0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
دلایل خوب برای احساس های بد
٪40

معرفی، خرید و دانلود کتاب دلایل خوب برای احساس های بد

چرا اضطراب، افسردگی، پرخوری، بی حوصلگی و ... وجود دارند؟
درباره دلایل خوب برای احساس های بد

احساسات منفی همیشه در کمین انسان‌ قرار گرفته است و او را در وضعیت آسیب پذیر و شکننده‌ای قرار می‌دهد. روانشناسان و روانپزشکان برجسته و پرشماری به شناخت ذهن و درمان بیماری‌های پیچیده‌ی برخاسته از روان پرداخته‌اند. اما راندولف ام.نسه از زاویه‌ی دیگری به علم روان‌شناختی پرداخته و آن را از منظر انتخاب طبیعی مورد بررسی قرار داده است. این نگرش را می‌توان نه یک روش درمان، بلکه یک رشته‌ی جدید تحت عنوان روانشناسی تکاملی با دیدی جامع معرفی کرد و به بسیاری از سوالات انسان پاسخ داد.

درباره‌ی کتاب دلایل خوب برای احساس‌های بد

کتاب دلایل خوب برای احساس‌های بد با عنوان انگلیسی «Good Reasons For Bad Feelings» برای اولین بار در سال 2019 منتشر شد. راندولف ام.نسه نویسنده‌ی این اثر یکی از پیشگامان  شیوه‌ی جدید تفکر در مورد اختلالات روان‌پزشکی و علم ذهن است. این کتاب جذاب به برخی از سوالات قدیمی در مورد  وضعیت روانی انسان می‌پردازد. مثلا او پیش از هر چیزی به سوال «چرا اختلالات روانی وجود دارد» یا چرا «اختلالات روانی انقدر رایج هستند؟» پاسخ می‌دهد.  با این حال نویسنده جواب‌های خود را قطعی و مطلق نمی‌پندارد.

نسه در این اثر به سراغ نظریه انتخاب طبیعی رفته و این پرسش جدید را مطرح می‌کند که چرا انتخاب طبیعی ذهن را شکننده و آسیب‌پذیر کرده است. او با استفاده از زیست تکاملی نشان می‌دهد احساسات منفی چگونه می‌توانند برای ما مفید باشند و در عین حال طاقت‌فرسا شوند.  او در این اثر توضیح می‌دهد اضطراب می‌تواند از ما در برابر خطرات احتمالی محافظت کند، در عین حال هشدارهایی کاذب به همراه می‌آورد. خلق و خوی بد  می‌تواند ما را از هدر دادن وقت بر اهداف دست نیافتنی باز دارد و در عین حال به افسردگی بدل شود.  

سایر اختلالات روانی مانند اعتیاد و بی اشتهایی ناشی از ناهماهنگی بین محیط مدرن و گذشته بسیار قدیم انسان است  و دلایل تکاملی خوبی برای اختلالات جنسی و دلیل تداوم ژن‌های اسکیزوفرنی وجود دارد. این کتاب با جمع‌آوری این بینش‌ و بسیاری از بینش‌های دیگر به توضیح فراگیر بودن رنج بشر کمک کرده و راه‌های جدیدی را برای تسکین آن با توجه به درک افراد پیشنهاد می‌کند.

فصل‌های کتاب دلایل خوب برای احساس‌های بد

بخش اول: چرا اختلالات روانی این قدر گیج کننده است؟

بخش دوم: دلایلی برای احساس‌ها

بخش سوم: لذت‌ها و خطرهای زندگی اجتماعی

بخش چهارم: اعمال خارج از کنترل و اختلالات وخیم

درباره‌ی راندولف ام.نسه نویسنده‌ی  کتاب دلایل خوب برای احساس‌های بد

راندولف ام.نسه «Randolph M. Nesse » پزشک، دانشمند و نویسنده‌ی آمریکایی است و به عنوان بنیانگذار پزشکی و روانپزشکی تکاملی شناخته می‌شود. او استاد علوم زندگی در دانشگاه ایالتی آریزوناست. هم‌چنین تدریس روانپزشکی و پژوهش در دانشگاه میشیگان در رزومه‌ی کاری و علمی او به چشم می‌خورد.  یکی از برجسته‌ترین پژوهش‌های نسه به زیست شناسی تکاملی بود که با همکاری جورج سی ویلیامز به انجام رساند و نتایج آن را می‌توان در کتاب «چرا بیمار می‌شویم» مشاهده کرد. این کتاب با استقبال بسیار زیادی روبه‌رو شد و مقدمات انتشار به سوالات دیگر و در نهایت این اثر را پدید آورد. او اولین سازمان دهنده و دومین رئیس انجمن رفتار و تکامل انسان و در حال حاضر رئیس انجمن بین المللی تکامل پزشکی و بهداشت عمومی است.

ترجمه‌ی کتاب دلایل خوب برای احساس‌های بدبه زبان فارسی

کتاب دلایل خوب برای احساس‌های بد را بنفشه شریفی خو به زبان فارسی ترجمه کرده و انتشارات  کتاب‌سرای نیک  آن را به بازار عرضه کرده است. از دیگر آثار این مترجم جوان می‌توان به کتاب‌های «نقطه برگشت»، «قلمرو روشنایی» و «مرزعه کوزه‌گر» اشاره کرد. شما می‌توانید نسخه‌ی الکترونیکی این اثر را در همین صفحه از وبسایت فیدیبو خریداری و دانلود کنید. هم‌چنین برای آشنایی بیشتر می‌توانید خلاصه‌ای از محتوای اصلی کتاب را از بخش پادکست گوش دهید.  

این کتاب به چه افرادی پیشنهاد می‌شود؟

اگر دوست دارید با احساسات خود بیشتر آشنا شوید و منشا به وجود آمدن اختلالات روانی را بشناسید و بینشی عمیق نسبت به ذهن انسان پیدا کنید، این اثر به شما پیشنهاد می‌شود. این کتاب در دسته‌ی کتاب‌های روانشناسی تکاملی، فلسفی و روان‌پزشکی قرار می‌گیرد و به سوالی قدیمی و چالش برانگیز چرا اضطراب افسردگی، پرخوری و بی‌حوصلگی وجود دارد؟ پاسخ می‌دهد.

در بخشی از کتاب دلایل خوب برای احساس‌های بد می‌خوانیم

منشا اختلالات روانی چیست؟

مانند شش مرد نابینایی که هر کدام قسمت متفاوتی از بدن فیلی را لمس می‌کنند، رویکردهای مختلف به اختلالات روانی نیز هر کدام به دسته‌ی متفاوتی از علل این بیماری‌ها و راه‌های درمان متناسب با آن‌ها می‌پردازد. پزشکانی که به علل موروثی و اختلالات ذهنی می‌پردازند، استفاده از دارو را توصیه می‌کنند. روانکاوانی که تجارب کودکی و تضادهای ذهنی را منشا مشکلات می‌دانند. روانکاوی را توصیه می‌کنند. متخصصانی که تمرکز خاصشان بر نقش یادگیری است. رفتاردرمانی را توصیه می‌کنند. کسانی که تأکیدشان بر الگوهای ذهنی و شناختی نادرست است، شناخت درمانی را راه حلی مناسب می‌دانند. و روان درمان گرانی که دینامیک روابط خانوادگی را ریشه ساز مشکلات می‌دانند. طبعا خانواده درمانی را بهترین راه حل می‌دانند.

روان پزشکی به نام جورج انگل در سال ۱۹۷۷ به وجود این مشکل پی برد و رویکردی جامع تحت عنوان «مدل زیستی- روانی-اجتماعی» را به عنوان راه حل عرضه داشت. از آن زمان تاکنون هر سال رویکردهای تلفیقی جدیدی متولدشده‌اند و دلیل ظهورشان چیزی جز این واقعیت نیست که متأسفانه رشته‌ی روان پزشکی حتی بیش از پیش دچار پراکندگی شده است.  گاه ذات آشفته و چندبعدی اختلالات روانی نادیده گرفته می‌شود تا بتوان آن‌ها را به هر قیمتی که شده در یکی از گروه‌بندی‌های موجود گنجاند. هیئت‌های تخصصی بر لزوم استفاده از دیدگاه‌های تلفیقی تأکید می‌کنند. اما کمیته‌هایی که مسئول تخصیص بودجه‌های تحقیقانی و اعطای مناصب دائمی هستند. تنها از پروژه‌هایی حمایت می‌کنند که در محدوده‌ی رشته‌ای خاص بگنجد. تلاش‌هایی که اخیرا برای تعریف یک سیستم تشخیص طبی جدید صورت گرفت باعث شد امیدهایی برای یکپارچگی و هماهنگی بیشتر به وجود بیاید، اما در آخر، حاصل این تلاش‌ها چیزی نبود جز آشفتگی و اختلافات بیشتر. آلن فرانسیس روان پزشک برجسته‌ی آمریکایی است. او ریاست کارگروه تألیف ویراست قبلی کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی را عهده دار بود. عنوان آخرین کتاب فرانسیس نارضایتی او از ویراست آخر این راهنما را به خوبی نشان می‌دهد: نجات نرمال: قیام خودی علیه تشخیص لجام گسیخته اختلالات روانی، دی اس ام، غول‌های داروسازی و پزشکی سازی زندگی عادی. اختلاف بر سر تشخصی طبی اختلالات روانی گاه به قدری بالا می‌گیرد که پای موضوع به صفحه اول  روزنامه‌ها هم باز می‌شود...

 

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۸۲ مگابایت
تعداد صفحات
388 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۲:۵۶:۰۰
نویسنده راندولف ام نسه
مترجم بنفشه شریفی خو
ناشرانتشارات کتاب‌سرای نیک
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
good reasons for bad feelings: insights from the frontier of evolutionary psychiatry
تاریخ انتشار
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
قیمت ارزی
5.۵ دلار
قیمت چاپی
89,500 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۸۲ مگابایت
۳۸۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.8
از 5
براساس رأی 57 مخاطب
آموزنده 🦉 (1)
حال‌خوب‌کن ✨ (1)
5
ستاره
50 ٪
4
ستاره
15 ٪
3
ستاره
8 ٪
2
ستاره
14 ٪
1
ستاره
10 ٪
17 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4
خوش‌خوان 🪶
گیرا 🧲
آموزنده 🦉

کتاب در حوزه روانشناسی تکاملی تعریف می شود. شاخه ای جدید از روانشناسی که این کتاب سعی در تبیین اصول آن دارد و به این معنا می پردازد که خلق و خوی و ویژگی های روانی و همچنین بیماری های روانی انسان تا کجا در تکامل ریشه داشته و تا چه حدودی می توان این ناهنجاری های روانی را در تکامل ردیابی کرد. به زعم نویسنده بسیاری از ویژگی های روانی و ناهنجاری های روحی انسان ریشه در تکامل داشته و طبیعت اغلب به سود تکثیر ژن انواع مختلف این ناهنجاری ها را شکل داده است. ناهنجاری هایی که از نگاه طبیعت هنجار است و هدف او را در تکامل برآورده می سازد . کتاب خوبی است و ترجمه روانی دارد.

5

بی پلاسش رو گوش دادم. خیلی کتاب جذابیه نقش ژن‌ها و روند تکامل و تاثیرش روی اضطراب و افسردگی رو بیان می‌کنه. اتفاقاتی که برامون میفته و اضطرابی که تجربه می‌کنیم، خیلی ببشتر از چیزی که تصور می‌کنیم از کنترل خودمون خارجه.

5

این کتاب یک رویکرد جدید و موشکافانه به اختلالات روانی و علم سایکولوژی و رد کلیات نظرات گذشته روانشناسان در مورد بیماران با اختلالات مختلف داره که بصورت علمی و بالینی نتایج آزمایشات رو در اختیار خواننده قرار میده البته برای درک بهتر مطالب به یک پیش زمینه و مطالعه در این باره نیازه

4

کتاب خوبیست از این نطر که نگاهی نو (از دیدگاه تکاملی) به مسایل بشر دارد. البته احتمالا بعضی نظریاتش جای سوال دارد. متاسفانه به دلیل سانسور، مطالب زیادی از بخش مربوط به مشکلات جنسی حذف شده است و البته این بخش هم بخوبی ترجمه نشده است که شاید به دلایل فرهنگی و اجتماعی جامعه ما بوده است.

5

یکی از بهترین کتاب هایی که تا به حال خونده ام، زبان علمی ساده، موضوعات جدید، استفاده به جا و به اندازه از پژوهش های جدید هم زمینه، بی ادعایی و فروتنی آکادمیک نویسنده با اینکه واقعا نظریات جدید و چالش برانگیزی مطرح کرده. آفرین به سلیقه ی هر کسی که از این کتاب فوق العاده نگذره. واقعا که خوندن کتاب خوب وقت آدم رو بیشتر می کنه!

3

کتاب حرف‌های جذابی برای گفتن دارد، اما بیشتر به درد روانکاوها و روانپزشک‌ها می‌خورد تا یک فرد معمولی. بعد از شنیدن کتاب، انبوهی از اطلاعات طبقه‌بندی‌نشده و بدردنخور برای مخاطب عام در ذهنتان باقی می‌ماند

2

تو کشوری که سطح کتاب خوندن جامعه پایینه باید هم این کتابهای مضحک موفقیت جزو پر فروش ها باشه.

5

حتما اول پادکست علی بندری رو گوش کنید و اگر خوشتون اومد کتاب رو بخرید .

4

این کتاب را در بی پلاس گوش دادم،پیشنهاد میکنم حتما گوش بدین

4

الان خلاصه کتاب رو روی بی پلاس گوش دادم... خیلی جالب بود برام??

نمایش 7 نقد دیگر
3.8
(57)
خوش‌خوان 🪶 (1)
53,500
٪40
32,100
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
٪40
دلایل خوب برای احساس های بد
دلایل خوب برای احساس های بد
چرا اضطراب، افسردگی، پرخوری، بی حوصلگی و... وجود دارند؟

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
دلایل خوب برای احساس های بد
٪40
دلایل خوب برای احساس های بد
چرا اضطراب، افسردگی، پرخوری، بی حوصلگی و ... وجود دارند؟
انتشارات کتاب‌سرای نیک
3.8
(57)
خوش‌خوان 🪶 (1)
53,500
٪40
32,100
تومان