0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
شش کلاه تفکر
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب شش کلاه تفکر

درباره شش کلاه تفکر

قدرت تفکر یکی از توانایی‌هایی است که تنها در اختیار انسان قرار دارد و به واسطه این قدرت توانسته‌ است پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای را رقم بزند. تفکر موضوع پیچیده ای است و عوامل مختلفی نظیر احساسات، خلاقیت یا نقد می‌تواند تفکر منطقی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. ادوارد دوبونو در کتاب 6 کلاه تفکر به مخاطب می‌آموزد چگونه در آن واحد، مسائل گوناگون را درنظر بگیریم و در مدت زمان کوتاه درست‌ترین تصمیم را بگیریم.

‌درباره‌ی کتاب شش کلاه تفکر اثر ادوارد دوبونو

کتاب 6 کلاه تفکر با عنوان انگلیسی «6 Thinking Hats» برای اولین بار در سال 1999 منتشر شد. ادوارد دوبونو خالق روش 6 کلاه تفکر است و نحوه‌ی استفاده از این سیستم را در این کتاب به طور مفصل توضیح داده است. او در این کتاب توضیح می‌دهد، قدرت تفکر انسان، منبعی نامحدود برای بشر است و این توانایی مهم‌ترین مهارت انسان به شمار می‌آید.

او عواملی که می‌تواند تفکر منطقی را به چالش بکشد نظیر اطلاعات، منطق، امید و خلاقیت را معرف می‌کند و با استفاده از این روش6 کلاه به مخاطب می‌آموزد چگونه عناصر مختلف اندیشه را در مسیر درستی هدایت کند و مسائل را از زوایای متفاوتی ببینند. در این روش 6 کلاه به رنگ‌های سفید، آبی، قرمز، زرد، سیاه و سبز وجود دارد که هریک نماینده مفاهیم مشخصی هستند. مثلا  دارنده کلاه آبی باید به تفکر کردن جمع، جهت دهد و برنامه‌ای مشخص را به سرانجام برساند. کلاه سفید فقط به اطلاعات ارائه می‌پردازد. افراد با کلاه قرمز احساسات و عواطف خود را بروز می‌دهند. کسی که کلاه سیاه به سر دارد، انتقادهایش را به شکل منطقی بیان می‌کند. استفاده از کلاه زرد به معنای توجه به جنبه‌های مثبت موضوع مورد بحث است و کلا سبز نماینده خلاقیت و فکرهای نو است.

مروری بر فصل‌های کتاب شش کلاه تفکر

کتاب شش کلاه تفکر از 43 فصل تشکیل شده است  که عناوین ده فصل ابتدایی آن به ترتیب زیر است:

فصل اول: مقدمه

فصل دوم: شش کلاه، شش رنگ

فصل سوم: نحوه استفاده از کلاه‌ها

فصل چهارم: کلاه سفید حقیقت‌ها، آمار و ارقام

فصل پنجم: آن حقیقت متعلق به چه کسی است؟

فصل ششم: مشارکت به سبک ژاپنی

فصل هفتم: واقعیت‌ها، حقیقت و فیلسوفان

فصل هشتم: چه کسی کلاه را بر سر گذاشته است.

فصل نهم: خلاصه تفکر با کلاه سفید

فصل دهم: کلاه قرمز؛ احساس‌ها و هیجان‌ها

...

‌درباره‌ی ادوارد دوبونو نویسنده‌ی کتاب شش کلاه تفکر

ادوارد دوبونو نویسنده و اندیمشند اهل جمهوری مالتا است. او متولد سال 1933 است و در زمان جنگ و جهانی دوم به تحصیل در رشته پزشکی مشغول بود. دوبونو سپس به دانشگاه آکسفورد رفت و در رشته‌های روانشناسی و علوم طبیعی تحصیل کرد و مدرک دکترای فلسفه را از این دانشگاه اخذ کرد. ادوارد بونو را نویسنده‌ای متفکر می‌دانند عمده فعالیت‌های او در زمینه مهارت فکر کردن و تفکر خلاق است.

اولین اثر او تحت عنوان «مکانیزم ذهن»  در سال 1969 منتشر شد. این کتاب به نحوه عملکرد مغز انسان میپردازد. دوبونو تاکنون بیش از 50 کتاب در حوزه مهارت تفکر، تفکر خلاق را به رشته تحریر درآورده است و به زبان‌های مختلفی در سراسر دنیا ترجمه شده است. از آثار ترجمه شده‌ی او در ایران می‌توان به کتاب‌های «تفکر جانبی»، «اصول بنیادی خرد»، «من درست می‌گویم تو غلط» و «شش طرح برای زندگی بهتر» اشاره کرد. او هم‌چنین در همایش‌های متعددی در دانشگاه‌های آکسفورد، لندن، کمبریج و هاروارد به عنوان سخنران حضور داشته‌است.

ترجمه‌ی کتاب شش کلاه تفکر به فارسی

حمیدرضا بلوچ، معلم و مترجم ایرانی است که در سل 1338 در تهران به دنیا آمد. او به زبان انگلیسی علاقه‌ی زیادی داشت به همین علت در کنار کار تدریس، وارد دنیای ترجمه شد و آثار متعددی را در حوزه‌ی روانشناسی به فارسی برگردانده است. از آثار ترجمه شده توسط او می‌توان به کتاب‌های «هوش عاطفی»، «هوش اجتماعی»، «روانشناسی رنگ‌ها» و «قدرت هوش هیجانی» اشاره کرد. انتشارات شبگیر کتاب شش کلاه تفکر را با ترجمه‌ی حمیدرضا بلوچ عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرارداده است.

چرا باید کتاب شش کلاه تفکر را خواند؟

کتاب شش کلاه تفکر در دسته‌ی کتاب‌های اندیشه و تفکر قرار دارد. و برای گروه سنی بزرگ‌سال مناسب است. تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب 200 صفحه است که با مطالعه‌ی روزانه 20 دقیقه می‌توانید این کتاب را در 10 روز بخوانید. کتاب شش کلاه تفکر جزو کتاب‌های حجیم و بلند با موضوع اندیشه و تفکر است. این کتاب برای افرادی که وقت بیشتری برای مطالعه دارند و می‌خواهند در زمینه‌ی  اندیشه و تفکر زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهند انتخاب مناسبی است.

‌در بخشی از کتاب شش کلاه تفکر می‌خوانیم

لزومی ندارد احساسها به گونه‌ای محکم و استوار یا منطقی باشد.

می‌توان احساس‌ها را با زبان گفتاری خود تنظیم و هماهنگ کرد.

سعی نکنید احساس‌های خود را توجیه کنید.

وقتی کلاه قرمز را بر سر می‌گذاریم. مشکل‌ترین کار این است که درمقابل وسوسه‌ی توجیه احساس‌های خود مقاومت کنیم. چنین توجیهی ممکن است درست يا نادرست باشد؛ ولی به هنگام تفکر با کلاه قرمز, هردوی آن‌ها غیرضروری است.

... مهم نیست چرا به او بی اعتماد شده ای. به هرحال، دیگر به او اعتماد نداری.

... تو با ایده‌ی تاسیس یک دفتر در نیویورک موافق هستی. نیازی نیست وارد جزییات شوی و دلیل این تمایل خود را بگویی. این چیزها را میتوانی بعد که به تصمیم‌گیری درباره‌ی این موضوع نزدیک شدیم، بیان کنی.

 گاهی برای همه‌ی ما پیش آمده است که از نشان دادن احساس‌های خود عذرخواهی کرده‌ایم؛ چرا که آن را مطابق با تفکر منطقی ندانسته‌ایم. درحقیقت ما احساس‌ها را نیز درحیطه‌ی منطق می‌دانیم. اگر از کسی نفرت داریم. باید دلیل خوبی برای آن داشته باشیم. اگر از طرحی خوشمان می آید، باید برایش دلیل منطقی بیاوریم؛ اما تفکر با کلاه قرمز ما را از چنین بایدهایی رها می‌کند.

آیا این بدان معنی است که ما آزادیم و می‌توانیم هر نوع پیشداوری‌ای که مایلیم داشته باشیم؟ آیا هیچ خطری در این مورد وجود ندارد؟ چرا، وجود دارد؛ اما درپیشداوری‌هایی که آشکارا در حیطه‌ی منطق صورت می‌گیرد. به مراتب خطرهای بیشتری وجود دارد.

من مخالف کالبدشکافی احساس‌ها و یافتن منشا و سرچشمه‌ی آن‌ها نیستم؛ اما این وظیفه‌ی کلاه قرمز نیست.

احساس‌های آدمی متغیر و بی ثبات است و بیشتر وقت‌ها آشفته و متناقض هستند. برای نمونه، در یک پرسشنامه از امریکاییان خواسته شد تا نظر خود را درخصوص رابطه با امریکای مرکزی بنویسند.. بیشتر آن ها نظر مثبت دادند؛ اما در عمل بیشتر آن‌ها با هر نوع پیشنهادی برای ایجاد رابطه‌ی سیاسی مخالفت کردند. پس این امکان وجود دارد که در حرف و درحالت انتزاعی با ایجاد رابطه موافق باشیم؛ ولی وقتی راه‌های عملی مطرح می‌شود با آن مخالفت ورزیم. از دیدگاه منطق این تضاد رفتار معنایی ندارد؛ اما در دنیای احساس‌ها توجیه پذیر و شدنی است. کلاه قرمز تریبونی برای بیان برخی احساس‌ها نیست؛ اگرچه بعضی افراد وسوسه می‌شوند تا آن را در دنیای احساس‌ها توجیه‌پذیر و شدنی است.

آن‌چه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب شش کلاه تفکر اثر ادوارد دوبونو بود. خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی اندیشه و تفکر می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1,013.۷۱ کیلوبایت
تعداد صفحات
200 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۶:۴۰:۰۰
نویسندهادوارد دوبونو
مترجمحمیدرضا بلوچ
ناشرنشر شبگیر
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Six Thinking Hats
تاریخ انتشار
۱۳۹۴/۱۰/۰۹
قیمت ارزی
4 دلار
قیمت چاپی
99,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱۰۱۳.۷۱ کیلوبایت
۲۰۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.6
از 5
براساس رأی 57 مخاطب
5
ستاره
77 ٪
4
ستاره
10 ٪
3
ستاره
7 ٪
2
ستاره
1 ٪
1
ستاره
3 ٪
35 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

به جای نوشتن عباراتی مثل کتاب خوبیه فوق العاده ست خواندنیه و .... لطفا اگر کتاب رو خوندید چند جمله راجع به محتوی کتاب بنویسید.

5

منظور از شش کلاه، شش نوع نگرش مختلف به مسائل است. هر رنگ کلاه استعاره از تفکر متمرکز از زاویه ای خاص است که در کتاب قرارداد شده است. مثلاً تفکر با کلاه سفید یعنی در مورد مسئله مورد نظر فقط با توجه به واقعیات و آمار و ارقام فکر کنیم و سعی کنیم در آن حال با جنبه های احساسی یا خلاقانه و ... کاری نداشته باشیم.

5

کتاب بسیار خوبیه. برا کسانی ک مثل من توی کنترل جلسات و ایده پردازی مشکل دارن روش نوینی معرفی کرده تا تفکر جمعی راحت تر شه.. بویژه بزا اونایی ک میخوان استارت آپ بزنند و کسب و کار گروهی ایجاد کنند واقعا عالیه. تنها مشکلش اینه توی تعریف وظایف کلاه ها بیش از حد توضیح داده و یکم بعضی جاها خستت میکنه...اما در مجموع کتاب واقعا مفیدیه

5

خواهش میکنم به جای گذاشتن سه برگ سفید و دو برگ تشکرو مقدمه و پیشگفتار به جای نمونه یه قسمت هایی از داخل کتاب را بذارید.

4

سلام عرض می کنم خدمت دوستان من کتاب رو مطالعه کردم، کلا دید جدیدی برای حل مسائل و خلاقیت به آدم میده، راستش من در اثر تجربه به یک همچین روشی اما شاید درحد دو سه کلاه رسیده بودم و برای همین ارتباط خوبی با کتاب برقرار کردم... کتاب خوبیه توصیه می کنم حتما بخونید.

5

کتاب در موضوع تفکر هستش و نحوه تفکر و تصمیم گیری به مسائل به این روش که باید به ابعاد مختلف یک مسئله پرداخته بشه و منظور از کلاه یک نوع نگرش به مسائل است که بهترین تصمیمات ناشی از تفکر و تصمیم گیری بر اساس همه۶ کلاه است.. این کتاب فوق العاده هستش حتما بخونید

5

اول دبیرستان بودم که مشاور مدرسه این کتاب رو بهم معرفی کرد و من خوندمش. الان بعد از ۱۰ سال دوباره نگاهم افتاد و باید بگم حتی یک کلمه ازش تو ذهنم نیست. به نظرم کتاب بیخودی هست. وقتتون رو تلف نکنید.

5

من معلمم توی کتاب کار آفرینی رشته های کاردانش هم از این روش توی یکی از درس ها استفاده شده فک نمیکردم کتابش هم وجود داشته باشه الان اتفاقی دیدم ظاهرا به مدلل کردن تصمیمات روزمره ما کمک خواهد کرد

4

من قبلا این کتاب رو خوندم،کتاب جالبی هست در واقع ۶ روش متفاوت برای تجزیه و تحلیل مسائل رو با هم مقایسه میکنه و جز تکنیک های خلاقیت به حساب میاد، خوندنش رو به همه پیشنهاد میکنم

5

این کتاب ترجمه دیگری هم دارد که نشر قطره چاپ کرده است نمونه آن را هم بررسی و بعد خرید کنید من چاپ نشر قطره را ترجیح می دهم

نمایش 25 نقد دیگر
4.6
(57)
49,500
٪50
24,750
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
شش کلاه تفکر
٪50
شش کلاه تفکر
ادوارد دوبونو
نشر شبگیر
4.6
(57)
49,500
٪50
24,750
تومان