می‌گرده. واقعا چه کسی مسئوله؟ جواب روشنه؛ والدین سمی، افرادی که با والدین سمی بزرگ شدن همواره خودشون رو سرزنش می‌کنن که این کار به خودی خود بار مسئولیت اون‌ها رو سنگین‌تر می‌کنه. اما من برای رهایی از این بار سنگین فهرستی تهیه کردم که می‌تونیم بررسیش کنیم.

تقصیر تو نیست که والدینت

  • شما رو نمی‌بینن
  • این حس که بچه‌ی جذابی نیستین در شما ایجاد کردن.
  • شما رو مورد تمسخر قرار می‌دن و ازتون خرده می‌گیرن.
  • بهتون القاب بد و ناپسندی نسبت می‌دن
  • آدم‌های شاد و خوشحالی نبودن
  • مشکلات زیادی دارن
  • برای حل مشکلات به شما کمک نمی‌کردن
  • اعتیاد داشتن
  • شما رو می‌زدن
  • بهتون تعارض می‌کردن

 

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
335.۸۱ مگابایت
مدت زمان
۰۶:۰۶:۳۶
نویسندهسوزان فوروارد
مترجم یگانه سهرابی نیا
راوییاسمن پارسا
ناشرنشر آگاه باشیم
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۰/۰۸/۱۲
قیمت ارزی
4 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۳۳۵.۸۱ مگابایت
۰۶:۰۶:۳۶

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.4
از 5
براساس رأی 22 مخاطب
آموزنده 🦉 (1)
5
ستاره
68 ٪
4
ستاره
18 ٪
3
ستاره
4 ٪
2
ستاره
4 ٪
1
ستاره
4 ٪
12 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4
آموزنده 🦉

من این کتاب رو برای اینکه جزء والدین سمی نباشم دارم مطالعه می کنم😉 . نکات آموزنده ای داره ولی بیشتر دنبال این بودم که دقیق تر در خصوص رفتارها بگه البته تا اینجایی که شنیدم، داستان وار و دارای ‌نکاتی مهمی است و چون امکان داره شرایط های حادی را که در این کتاب مطرح میشه را نداشته باشی همش دوست داری نکاتی بیان بشه که به شرایط تو بخوره تا بتونی اصلاح کنی. مثلا : داستان هایی که شنیدم بیشتر در خصوص طلاق پدر مادر - الکلی بودن و معتاد بودن و تنبیه بدنی و…. در مجموع توصیه می کنم برای تربیت فرزندان خوانده شود.

5

چقدر یه کتاب میتونه مفید باشه؟ واقعا خوندنش واااجبه هم برای والدین هم برای عزیزانی که در شرف مادر/پدر شدن هستن و حتی برای کسایی که هنوز فرزند هستن و تا اون مراحل فاصله دارن، چون باعث میشه رفتارهای غلط و ایرادات شخصیتی شون رو ریشه یابی و اصلاح کنن. و خود بهتری به جامعه ارائه کنن. اگر بجای کتابای بی استفاده و صفحات مجازی بی محتوا، بچه ها رو با همچین محتواهایی آشنا کنیم، قطعا هرروزی که بگذره ایران غنی تری خواهیم داشت❤️

4

کتاب خیلی خوب و آموزنده ای هست.در اول عنوان کتاب نسبت به والدین توهین آمیز به نظر میاد اگر از واژه ی دیگری استفاده می‌کردند بهتر بود.اما نکات و تجربیات نویسنده کتاب خوب و آموزنده بود.بیشتر به رفتار های نادرست و تاثیرات منفی ای که در تربیت،باور ها و اعتماد به نفس کودک می‌گذارند پرداخته و مشکلات فکری و روانی بزرگسالان از کودکیشان . ریشه یابی شده در آخر یک راه حل جامع ارائه دادند:صحبت کردن مودبانه

4

بارها به همه دوستانم توصیه کردم و گفتم اختیارشو داشتم توی کشور خواندشو اجباری میکردم بسیاااااار بسیار عالی برای همه ست چون وقتی تربیت صحیح نباشه روحیه و شخصیت سالم نباشه کشوری سالم و پیشرفته نخواهد بود

2
آموزنده 🦉

من اول فکر کردم بخاطر باگ برنامه جدیده که جملات تکرار میشن اما بعد متوجه شدن فایل صوتی متن اصلا ویرایش نشده و جملاتی که راوی غلط هم میخونه ویرایش نشده...برای هزینه ای که دیگران میکنن لطفا ارزش قائل بشید و درست کار کنید.

5

بسیار کتاب خوبیه، کلمه خوب کفایت نمیکنه برای این کتاب خواندش واجب،حتی اینکه آگاه بشیم پدر ماذر بودن یا شدن چه عواقبی میتونه داشته باشه اگه شخص نالایقی باشیم

5

کتاب جالبی بود. نویسنده روانشناس با بیان خاطرات خودش در برخورد با مراجعین اش به بررسی تاثیرات منفی تربیتی در اثر رفتارهای نادرست برخی والدین می پردازه

5

توی خرید این کتاب شک نکنید، دلیل خیلی از مشکلاتمون رو بیان کرده.ای کاش همه ی آدما این کتاب رو میخوندن.

5

خوبه..خلاصه کتاب اینه: کمک میکنه رفتارای بدی که دربچگی باهامون شده با بچه های خودمون نکنیم

5

كتاب خيلي خوبي بود به دانشم افزوده شد و ازينكه جزء والدهاي سمي نيستم خوشحالم.

نمایش 2 نقد دیگر
4.4
(23)
آموزنده 🦉 (1)
39,000
٪50
19,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
والدین سمی
٪50
والدین سمی
راهکارهای عملی برای شناسایی، کنترل و خنثی سازی رفتارهای غلط والدین
نشر آگاه باشیم
4.4
(23)
آموزنده 🦉 (1)
39,000
٪50
19,500
تومان