0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
خاطرات یک بی عرضه  5

معرفی، خرید و دانلود کتاب خاطرات یک بی عرضه 5

دفترچه بنفش
نویسنده:
جف کینی
درباره خاطرات یک بی عرضه 5

امروزه رمان‌های کودک و نوجوان نقش موثری در تربیت نسل جدید ایفا می‌کنند. نویسندگان کودک و نوجوان تلاش می‌کنند با خلق شخصیت‌هایی که وجوه مشترک زیادی با کودکان و نوجوانان دارند آنان را به سفر به دنیای کتاب‌ها ترغیب کنند. خالق شخصیت گرگ هفلی مجموعه داستانی نوشته است که هم لبخند به روی لب بچه‌ها می‌آورد و هم این اطمینان را در آن‌ها ایجاد می‌کند که بسیاری از مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند تنها مخصوص خودشان نیست. جف کینی با خلق گرگ هفلی جای خودش را در دل بچه‌های سراسر دنیا باز کرده است. ماجراهای گرگ هفلی به تمام بزرگ‌ترهایی که دلشان برای دوران کودکیشان، مخصوصا دوران مدرسه تنگ شده است توصیه می‌شود.

گریگوری هفلی، یک بی‌عرضه‌ی واقعی

گریگوری هفلی پسر دوم خانواده‌ی هفلی است. او یک برادر بزرگ‌تر به نام رودریک دارد که وظایفی چون ترساندن گرگ، زورگویی و همین‌طور خبرچینی را به عهده دارد. مانی برادر کوچک‌تر گرگ است. او تخصص جالبی در پیدا کردن و خراب کردن وسایل دارد. همچنین وظیفه‌ی دیگر او برانگیختن حسادت گرگ است. به هرحال قبل از به دنیا آمدن مانی او ته تغاری خانواده بوده و حالا فقط فرزند دوم است!

گریگوری پسر بسیار تنبلی است. او تمام راه‌های ممکن برای در رفتن از زیر کارها استفاده می‌کند و در مدرسه هم اوضاع چندان خوبی ندارد. او عاشق پول و محبوبیت است اما معمولا تمام نقشه‌هایش نتایج برعکس می‌دهد. گرگ هفلی دوست بسیار نزدیکی به نام راولی جفرسون دارد. رابطه‌ی روالی و گرگ کمی پیچیده است. آن‌ها گاهی با هم خیلی خوب هستند و گاهی به خون هم تشنه‌اند، این وسط گاهی هم راولی قربانی فریبکاری‌ها و نقشه‌های موزیانه‌ی گرگ می‌شود.

در ضمن گرگ هفلی عاشق بازی‌های ویدیوئی و کتاب‌های کمیک است و این علاقه و مهارت را یک استعداد به حساب می‌آرود. هرچند والدینش چندان با او موافق نیستند.  گریگوری با همه‌ی بی‌عرضه‌گی‌ها و دست و پاچلفتی بودنش شخصیت مهربانی دارد و البته داستان‌هایش خنده را روی لب میلیون‌ها کودک در سراسر جهان آورده است.

درباره مجموعه کتاب خاطرات یک بی‌عرضه 

خاطرات یک بی‌عرضه Diary of a Wimpy Kid مجموعه خاطرات گریگوری هفلی است که جف کینی از زبان او نوشته است. این نویسنده‌ی هنرمند آمریکایی در این مجموعه نقاشی‌های ساده‌ای هم از اتفاقاتی که برای گرگ می‌افتد کشیده است. همین‌طور دست‌نوشته‌های کوتاهی در قسمت‌های مختلف کتاب‌های این مجموعه به چشم می‌خورد.

جف کینی سال 2004 شخصیت گریگوری هفلی را خلق کرد و اولین بار داستان‌هایش به صورت آنلاین منتشر شدند. اولین کتاب از مجموعه‌ی خاطرات یک بی‌عرضه سال 2007 در امریکا منتشر شد و بعد از آن در فاصله‌ی سه سال تا جلد پنجم پیش رفت.

جف کینی تصمیم داشت جلد پنجم آخرین کتاب از سری کتاب‌های گرگ هفلی باشد، اما او این تصمیم را عملی نکرد و تا کنون 15 جلد از این مجموعه را نوشته است. کتاب‌های صوتی این مجموعه هم در آمریکا منتشر شده است.

کتاب پنجم، دفترچه یادداشت بنفش

دفترچه یادداشت بنفش کتاب پنجم از مجموعه کتاب‌های گرگ هفلی است که سال 2010 در آمریکا منتشر شده است. عنوان اصلی این کتاب«diary of a wimpy kid: the ugly truth» است.  این کتاب یک هفته پس از انتشار 548000 نسخه فروش داشت و حتی توانست کتاب «نقطه‌ی تصمیم» نوشته‌ی جورج بوش، رئیس جمهور سایق آمریکا را که فروش 437 هزار نسخه‌ای در هفته‌ی اول  را تجربه کرده یود، پشت سر بگذارد.

خلاصه داستان دفترچه یادداشت بنفش

دفترچه یادداشت بنفش با صحبت گرگ از دعوای مفصلش با راولی آغاز می‌شود. گرگ از دغدغه‌اش برای پیدا کردن یک دوست صمیمی جدید می‌نویسد و البته در یک تصویر جالب دلیل دعوایش با راولی را برای ما روشن می‌کند.

بعد از خاطرات مدرسه‌اش می‌نویسد که مهم‌ترین نکته‌اش این است که در مدرسه تصمیم گرفته‌اند بچه‌ها را با مسئله‌ی بلوغ آشنا کنند و ورود آن‌ها را به دوره‌ی نوجوانی تبریک بگویند.

مسئله‌ی بزرگ و جذاب دیگر این جلد حضور عمو گَری، عموی گرگ و نامزدش سانجا است که به دیدار خانواده‌ی هفلی می‌آیند و البته قرار است مراسم ازدواجشان در خانه‌ی مادربزرگ گرگ برگزار شود. البته که این اتفاق نمی‌توانست خالی از دردسر باشد....

درباره جف کینی 

جف کینی Jeff Kinney نویسنده و کاریکاتوریست جوان آمریکایی متولد 1971 در مریلند است. او دوران کودکی و نوجوانیش را در همین ایالت گذرانده و تحصیلات دانشگاهیش را نیز در دانشگاه مریلند به پایان رسانده است.

مهم‌ترین اثر جف کینی مجموعه «خاطرات یک بی عرضه» است. گریگوری هفلی از انتشار اولین کتاب تاکنون اتفاقات زیادی را رقم زده است. جف کینی در مصاحبه‌ای درباره‌ی خلق این شخصیت گفته است: « وقتی دبیرستان بودم، کمیک استریپی طراحی کردم که نام شخصیتش ایگدوف بود. مطمئن بودم بعد از مدرسه کارتونیست می‌شوم. اما وارد شدن به دنیای کارتونیست‌ها خیلی دشوار است و من پس از درخواست‌هایم به روزنامه‌های مختلف نامه‌ رد پشت نامه رد دریافت می‌کردم! بعد تصمیم گرفتم متن و کارتون را با هم تلفیق کنم و حاصلش همین کتاب‌هاست. درواقع من خودم را بیشتر کارتونیست می‌دانم تا نویسنده.»

جف کینی علاوه بر نوشتن مجموعه‌ی «یک بچه‌ی چلمن»، «وبسیایت پاپتروپیکا» که بازی‌های ویدئویی نقش آفرینی را ارائه می‌دهد،  را هم طراحی کرده است. این وبسایت  از سال ۲۰۰۷ تا کنون فعال است.

گرگ هفلی در سینما

بر اساس 4 جلد از کتاب «خاطرات یک بی‌عرضه» فیلم ساخته شده است. اولین فیلم این سری را «تور فرویدنتال» کارگردان آلمانی سال 2010 درآمریکا ساخت. «زاخاری گوردون»، نقش گرگ هفلی را در این فیلم بازی کرده است.

سه فیلم دیگر نیز از روی این مجموعه به نام های «خاطرات یک بی‌عرضه؛ قوانین رودریک» سال 2011، «خاطرات یک بی‌عرضه؛ روزهای سگی» سال 2012 و «خاطرات یک بی‌عرضه؛ سفر زهرماری » سال 2017 ساخته شد. کارگردانی این سه فیلم را «دیوید بوئرز» بر عهده داشته است. همچنین در آخرین فیلم این مجموعه، «زاخاری گوردون» دیگر نقش گرگ را بازی نمی‌کند و «جیسون دروکر» جایگزین او شده است. دلیل این جا‌به‌جایی سن و سال «زاخاری گوردون» است که دیگر آنقدر بزرگ شده که نتواند نقش یک پسربچه‌ی کلاس پنجمی را بازی کند. «دیوید بوئرز» درباره‌ی انتقادهایی که به خاطر این جا‌به‌جایی شد گفته است:« جوابي که من براي اين انتقاد دارم، فيلم‌هاي «جيمز باند» است. وقتي در مجموعه‌ي فيلم‌هاي جيمز باند، «راجر مور» جاي «شان کانري» را گرفت، همه صدايشان به هوا بلند شد که فيلم به زمين خورد! اما در حقيقت اين‌گونه نبود و جيمز باند جديد، لحن و انرژي خود را داشت، اما باز هم جيمز باند بود.»

همچنین شرکت «فاکس قرن بیستم» اعلام کرده است که سریالی از روی این مجموعه کتاب در دست ساخت دارد.

مجموعه کتاب‌های خاطرات یک بی‌عرضه در ایران

مجموعه کتاب‌های خاطرات یک بی‌عرضه را ناشران مختلفی در ایران منتشر کرده‌اند. این مجموعه کتاب با نام‌های مختلفی در بازار کتاب ایران موجود است. انتشارات «حوض نقره» این مجموعه را تحت عنوان «خاطرات یک بچه‌ی چلمن» ترجمه و منتشر کرده است.

انتشارات پیدایش نیز این مجموعه کتاب‌ها را با نام «دفتر خاطرات بچه‌ی لاغر مردنی» روانه‌ی بازار کتاب ایران کرده است. این مجموعه را می‌توانید از فیدیبو دانلود کنید. نشر «جیحون» نشر دیگری است که این کتاب‌ها را منتشر کرده است.

نسخه‌ای که پیش روی شماست را  «ندا شادنظر» به فارسی برگردانده و انتشارات «ایران بان» منتشر کرده است. خرید و دانلود کتاب خاطرات یک بی عرضه، دفترچه بنفش در همین صفحه ممکن است. بقیه‌ی کتاب‌های مجموعه با ترجمه‌ی «ندا شادنظر» را نیز می‌توانید در فیدیبو دانلود کنید.

در بخشی از کتاب خاطرات یک بی‌عرضه می‌خوانیم

یکشنبه

دیروز وقتی به خانه برگشتم، تخم مرغم را در کشوی جوراب‌هایم گذاشتم، اما بعد فهمیدم که آن جا امن نیست.

هر وقت چیز جدیدی در کشویم می‌گذارم، مانی به طریقی آن را پیدا و درب و داغانش می‌کند.

فقط یک روز و نصفی طول کشید تا مانی کلاه محافظ دندانم را پیدا کرد. برایم مهم نیست که دکتر کگان چه می‌گوید، اما دیگر راه ندارد که دوباره از آن استفاده کنم.

فکر کردم بهتر است تخم مرغ را بالای کمدم قایم کنم، اما آن‌جا هم از دست مانی در امان نبود. یک بار چند تا از کتاب‌های طنزم را آن جا پنهان کرده ‌بودم، اما این پسر، مثل میمون از کمدم بالا رفته و آن‌ها را پیدا کرده بود.

فهمیدم هرچه بیش‌تر تلاش کنم تا چیزی را از مانی پنهان کنم، او راحت‌تر آن را پیدا می‌کند؛ بنابراین تصمیم گرفتم آن را جایی قایم کنم که کانی حتی به فکرش هم نمی‌رسد.

آن را در طبقه‌ی دوم یخچال گذاشتم؛ اما امروز صبح که در یخچال را باز کردم تا تخم مرغم را بردارم، آنجا نبود.

حسابی دستپاچه شدم و از مامان پرسیدم آیا ندیده که مانی تخم مرغم را از یخچال بردارد. اما مامان گفت که «خودش» تخم مرغ را برداشته و آن را برای صبحانه‌ام پخته است.

ناگهان احساس کردم دل و روده‌ام به هم می‌پیچد. فهمیدم منی که هنوز نمی‌توانم بیست و چهار ساعت از یک تخم‌مرغ مراقبت کنم، قطعا نمی‌توانم پدر خوبی هم باشم.

وقتی به مدرسه رفتم، فهمیدم تمام دخترهای کلاس بهداشت و سلامت، تخم‌مرغ‌های‌شان را صحیح و سالم به مدرسه آورده‌اند. بعضی از آن‌ها برای تخم‌مرغ‌شان کیسه دوخته بودند و بعضی دیگر با پولک و این جورچیزها، آن را تزئین کرده بودند.

این ماجرا به ما پسرها یاد داد که بچه‌داری، چقدر سخت است؛ اما فکر نکنم دخترها متوجه این درس شده باشند....

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
10.۸۰ مگابایت
تعداد صفحات
224 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۷:۲۸:۰۰
نویسندهجف کینی
مترجمندا شادنظر
ناشرنشر ایران‌بان
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
‭Diary of a wimpy kid : the ugly truth
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۱۲/۰۵
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
150,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱۰.۸۰ مگابایت
۲۲۴ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.6
از 5
براساس رأی 21 مخاطب
5
ستاره
80 ٪
4
ستاره
4 ٪
3
ستاره
4 ٪
2
ستاره
9 ٪
1
ستاره
0 ٪
16 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
2

اصلا خنده دار نیست کدوم عقلی میگه این کتاب باید با لحن کتابی نوشته بشه درسته کتابه ولی باید لحن روزمرگی داشته باشه برای خنده دار بودنش

5

خیلی کتاب عالی و خنده داری هست ممنون از نویسنده اش

5

من کلا عاشق این سری هستم خیلی خوب بود ممنون

4

پسرم خیلی دوست داره. تا الان چندتاشو گرفته

5

خیلی خیلی عالیه.ارزش خریدن و خوندن داره

2

بابا چرا انقد کمهههه؟؟؟!!??

5

بهترین مجموعه کتاب نوجوان

5

خیلی خیلی عالع

5

اما چی؟؟؟

3

قشنگه اما...

نمایش 6 نقد دیگر
4.6
(21)
75,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
خاطرات یک بی عرضه
شامل 15 عنوان کتاب
خاطرات یک بی عرضه  5
خاطرات یک بی عرضه 5
دفترچه بنفش
نشر ایران‌بان
4.6
(21)
75,000
تومان