0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
تاریخ برده داری

معرفی، خرید و دانلود کتاب تاریخ برده داری

مجموعه تاریخ ۳۲
درباره تاریخ برده داری

برده‌داری یکی از موضوعاتی است که با زندگی انسان از ابتدا گره خورده است و پیشنه‌ای بسیار کهن دارد. تاریخ جهان نشان می‌دهد مصر و یونان باستان با پدیده‌ی برده‌داری به تحولات عظیم و سازه‌های غول‌آسا دست یافته‌اند و اروپا و آمریکا با تنزل مقام انسان توانسته‌اند کشاورزی و جنگ‌ها را تبدیل به عملی سودبخش کنند. مسله برده‌داری تا سده‌ی پیش پررنگ‌تر از امروز بوده اما همچنان خود را به شکل‌های مختلف از جمله کار اجباری، کار کودکان و قاچاق در قرن حاضر نشان می‌دهد. کتاب تاریخ برده‌داری برای بررسی این مضمون کهن به نگارش درآمده و نشان می‌دهد برده‌داری در همه‌ی ملت‌ها و نژادها وجود داشته است. نورمن ال. ماخت و مری هال در کتاب تاریخ برده‌داری از مجموعه تاریخ جهان تاثیر ابعاد برده‌داری در جهان معاصر را به تصویر می‌کشند.

درباره کتاب تاریخ برده‌داری

کتاب تاریخ برده‌داری اثر مشترک نورمن ال. ماخت و مری هال در سال 1997 به زبان انگلیسی منتشر شد. این کتاب با نگاهی همه جانبه، ظهور و علت برده‌داری در سراسر تاریخ را بررسی می‌کند و از آن به عنوان یک پدیده‌ی همه‌گیر یاد می‌کند. برده‌داری از جمله ناعدالتی‌های رخ داده در طول تاریخ است که وابسته به نژاد یا جغرافیای خاصی نیست و جوامع مختلف از چین تا اروپا، سرخ‌پوستان و سفیدپوستان از آن استفاده کرده‌اند. کتاب تاریخ برده‌داری عمل برده‌داری را آن‌گونه که در تمدن‌های مدیترانه‌ی قدیم، قرون وسطا، آفریقا و بین سرخپوستان در قاره آمریکا و ایالات متحده وجود داشته، بررسی می کند.

رد پای برده‌داری در همه‌ی جوامع بشری

عمل برده‌داری که به‌طور کامل در اثر نورمن ال. ماخت و مری هال توضیح داده شده در واقع نگاهی کالاگونه نسبت به انسان داشته است. برده‌داران مانند اموال و اشیاهای‌شان با برده‌هایشان رفتار می‌کردند و خود را صاحب اختیار زندگی این انسان‌ها می‌دانستند. برده‌داری در طول تاریخ به دلایل مختلفی از جمله جنگ، برتری نژادی و قدرت رخ می‌داده است ولی همه‌ی آن‌ها در یک موضوع مشترک بوده‌اند؛ اسارت انسان‌ها، نقطه‌ی مشترک همه‌ی برده‌داری‌های تاریخ بوده که سبب می‌شده افراد بر زندگی‌شان تسلط نداشته باشند.

نورمن ال. ماخت و مری هال درباره‌ی پدیده‌ی برده‌داری در کتاب سخنی از «کارل مارکس»، جامعه‌شناس آلمانی بازگو کرده‌اند که نشان از تاثیر این عمل در طول تاریخ بشر بوده است: «بدون برده‌داری، ملت، هنر یا علم یونانی به وجود نمی‌آمد، بدون برده‌داری، امپراتوری روم پدید نمی‌آمد. بدون تمدن یونانی و امپراتوری روم به عنوان پایه و شالوده، اروپای مدرنی نیز در کار نمی‌بود.»

مبارزه علیه برده‌داری

روز دوم ماه دسامبر «روز جهانی لغو برده‌داری» است که در سال 1949 سازمان ملل متحد این روز را برای از بین بردن شکل‌های جدید برده‌داری نام‌گذاری کرد. در مسیر از بین بردن این تبعیض بسیار از افراد جان خود را از دست داده‌اند تا بتوانند از چنگال استبداد و استعمار نجات یابند. «هریت تابمن» از جمله افرادی است که علیه برده‌داری مبارزه کرده و تعداد زیادی برده را رها کرده است. عکس چهره‌ی او به عنوان فردی تاثیرگذار و فعال سیاسی قرار است تا سال 2030 به روی اسکناس‌های بیست دلاری ایالات متحده آمریکا باشد.

مرور فصل‌های کتاب تاریخ برده‌داری

کتاب تاریخ برده‌داری با نام اصلی The History of Slavery شامل هفت فصل است که ریشه‌ی برده‌داری در مناطق و جوامع مختلف را بررسی می‌کند و در مقدمه‌ی کتاب از این نابرابری به عنوان «پدیده‌ای جهانگیر» سخن گفته شده است.

در مقدمه‌ی کتاب ریشه‌ی کلمه‌ی برده‌داری توضیح داده شده و نویسندگان کتاب معتقدند این اصطلاح برگرفته از نام گروهی از افراد بوده که سالیان دور، حدود قرن پنج تا سیزده در اروپای مرکزی و شرقی زندگی می‌کرده‌اند و در طول جنگ‌های مختلف به اسارت گرفته می‌شدند.

در ابتدای کتاب «حوادث مهم در تاریخ برده‌داری» آورده شده که وقایع مهم مربوط به عمل برده‌داری از قبل از میلاد مسیح تا حدود قرن هفده میلادی را بازگو می‌کند و برای خواندن توضیح کامل‌تر این وقایع باید به فصل‌های کتاب رجوع کرد.

هفت فصل کتاب تاریخ برده‌داری عبارتند از: «برده‌داری در تمدن‌های آغازین مدیترانه»، «برده‌داری در قرون وسطی»، «برده‌داری در آفریقا»، «برده‌داری در میان سرخ پوستان آمریکا»، «اروپاییان در منطقه کارائیب و آمریکای جنوبی سرخ پوست‌ها و آفریقایی‌ها را به بردگی می‌گیرند»، «برده‌داری در مهاجرنشین‌های آمریکا و ایالات متحده» و «تداوم برده‌داری». همراه با  توضیحات مفصل و روان کتاب تاریخ برده‌داری درباره‌ی  پدیده‌ی برده‌داری، تصاویری نیز از این عمل در کشورهای مختلف آورده شده تا این مسله گویاتر شود و خواننده بتواند شرایط نامناسب زندگی آن‌ها را درک کند.

مجموعه تاریخ جهان، برای علاقه‌مندان به وقایع تاریخی

کتاب تاریخ برده‌داری یکی از کتاب‌های مجموعه تاریخ جهان World History  است. کتاب‌های این مجموعه با هدف روشن ساختن بخش‌های مختلف تاریخ از سوی «انتشارات lucent» منتشر شده‌اند. کتاب‌های این مجموعه وقایع تاریخ را با زبانی قابل درک برای مردم عادی بازگو کرده‌اند تا خوانندگان علاقه‌مند به تاریخ به‌خصوص نوجوانان بتوانند از دنیای گسترده‌ی تاریخ بهر‌ه‌مند شوند. نثر آثار مجموعه تاریخ جهان از جمله کتاب تاریخ برده‌داری سلیس و بدون پیچیدگی است و کتاب‌های این مجموعه در حجم کم منتشر شده‌اند. این مجموعه را «انتشارات ققنوس» برای فارسی زبان‌ها منتشر کرده است که نسخه الکترونیک بعضی از جلدهای این مجموعه از جمله کتاب‌های «انقلاب فرانسه»، «تاریخ بلوک شرق»، «جنگ‌های صلیبی»، «انقلاب روسیه» و «عصر وایکینگ» در سایت و اپلیکیشن فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است.

درباره نورمن ال. ماخت و مری هال نویسندگان کتاب تاریخ برده‌داری

نورمن ال. ماخت و مری هال با همکاری هم کتاب تاریخ برده‌داری را نگاشته‌اند. نورمن ال. ماخت Norman L. Macht نویسنده و مقاله‌نویس آمریکایی است که در سال 1929 در بروکلین به دنیا آمده است. او مصاحبه و مقالات زیادی را در مطبوعات منتشر کرده و بیش از سی کتاب نوشته است.

مری هال Mary E. Hull نویسنده‌ی دیگر کتاب تاریخ برده‌داری است که در زمینه‌ی کودک و نوجوان نیز کتاب می‌نویسد. از جمله کتاب‌های دیگر مری هال می‌توان به نسخه صوتی و الکترونیکی «سفرهای مارکوپولو» با ترجمه‌ی «فريد جواهركلام» و «امپراتوری مغول» با ترجمه‌ی «نادر ميرسعيدی» اشاره کرد که نسخه الکترونیک آن‌ها برای خرید و دانلود در فیدیبو موجود است.

ترجمه کتاب تاریخ برده‌داری به فارسی

کتاب تاریخ برده‌داری را سهیل سُمّی به فارسی ترجمه کرده و انتشارات ققنوس آن را در سال 1383 منتشر کرد که در همین صفحه از فیدیبو کتاب الکترونیکی آن برای خرید و دانلود موجود است. سهیل سُمّی مترجم ایرانی است که تحصیلاتش در در رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی را در دانشگاه تهران به سرانجام رسانده و به طور جدی ترجمه‌ی آثار بین‌المللی را دنبال کرده است. او به کتاب‌های ادبیات آمریکا علاقه دارد و از جمله کتاب‌های ترجمه‌ شده‌ی دیگر او می‌توان به «در باب داستان» اثر «ریچارد کرنی»، «در باب طنز» اثر «سیمون کریچلی»، «آخرین عشق کافکا» اثر «كاتی ديامانت» و «چشم گربه» اثر «مارگارت اتوود» اشاره کرد که نسخه الکترونیک همه‌ی آن‌ها برای خرید و دانلود در فیدیبو موجود است.

کتاب صوتی تاریخ برده‌داری هم با روایت «سالار حسین پور» از سوی ناشر صوتی «آوانامه» منتشر شده که امکان دانلود کتاب صوتي هم برای علاقه‌مندان در فیدیبو در دسترس است.

در بخشی از کتاب تاریخ برده‌داری می‌خوانیم

شاهزاده هنری، مصمم برای گسترش حیطه نفوذش در جنوب، دریانوردانش را در مسیر ساحل اقیانوس اطلس، که پیش‌تر کشف نشده بود، به سوی شمال آفریقا گسیل کرد. این دریانوردان در سال 1441 بر ساحلی به ظاهر متروکه قدم گذاشتند. وقتی آن‌ها با گروهی از سیاهان بومی روبه‌رو شدند، دوازده تن از آن‌ها را به اسارت گرفتند و آن‌‌‌‌ها را به پرتغال بردند. شاهزاده هانری به دنبال طلا بود، اما برای کار در مزارع نیشکر و تصفیه خانه‌های جزایر اروپا و غرب آفریقا به برده نیاز داشت. او که با منبعی عظیم برای تامین برده‌های مزارع نیشکر روبه‌رو شده بود، سعی کرد موافقت پاپ را که در این‌گونه امور صاحب نفوذ بود، جلب کند. سال‌ها بود که پادشاهان پرتغالی پاپ را به مثابه ارباب بزرگ فئودال محسوب می‌کردند وی در درون حطیه‌های فرمانروایی خویش از او مشورت می‌گرفتند. حمایت پاپ ضروری بود، چون کلیسا از حربه تکفیر، یعنی طرد افراد از کلیسا و شرکت در مناسک آن، برخوردار بود. اگر فرمانروای پرتغال مغضوب پاپ واقع و تفکیر می‌شد، فرمانبرداران خودش علیه او می‌شوریدند، و ممکن بود که کشورهای دیگر نیز به نام کلیسا علیه او اعلام جنگ دهند. پاپ به شاهزاده هانری اجازه داد که در بازگشت از آفریقا، سیاه‌پوستان را به عنوان برده با خود بیاورد. در نتیجه، تا سال 1448 بیش از نهصد آفریقایی اسیر و به عنوان برده به لیسبون آورده شدند. وقتی نرخ تجارت برده حدودا به یک هزار برده در سال رسید، پرتغالی‌ها در موریتانی فعلی، دژی ساختند تا بردگان را پیش از حمل در آن محبوس کنند. اما پرتغالی‌ها تنها اروپاییانی نبودند که با آفریقا تجارت می‌کردند. علاقه‌ عمده‌ آن‌ها بر طلا، و نه برده معطوف بود.

پرتغالی‌ها همچنان در امتداد ساحل به سمت جنوب پیش رفتند و به قلمرو پادشاهی بانتو در کنگو رسیدند و پیمانی مستحکم بستند که جریان پیوسته برده‌هایی را که به دست آنان می‌رسید، تضمین می‌کرد.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
8.۲۸ مگابایت
تعداد صفحات
134 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۴:۲۸:۰۰
نویسندهمری هال
نویسنده دوم نورمن ال ماخت
مترجمسهیل سُمّی
ناشرگروه انتشاراتی ققنوس
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۲/۰۸/۲۹
قیمت ارزی
5.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۸.۲۸ مگابایت
۱۳۴ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.6
از 5
براساس رأی 19 مخاطب
5
ستاره
68 ٪
4
ستاره
26 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
5 ٪
1
ستاره
0 ٪
5 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

خوشم اومد ، خوب بود . بزرگ ترین ترس من اسیر شدن هست من یه دخترم ، همیشه می ترسم زیر سلطه قرار بگیرم البته از طرف اعضا خانواده . قبلا توی خانواده من برا خریدن یه خودکار باید استرس می گرفتم معلوم نبود تا برسم دم در خونه که بخوام برم مغازه ، چند تا از برادرام باید اجازه خروج میدادند اولی که اجازه میداد معلوم نبودی بعدی بزاره برم خودکار بگیرم یا نه . واقعا مسخره بود .

4

خوب بود درباره جنگ ها و استقلال هایی خوندم که درموردشون سر سوزنی اطلاعات نداشتم.

5

عالی

5

کتاب عالی

5

جالب بود

4.6
(19)
59,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مجموعه تاریخ
شامل 67 عنوان کتاب
تاریخ برده داری
تاریخ برده داری
مجموعه تاریخ ۳۲
گروه انتشاراتی ققنوس
4.6
(19)
59,000
تومان