0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
گهوارۀ گربه

معرفی، خرید و دانلود کتاب گهوارۀ گربه

درباره گهوارۀ گربه

دنیای ادبیات پر از طنزهای تلخی است که تلاش کرده‌اند جوالدوز را برتن افراد فروکنند. گهواره گربه یکی از همان کتاب‌هاست. کتابی که کورت ونه گات جونیور آن را با عنوان اصلی «cat’s cradle» نوشته است. این اثر پست مدرن طنز یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار طنز دنیاست. داستان از زبان اول‌شخص نوشته شده است و راوی خودش را یونا معرفی می‌کند. زمان داستان به قرن بیستم میلادی برمی‌گردد و راوی از این سخن می‌گوید که می‌خواهد کتابی به نام روز پایان جهان، درباره‌ی بمباران اتمی در هیروشیما و ناکازاکی بنویسد. او با فرزندان و نوه‌های کسی که به‌عنوان خالق بمب اتمی و البته برنده جایزه نوبل فیزیک در این کتاب از او یاد می‌شود دیدار می‌کند و همین موضوع زندگی او را تغییر می‌دهد و اتفاقات جالبی در ادامه می‌افتند این کتاب همچنین به یک آیین ساختگی به نام بوکونیسم اشاره دارد و از مدینه‌ی فاضله‌ی آن‌ها سخن می‌گوید. در مجموع این اثر یک طنز سیاه است که رؤیای آمریکایی را به سخره می‌گیرد.

کتاب گهواره‌ی گربه را این نویسنده، در سال ۱۹۶۳ منتشر کرد و بارها در جهان ترجمه و تجدید چاپ شده است. این کتاب در ایران نیز چندین مترجم به فارسی برگردانده‌اند. نسخه‌ی حاضر را منصوره وفایی و مهتاب کلانتری ترجمه کرده‌اند و ترجمه‌ی روانی به‌حساب می‌آید. ناشر این ترجمه نشر ثالث بوده و سال ۱۳۹۷ آن را روانه بازار کتاب و نشر کرده و چندین بار نیز این ترجمه تجدید چاپ شده است. نسخه‌ی الکترونیکی برای مخاطبان فیدیبو در بخش داستان و رمان در دسترس قرار دارد.

کورت وونگات جونیور کیست؟

کورت وونگات (kurt vonnegut) نویسنده‌ی مشهور آمریکایی قرن بیستم است. او در سال ۱۹۲۲ در ایندیاناپولیس  به دنیا آمد و بزرگ شد و بعدها در دانشگاه کورنل درس خواند. او در جنگ جهانی دوم در ارتش آمریکا بود و به‌عنوان مهندس مکانیک هم در کارنگی آموزش‌دیده بود. او در دوران جنگ ماجراهای زیادی را از سر گذراند و حتی اسیر آلمانی‌ها شد. پس از جنگ وونگارت ازدواج کرد و کار نوشتن را شروع کرد. آثار او تنوع زیادی دارد و از رمان تا داستان کوتاه در آن‌ها پیدا می‌شود. او در سال ۲۰۰۷ در گذشت. در ادامه تعدادی از کتاب‌های این نویسنده را معرفی می‌کنیم

 

چرا باید کتاب گهواره گربه را خواند؟

گهواره گربه یک کتاب بسیار مهم است. این داستان از آن دسته داستان‌هایی است که دست روی موضوعات بسیار مهمی گذاشته است و تلاش کرده است برخلاف جریان آب شنا کند. این کتاب رویای آمریکایی را مورد انتقاد قرار می‌دهد و معتقد است مردم آمریکا دیگر تسلطشان را روی دولت ازدست‌داده‌اند و روابط دولت و ملت تغییر کرده است. کتاب گهواره گربه از نظر ادبی هم کتاب بسیار ارزشمندی است و برای تمام کسانی که می‌خواهند هم یک کتاب خوب بخوانند و هم بیشتر فکر کنند یک انتخاب عالی است.

در بخشی از کتاب گهواره گربه می‌خوانیم

اچ. لاو کراسبی از آنهایی بود که عقیده دارند حکومت‌های دیکتاتوری اغلب حکومت‌های خیلی خوبی هستند. آدم بدی نبود. احمق هم نبود. بهش می‌آمد نگاهش به دنیا، نگاه دلقک مآبانه و زمختی باشد، اما خیلی از حرف‌هایش در باره این بشر بی‌انضباط نه فقط خنده‌دار بود؛ بلکه حقیقت هم داشت. مهم‌ترین موضوعی که به خاطرش عقل و شوخ‌طبعی‌اش را کنار می‌گذاشت این سؤال بود که مردم روی زمین باید با وقتشان چه کنند.

او عمیقاً باورداشت آنها وظیفه دارند برایش دوچرخه بسازند.

گفتم: «امیدوارم سن لورنزو درست به همان خوبی ای باشد که شنیده‌اید.»

او گفت: «فقط یک نفر هست که باید باهاش حرف بزنم تا بفهمم این‌جوری هست یا نه اگر پاپا مونزانو قول چیزی را در آن جزیره کوچک بدهد، همان جور است، درست همان جور. همان جور هم خواهد بود.» هيزل گفت: «خوشم می‌آید که همه‌شان انگلیسی حرف می‌زنند و مسیحی‌اند. این کارها را خیلی راحت می‌کند.» کراسبی پرسید: «می‌دانید آن جا جریمه کارهای خلاف چیست؟»

«نچ ...»

 آنجا اصلاً هیچ کار خلافی انجام نمی‌شود. پاپا مونزانو کاری کرده است که کارهای خلاف آن‌قدر نفرت‌انگیز باشند که اگر کسی حتی بهشان فکر کند، حالش به هم می‌خورد.

پنج پیشنهاد برای خوانندگان کتاب گهواره‌ی گربه

این نوشته‌ی جالب‌توجه وونگات اثری جالب و خواندنی است که خوانندگان علاقه‌مند را به خواندن دیگر آثار این نویسنده و رمان‌هایی شبیه این کتاب ترغیب می‌کند، به همین جهت چهار کتاب دیگر را برای مطالعه پیشنهاد می‌کنیم:

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۴۴ مگابایت
تعداد صفحات
375 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۲:۳۰:۰۰
نویسنده کورت ووِنگات جونیور
مترجممهتاب کلانتری
مترجم دوممنصوره وفایی
ناشرنشر ثالث
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۰/۰۱/۱۷
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
72,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۴۴ مگابایت
۳۷۵ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
2.5
از 5
براساس رأی 2 مخاطب
5
ستاره
0 ٪
4
ستاره
50 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
50 ٪
2.5
(2)
187,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
گهوارۀ گربه
گهوارۀ گربه
کورت ووِنگات جونیور
نشر ثالث
2.5
(2)
187,000
تومان