0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
فندق شکن

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی فندق شکن

درباره فندق شکن

در داستان‌های کودکانه، همه اتفاقات به پیروزی خوبی بر بدی ختم می‌شود. اما آیا این پیروزی بیرون از کتاب‌ها نیز وجود دارد؟

نقد و بررسی کتاب صوتی فندوق شکن

کتاب صوتی فندق شکن و پادشاه موش‌ها The Nutcracker and the Mouse King توسط ای.تی.ای هافمن به رشته تحریر درآمده است. این کتاب در سال 1816 به زبان آلمانی منتشر شد. کتاب فندوق شکن برای کودکان نوشته شده‌است. اما در این کتاب مفاهیم مهمی به کودکان آموزش داده می‌شود. این کتاب داستان خود را در چهارده فصل عید کریسمس، هدایا، عروسک مورد علاقه ماری، عجایب و شگفتی‌ها، جبهه‌ی جنگ، بیماری ماری، سفت و محکم قسمت اول و دوم، داستان گردوی سفت، عمو و برادر زاده، پیروزی، قلمروی پادشاهی، شهر سرمایه و نتیجه روایت می‌کند.

داستان از شب کریسمس، در خانه استالباوم Stahlbaum آغاز می‌شود. ماری هفت ساله و برادرش فریتز، بیرون از سالن نشسته و گمانه زنی می‌کنند که پدر خوانده آن‌ها دروسلمایر Drosselmeyer، که یک ساعت‌ساز و مخترع است، چه هدیه‌ای برای آن‌ها ساخته است. سرانجام پدرخوانده به آن‌ها اجازه ورود می‌دهد. آن‌ها وارد اتاق او می‌شوند، که به نظر می‌رسد قلعه ساعت‌ساز است. درون این اتاق افراد مکانیکی کار می‌کنند، اما به دلیل اینکه فقط می‌توانند کارهای تکراری انجام دهند، ماری و فریتز را خسته می‌کنند. در این اتاق ماری متوجه یک اسباب بازی به نام فندوق شکن می‌شود. پدرخوانده‌اش به او می‌گوید که این اسباب بازی نیز مانند دیگر کارمندان اوست. پدرخوانده از توجه بسیار ماری خوشش نیامده و به سرعت بچه‌ها را از اتاق کارش بیرون می‌کند. کودکان خوشحال از هدایای کریسمس به خوردن خوراکی‌های این شب مشغول می‌شوند. اما ناگهان فک فریتز در اثر شکستن یک فندق بزرگ آسیب می‌بیند. ماری فک برادرش را پانسمان کرده و نوبت هدایای کریسمش می‌شود.

هدیه ماری همان فندوق شکن است. آنها هدایا و اسباب‌بازی‌هایشان را در کمد مخصوص می‌گذارند و به سمت تخت خوابشان می‌روند. ماری دزدکی فندوق شکن را با خود به تخت می‌برد. زمانی که درحال بازی با آن است. یک لحظه احساس می‌کند که عروسک زنده شده و به او نگاه می‌کند. در همان زمان ساعت پدربزرگ به صدا درمی‌آید. ماری می‌بیند که فندوق شکن زنده شده و از زیر تختش موش‌ها بیرون می‌آیند. تمامی عروسک‌های کمد اسباب بازی‌ها زنده شده و بیرون می‌آیند. در ابتدا موش‌ها با اسباب بازی‌ها می‌جنگند. اما پس از پیروزی موش‌ها، به سراغ ماری می‌آیند. ماری نیز به سمت‌شان دمپایی خود را پرتاب کرده و فرار می‌کند. در حال فرار او زمین خورده و بیهوش می‌شود.

صبح روز بعد با ترس و هیجان ماجرا را برای خانواده‌اش بازگو می‌کند. اما کسی حرف او را باور نمی‌کند. ماری تمامی ماجرا را برای پدر خوانده‌اش تعریف می‌کند. او تنها کسی است که حرف ماری کوچولو را باور کرده و از داستان واقعی موش‌ها برای ماری می‌گوید. ماری به همراه پدرخوانده‌اش به دنیای پادشاهی موش‌ها وارد می‌شوند. ملکه موش‌ها زنی جادوگر است. او شاهزاده‌ پیرلپات را جادو کرده و به شکل یک موش در می‌آورد. ماری تلاش می‌کند که این جادو را باطل کرده و شاهزاده را به حالت عادی بازگرداند. سرانجام ماری طلسم شاهزاده را باطل کرده و او را نجات می‌دهد. شاهزاده نیز عاشق ماری شده و در نهایت این دو با یکدیگر ازدواج می‌کنند. در این داستان پرکشش و پرماجرا، ماری قهرمان داستان است و باید به نجات اسیران داستان بپردازد.  

در این کتاب داستان کودکانه و رمانتیک با ترس درهم آمیخته شده‌اند. این کتاب یکی از رمان‌‌های گوتیک محسوب می‌شود. ادبیات گوتیک به آثاری گفته می‌شود که ویژگی رمز‌آلود بودن و ترسناک بودن در کنار عناصر رمانتیک و لطیف قرار گیرند. این کتاب در عصر ادبیات رومانتیک نوشته شده‌ و ویژگی‌های آن دوره به خوبی در داستان نمایان است.

اقتباس‌های سینمایی و نمایشی از داستان فندق شکن

در سال 1982 یک نمایش موزیکال باله با اقتباس از این داستان ساخته شد. کارگردان این نمایش چایوفسکی است. پس از اجرای این نمایش یک جایزه به نام The Annual Goldstar National Nutcracker Award ایجاد شد. این جایزه به اجراهای زنده و پویا از داستان فندق شکن داده می‌شود.

در سال 1985 هشت قطعه موسیقی با اقتباس از این داستان ساخته شد. این قطعات زیر صدای روای داستان است. در سال 1991 و سال 2010 از رادیو بی‌بی‌سی یک نمایش رادیویی سی دقیقه‌ای هرهفته با اقتباس از این کتاب پخش می‌شد. صدا پیشگان این نمایش آنجلا شفتو در نقش ماری، تونی رابینسون در نقش فندق شکن و ادوارد دوسوزا در نقش دروسلمایر بودند. با اقتباس از این کتاب انیمیشن‌های سینمایی بسیاری در سال 1967 در لهستان، 1973 در روسیه، 1990 در کانادا و در سال 2004 در آلمان ساخته شدند. فراتر از این انیمیشن‌ها، فیلم‌های سینمایی بسیاری نیز ساخته شده‌اند. آخرین نسخه ساخته شده با اقتباس از این کتاب مربوط به شرکت والت دیزنی است. در سال 2018 یک فیلم انیمیشن با اقتباس از این کتاب توسط والت دیزنی ساخته شد. کارگردانی این فیلم را لاسه هالسترم Lasse Hallstorm و جو جانسون Joe Johnston برعهده داشته‌اند.

ترجمه کتاب صوتی فندق شکن به زبان فارسی

کتاب فندق شکن برای اولین بار در سال 1336 در ایران ترجمه شد. این کتاب در سال‌های 1342 توسط انتشارات امیرکبیر، در سال 1351 توسط کانون پرورش فکری کودکان و در سال 1373 انتشارات مجدد ترجمه و منتشر شده‌است. نسخه صوتی چایوفسکی نیز در ایران با صدای مظفر مقدم منتشر شد. این کتاب چندین بار نیز در دهه نود ترجمه شده و به چاپ رسید. کتاب صوتی پیش‌روی شما توسط حمید رضا بلوچ ترجمه شده‌است. این کتاب در سال 1399 توسط انتشارات کتاب‌سرای نیک منتشر شد. گوینده این کتاب صوتی فرزانه فائزی است.

حمیدرضا بلوچ در شهریور ماه سال 1338 در شهر تهران چشم به جهان گشود. وی فارغ التحصیل رشته ریاضیات محض است. او سال‌های بسیاری به تدریس ریاضی مشغول بوده‌است. اما از کودکی به همراه پدرش، زبان انگلیسی را آموخت. سرانجام وی پس از گذراندن سال‌های بسیاری در زمینه تدریس ریاضی به ترجمه کتاب روی آورد. از آثار منتشر شده توسط این نویسنده می‌توان به تقویت هوشیاری عاطفی، تقویت هوش هیجانی در کودکان، خرمگس، هوش عاطفی، بادبادک‌باز و ... اشاره کرد. تمامی کتاب‌های ذکر شده را می‌توانید از فیدیبو تهیه کنید. شما می‌توانید کتاب صوتی فندق شکن به قلم ای.تی.ای هافمن و ترجمه حمیدرضا بلوچ و انتشارات کتاب‌سرای نیک را از همین صفحه در فیدیبو دانلود و تهیه نمایید.

درباره‌ی نویسنده کتاب فندق شکن، ای.تی.ای هافمن

ارنست تئودور آمادئوس هوفمان Ernst Theodor Wilhelm Hoffmann  در 24 ژانویه سال 1776 در روسیه چشم به جهان گشود. نیاکان وی، همگی حقوق‌دان بودند. ارنست استعداد زیادی در نواختن پیانو داشت. به علاوه نقاشی حرفه‌ای نیز بود. بعد از اتمام دوران تحصیل، وارد دنیای دیگری شد. هافمن نویسنده رمانتیک و گوتیک، حقوقدان، آهنگساز و هنرمند بود. وی پیشه خانوادگی‌اش را ادامه داد. اما علاقه خاصی به آن نداشت. داستان‌های هافمن تاثیر زیادی بر ادبیات قرن نوزدهم داشت و او یکی از نویسندگان اصلی جنبش رمانتیک است. وی سال‌های زیادی را برای مکتب رمانتیسم جنگید تا این مکتب را به دنیا بشناساند. هوفمان سرانجام در 46 سالگی در حالی که بیش از حد درگیر مصرف الکل شده بود، درگذشت.

بخشی از کتاب فندق شکن

ماری که از یک طرف دیده بود، همه آن ماجراهایی که چند شب پیش از سر گذرانده بود، خواب و خیال نبوده‌است و حدس‌هایی که می‌زده، همگی به حقیقت پیوسته‌ است و از طرف دیگر، چون آن موش بدجنس هفت سر کشته شده بود، از شادی سر از پا نمی‌شناخت. با هیجان و خوش‌رویی گفت:« خوشحال می‌شم با شما بیام آقای دروسلمیر، اما این نباید زیاد طول بکشه، چون من همه شب رو نخوابیدم و خسته‌ام.»

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
204.۹۳ مگابایت
مدت زمان
۰۳:۳۶:۲۱
نویسنده ای تی ای هافمن
مترجمحمیدرضا بلوچ
راویفرزانه فائزی
ناشرانتشارات کتاب‌سرای نیک
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۹/۰۸/۲۸
قیمت ارزی
5.۵ دلار
قیمت چاپی
32,400 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۲۰۴.۹۳ مگابایت
۰۳:۳۶:۲۱

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 2 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
1 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

عالی عالی عالی

5
(2)
55,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
فندق شکن
فندق شکن
ای تی اِی هافمن

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
فندق شکن
فندق شکن
ای تی ای هافمن
انتشارات کتاب‌سرای نیک
5
(2)
55,000
تومان