0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
جادوی تئاتر

معرفی، خرید و دانلود کتاب جادوی تئاتر

نویسنده:
جلال ستاری
درباره جادوی تئاتر

جادوی تئاتر

کتاب جادوی تئاتر نوشته جلال ستاری، مجموعه‌ای از مقالات و یادداشت‌های این نویسنده و منتقد تئاتر است که در سال ۱۳۹۶ توسط نشر مرکز منتشر شده است. این کتاب شامل ده مقاله و یادداشت است که در آنها ستاری به بررسی و تحلیل مسائل مختلف تئاتر از جمله تاریخچه تئاتر، نظریه‌های تئاتر، تکنیک‌های بازیگری و کارگردانی و نقد آثار نمایشی می‌پردازد.

ستاری در این کتاب با زبانی شیوا و صمیمی به بیان دیدگاه‌های خود در مورد تئاتر می‌پردازد. او با نگاهی نقادانه و کنکاشگر، به واکاوی مسائل مختلف تئاتر می‌پردازد و در این راه از تجربیات و دانش خود به عنوان یک منتقد تئاتر بهره می‌گیرد.

کتاب جادوی تئاتر برای علاقه‌مندان به تئاتر، به ویژه دانشجویان و پژوهشگران این رشته، کتابی ارزشمند و قابل‌مطالعه است. این کتاب همچنین برای کسانی که به دنبال آشنایی با تاریخچه، نظریه و تکنیک‌های تئاتر هستند، کتابی مفید و کاربردی خواهد بود.

برای خواندن کتاب‌های ادبیات نمایشی دعوت می‎کنیم به فیدیبو سر بزنید.

آشنایی با جلال ستاری نویسنده کتاب

جلال ستاری (زادهٔ ۱۳۱۰ رشت) محقق، اسطوره‌شناس و متفکر ایرانی است. او در سوئیس تحصیل کرد و دکترا گرفت. او از شاگردان ژان پیاژه بود. توجه ستاری به چیزی فراتر از روان‌شناسی فردی جلب شد و تمرکزش را بر روان‌شناسی جمعی و شناخت تأثیر مثبت یا منفی کهن‌الگوها ، اسطوره‌ها و افسانه‌ها در ناخودآگاه جمعی معطوف کرد.

ستاری کتاب‌ها و آثار بسیاری در زمینهٔ افسانه‌شناسی، ادبیات نمایشی و نقد فرهنگی تالیف کرده است که بسیاری از آن‌ها به کتاب‌های مرجع در همین زمینه بدل شده‌اند. از جمله آثار مهم او می‌توان به کتاب‌های آنتونن آرتو: شاعر دیده‎ور صحنه تئاتر، آیین و اسطوره در تئاتر، پرده‎های بازی (مجموعه مقالات) درباره تعزیه و تئاتر، تقلید و تماشا، زمینه اجتماعی تعزیه و تئاتر در ایران اشاره کرد.

ستاری در سال ۱۳۸۹ نشان هنر و ادب درجه شوالیه را از دولت فرانسه دریافت کرد. جایزه‌ای به نام او وجود دارد که به پژوهشگران برتر در زمینهٔ نمایش ایرانی اهدا می‌شود.

در مجموع، جلال ستاری یکی از چهره‌های برجستهٔ فرهنگ و ادب ایران است که آثار او در زمینه‌های مختلف، به ویژه در زمینهٔ تئاتر، تاثیرگذار بوده‌اند.

چرا باید کتاب جادوی تئاتر را بخوانیم؟

-       این کتاب به بررسی و تحلیل مسائل مختلف تئاتر از جمله تاریخچه، نظریه، تکنیک‌های بازیگری و کارگردانی می‌پردازد.

-       ستاری در این کتاب با زبانی شیوا و صمیمی به بیان دیدگاه‌های خود در مورد تئاتر می‌پردازد.

-       ستاری با نگاهی نقادانه و کنکاشگر، به واکاوی مسائل مختلف تئاتر می‌پردازد..

در مجموع، کتاب جادوی تئاتر کتابی خواندنی و مفید برای علاقه‌مندان به تئاتر است که به آنها کمک می‌کند تا با این هنر بیشتر آشنا شوند.

در بخشی از کتاب جادوی تئاتر می‌خوانیم

تئاتر را اجتماعی‌ترین هنر در قیاس با موسیقی و نقاشی و ادبیات، می‌دانستم و می‌دانم. در صحنه تئاتر است که آدم‌ها و نیز گویی همه مفاهیم و معانی مجرد یا مخالط، با خود و با شما گفت‌وگو می‌کنند و هر شب به گونه‌ای متفاوت با شب‌های پیش و بعد و پس از چند شب، نمایش پایان می‌یابد ولی چندی بعد رستاخیز می‌کند، باز به گونه‌ای نو، زیرا هر کارگردان، هر نمایشنامه را بنا به ذوق و فهم و تفسیر خود به صحنه می‌برد و باز می‌آفریند. همانند رهبر ارکستر. درست است که هر خواننده رمان هم با نویسنده به گونه‌ای خاص مراوده دارد، منتهی در خلوت و از راه کلمات. اما در تئاتر این بده بستان با آدم‌های حی و حاضر در جمع تماشائیان، صورت می‌گیرد و به همین جهت، زنده‌تر و با نشاط‌تر است. به گفته ژان دووینیو: چگونه ممکن است تشخیص نداد که در تئاتر، تجربه‌ای گسترده‌تر از ادبیات، مدام بر آفرینش ادبی فزون می‌آید و از آن سرریز می‌شود و متنی که به نمایش درآمده است، نهضت‌های جمعی‌ای برمی‌انگیزد که به اثرگذاری‌ها(ی سینمایی) و حتّی به زیبایی‌شناسی،‌ تحویل نمی‌شوند؟ اثری که مخاطبانش را یافت، دیگر به پدیدآورنده‌اش تعلّق ندارد و تا بی‌نهایت از او دور می‌افتد و چون به نمایش درآمد، وجودی در میان موجودات دیگر و واقعیتی زنده و عینی می‌شود. آیا این همان حسرتی نیست که همه هنرها را بر آن می‌دارد تا چهره‌هایی بپردازند که برخوردار از مزیتِ دیگر جلوه‌های وجود باشند؟‌ بسی پیش از آنکه کارگردان مدّعی شود که مقامِ خالق راستین درام، تنها از آن اوست یا آنتونن آرتو تأکید کند که صحنه تئاتر، خاستگاه هر خلاقیتی است، به آسانی ملاحظه می‌توان کرد که نمایشِ تئاتر، اعتقادات و شور و شیفتگی‌هایی برمی‌انگیزد که با تکانه‌هایی تطبیق می‌کنند که به زندگانی گروه‌ها و جوامع، نشاط می‌بخشند. هنر در اینجا به درجه‌ای از عمومیت می‌رسد که از چارچوب ادبیات مکتوب سرریز می‌شود و زیبایی‌شناسی در آن حوزه، به عملی اجتماعی بدل می‌گردد.


پیشنهاداتی برای خوانندگان کتاب جادوی تئاتر

اگر از خواندن کتاب جادوی تئاتر لذت بردید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواندن کتاب‌های زیر غافل نشوید:

1.    پژوهشی در دو داستان هزار و یک شب نوشته جلال ستاری

2.    پژوهشی در حکایات سندباد بحری نوشته جلال ستاری

3.      عشق نوشته رنه آلندی



دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۵۸ کیلوبایت
تعداد صفحات
150 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۵:۰۰:۰۰
نویسندهجلال ستاری
ناشرنشر مرکز
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۹/۰۸
قیمت ارزی
3 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۵۸ کیلوبایت
۱۵۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
5
ستاره
0 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
100 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
3
(1)
38,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
جادوی تئاتر
جادوی تئاتر
جلال ستاری
نشر مرکز
3
(1)
38,000
تومان