0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
تاملات

معرفی، خرید و دانلود کتاب تاملات

درباره تاملات

هرگاه سخن از زندگی پادشاهان باشد، پیروزی‌ها و شکست‌هایشان، به قدرت رسیدن و افولشان به خاطر می‌آید. در برخی دیگر از قصه‌های پادشاهان نیز نقاط اوج و فرود حکومت یا وفاداری و خیانت‌های اطرافیانشان به تصویر کشیده شده است. فرمانروایان در بیشتر داستان‌ها چهره‌ی منفی از خود نشان‌ می‌دهند و در تقابل با مردم عمل می‌کردند اما پادشاهانی نیز هستند که در طول تاریخ برخلاف سنت پادشاهان رفتار کردند و از آن‌ها همواره به نیکی یاد می‌شود.

یکی از پادشاهان خوش‌نام تاریخ، مارکوس اورلیوس فرمانروای حکومت روم است. او بیش از اینکه شیفته حکومت و مقام باشد، دوست داشت فیلسوف شود. مارکوس اورلیوس در کتاب تاملات اندیشه‌های خود را شرح داده است.


درون‌مایه‌یکتاب تاملات و اندیشه‌ی اورلیوس

مارکوس اورلیوس تفکرات و اندیشه‌هایش را برای راهنمایی و بهبود زندگی خود در قالب جملاتی به رشته تحریر درآورده است. او کتاب تاملات را بین سال‌های 161 تا 180 میلادی نوشت. نکته جالب توجه این است که اورلیوس هنگام نوشتن کتاب در میدان جنگ به سر می‌برد و بسیاری از قسمت‌های کتاب را شب‌ها و کنار چادر و در صحنه‌ی جنگ نوشته است. او صبح‌ها در برابر دشمنانش می‌جنگید اما شب‌ها در نوشته‌هایش با آن‌ها همدردی می‌کرد.

کتاب تاملات در 12 فصل نوشته شده است و قسمت‌های مختلف زندگی اورلیوس را به تصویر کشیده است. هیچ‌یک از فصل‌های کتاب برای کسی نوشته نشده است و تمام کتاب را مارکوس خطاب به خودش نگاشته است. لحن کتاب بسیار صریح و ساده است و بر اساس اندیشه‌های رواقی او بیان شده است.

 خرد و اندیشه‌ اورلیوس به وضوح در کتاب نمایان است به‌ طوری‌که در سراسر کتاب هیچگاه از جایگاه یک پادشاه یا مالک صحبت نمی‌کند و خود را انسانی مثل بقیه می‌داند.  

درون‌مایه کتاب درباره‌ی قضاوت هرکس بر رفتار خود و مهم‌تر از آن در نظر گرفتن خود به عنوان جزئی از عالم و جهان است. به این معنا که هرکس باید رفتار خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و فراتر از مرزها بیندیشد. اورلیوس عقیده داشت انسان تنها در صورتی سعادتمند می‌شود که مطابق با قوانین طبیعت زندگی کند و هیچ‌گاه بنده‌ی هوا و هوس خود نشود. در کتاب دوری از شهوت پرستی برای رسیدن به آرامش روح نیز مطرح شده است.

مارکوس اورلیوس، پادشاهی فیلسوف

 ماركوس اورلیوس از امپراطوران بزرگ و خوش‌نام روم است که در سال 121 میلادی متولد شد. او به عنوان یکی از 5 امپراطور خوب و درستکار تاریخ شناخته می‌شود و پیرو «فلسفه رواقی» است.

مارکوس از کودکی شیفته فلسفه و به‌خصوص افلاطون بود. او راستی و درستکاری را به حکومت و پادشاهی ترجیح می‌داد. اما در 18 سالگی به عنوان جانشین عمویش «آنتونیوس» انتخاب شد. او که آرزو داشت فیلسوف شود حالا خود را بر تخت پادشاهی می‌دید. اورلیوس برخلاف دیگر فیلسوفان فرصت نداشت تا در مکانی خلوت تفکر کند و کتابش را بنویسد. او فرمانده جنگ با آلمان‌های بربر بود و تنها زمانی که برای یادداشت کردن اندیشه‌هایش داشت، شب‌ها بود.

«ویل دورانت» تاریخ‌نگار بزرگ در این‌باره می‌گوید: «می‌توان او را دید که پس از نبردی سخت در روز؛ شب هنگام در اردوگاه سربازان در نزدیکی یکی از آبریزهای فرعی دانوب در حالی‌که مقابل چادر خود آتش بزرگی برپا کرده است؛ درباره‌ی عمل و تصورات خود در آن روز می‌نویسد»

 او پیرو فلسفه رواقی بود که در آن امیال انسانی نکوهش می‌شود و واکنش شدید به هر واقعه‌ای را موجب رنج و سخت شدن زندگی می‌داند. به دلیل عقاید خاص خود او بین افراد جامعه‌اش تنها بود و به همین دلیل افکارش را یادداشت می‌کرد. او تمامی یادداشت‌های شبانه‌اش را برای یادگیری و رشد خود می‌نوشت و هیچ‌گاه نمی‌خواست آن‌ها را منتشر کند. او به کمک تفکرات و عقایدش توانسته بود به زندگی‌اش معنا بدهد و به آرامش برسد.

در بخشی دیگر از روایت «ویل دورانت» درباره‌ی اورلیوس می‌خوانیم: «در نهاد او نیرویی بود که می‌بایست همواره کشش و کوشش از سرگیرد. همین‌که بیدار می‌شد خود را در تنگنا می‌یافت. افکاری به وی روی می‌آورد که آشفته‌اش می‌ساخت؛ دیگران به سبب آنچه اورلیوس آن را نیکو می‌شمرد بر او ملامت روا می‌داشتند. از دربار خود رنج می‌برد؛ جامعه او را می‌آزرد؛ احساس خلاء می‌نمود؛ همه چیز را یکنواخت و ناچیز می‌شمرد. از هوس جسم پرهیز داشت؛ شدت خشم را نکوهش می‌کرد؛ می‌دانست که آنچه به مردم تعلیم می‌شود نمایش بیهوده‌ای است و می‌گفت که سرزنش مردم که با خشونت همراه است روش نیکویی نیست، تاثیر نمی‌بخشد.»

فلسفه رواقی از چه حرف می‌زند؟

رواقی یکی از مکاتب فلسفی است که در زبان فارسی سُتاوندی (sotavandi) خوانده می‌شود. علت نام‌گذاری رواقی برای این مکتب فلسفی این است که «زنون رواقی» موسس مکتب در یکی از رواق‌های آتن کلاس‌های خود را منعقد می‌کرد. مکتب رواقی در قرن دوم میلادی به اوج رسید به طوریکه پادشاهانی همچون «سنکا»، «اپیکتتوس» و «مارکوس اورلیوس» از رواقیون بودند. منطق «زنون» براساس «ارغنون (organon) ارسطو» شکل گرفته است. از نظر رواقیون هرچه که مادی‌ است حقیقت دارد. آن‌ها عقیده داشتند که فضیلت تنها «اراده‌ی خوب» است و بر این اساس فضیلت و رذیلت هر دو براساس اراده تعریف می‌شوند. رواقیون اراده‌ی خوب را اراده‌ای که نسب به حوادث بیرونی تاثیرناپذیر باشد، تعریف می‌کردند.

زنون و پیروانش می‌گفتند که تنها اراده‌ی نیرومند و تاثیرناپذیر می‌تواند باعث آزادی شود و انسان می‌تواند مستقل و پابرجا به زندگی خود ادامه ‌دهد. در کتاب «کلیات فلسفه» نوشته «پاپکین» و «استرول» اراده رواقیون این‌گونه تعریف شده است: «اگر انسان اراده‌ای نیک داشته باشد و بتواند نسبت به رویدادهای بیرونی بی‌اعتنا و سهل‌گیر بماند، وقایع خارجی نمی‌تواند شخصیت ذاتی او را تباه سازند.» در حقیقت رواقیون اراده‌ای را نیک می‌دانستند که نیرومند و تاثیرناپذیر و علاوه بر آن موافق طبیعت نیز باشد.

یکی از سرشناس‌ترین رواقیونُ «اپیکتتوس» در این‌باره می‌گوید: «اگر هریک از شما خود را از امور خارجی کنار کشد به اراده خویش باز می‌گردد و آن‌را با کوشش و ریاضت به پیش می‌برد و اصلاح می‌کند. بدان‌سان که با طبیعت سازگار شود و رفیع و آزاد و مختار و بی‌معارض و ثابت قدم و معتدل گردد و اگر آموخته باشد که آن‌کس که خواستار چیزی یا گریزان از چیزی است که در حیطه اقتدار او نیست، هرگز نخواهد توانست ثابت قدم و آزاد باشد بلکه به ضرورت باید با آن‌ها متغیر گردد.»

«رواقیون» خدا را فاعل می‌دانستند اما انسان و خدا را از یکدیگر جدا نمی‌دانستند. همچنین مانند اصول اسلام، در مکتب رواقی نیز «انسان» عالم صغیر و «جهان» عالم کبیر در نظر گرفته می‌شود. نکته حائز اهمیت در اندیشه رواقی در نظر گرفتن جهان به‌عنوان حکومتی واحد است. این مطلب در کتاب تاملات نیز به چشم می‌خورد. بر اساس این اندیشه انسان با احترام گذاشتن به قوانین اجتماعی، شهروند جهانی محسوب می‌شود.

انتشار کتاب مارکوس اورلیوس در ایران 

گروه انتشارات ققنوس در سال ۱۳۹۵ کتاب تاملات نوشته مارکوس اورلیوس را با ترجمه عرفان ثابتی روانه بازار کتاب ایران کرد. نسخه‌ الکترونیکی و فایل pdf تاملات (پی دی اف) در سایت و اپلیکیشن فیدیبو قابل خرید و دانلود است.

دیگر کتاب حوزه فلسفه که تأملات دکارتی را روایت می‌کند، کتاب «تاملات در فلسفه اولی» نوشته « رنه دكارت» فیلسوف بزرگ فرانسوی است که این کتاب نیز با ترجمه «احمد احمدی» در فیدیبو موجود است. 

در بخش‌هایی از کتاب تاملات می‌خوانیم

1.صبحگاهان که از خواب برمیخیزی، با خود بگو: امروز با فضولی، ناسپاسی، گستاخی، بی‌وفایی، سوءنیت و خودخواهی روبرو خواهم شد- تمام این‌ها ناشی از آن است که خطاکاران نمی‌توانند خوب را از بد تمیز دهند. ولی من مدت‌هاست که به طبیعت خوبی و شرافتش، طبیعت بدی و رذالتش و طبیعت شخص خطاکار پی‌ برده‌ام. خطاکاری که برادرم است (نه به این معنی که از یک گوشت و خون هستیم، بلکه از این رو که هر دو از موهبت عقل برخورداریم و از امر الهی بهره و نصیب برده‌ایم)؛ بنابراین، هیچ‌یک از این چیزها نمی‌توانند به من آسیب رسانند؛ زیرا کسی نمی‌تواند مرا در زشتی و تباهی شریک و سهیم سازد. من هم نمی‌توانم به برادرم غضب کنم یا از او متنفر باشم؛ زیرا ما آفریده شده‌ایم تا همچون پاها، دست‌ها، چشم‌ها و دو ردیف دندان‌های بالا و پایین با یکدیگر همکاری کنیم. ایجاد مانع در برابر یکدیگر خلاف قانون طبیعت است – و مگر غضب و نفرت نوعی ایجاد مانع نیست؟

2.من ترکیبی هستم از کمی جسم، کمی روح و عقلی حاکم بر کل(کتاب‌ها را فراموش کن؛ دیگر به آن‌ها میلی نداشته باش؛ آن‌ها بخشی از امکانات و توانایی‌هایت نیستند).همچون کسی‌که در حال احتضار باشد، جسمت را هیچ انگار- جسمی شامل خون لزج، استخوان‌ها، شبکه عروق و اعصاب و شرایین. همچنین روح را؛ روح چیست؟ کمی باد، و نه بادی یکسان، بلکه بادی که با هر دم و بازدم تجدید می‌شود. ولی بر عقل تمرکز کن، عقلی که باید ارباب و فرمانروا باشد. اکنون که موهایت سفید شده، مگذار عقل همچنان برده باشد و سائقه‌های خودخواهانه او ره همچون عروسک خیمه شب بازی به این سو و آن سو کشانند، دیگر از تقدیر و سرنوشت ناراحت مشو، نه از امروز شکایت کن و نه در عزای فردا باش.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
گوینده هوشمند (AI)
راوی
حجم
305.۰۰ بایت
تعداد صفحات
158 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۵:۱۶:۰۰
نویسندهمارکوس اورلیوس
مترجمعرفان ثابتی
ناشرگروه انتشاراتی ققنوس
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Meditations c۱۹۶۴
تاریخ انتشار
۱۳۹۵/۱۱/۲۶
قیمت ارزی
4 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
راوی
۳۰۵.۰۰ بایت
۱۵۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.3
از 5
براساس رأی 252 مخاطب
پربار 🌳 (5)
گیرا 🧲 (4)
5
ستاره
67 ٪
4
ستاره
13 ٪
3
ستاره
8 ٪
2
ستاره
4 ٪
1
ستاره
5 ٪
124 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

انگار داری سخنان حضرت علی رو می‌خونی انگار آدمای بزرگ دنیا ، همه یه جور فکر می‌کردن من بعد از خوندن این کتاب ، از خودکشی منصرف شدم

5

صبحگاهان که از خواب برمی‎خیزی با خود بگو: امروز با فضولی، ناسپاسی، گستاخی، بی وفایی، سوءنیت و خودخواهی روبرو خواهم شد...

5

دکتر الهی قمشه ای این کتاب رو چند سال پیش معرفی کرده بودند و من دنبالش می گشتم ولی هیچ چاپ جدیدی ازش نبود تا این که اتفاقی متوجه شدم فیدیبو گذاشته کتاب بینظیری هست در عین سادگی بسیار اموزنده ست هر ایرانی باید حتما یکبار هم که شده این کتاب رو بخونه چون ما واقعا به این مفاهیم و اموزه ها نیاز داریم تا بیشتر فکر کنیم و بهتر عمل کنیم. سپاس

5

مارکوس اورلیوس هم بالجبار شغلی رو پیشه کرده بود که انتخاب خودش نبود.ترجیح می داد فیلسوف باشد اما چون فرزندخوانده ی یکی از امپراتوران رم بود سرانجام جانشین پدر شد.بنابراین به جای داشتن زندگی ای مملو از تفکر و یادگیری، در عوض بخش عظیمی از زندگی خود را در مقام امپراتور برای محافظت از مرزهای امپراتوری روم صرف جنگ کرد. با این حال برای برقراری تعادل فکری خود، تمامی اندیشه های فلسفی خود را به زبان یونانی به یک برده ی یونانی دیکته کرد تا آن ها را به صورت گزارش روزانه تهیه کند و تنها در دسترس خود او قرار دهد. (از کتاب انسان موجودی یک روزه اثر اروین یالوم)

2

به شخصه اصلا خوشم نیومد و حتی نتونستم تمومش کنم. تا اواسط کتاب هشتم خوندم و گذاشتمش کنار. دلیل اینکه خوشم نیومد این بود که این کتاب صرفا اینجوریه که انگار نشستی جلوی یه پیرمردی و طرف شروع کرده نصیحت کردن. که خب حالا لزوما چیز بدی نیست ولی بدیش اینه که جهانبینی و اعتقادات این پیرمرد با تو خیلی فرق داره و تمام نصیحتاش هم بر اساس اعتقادات و جهانبینی خودشه که واسه تو کاربردی نداره. ایشون هم ۲۰۰۰ سال پیش زندگی میکرده و اعتقاداتش با من خیلی فرق داره و تمام حرفاش هم بر اساس همون اعتقاداته که من قبول ندارم پس حرفاش رو هم نمیتونم قبول داشته باشم. حقیقتا حدود ۹۰ درصدش برای من چیز خاصی نداشت. یا کلا باهاش مخالف بودم یا هم چیزای کلیشه ای بود که دویست بار شنیده بودم. فقط کتاب اول و دومش یه چیزایی داشت که خوشم اومد و جالب بود ولی بقیشو به زور خوندم چون چیز جالبی برام نداشت.

5

دوستان عزیز کتابخوان بجای اینکه فقط بگویید کتاب خوبیه خیلی مفید بود عالی بود بی نظیر بود فکر میکنم بهتره چند تا از ویژگیهای کتاب رو بنویسن اینجوری حداقل میفهمیم کتاب تو چه زمینه ای عالیه مفیده و ..... سپاس از اینکه در مورد کتاب های بعدی ویژگیهای کتاب رو ذکر میکنید

5

به توصیه استادم شروع به خواندن کتاب کردم و با هر جمله عمیقا حکمت زندگی را بیشتر درمیافتم... به نظرم در سراسر کتاب میخواست اهمیت عمل کردن و پذیرش را به خواننده بفهماند و حتی آنجا که میگوید کتاب خواندن را فراموش کن! به صراحت مقام عمل کردن را برتر از فکر کردن بر می شمارد که درس بزرگی است. اما هرازگاهی بیانات زن ستیزانه اش آزار دهنده است که امیدوارم ناشی از خطاهای ترجمه باشد در غیر اینصورت تاسف برانگیز است. در مجموع بسیار یاد گرفتم.

5

این کتاب عالیه .به همه پیشنهاد می‌کنم از این کتاب با ارزش استفاده کنند.البته خودم چند سال پیش به سفارش دکتر الهی قمشه‌ای این کتاب رو خوندم و بی نهایت لذت بردم از این فیلسوف بینظیر . زندگی رو باید از دریچه دیگری دید غیر از چیزی که در جامعه به ما یاد دادند . .الآن که در فیدیبو دیدم دوباره میرم این کتاب رو بخونم .مرسی فیدیبو

5

مرسی مارکوس عزیز. یک پادشاه و این همه دانش و انسانیت و فروتنی. فوق العادست. این روزهایم را زیباتر کردی. همچنین که با دوری از دین و سنت جایگزین خوبی هستی برای پایه ریزی یک نظام معنوی جدید شخصی.

5

با سلام شگفت زده میشی از مطالبی که بعد از هزارن سال هنور اعتبار دارند و صحیح هستند ،یک نگاه جهان شمولی ، دیدگاه یک فیلسوف ،آشنایی با اندیشه الخصوص بدانی که این کتاب در زمان فتوحات نوشته شده اما چنین آرامشی در متن و گفتار هاست براستی اسم گفتار ها برازنده ی این کتاب هست و نصایح و توصیه پدر به فرزندش .کتاب ارزش خواندن بسیار دارد

نمایش 114 نقد دیگر
4.3
(251)
پربار 🌳 (5)
59,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
تاملات
تاملات
مارکوس اورلیوس

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
تاملات
تاملات
مارکوس اورلیوس
گروه انتشاراتی ققنوس
4.3
(251)
پربار 🌳 (5)
59,000
تومان