0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مبانی علم حساب

معرفی، خرید و دانلود کتاب مبانی علم حساب

پژوهشی منطقی ریاضیاتی درباره مفهوم عدد
درباره مبانی علم حساب
کتاب مبانی علم حساب در سال ۱۸۸۴ چاپ شده است و فِرِگه در آن به بررسی مبانی فلسفی علم حساب و بالاخص عدد می‌پردازد. برخلاف کتاب مفهوم‌نگاشت، در این‌جا خبری از زبان صوری نیست. چنان‌که خود فرگه می‌گوید، تکلیف این کتاب این است که یا عدد را تعریف کند یا تعریف‌ناپذیری آن را آشکار سازد. او پس از عنوان کردن این پرسش که «عدد یک چیست؟»، به بررسی و نقد عقاید دیگر ریاضیدانان و فلاسفه درباره چیستیِ عدد پرداخته است و دیدگاه خود را بیان می‌کند. آنچه فرگه بیش از همه با آن مخالفت می‌کند دیدگاهی روان‌شناختی است که در آن اعداد با تصورات ذهنی مرتبط دانسته می‌شوند. تحت تأثیر انتقادات فرگه بود که هوسرل موضع روان‌شناختی خود را تغییر داد. او که تصمیم دارد مبانی علم حساب را بر اساس قوانین منطق توضیح دهد، قائل به تمایزی اساسی میان منطق و روان‌شناسی است. «آیا بنیان علم حساب ژرف‌تر از همه علوم تجربی، و حتی ژرف‌تر از هندسه نیست؟ حقایق حسابی قلمروِ هر آنچه را قابل شمارش است در بر می‌گیرند. این گسترده‌ترین قلمروست؛ زیرا نه‌تنها امر واقعی و نه‌تنها امر شهودی، بلکه هر آنچه اندیشیدنی است، به آن تعلق دارد. بنابراین، آیا نباید قوانین اعداد ارتباط بسیار نزدیکی با قوانین تفکر داشته باشند؟» بنا به عقیده فرگه، اعداد ماهیاتی عینی (یا برابرایستاهایی اُبژکتیو) و مستقل از تصورات و فرایندهای ذهنی ما هستند. البته عینی را نباید به معنای فیزیکی فهمید. عدد ۵ برخلاف رنگ آبی صفتی از اشیای بیرونی نیست و البته این به معنای ذهنی بودن آن نیز نیست.
دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۴۲ مگابایت
تعداد صفحات
166 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۵:۳۲:۰۰
نویسنده فریدریش لودویگ گوتلوب فرگه
مترجمطالب جابری
ناشرگروه انتشاراتی ققنوس
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Grundlagen der Aritmetik
تاریخ انتشار
۱۳۹۵/۱۰/۲۹
قیمت ارزی
3 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۴۲ مگابایت
۱۶۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 11 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
5 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

بسیار جالب است که فرگه قصد اصلی خود از ورود به این بحث را احساس ترس می نامد... ترس او از سیستم آموزشی حاکمی است که بر اساس نظریات هاربارت پایه نهاده شده است. سیستمی که پایه تدریس را بر دانسته های گذشته دانش آموزان بنا می نهد... فرگه اینکه دانش آموزان با دانستگی ای وارد آموزش شوند که هنوز اعتبار آنها تأیید نشده می ترسد... ترس از اینکه با فروریختن و متزلزل شدن پایه هایی که علم حساب بر آن استوار هستند کلیه کشفیاتی که در طول یک دوره بر پایه آنها ایجاد شده اند به خطر بیافتند... او می ترسد اگر نظریه بهتری از بدیهیات پایه ما ارائه شود و یا حتی مبانی پایه ای ما نقض شود، همه تلاشهایی که در آموزش و تحقیق بر پایه این بدیهیات ایجاد شده بی ثمر و بیهوده گردد... او می گوید قبل از اینکه دیگران به جنگ پایه های علم مان بیایند خود ما ریاضی دانان وارد این جنگ شویم... بنابراین به اعماق می رود تا به تعریف شفافی از اعداد برسد... ولی او را دارای ذهنی آشفته یافتم. مطالب دارای نظام درستی نیستند و این طور می نماید که ایشان به یک نتیجه نهایی رسیده و می کوشد از میان نظرات دیگران پله پله به نتیجه نهایی خود برسد...

5

سلام من از این کتاب در نوشتن پایان نامه ام کمک گرفتم مشکلی که الآن با آن مواجه شدم این است که این کتاب به صورت فیزیکی ۱۶۶ صفحه دارد در حالی که نسخه الکترونیک آن در فیدیبو دارای ۳۶۵ صفحه است شما کلی از زحمات من رو هدر دادید چرا صفحات این کتاب با نسخه فیزیکی مطابق نیست همه ارجاعات پایان نامه ام خراب شده است.

5

کتاب بی شک شاهکار فرگه در فلسفه ریاضی است. به نظرم مترجم محترم تمام تلاشش را کرده تا ترجمه ای دقیق ارائه دهد. اما به هرحال متن کلاسیک است و ترجمه چنین آثار سترگی دشواری های خاص خود را دارد.

5

امیدوارم قبلذاز مطالعه فرگه رو خوب بشناسید و خوشحالم که بسیاری از اثار بزرگان در این سالها ترجمه شده.

5

عالی

5
(11)
49,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مبانی علم حساب
مبانی علم حساب
پژوهشی منطقی ریاضیاتی درباره مفهوم عدد
گروه انتشاراتی ققنوس
5
(11)
49,000
تومان