0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
امپراتوری ایران

معرفی، خرید و دانلود کتاب امپراتوری ایران

مجموعه تاریخ ۱
نویسنده:
دان ناردو
درباره امپراتوری ایران

همیشه یکی از افتخارات و پشتوانه‌های تاریخی مردم ایران، حکومت هخامنشیان و حضور بزرگانی همچون کوروش و داریوش است. مطالعه‌ی زندگی و روش حکومتی آن‌ها سفری به ایران باستان است و دانستن از آیین‌های دینی و نحوه‌ی آداب معاشرتشان سبب آشنایی با ریشه‌های هویت و اصالت مردم ایران می‌شود. «دان ناردو»، تاریخ‌دان آمریکایی براساس سال‌ها تجربه‌اش در زمینه‌ی مطالعه‌ی تاریخ شرق کتاب «امپراتوری ایران» را نگاشته است که با زبانی ساده خواننده را با وقایع باستانی همگام می‌کند.

درباره کتاب امپراتوری ایران

کتاب «امپراتوری ایران» بانام اصلی The Persian Empire اثر «دان ناردو» در سال 1997 منتشر شد. این کتاب منبع کاملی درباره‌ی حکومت‌های مختلف حاکم بر سرزمین پارس است و علت سقوط و پیروزی سلسله‌های مختلف را بیان می‌کند. در ابتدا کتاب رویدادهای مهم در تاریخ امپراتوری ایران آورده شده است که شامل رخدادهای قبل از میلاد مسیح تا انقلاب سال 1357 است. کتاب «امپراتوری ایران» با یک نگاه کلی حوادث و اتفاقات باستان را بیان می‌کند و درباره‌ی تفاوت و قدرت دو سرزمین ایران و یونان در آن زمان صحبت می‌کند. در بخش پیشگفتار کتاب، نویسنده به سؤال «آیا یونان خوب و ایران بد بود؟» پاسخ می‌دهد و درباره‌ی پیوند جدایی‌ناپذیر یونانیان و ایرانیان سخن می‌گوید. در زمان باستان تاریخ را نویسندگان و فیلسوفان یونانی نگاشته‌اند به همین دلیل تاریخ این دو سرزمین درهم‌تنیده است و نمی‌توان آن‌ها را از یکدیگر جدا کرد.

نگاهی بر فصل‌های کتاب امپراتوری ایران

کتاب «امپراتوری ایران» اثر «دان ناردو» شامل هفت فصل است و با نگاهی کامل و جامع تحولات و انقلاب‌های سرزمین ایران در زمان هخامنشیان را به‌طور اختصاصی بررسی می‌کند. فصل اول کتاب «خاور نزدیک باستان : چهار راه فرهنگ‌ها» است و درباره‌ی زمان مهاجرت آریاییان به این سرزمین و ظهور قوم مادها صحبت می‌کند. فصل دوم کتاب با عنوان «مردی خردمند و بااستعداد : کوروش بزرگ امپراتوری ایجاد می‌کند» است و «دان ناردو» سازمان نظامی و سیاسی «کوروش کبیر» را توضیح می‌دهد. در این بخش درباره‌ی نوع پوشش سربازان ایرانی نیز صحبت شده است.

نویسنده در فصل سوم کتاب با عنوان «کمبوجیه و داریوش : گسترش امپراتوری» دستاوردهای کمبوجیه، بزرگ‌ترین پسر کوروش را بیان کرده و درباره‌ی کتیبه بیستون توضیح داده است. همچنین در این فصل از کتاب درباره‌ی اقدامات و فرمانروایی بسیار نوآور کوروش هم ‌صحبت می‌شود. «شاهان، رعایا و بردگان : زندگی در ایران آن روز» فصل چهارم کتاب است که درباره‌ی طبقات مختلف جامعه‌ی آن زمان توضیح می‌دهد. مراسم‌ها، جشن‌های پرشکوه و لباس‌های فاخر در آن زمان بسیار مرسوم بود و در این بخش کتاب در مورد این مسائل و آیین‌های مذهبی هم ‌صحبت شده است. «گام نخست به‌سوی اروپا : داریوش در برابر یونانیان» فصل پنجم کتاب است و نویسنده درباره‌ی اقدامات ایران در سال 512 قمری برای نفوذ به شمال آسیای صغیر صحبت می‌کند. در این فصل لشکرکشی داریوش علیه اسکیت‌ها و شورش ایونیه هم آورده شده است.

«توانایی سترگ تحقق‌نیافته : خشایارشا در برابر یونانیان» فصل ششم کتاب، درباره‌ی خشایار شاه بزرگ است که رؤیای فتح اروپا را در سر داشته است. او فرمانده‌ای نظامی بود که تلاش‌های متعددی برای لشکرکشی به‌سوی ترکیه و یونان انجام داده است. «سایه کم‌رنگ امپراتوری بزرگ : افول و سقوط ایران» فصل آخر این کتاب است و درباره‌ی اتفاقات بعد از مرگ داریوش دوم صحبت می‌کند.

در بخشی از کتاب امپراتوری ایران می‌خوانیم

گستره امپراتوری ایران باستان در اوج عظمت خود بیش‌تر منطقه‌ای را که امروز خاور نزدیک یا خاورمیانه می‌گویند شامل می‌شد و از غرب سواحل دریای مدیترانه و از شرق تا مرزهای هندوستان را دربرمی گرفت. در این میان سرزمین اصلی ایران ویژگی بیش‌تری داشت و شامل ناحیه‌ای می‌شد که امروزه ملت ایران در آن سکونت دارد. بخش مرکزی این منطقه متنوع جغرافیایی، فلات گسترده ایران است که به‌طور متوسط بین هزارتا دو هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد و گستره آن از دریای خزر در شمال تا خلیج‌فارس در جنوب به حدود هزار کیلومتر می‌رسد. در منتهی الیه شرقی این منطقه دو کویر نمکی بزرگ، دشت کویر و دشت لوت، قرارگرفته و در غرب، رشته‌کوه‌های سر به فلک کشیده و ناهموار زاگرس به‌طور اریب در امتداد فلات از شمال غربی تا جنوب غربی کشیده شده است؛ در غرب این کوه‌ها که قله‌های آن غالباً پوشیده از برف است، فلات به‌تندی به‌سوی دشت‌های هموار آبرفتی دره رودهای دجله و فرات سرازیر می‌شود و این منطقه‌ای است که از دیرباز به آن بین النهرین می‌گفتند.

مدت‌ها پیش از پیدایش امپراتوری ایران، تنوع عظیم سرزمینی و اقلیمی خاور نزدیک و موقعیت استراتژیک آن، این منطقه را برای سکونت بسیار جذاب کرده بود، منطقه‌ای که به‌طور طبیعی به چهارراه بزرگ فرهنگ‌ها تبدیل‌شده بود. از هزاره چهارم قبل از میلاد و شاید حتی زودتر از آن، این ناحیه پذیرای مهاجرت‌های ادواری اقوام گوناگون، به‌ویژه از استپ های پیرامون دریای خزر در شمال بوده است. این گروه‌ها هم در تنوع قومی و فرهنگی منطقه سهم داشته‌اند و هم از رفاه و ثروت فزاینده آن سود برده‌اند. نخستین واحدهای سیاسی که ظاهر شدند، دولت - شهرهای مستقلی بودند که هر یک از یک مرکز شهری تشکیل می‌شد و اطراف آن را دهکده‌ها و کشتزارها فراگرفته بودند. سرانجام گروه‌هایی از این دولت‌های کوچک در ملل واحدی ادغام شدند، برخی حالتی تهاجمی یافتند و با گردآوردن ارتش‌های بزرگ سرزمین‌های همسایه خود را فتح کردند و نخستین امپراتوری‌ها را به وجود آوردند. این امربه پیدایش الگویی برای توسعه فزاینده نظامی و سیاسی انجامید؛ اوج این توسعه پیدایش پهناورترین امپراتوری خاورمیانه در تاریخ یعنی امپراتوری ایران بود.

درباره دان ناردو

«دان ناردو» Don Nardo محقق و نویسنده‌ی آثار تاریخی در فوریه سال 1947 به دنیا آمد. او از کودکی وارد دنیای هنر و ادبیات شد و مدتی را در تئاتر و سینما فعالیت کرده است. او با «کمپانی ملی شکسپیر» همکاری داشته و در چندین نمایش نیز حضورداشته است. «دان ناردو» خالق کتاب‌های تاریخی به زبان ساده و آسان برای کودکان است. او بیش از چهارصد جلد کتاب نوشته است و جزو پرکارترین نویسنده‌های حوزه‌ی تاریخ در کشور آمریکا است. او عضو انجمن تاریخ نویسان باستان است و اشراف کامل بر تاریخ سرزمین‌های یونان، روم، مصر، آشور، بابل و ایران دارد. ازجمله کتاب‌های او می‌توان به «امپراتوری آشور» و «هند باستان» با ترجمه‌ی «مهدی حقیقت‌خواه»، «میگل د سروانتس» با ترجمه‌ی «شیوا مقانلو»، «اسطوره‌های یونان و روم» با ترجمه‌ی «عسکر بهرامی» اشاره کرد که کتاب الکترونیکی آن‌ها در سایت و اپلیکیشن فیدیبو موجود هستند.

«دان ناردو» علاوه برنوشتن کتاب، فیلم‌نامه و نمایشنامه‌ هم نگاشته است، او با نوشتن فیلم‌نامه‌ی The Bet موفق به دریافت پنج هزار دلار در سال 1982 از «بنیاد هنرمندان ماساچوست» شد.

ترجمه کتاب امپراتوری ایران به فارسی

کتاب «امپراتوری ایران» اثر «دان ناردو» را «مرتضی ثاقب فر» به فارسی ترجمه کرده و «انتشارات ققنوس» آن را سال 1379 منتشر کرده است. نسخه‌ی الکترونیک این اثر در همین صفحه از فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است. ناشر صوتی «آوا نامه» هم نسخه‌ی صوتی این کتاب را با صدای «آرمان سلطان‌زاده» در اختیار فیدیبو قرار داده است.

«مرتضی ثاقب فر»، تاریخ‌دان و نویسنده‌ی ایرانی کتاب‌های زیادی درزمینه‌ی تاریخ به فارسی ترجمه کرده است. او تحصیلاتش را در دانشگاه سوربن فرانسه به سرانجام رسانده و به دو زبان انگلیسی و فرانسه تسلط داشته است. او از دهه‌ی پنجاه کار ترجمه‌ی آثار بین‌الملل را دنبال کرد و در نشریات مختلف ازجمله «جهان نو» و «نگاه نو» مقالات خود را منتشر می‌کرد. او از اعضای کمیته علمی همایش بین‌المللی هزاره شاهنامه بوده و کتاب‌های بسیاری درزمینه‌ی تاریخ هخامنشیان به فارسی ترجمه و گردآوری کرده است. کتاب‌های «موسیو ابراهیم» اثر «اریک امانوئل اشمیت»، «شاهنشاهی ساسانی» اثر «اثر تورج دريايی»، «شاهنشاهی هخامنشی» اثر «جان مانوئل کوک» و «هویت‌های مرگبار» اثر «امین معلوف» از نمونه‌های دیگر ترجمه‌ی «مرتضی ثاقب فر» است که برای مطالعه و دانلود در سایت و اپلیکیشن فیدیبو موجود هستند.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
6.۴۷ مگابایت
تعداد صفحات
152 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۵:۰۴:۰۰
نویسندهدان ناردو
مترجم مرتضی ثاقب فر
ناشرگروه انتشاراتی ققنوس
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
The Persian Empire
تاریخ انتشار
۱۳۹۶/۰۴/۰۴
قیمت ارزی
5.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۶.۴۷ مگابایت
۱۵۲ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.2
از 5
براساس رأی 82 مخاطب
5
ستاره
56 ٪
4
ستاره
24 ٪
3
ستاره
8 ٪
2
ستاره
7 ٪
1
ستاره
3 ٪
31 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

حاوی اسپویل کتاب اوایل من رو به شیوه‌ای معمول جلو برد تاجایی که به ماجرای مرگ بردیا و سربرآوردن گئومات مغ رسید. اونجا بود که حس کردم وسط یک سریال تاریخی عجیبم و دلم میخواست میتونستم به گذشته سفر کنم و ببینم حقیقتا چه اتفاقاتی برای بردیا افتاد؟ چطور همه ادعا میکردن که گئومات مغ بسیار شبیه به بردیا بوده؟ من حدس میزنم گئومات واقعا بردیا بوده. اینکه چرا این ثابت نشده بسیار ساده‌ست. قدرت حرمسرا به دست آتوسایی بوده که طبق نوشته‌های تاریخی زنی قدرت طلب بوده. آتوسا قطعا قدرت گرفتن خودش در قدرت گرفتن داریوش دیده. از طرفی پارمیس فرزند بردیا هم وقتی شرایط رو دیده میتونسته برای صلاحدید بچه‌هاش هم که شده، به پدرش پشت کنه. این وسط این سوال پیش میاد که چرا هیچکدوم از خواهرهای بردیا حرفی درباره‌ی بردیا بودن یا نبودن گئومات نزدن. این واقعا زیباترین و کنکاوی برانگیز ترین بخش از این کتاب تاریخی بود برای من.

5

علاوه بر اینکه یک مرور دوباره خیلی خوب برای من بود، باعث فهمیدن یک سری جزئیات جالب و *ابهامات بی جواب* هم شد و کنجکاوی های بیشتر برای پرسه زدنای بیشتر توی این تونل تاریخی.(مثلا دروغ تاریخی آلکساندر مقدونی و اشتباه گرفتن اون با اسکندر مُغانی). یکی دیگه از امتیازات این کتاب ترجمه بسیار عالی و با دقت روی جزئیات (اشخاص، مکان و...) که هرجا لازم بوده مترجم اطلاعاتی را در پاورقی برای تکمیل یا تصحیح نوشتار نویسنده اضافه کرده که نتیجه سالها پژوهش های آقای "ثاقب فر" در زمینه تاریخ ایران باستان بوده.

5

عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی بود

3

تا زمان حمله اسکندر بصورت خلاصه بیان شده که بنظرم خوبه و از پرداختن به حاشیه های غیر ضروری چشم پوشی کرده .ولی بعد از اون در حد چند صفحه به انقلاب رسیده .برای من که تاحالا کتاب تاریخی نخونده بودم!!در چند روز یک دید کلی از تاریخ ایران بهم داد.

5

کتاب خوبی است عمده کتاب تارخ هخامنشیان استولی مختصری از سلسه های دیگر هم دارد.چون نویسنده کتاب یک نفر غربی است شاید کمی جانبداری کرده باشد،ولی چاره ایی نیست چون بیشتر تاریخ ایران باستان توسط یونانیان نوشته شده .نوشته های تاریخی توسط ایرانیان هم به مراجع یونانی باید اسنتاد کنند

4

به کسانی که خیلی از تاریخ نمیدونن توصیه میکنم، خلاصه و چکیده ای از کتاب های مختلف هست. البته در مورد دوران پس از هخامنشیان توضیحات بسیار سطحی و کلی است، اما دوران هخامنشیان رو مفصل تر توضیح داده.

5

همون چیزهایی رو که از دیدگاه مستشرقین والبته مورخان یونانی ما رسیده رو دوباره خلاصه کرده به ما میگه ،اهمیت به یونان وبزرگ جلوه دادنش ،،برای اینکه خودشون رو بزرگتر وقدرتمندتر نشان بدن.

4

عالی?? متن صریح و روان و مفید تنها مشکل اینجاست که به امپراتوری هخامنشی خیلی زیاد پرداخته شده اما توضیحات درمورد اشکانیان و ساسانیان بسیار مختصر و اجمالی هست

4

خیلی خلاصه و کلی و البته مفید من عاشق این مجموعه تاریخ جهان نشر ققنوسم💜

2

این کتاب ۹۰ درصدش در مورد هخامنشیان هست و از اون به بعد اصلاً به درد نمیخوره بهتر بود اسم کتاب میشد تاریخ ایران در دوره هخامنشیان

نمایش 21 نقد دیگر
4.2
(84)
59,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
امپراطوری ایران
امپراطوری ایران
دان ناردو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مجموعه تاریخ
شامل 67 عنوان کتاب
امپراتوری ایران
امپراتوری ایران
مجموعه تاریخ ۱
گروه انتشاراتی ققنوس
4.2
(84)
59,000
تومان