0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
النصایح

معرفی، خرید و دانلود کتاب النصایح

ناشر:
هیاهو
درباره النصایح


نقد و بررسی کتاب النصایح

کتاب النصایح اثر علی نقی همدانی، فقیه و عارف نامدار قرن هشتم هجری، مجموعه‌ای از نصایح و اندرزهای اخلاقی و عملی برای زندگی بهتر است. این کتاب که به زبان فارسی نگاشته شده، دربردارنده‌ی تجارب و آموزه‌های همدانی در زمینه‌های مختلف زندگی، از جمله اخلاق، سیاست، تربیت فرزند، و عرفان و تصوف است. این کتاب به دلیل جامعیت و عمق مطالب، و همچنین لحن ساده و روان آن، مورد استفاده‌ی طیف وسیعی از خوانندگان، از جمله طلاب و دانشجویان، علاقه‌مندان به اخلاق و عرفان، و عموم مردم قرار گرفته است. این کتاب منبعی ارزشمند برای کسانی است که به دنبال زندگی بهتر و معنوی‌تر هستند. این کتاب با ارائه آموزه‌های اخلاقی و عرفانی، راهکارهایی عملی برای پرورش فضائل اخلاقی، تربیت صحیح فرزند، و وصول به کمال معنوی ارائه می‌دهد. 

اگر شما هم به خواندن کتاب‌های ادبیات حوزه متون کهن فارسی علاقه دارید حتما به دسته‌بندی متون کهن فارسی فیدیبو سر بزنید.

میرزا علی نقی بن محمد رضا همدانی، عارف، فقیه و نویسنده

میرزا علی نقی بن محمد رضا همدانی (زاده ۷۴۶ هجری قمری در همدان - درگذشته ۸۳۸ هجری قمری در هرات)، فقیه، عارف، حکیم و نویسنده نامدار ایرانی قرن هشتم هجری است. همدانی از فقهای برجسته‌ی شیعه در قرن هشتم هجری بود و در فقه، اصول، تفسیر، حدیث، و رجال صاحب نظر بود. او همچنین در علوم عقلی مانند حکمت و کلام تبحر داشت و به عنوان یک عارف نامدار شناخته می‌شد.

 از آثار میرزا علی‌ نقی همدانی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • آیات الائمة به فارسی در اثبات امامت شیعه و استخراج این معنا از زبر و بینات قرآن بر اساس قواعد علوم غریبه.
  • اوصاف القری فی صفات الاولیاء در موضوع سیر و سلوک عرفانی به زبان فارسی.
  • آداب نماز به فارسی دربارۀ آداب و اسرار نماز به روش عرفانی با استفاده از اخبار ائمۀ طاهرین.
  • حفظ الصحة در موضوع طب که به درخواست امیرزاده جلال‌الدین میرزا کتابت شده است.
  • مواعظ کوثر همدانی به زبان فارسی و دارای مباحث اخلاقی، پند، اندرز و نصایح است که به روش عرفانی از احادیث اهل بیت عصمت و طهارت جمع‌آوری شده است.
  • نصیحت‌نامه با موضوع عرفان و تصوف به زبان فارسی.
  • منشآت که موضوع آن نامه‌هایی به زبان فارسی است که ایشان به مقامات دولتی نوشته‌اند.



چرا کتاب النصایح را بخوانیم

کتاب النصایح طیف وسیعی از موضوعات مربوط به زندگی فردی و اجتماعی را دربرمی‌گیرد. این کتاب در هشتاد و دو فصل تنظیم شده است که هر فصل به موضوعی خاص اختصاص دارد. برخی از موضوعات مهم مطرح شده در این کتاب عبارتند از: اصول اخلاقی : ایمان، توکل، صبر، شکر، و عدالت، سیاست و حکومت : وظایف حاکمان و رعایا، عدالت اجتماعی و حکومت ایده‌آل، تربیت فرزند : اصول و روش‌های تربیت صحیح فرزند، پرورش فرزندان صالح و نیکوکار، عرفان و تصوف : سیر و سلوک، معرفت نفس، فنا فی الله، و وصول به کمال معنوی، زندگی اجتماعی : تأکید بر احترام به والدین و بزرگان، اهمیت صداقت و راستی، ضرورت حفظ امانت و رازداری، نکوهش دروغ و غیبت، ترویج کمک به دیگران و نیکوکاری، کسب و کار و معیشت : تأکید بر کسب روزی حلال، ضرورت قناعت و شکرگزاری، نکوهش ربا و احتکار، ترویج صداقت و امانتداری در معاملات. نویسنده در کتاب النصایح به ظرافت‌های اخلاقی و عرفانی می‌پردازد و دیدگاه‌های عمیق خود را در این زمینه‌ها بیان می‌کند. همدانی در این کتاب آموزه‌های نظری را با تجارب عملی خود در هم آمیخته و به خواننده در درک بهتر مفاهیم اخلاقی و عرفانی کمک می‌کند.کتاب النصایح از دیرباز مورد توجه و استقبال علما و بزرگان بوده و به عنوان یکی از منابع مهم در زمینه اخلاق و عرفان شناخته می‌شود. در نهایت، اگر به دنبال کتابی هستید که به شما در ارتقای سطح زندگی فردی و اجتماعی‌تان کمک کند، کتاب النصایح انتخابی مناسب برای شما خواهد بود.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب النصایح

اگر شما هم به خواندن کتاب‌های متون کهن فارسی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما کتاب‌های زیر را که در فیدیبو در دسترس هستند، مطالعه کنید.


شناسنامه

فرمت محتوا
pdf
حجم
2.۷۸ مگابایت
تعداد صفحات
249 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۸:۱۸:۰۰
نویسنده علی نقی همدانی
ناشرهیاهو
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۱/۱۰
قیمت ارزی
3 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
pdf
۲.۷۸ مگابایت
۲۴۹ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
14,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
النصایح
النصایح
علی نقی همدانی
هیاهو
0
(بدون نظر)
14,000
تومان