0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
کشتی پهلو گرفته
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب کشتی پهلو گرفته

نویسنده:
مهدی شجاعی
درباره کشتی پهلو گرفته

شناخت و درک زندگی بزرگان دینی سبب می‌شود از رهنمودهای آنان برای انتخاب مسیر درست زندگی استفاده کنیم. معرفت ناشی از شناخت این افراد باعث می‌شود به درک درستی از حقیقت زندگی دست یابیم و در مسیر کمال قدم برداریم. «حضرت فاطمه (س)» کوچکترین دختر «حضرت محمد(ص)» و همسر «امام علی (ع)» در چنان در جایگاه والایی از عصمت و  قرار دارد که می‌تواند الگوی بسیار ارزنده‌ای برای زندگی باشد. کتاب کشتی پهلو گرفته به قلم سید مهدی شجاعی اثری فاخر است که سعی کرده گوشه‌ای از جایگاه بی‌همتا این شخصیت بزرگوار را به تصویر بکشد.

درباره سید مهدی شجاعی

سیدمهدی شجاعی در 1339 در تهران به دنیا آمد. او برخلاف آن‌که دبیرستان خود را در رشته ریاضی گذراند، به رشته‌های هنر علاقه‌مند بود. او در سال 1356 وارد دانشگاه هنرهای دراماتیک شد و تحصیلاتش را در رشته‌ی ادبیات نمایشی آغاز کرد. او همزمان در رشته‌ی حقوق نیز تحصیل کرد ولی به دلیل علاقه‌ی فراوانش به نویسندگی و مهارتش در نوشتن هر دو رشته‌ی دانشگاهیش را ناتمام رها کرد.  او نوشتن در روزنامه‌ها و مطبوعات را از همان جوانی شروع کرد و حدود هشت سال مسئولیت صفحه‌های هنری و فرهنگی روزنامه جمهوری اسلامی را برعهده داشت. علاوه بر آن سید مهدی شجاعی سردبیر ماهنامه «صحیفه»، مجله‌ی «رشد جوان» و مدیر انتشارات «برگ» هم برای مدتی بود و تجربه‌ی فراوانی در زمینه‌ی مطبوعات به دست آورد. به دنبال تعطیلی «مجله نیستان»، شجاعی «انتشارات نیستان» را در سال 1376 تاسیس کرد. «انتشارات نیستان» در زمینه‌ی چاپ آثار در حوزه‌ی داستان، شعر و نمایشنامه فعالیت خودش را آغاز کرد.

از فعالیت‌های دیگر شجاعی می‌توان به داوری در جشنواره‌های «فیلم فجر»، «تئاتر فجر» و «جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان» اشاره کرد.

از آثار ادبی سید مهدی شجاعی می‌توان به کتاب‌های «کشتی پهلو گرفته»، «پدر عشق و پسر»، «کمی دیرتر...»، «دموکراسی یا دموقراضه؟» و «آفتاب در حجاب» اشاره کرد. همه‌ی این کتاب‌ها از سوی انتشارات نیستان منتشر شده‌اند و می‌توانید برای دانلود آن‌ها به سایت و اپلیکیشن فیدیبو مراجعه کنید. شجاعی علاوه بر نگارش کتاب با کارگردانان به نام ایرانی از جمله «مجید مجیدی» و «بهزاد بهزادپور» در نوشتن فیلم‌نامه همکاری داشته است. از جمله‌ کارهای سینمایی او می‌توان به فیلم‌نامه‌های «کمین»، «قله دنیا ۱»، «مسافر کربلا»، «آخرین آبادی» و «مردی از جنس نور» اشاره کرد. سید مهدی شجاعی همچنین نگارش فیلم‌نامه‌های «مرد رویاها» درباره‌ی شهید چمران و «یعقوب‌ترین یوسف، یوسف‌ترین زلیخا» درباره‌ی حضرت یوسف را نیز در کارنامه‌ی خود دارد.

کتاب کشتی پهلو گرفته

کتاب کشتی پهلو گرفته پرفروش‌ترین کتاب سید مهدی شجاعی است که در حوزه‌ی ادبیات مذهبی نوشته شده است. کتاب کشتی پهلو گرفته پرتیراژترین کتاب ادبیات داستانی است که اولین بار در سال 1368 از سوی «انتشارات نیستان» منتشر شد؛ برای خرید و دانلود کتاب کشتی پهلو گرفته به سایت و اپلیکیشن فیدیبو مراجعه کنید.   

کتاب کشتی پهلو گرفته درباره‌ی زندگی پررنج حضرت فاطمه زهرا هست که با زبانی داستانی به روایت زندگی ایشان پرداخته شده است و وقایع مختلفی را از جمله واقع سقیفه را توصیف می‌کند. درگذشت این بانو بزرگوار دقیق مشخص نیست و ایام فاطمیه فاصله بین  ۱۳ جمادی‌الاول تا ۳ جمادی‌الثانی است که شیعیان برای درگذشت حضرت فاطمه(س) عزاداری می‌کنند.

سید‌مهدی شجاعی در مصاحبه‌ای تلویزیونی درباره‌ی نیت نگارش کتاب کشتی پهلو گرفته می‌گوید :«استقبال از این کتاب مرهون فطرت زیباطلب مردم است...شروع نوجوانی من از آن‌جا بود که خیلی دین شناسنامه‌ای یا اسلام شناسنامه‌ای را به رسمیت نمی‌شناختم و به دنبال تحقیق و بررسی و پژوهش بودم. از صفر شروع کردم کاملا تا بدانم چه چیزی را باید انتخاب کنم. وقتی به حقیقت حضرت زهرا رسیدم حیرت‌انگیز بود برایم این شخصیت. هر چه بیشتر جلو می‌رفتم بیشتر دوست داشتم بدانم و بشناسم. وقتی به این اقیانوس بی‌کران برخوردم دوست داشتم از این برای خلایق توشه بیاورم و دیگران را هم تو این لذت سهیم کنم و شریک بکنم.»

کتاب کشتی پهلو گرفته توجه منتقدان و مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده و بارها تجدید چاپ شده است. تاکنون حدود ششصد هزار نسخه از این کتاب توزیع شده است.

ترتیب کتاب کشتی پهلو گرفته

 کتاب کشتی پهلو گرفته در قالب 14 فصل زندگی پربار حضرت فاطمه زهرا را از زبان اطرافیانش توصیف می‌کند. فصل‌های این کتاب عبارتند از: فصل اول «حضرت رسول»، فصل دوم «خدیجه(س)»، فصل سوم «خود حضرت زهرا(س)»، فصل چهارم «امیرالمؤمنین علی(ع)»، فصل پنجم «امام حسن(ع)»، فصل ششم «امام حسین(ع)»، فصل هفتم «مجددا حضرت زهرا(س)»، فصل هشتم «حضرت زینب(س)»، فصل نهم «فضه، فصل دهم ام کلثوم(س)»، فصل یازدهم «اسماء،» فصل دوازدهم «برای بار سوم حضرت فاطمه(س)»، فصل سیزدهم «مجددا حضرت امیر(ع)» و فصل چهاردهم «از زبان آسمان روایت می‌شود».

نقد و بررسی کتاب کشتی پهلو گرفته

سید مهدی شجاعی درباره‌ی کمبود منابع در این زمینه و جایگاه «حضرت فاطمه(س)» می‌گوید: «به شدت ما دچار فقر هستیم...ما بیش از اینکه در این بخش خلا داشته باشیم متاسفانه در اسناد تاریخیمون خلا داریم و این خلا بسیار جدی هست...مرحله اول این است که باید این عطش وجود داشته باشد برای کشف این شخصیت و معرفت نسبت به این شخصیت. وقتی که آدم درگیر او بشود دیگر نمی‌تواند رها بشود...بحث جایگاه ایشون در جهان اتفاقا یکی از رموزی است که ما در ابتدا باید بهش توجه کنیم. نگاه ما نسبت به حضرت زهرا با جایگاه واقعی ایشون خیلی متفاوت است...ما باید این را باور کنیم که یک خلقت مستقلی چهارده معصوم قبل از آفرینش زمین و آسمان، خداوند خلق کرده است. خود خداوند در مورد حضرت زهرا توصیفی دارند، برای حضرت زهرا جلال و عظمت و شکوهی است که بالاتر از آن نیست مگر خداوند.»

کتاب کشتی پهلو گرفته توانسته است طیف گسترده‌ای از مخاطبین کتاب‌های داستانی و مذهبی را به خود جلب کند و همچنین افراد برجسته‌ای این کتاب را مطالعه کرده‌اند  و نظرات خود را اعلام کرده‌اند. «صادق کرمیار» نویسنده کتاب «نامیرا» می‌گوید: «سید‌مهدی شجاعی برای اولین بار با کتاب کشتی پهلو گرفته نشان داد ادبیات مدرن امروز می‌تواند مفاهیم دینی را بیان کند.»

«صابر امامی» شاعر ایرانی می‌گوید:«کشتی پهلو گرفته نمونه‌ای برجسته درکارنامه هنری شجاعی است چراکه او با گنجینه‌ای که به اهل بیت و خصوصا امام حسین رسیده، نسبت برقرار کرده است.»

«مهدی فیروزان»، مدیر عامل مرکز فرهنگی شهر کتاب درباره‌ی کتاب کشتی پهلو گرفته می‌گوید :«اثر کشتی پهلو گرفته، خصوصا در دوره‌ای که وارد بازار نشر شد، یکی از کم نظیرترین آثار شجاعی است. هنوز هم کمیابند آثاری که بتواند روایت زیبایی از تنها دختر رسول خدا ارائه دهند. این کتاب یک شاخص است در ادبیات آئینی ما و ادبیاتی که به تاریخ زندگی اهل بیت  می‌پردازد.»

در بخشی از کتاب کشتی پهلو گرفته می‌خوانیم

دخترم! شادی و شعفی که از این دیدار در دل مادرت پدید آمد، در چشم‌هایش درخششی آشکار می‌گرفت. افطار آن شب از بهشت برایم به ارمغان آمده بود. طرف‌های غروب جبرئیل، آن ملک نازنین خداوند، با طبقی در دست، آمد و کنارم نشست. سلام حیات‌آفرین خدا را به من رساند و گفت که افطار این آخرین روز دیدار را، محبوب_ جل و علا_ از بهشت برایت هدیه کرده است. در پی او میکائیل و اسرافیل هم آمدند_ خدا ارج و قربشان را افزون کند_ جبرئیل با ظرفی که از بهشت آورده بود، آب بر دست‌هایم می‌ریخت، میکائیل شست‌وشویشان می‌داد و اسرافیل با حوله لطیفی که از بهشت همراهش کرده بودند، آب را از دست‌هایم می‌سترد. ببین دخترم!_جان پدرت به فدایت_ که همه مقدمات ولادت تو قدم به قدم از بهشت تکوین می‌یافت. این را هم باز بگویم که تو اولین کسی هستی که به بهشت وارد می‌شوی. تویی که بهشت را برای بهشتیان افتتاح می‌کنی. این را اکنون که تو مهیای خروج از این دنیای بی‌وفا می‌شوی نمی‌گویم این را اکنون که تو اسما را صدا می‌کنی که بیاید و رخت‌های مرگ را برایت مهیا کند نمی‌گویم... این را اکنون که تو وضوی وفات می‌گیری نمی‌گویم، همیشه گفته‌ام، در همه جا گفته‌ام که من از فاطمه بوی بهشت را می‌شنوم. یک بار عایشه گفت :چرا این‌قدر فاطمه را می‌بویی؟ چرا این‌قدر فاطمه را می‌بوسی؟ چرا به هر دیدار فاطمه، تو جان دوباره می‌گیری؟ گفتم :«خموش! عایشه! فاطمه بهشت من است، فاطمه کوثر من است، من از فاطمه بوی بهشت می‌شنوم، فاطمه عین بهشت است، فاطمه جواز بهشت است، رضای من در گرو رضای فاطمه است، رضای خدا در گرو رضای فاطمه است، خشم فاطمه جهنم خداست و رضای فاطمه بهشت خدا.» فاطمه جان! خاطر تو را نه فقط بدین خاطر می‌خواهم که تو دختر منی، تو سیده زنان عالمیانی، تو برترین زن عالمی، خدا تو رو چنین برگزیده است و خدا به تو چنین عشق می‌ورزد. این را من از خودم نمی‌گویم، کدام حرف را من از جانب خودم گفته‌ام؟ آن شب که به معراج رفته بودم، دیدم که بر در بهشت به زیباترین خط نوشته است: خدایی جز خدای بی‌همتا نیست، محمد(ص) پیامبر خداست.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
736.۰۲ کیلوبایت
تعداد صفحات
160 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۵:۲۰:۰۰
نویسندهمهدی شجاعی
ناشرانتشارات کتاب نیستان
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۳/۱۲/۱۶
قیمت ارزی
4 دلار
قیمت چاپی
33,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۷۳۶.۰۲ کیلوبایت
۱۶۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.7
از 5
براساس رأی 147 مخاطب
آموزنده 🦉 (2)
پربار 🌳 (2)
5
ستاره
87 ٪
4
ستاره
4 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
4 ٪
1
ستاره
4 ٪
68 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

فوق العاده زیبا ودلنشین کتاب با متنی ادبی به روایت جنبه های مختلف زندگی حضرت زهرا( س) میپردازد،اما بشکلی بسیار زیبا وخواندنی از زبان راویانی من جمله حضرت علی( ع) ،حضرت خدیجه (س) امام حسن( ع) و... با این ویژگی که به جزییات خیلی خوبی از زمان ولادت حضرت ،ازدواجشون،رحلت پیامبر (ص)،فدک .... اشاره میکند. روایات بسیار زیبا وخواندنی نوشته شده اند وباظرافتی خاص مروری نیز بر دیگر وقایع مهم خاندان اهل بیت( ع) دارد .ازخواندن این کتاب زیبا بینهایت لذت بردم،خدا قوت به قلم سید مهدی شجاعی

5

سلام.کتابی عالی است .اگه از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها چیزی نمیدونی و یا دوست داری بیشتر بدونی بهتون توصیه میکنم بخونید.علاوه بر این سخنرانی رایفی پور در مورد نفاق رو گوش بدید در ایام فاطمیه. ‌.منکه با این کتاب یدفعه یاد امام خودمون افتادم ..ما هم یه امامی داریم مثل انسانهای ۱۴۰۰ سال قبل.امامی که منتظر ماست اونم داره رنج میبینه به خاطر کی ؟به خاطر ما.منتظر ۳۱۳ نفر هس( ۳۱۳ نفری که در جنگ بدر با اخلاص رفتند درحالی که هیچی سلاح نداشتن با یاری خدا بر دشمنان که تا دندان مسلح بودند پیروز شدند ).. خلاصه کتاب خوبی هست برای اینکه یه دستی بکشی به دلت

5

کتابی بسیار زیبا از زندگانی کوتاه بانوی دو عالم‌، این کتاب دیدگاه واقعی اسلام به جایگاه زن رو نشون میدهد، خانم حضرت زهرا چنان جایگاهی در پیشگاه خداوند دارند که تمام جهان به دلیل وجود مبارک ایشان خلق شده است، بانویی با جایگاه علمی بسیار بالا که اینچنین زیبا برای دفاع از ولایت در مسجد مدینه سخرانی می کند، آن هم در زمانیکه اعراب اصلا زن را انسان حساب نمی کردند، رفتار پیامبر و امام علی با حضرت زهرا احترام بسیار اسلام به مقام زن را نشان می دهد.

5

این کتاب عالی بود، با اینکه همه داستان مصائبی که بعد از پیامبر برحضرت زهرا و حضرت علی واردشده میدونن ولی بنظرم قلم زیبای سید مهدی شجاعی جان دیگری به داستان داده و لحطه به لحظه غم ومصیبت حضرت رو درک میکنی و چقدر عالی ک قسمت هایی از خطبه فدکیه توش بود ممنونم از اقای شجاعی و حتماپیشنهادش میکنم ک بخونیدش و غاصبین ولایت وظالمین دختر رسول الله رو لعن کنید

5

کتاب فوق العاده ای است واقعا زیباست ارزش یک بار خواندن نه ولی چندین و چندین بار را دارد

5

خیلییییی قشنگه 🥺 خیلی خلاقانه وقایع بعد از فوت پیامبر و شهادت حضرت زهرا رو به تصویر کشیده 💚 هر قسمت داستان از دید یک نفر گفته میشه، پیامبر، حضرت خدیجه، امام حسین و امام حسن، حضرت علی و ... و خیلی خوب با شخصیت ها آشنا میشید 🌱 با خوندنش زمانتون رو سرمایه گزاری میکنید 👌🏻

4

برای منی که دلم میخاد از محمد عزیز و خاندانش بدونم خیلی عالی بود .. مخصوصا که از فاطمه هیچ نمیدونستم و خطبه ی فدکیه ی ایشون منو مبهوت کرد . ممنون از آقای شجاعی برای قلم بسیار خوبشون که ما رو هم آگاه می کنه و هم لذت خوندن ی متن زیبا رو به ما میده . کتابهای دیگرشون رو هم کم کم دارم میخونم

5

این کتاب آنقدر زیبا و هاشقانه مرثیه سر میدهد که‌وقتی به پایانش می رسی افسپس می خوری چرا که دلمان میخواست به قدر تمام کتاب های دنیا بخوانیم و اشک بریزیم... خدا نویسنده اش را خیر دهد... هیچوقت اینقدر دقیق و قابل لمس و زیبا این قضیه برایم روایت نشده بود‌.

5

سلام یکی از بهترین کتاب‌های دنیا از هر لحاظ، متن ادبی عالی، تجسم سازی فضای داستان عالی، انگار داری فیلم نگاه میکنی بقدری زیبا شما را در فضای داستان قرار می‌دهد با سطر سطر کتاب ارتباط برقرار میکنی و با سطر سطر کتاب گریه میکنی خیلی عالی

5

لطفا به اقای شجاعی بگین با این سبک بیشتر قلم بزنند - کاش بقیه افراد از ایشون یاد بگیرن - جدا از نظر سبک نوشتن و توصیف پدیده ها - مستند به تاریخ و محبت اهل بیت رو در قلب ادم زیاد می کنه - این مورد اخری از همه مهم تره- عالییییییییییی

نمایش 58 نقد دیگر
4.6
(148)
پربار 🌳 (2)
84,000
٪50
42,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
کشتی پهلو گرفته
کشتی پهلو گرفته
مهدی شجاعی

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
کشتی پهلو گرفته
٪50
کشتی پهلو گرفته
مهدی شجاعی
انتشارات کتاب نیستان
4.6
(148)
پربار 🌳 (2)
84,000
٪50
42,000
تومان