0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
عصر روشنگری
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی عصر روشنگری

نویسنده:
جان ام دان
درباره عصر روشنگری

ایمانوئل کانت، فیلسوف آلمانی عصر روشنگری: «روشن‌نگری خروج آدمی است از نابالغیِ به تقصیرِ خویشتنِ خود؛ و نابالغی ناتوانی در به کار گرفتن فهم خویشتن است بدون هدایت دیگری.»

درباره کتاب صوتی عصر روشنگری

کتاب «عصر روشنگری» The Enlightenment نوشته‌ی «جان ام دان» در سال 1999 منتشر شد. این کتاب نگاهی جامع به سیر تحول عصر روشنگری در کشورهای فرانسه، انگلستان، آلمان، اسپانیا و... دارد و شخصیت‌های تأثیرگذار در این دوره از تاریخ را معرفی می‌کند. این کتاب در دسته‌ی آثار تاریخی و فلسفی قرار دارد و مناسب افرادی است که به تاریخ اروپا و تأثیر آن بر جهان علاقه‌ دارند. «جان ام دان» John M. Dunn نویسنده‌ی کتاب صوتی «عصر روشنگری» این اثر را در هفت فصل «ریشه‌های روشنگری»، «پیدایش فیلسوفان فرانسوی»، «حمله به مسیحیت»، «طغیان علیه عقل»، «پیکار در راه اصلاح جامعه»، «پیدایش و زوال جنبش روشنگری» و «میراث روشنگری» به نگارش درآورده است. هر فایل صوتی این اثر میانگین حدود سی دقیقه است و مناسب علاقه‌مندان به سبک‌ها و جنبش‌های تاریخی و هنری است.

این دوره‌ی تاریخی که بانام Age of Enlightenment در جهان شهرت دارد جریان فکری و جنبشی فکری و فلسفی در فلسفه‌ی غرب به‌خصوص اروپا است که از سده‌ی هفدهم آغاز شد و تا چندین دهه ادامه داشت. این جنبش افکار حاضر در دوران قرون‌وسطی را دچار دگرگونی و دستخوش تغییرات و مفاهیم روشنگری و روشن‌فکری را بیان کرد. عصر روشنگری کنشی در برابر تفکرات رایج در اروپا قرن پانزدهم و شانزدهم بود و سبب ترقی و استقلال بسیاری از علوم شد. تا پیش از این دوره تمامی علوم ازجمله تاریخ بشر، پزشکی و فیزیک براساس قواعد و اصول کلیسا تعریف می‌شدند و هیچ شخصی قدرت و اجازه‌ی بیان حرف و نکته‌ای دیگر را نداشت. این دوره در واقع حرکتی به سمت روشنگری و رهایی انسان از چهارچوب‌هایی بود که در قرون‌وسطی شکل گرفته بود. این جنبش از دل اروپا آغاز شد و فرانسه، انگلیس و سپس آمریکا را تحت تأثیر خودش قرار داد. «جان ام دان» این دوره را این‌گونه معرفی کرده است: «روشنگری یک دوره شور و هیجان فکری شدید بود که تقریباً از ۱۶۵۰ تا ۱۷۸۹ میلادی طول کشید. این بیش‌تر یک شوریدگی بود تا جنبشی سازمان یافته و هدف مُبرمش پاشیدن نورِ فهم و ادراک بر تاریکیِ نادانی، خودخواهی، و اَبلهیِ آدمی بود.»

ترجمه کتاب صوتی عصر روشنگری به زبان فارسی

کتاب صوتی «عصر روشنگری» نوشته‌ی «جان ام دان» را ناشر صوتی آوا نامه با صدای «اکرم پریمون» منتشر کرده است که در همین صفحه از فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است. این اثر را «مهدی حقیقت‌خواه» مترجم ایرانی به فارسی ترجمه و آن را نشر ققنوس سال 1382 منتشر کرده است که نسخه‌ی الکترونیک آن نیز در فیدیبو موجود است. این کتاب به «مجموعه‌ تاریخ‌ جهان‌» تعلق دارد که انتشارات ققنوس آن را باهدف ارائه برداشتی‌ جامع‌ و روشن‌ از یک‌ دوره‌ مهم‌ تاریخی‌ به‌ خواننده‌ به چاپ رسانده است. «مهدی حقیقت‌خواه» مترجم آثار حوزه‌ی تاریخ است و از آثار دیگر او می‌توان به «امپراتوری هیتلر»، «تاریخ ملل»، «بحران بزرگ» و «انقلاب صنعتی» اشاره کرد که نسخه‌ی الکترونیک و صوتی آن‌ها در سایت و اپلیکیشن فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است.

در بخشی از کتاب صوتی عصر روشنگری می‌شنویم

از آن جا که فیلسوفان دیدگاه‌های مذهبی متفاوتی داشتند، انتقادشان اشکال مختلفی پیدا می‌کرد. برخی از ترس تلافی‌جویی‌های مقامات کلیسا در نوشته‌هایشان جانب احتیاط را رعایت می‌کردند و از نام بردن از مسیحیت یا کلیسا به‌کلی اجتناب می‌ورزیدند، و به‌جای آن استدلال‌های خود را با ارجاع به مذاهب سازمان یافته نامشخص انجام می‌دادند. تنی چند از فیلسوفان جسورتر و ستیزه‌جوتر بودند. برخی صرفاً می‌خواستند کلیسا را اصلاح کنند؛ برخی دیگر نظیر فیلسوف ژولین آقروی دو لامتری، می‌خواستند آن را از میان بردارند: «بیایید ایمان به خدا، روح، ابدیت، و همه اصول جزمی کلیسا را از میان برداریم.»

برای برخی از شکاکان مذهبی حمله به مسیحیت به‌صورت یک سرگرمی درآمد. مثلاً، اشراف‌زاده فرانسوی سینیور دو سن اوراموند از مسخره کردن مسیحیت برای سرگرم کردن مهمانان شام لذت می‌برد. هر چند او و افراد دیگری با طرز فکر او هجویات خود را به نگارش درنمی‌آوردند، چرا که توهین به مقدسات برخلاف قانون بود. در عوض، آن‌ها اشعار خود را حفظ می‌کردند و در گردهمایی‌های خصوصی از بر می‌خواندند.

اما همه اظهارات تردیدآمیز نسبت به مذهب از بیرون از کلیسا نمی‌آمد، بلکه برخی در درون خود جامعه کلیسایی شکل می‌گرفت. از دوره قرون‌وسطی، گروهی از دانشوران کاتولیک به نام حکیمان مدرسی یا کلامی کوشیدند برای پیشبرد استدلال‌های منطقی خود در حمایت از دعاوی مسیحیت از عقل استفاده کنند. اما هرگاه عقل از عهده برنمی‌آمد، این عالمان الهی به ایمان و این رهنمود سن توماس آکویناس، حکیم کلامی مشهور، بازمی‌گشتند: «ما چیزهایی را که از راه مکاشفه الهی بر ما معلومند به او نسبت می‌دهیم، که عقل طبیعی را به آن دسترسی نیست.»

با وجود این، کاربرد عقل، که حکیمان کلامی پیشگام آن بودند، راه را برای عالمان الهی شکاک قرن هجدهم گشود. اما  بسیاری از این دانشوران دامنه پرسش و کندوکاو را ازآنچه پیشینیانشان مطرح می‌ساختند، جلوتر بُردند؛ آن‌ها حقیقت خود مذهب را، که انتظار می‌رفت از آن دفاع کنند، به زیر سؤال بردند. در واقع، برخی از آن‌ها حتی در جنبش مذهبی تازه‌ای به نام دئیسم یا ایزدباوری [ایمان به آفریدگار طبیعت] به فیلسوفان پیوستند.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
270.۶۱ مگابایت
مدت زمان
۰۴:۵۳:۳۹
نویسنده جان ام دان
مترجم مهدی حقیقت خواه
راویاکرم پریمون
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۰۷/۱۰
قیمت ارزی
7 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۲۷۰.۶۱ مگابایت
۰۴:۵۳:۳۹

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.2
از 5
براساس رأی 6 مخاطب
5
ستاره
50 ٪
4
ستاره
16 ٪
3
ستاره
33 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
4 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

دوره ای که آخرین میخ ها را بر تابوت اقتدار کلیسا میکوبد...دنیای پس از روشنگری با همه نقایصش هرگز به دوره سیاه قبل از خود بازنگشت.کتاب به خوبی به این دوران پرداخته،از دست ندهید

5

بسیار روایت جالبی بود... صدای راوی عالی...به غیر از ش شون

4

عالی ?

5

عالی

4.2
(6)
70,000
٪30
49,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
عصر روشنگری
عصر روشنگری
مجموعه تاریخ ۱۳

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
عصر روشنگری
٪30
عصر روشنگری
جان ام دان
آوانامه
4.2
(6)
70,000
٪30
49,000
تومان