0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
پاریس زیرزمینی

معرفی، خرید و دانلود کتاب پاریس زیرزمینی

خاطرات یک زن امریکایی از پاریس در دوره ی اشغال در جنگ جهانی دوم ۱۹۴۳
نویسنده:
اتا شایبر
درباره پاریس زیرزمینی

جنگ جهانی اول و به دنبال آن جنگ جهانی دوم از خونبارترین جنگ‌های تاریخ بشریت به شمار می‌آیند. تا به امروز سند جنایات و فجایع دل‌خراشی از این جنگ‌ها منتشر شده است و کتاب‌ها و فیلم‌های زیادی آن‌ها را به تصویر کشیده‌اند. این تراژدی غم انگیز  زندگی 55 میلیون نفر آدم را از بین برد و بیماری، معلولیت و گرسنگی بسیاری را به مردم اروپا و متحدین آنها در دیگر کشورها تحمیل کرد.

برخلاف آنچه همیشه در فیلم‌های سینمایی دیده‌ایم یا در کتاب‌ها خوانده‌ایم، قهرمان داستان یک سرباز، فرمانده و یا یک فرد جوان نیست. در این کتاب با سرگذشت یک زن 62 ساله روبه‌رو می‌شویم که دوران میانسالی پر هیجان و سختی را در زمان اشغال پاریس تجربه کرده است . او توانست از سرنوشت وحشتناکی که در زندان نازی‌ها انتظارش را می‌کشید بگریزد. البته که نقش دولت آمریکا در این داستان را نباید نادیده گرفت.

خلاصه کتاب پاریس زیرزمینی

کتاب پاریس زیرزمینی ماجرای زندگی دو زن میانسال  با نام اتا و کیتی را بیان می‌کند که در پاریس یک زندگی ارام را برای خود دست و پا کرده بودند و باهم دوران خوش را سپری میکردند. اما مسیر زندگی آنها در بحبوحه جنگ جهانی دوم و در زمان اشغال پاریس کاملا عوض می‌شود. این دو زن که یکی از آن‌ها انگلیسی و دیگری آمریکایی است در حین فرار از پاریس، مانند هزاران نفر دیگر که قصد فرار از این شهر را داشتند به مشکل برمی‌خوردند و نیروهای آلمانی مانع از خروج آنها می‌شوند. آنها در راه بازگشت با شخصی که خود را خلبان انگلیسی معرفی می‌کند روبه رو می‍شوند و تصمیم می‌گیرند او را نجات دهند. سرنوشت آنها را در مسیری قرار می‌دهد که به نیروهای مقاومت فرانسه می‌پیوندند تا به فرار سربازان انگلیسی از پاریس اشغال شده کمک کنند. داستان زمانی به اوج خود می‌رسد آن‌ها به چنگال نیروهای نازی می‌افتند و سرنوشت اتا به‌واسطه ملیت آمریکایی به شکل کاملا متفاوتی رقم می‌خورد.

داستان از یک کشتی دولتی آغاز می‌شود که لیسبون را به مقصد آزادی یعنی ایالت متحده ترک می‌کند. مخاطب در ابتدای کتاب خیالش راحت می‌شود که قهرمان زن آمریکایی از چنگال نازی‌ها نجات پیدا می‌کند و به زادگاهش منتقل می‌شود.

اتا بدون آنکه از این خوش‌شانسی اطلاعی داشته باشد با یک زندانی آلمانی مبادله می‌شود. این زن آلمانی که در خاک ایالت متحده آمریکا به جاسوسی متهم شده است، مقدمات آزادی کتی را فراهم می‌کند. دولت‌های آلمان و آمریکا در یک کشور بی‌طرف، اسرای خود را مبادله می‌کنند و اتا با یک کشتی دولتی به نام دروتنینگهلم که حامل دیپلمات‌ها و خبرنگاران بود به آمریکا بازمی‌گردد.

کتاب با جزئیات زیادی به شخصیت دو قهرمان اصلی داستان پرداخته و روابط دوستانه آنها را به‌خوبی به تصویر کشیده است. اتا و کتی زندگی راحت و بی‌دردسری را با یکدیگر سپری می‌کردند. تا در 13 ژوئن سال 1943  سربازان نازی به دروازه پاریس رسیدند و  آرامش و آسایش در زندگی آنها به پایان رسید.

فصل‌های بعدی کتاب خط داستانی مشخصی را دنبال می‌کند و نویسنده نحوه چگونگی اشغال شدن پاریس، فرار آن‌ها از شهر، ملاقات با سربازان انگلیسی ، دستگیری و به زندان افتادن اتا و کیتی را با فضاسازی جذاب آن دوران توصیف می‌کند. کیتی در جریان زندانی شدن از اتا جدا می‌شود و سرنوشت هر یک به شکل دیگری رقم می‌خورد.

درباره کتاب پاریس زیرزمینی

در جنگ جهانی دوم، زمانی که آمریکا و آلمان علیه یکدیگر اعلام جنگ می‌کنند، دولت آمریکا به حضور یک زن آلمانی در ایالات متحده مشکوک می‌شود و او را به جرم جاسوسی بازداشت می‌کند. این اقدام آمریکا مقدمات آزادسازی اتا شایبر را فراهم می‌کند. کتاب پاریس زیرزمینی یک ماجرای واقعی از دل جنگ جهانی دوم است. اتا شایبر زن آمریکایی که با یک جاسوس آلمانی مبادله شده بود تصمیم گرفت داستان پرفرازونشیب زندگی خود را از قالب یک خاطره شخصی به یک رمان بلند و اثر پرکشش تبدیل کند. آن و پل دوپره در نگارش این واقعه تاریخی و تبدیل آن به یک داستان جذاب به اتا شایبر کمک زیادی کردند. این کتاب مستند به دلایل امنیتی با تغییر نام اشخاص و جابه‌جایی و حذف برخی از وقایع در آمریکا به چاپ رسید. پاریس زیر زمینی در سال‌های 1988 و 2007 مجددا نامش بر سر زبان‌ها افتاد و مورد توجه مخاطبین قرار گرفت و تجید چاپ شد. داستان و اتفاقات این کتاب به قدری تکان‌دهنده و تاثیرگذار بود که در سال 1945 فیلمی با همین نام، پاریس زیرزمینی ساخته شد.

 

شهلا طهماسبی مترجم کتاب پاریس زیرزمینی

شهلا طهماسبی متولد سال 1331 در تهران است. اگرچه او فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه شهید بهشتی است اما بیشتر عمر خود را صرف ترجمه کتاب کرده است. بخش عمده‌ی ترجمه‌های او به کتاب کودک و نوجوان  اختصاص دارد و بیشتر از 40 اثر در این زمینه توسط او ترجمه شده است. از معروف‌ترین آثار شهلا طهماسبی می‌توان به کتاب ماتیلدا، جادوگرها، سفر تک نفره، چارلی و کارخانه شکلات سازی نوشته رولد دال اشاره کرد. او همچنین  ترجمه کتاب از نویسندگان برجسته و شناخته شده‌ای مانند اورهان پاموک، مارک تواین، جان اشتاین بک و آگاتا کریستی را در کارنامه خود دارد.

کتاب پاریس زیرزمینی: خاطرات یک زن آمریکایی از پاریس در دوره اشغال در جنگ جهانی دوم، با ترجمه شهلا طهماسبی در سال 1397 در نشر چشمه منتشر شد. این کتاب یک رمان بلند و مستند 409 صفحه‌ای است و به کسانی پیشنهاد می‌گردد که از مطالعه وقایع تاریخی و مستند لذت می‌برند.

بخشی از کتاب پاریس زیرزمینی

روی عرشه رفتم به نرده ها تکیه دادم و به آب‌های تیره خیره شدم. اما چیزی نمی دیدم. چهره‌ی کیتی ذهنم را کاملاً اشغال کرده بود. چشم‌های زیبا و اندوهگین او گویی می‌خواست از پشت حجاب تیره‌ی آسمان و آب بیرون بزند. کارمند کنسولگری گفته بود که همه می‌خواهند داستان مرا بشنوند. بله, این داستان من و کیتی است. و تا در خاطرم تازه است باید بازگویش کنم. دوباره به سالن بازگشتم. پشت یک میزتحریر نشستم و شروع به نوشتن کردم. گزارشی که از این پس می خوانید تنها داستان من نیست.

بسیار بیش‌تر از این‌ها، داستان کیتی بورپو است. این کتاب به او تقدیم می شود.

کیتی بورپو دختر یک بانکدار لندنی بود و تحصیلاتش در حد تحصیلات معمول یک دختر انگلیسی امروزی؛ اندکی موسیقی و هنر و تا حد زیادی آداب معاشرت اجتماعی. در جوانی ازدواج کرد و به ایتالیا رفت و پسری به دنیا آورد. بعد شوهرش مرد. کیتی به پاریس رفت و آنجا با یک تاجر فرانسوی ازدواج کرد. اما پس از مدتی دوستانه تصمیم گرفتند از هم جدا شوند.

کیتی به پاریس عشق می‌ورزید. به خاطر درآمدش از ملک پدری استقلال مالی داشت و می‌توانست محل زندگی‌اش را خودش انتخاب کند؛ بنابراین دیگر به انگلستان برنگشت. اما چون نمی‌توانست بی‌کار بماند. لباس‌فروشی کوچکی در خیابان ردیه باز کرد. من در آنجا او را ملاقات کردم. سال ۱۹۲۵ که با شوهرم، ویلیام نویز شایبر به پاریس رفته بودم. ما سالی سه ماه به فرانسه می‌رفتیم. دوستانم گفته بودند که این مغازه ساخته شده برای مشتری‌های آمریکایی مثل من که سلیقه‌ی محافظه‌کارانه و جیب پرپولی داریم. به سرعت بین من و کیتی دوستی و الفتی عمیق به وجود آمد. کششی طبیعی از جانب کیتی به خودم احساس می‌کردم: ورای نیاز یک مغازه‌دار به جلب توجه مشتری، و آن را پذیرفتم. از آن پس امان نداشت در سفرهای سالانه‌ام به پاریس به دیدنش نروم.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
3.۰۸ مگابایت
تعداد صفحات
409 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۳:۳۸:۰۰
نویسندهاتا شایبر
مترجمشهلا طهماسبی
ناشرنشر چشمه
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Paris-underground, 1,943
تاریخ انتشار
۱۳۹۸/۰۲/۲۴
قیمت ارزی
6 دلار
قیمت چاپی
82,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۳.۰۸ مگابایت
۴۰۹ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4
از 5
براساس رأی 21 مخاطب
خوش‌خوان 🪶 (1)
گیرا 🧲 (1)
5
ستاره
38 ٪
4
ستاره
47 ٪
3
ستاره
4 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
9 ٪
13 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

#کتاب_بعدی_من من به داستان علاقه دارم و مخصوصا داستان هایی که راجع به جنگ جهانی هستش هم در اون تاریخ رو میبینم هم داستان زندگی های واقعی برای همین فکر میکنم این کتاب باید کتاب بعدی من باشه

4

این کتاب به حدى زنده به تصویر کشیده شده که شماهمواره به جاى اتا محور اصلى و ظاهرى داستان زندگى ،تاسف،درد،غم را تجربه مى کنید( دردناک و لذت آفرین )

4

# کتاب بعدی من با خواندن مقدمه کتاب که در اختیار گذاسته شده بنظر کتاب قشنگ و جالبی در رابطه با اوضاع و احوال شهر پاریس در زمتن جنگ دوم جهانی باشد متشکرم

5

با جمله جمله ش زندگی کردم... درد ها رو حس کردم... آخ که اون خیابونا و ساختمونها اگه به حرف بیان، چه قصه هایی رو تعریف می کنن...

4

کتاب خوبی بود که درد، رنج، و میهن پرستی رو در طول جنگ جهانی به تصویر می کشید. شاهکار نیست، اما خواندنش هم خالی از لطف نیست.

5
خوش‌خوان 🪶
گیرا 🧲

واقعا داستان هیجان انگیز و مهیجی داره. بشدت شما رو درگیر داستان میکنه. اگه به مسائل جنگ جهانی علاقه دارید حتما بخونید

5

سراسر کتاب حاوی پیام امید داشتن حتی در ناامیدانه ترین شرایط و وقوع معجزه و اتفاقات خوب برای هدف خوب هستش???

5

کتاب زیبایی بود روایت خیلی زیبا از سختی های دوران جنگ جهانی دوم رگه هایی از خشونت عشق وامید

4

#کتاب_بعدی_من دوست دارم این کتاب رو بخونم که شناخت بیشتری از فرانسه در زمان جنگ پیدا کنم

5

عالی و جذاب ،بسیار داستانی ملموس و دوست داشتنی،حتما بخونین

نمایش 3 نقد دیگر
4
(21)
گیرا 🧲 (1)
92,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
پاریس زیرزمینی
پاریس زیرزمینی
خاطرات یک زن امریکایی از پاریس در دوره ی اشغال در جنگ جهانی دوم ۱۹۴۳
نشر چشمه
4
(21)
گیرا 🧲 (1)
92,000
تومان