0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
رصد ستاره

معرفی، خرید و دانلود کتاب رصد ستاره

دامیز
نویسنده:
استیو اوئنز
درباره رصد ستاره

آسمان شب یکی از جذاب‌ترین و زیباترین پدیده‌های طبیعی است. هرچند زندگی امروز و ایجاد آلودگی نوری در شهر ها باعث شده است بسیاری از ما از نعمت تماشای آن محروم شویم اما هنوز هم کافی است کمی از شهر فاصله بگیرید تا آسمان پرستاره خودنمایی کند و اگر آسمان را بلد باشید شانسش را خواهید داشت که حتی در شهرهای بزرگ که آلودگی نوری به نسبت زیادی هم دارند چیزهای ببینید که چشم را خیره کند. کافی است آسمان را بشناسید و البته ابزارهای مناسبی در اختیار داشته باشید.

کتاب رصد ستاره‌ها از سری کتاب‌های دامیز یکی از بهترین گزینه‌ها برای مبتدی‌هاست می‌توانید با این کتاب جذاب شروع کنید و همان‌طور که روی جلد کتاب نوشته است چیزهای زیر را یاد بگیرید:

«با چشم غیرمسلح، دوربین دوچشمی یا تلسکوپ در آسمان شبانگاهی مسیریابی کنید

صور فلکی و اجرام آسمانی مهم را در هرکجای دنیا که هستید شناسایی کنید

اولین قدم را به‌سوی عکاسی نجومی بردارید.»

‌درباره‌ی کتاب رصد ستاره‌ها دامیز اثر استیو اوئنز

کتاب رصد ستاره‌ها دامیز، اولین بار با عنوان اصلی stargazing for dummies در آمریکا منتشر شد. این کتاب جذاب سعی کرده است به یکی از مهم‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین سرگرمی‌های بشر از ابتدای تاریخ بپردازد. در این کتاب هرچه باید برای شروع رصد آسمان بدانید گفته‌شده است. استیو اوئنز نویسنده‌ی خوش‌ذوق این کتاب تلاش کرده است به همه‌ی آنهایی که به آسمان علاقه دارند راهنمایی برای شروع بدهد. او که خودش نیز منجم آماتور بوده است می‌خواهد لذت تماشای آسمان را با دیگران تقسیم کند.

کتاب رصد ستاره‌ها با زبانی ساده و ملموس نوشته‌شده است تا همه بتوانند از مطالب آن استفاده کنند. همه‌ی مطالب با جزئیات بیان‌شده‌اند و نویسنده صبر و حوصله‌ی زیادی برای رساندن منظور خود به مخاطب به خرج داده است.

کتاب رصد ستاره‌ها دامیز تاکنون به چندین و چند زبان مختلف ترجمه‌شده و توانسته است نظر علاقه‌مندان به آسمان را در سراسر جهان به خود جلب کند.

مروری بر فصل‌های کتاب رصد ستاره‌ها دامیز

کتاب رصد ستاره‌ها با مقدمه‌ای آغاز شده است که دلایل نویسنده برای نگارش این کتاب را توضیح می‌دهد. استیو اوئنز در مقدمه‌ی کتاب مسیر مطالعه‌ی آن را مشخص کرده و هر آنچه لازم است بدانید را گفته است. خواندن این مقدمه ذهن شما را آماده خواهد کرد تا با جذابیت‌هایی که نویسنده در مقابل شما خواهد گذاشت روبه‌رو شوید.

در ادامه محتوای اصلی کتاب رصد ستاره‌ها در 5 بخش و 18 فصل نوشته‌شده که عنوان بخش‌ها و فصل‌های کتاب به شرح زیر است:

بخش 1: چه چیزی قابل‌مشاهده است؟ آشنایی با آسمان شب

فصل 1: آسمان متغیر

فصل 2: جستجو کنید! اولین سفر رصدی شما

فصل 3: ستاره‌شناسی با دوربین دوچشمی

فصل 4: اولین تلسکوپ شما

فصل 5: آن را جلوتر ببرید: عکاسی نجومی

بخش 2: اتصال نقاط: مسیریابی در آسمان شب

فصل 6: ستارگان ثابت

فصل 7: اجرام سیار

فصل 8: صورت‌های فلکی

فصل 9: نقشه‌برداری آسمان

بخش 3: واکاوی دنیای ستارگان

فصل 10: صور فلکی قطب شمال

فصل 11: ستارگان آذر، دی و بهمن

فصل 12: ستارگان اسفند، فروردین و اردیبهشت

فصل 13: ستارگان خرداد، تیر و مرداد

فصل 14: ستارگان شهریور، مهر و آبان

فصل 15: صور فلکی قطب جنوب

بخش 4: بخش ده‌تایی‌ها

فصل 16: ده هدف برای رصدگران تازه‌کار

فصل 17: ده پدیده‌ی نجومی شایان رصدگری در آسمان شبانگاهی

در پیان کتاب نیز پیوستی قرار دارد که به درک بهتر و عمیق‌تر مطالب کتاب کمک می‌کند.

‌درباره‌ی استیو اوئنز نویسنده‌ی کتاب رصد ستاره‌ها دامیز

استیو اوئنز ستاره‌شناس اسکاتلندی است. او در دانشگاه گلاسکو در رشته‌ی ستاره‌شناسی درس‌خوانده است و به‌عنوان منجم و مروج علم فعالیت می‌کند.

او یکی از فعالان عرصه‌ی حفظ آسمان تاریک است و به همین دلیل سال 2011 جایزه‌ی انجمن بین‌المللی حمایت از آسمان تاریک را دریافت کرده است. او از سال 2004 تا 2008 مدیر آسمان‌نمای مرکز علمی گلاسکو بود و افراد زیادی را با دنیای نجوم آشنا کرد. او سال‌هاست در جامعه‌ی جهانی نجوم فعالیت می‌کند و به گسترش پارک آسمان اروپا کمک‌های زیادی کرده است.

استیو اوئنز در حال حاضر ریاست کمیته‌ی توسعه‌ی اماکنی با آسمان تاریک را بر عهده دارد و برای گروه‌های سنی مختلف تورهای رصدی و کلاس‌های ستاره‌شناسی برگزار می‌کند. او همچنین نویسنده‌ی مقالات علمی و ترویجی زیادی در حوزه‌ی ستاره‌شناسی است.

ترجمه‌ی کتاب رصد ستاره‌ها دامیز به فارسی

کتاب‌های دامیز مجموعه کتاب‌های جذاب و کاربردی‌ای است که در سراسر جهان توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است. با کمک این کتاب‌ها می‌توانید دانش و مهارت زیادی به دست آورید و از زمان خود استفاده کنید. سال‌هاست انتشارات آوند دانش این مجموعه کتاب‌ها را در ایران منتشر می‌کند.

انتشارات آوند دانش کتاب رصد ستاره‌ها for dummies را سال 94 با ترجمه‌ی سبحان نادریان عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

چرا باید کتاب رصد ستاره‌ها دامیز را خواند؟

رصد ستاره‌ها و نگاه کردن به آسمان شب یکی از لذت‌بخش‌ترین و آرام‌بخش‌ترین کارهایی است که کسی می‌تواند انجام دهد. شناخت آسمان شب، صور فلکی و اجرام آسمانی می‌تواند این لذت را صدچندان کند. اگر نقشه‌ی آسمان را یاد بگیرید و بتوانید ابزار مناسب تهیه کنید، یا حتی همراه گروه‌هایی که ابزار مناسب در اختیار دارند به سفر بروید صحنه‌های کم‌نظیری را خواهید دید. لذت دیدن جزئیات سطح ماه، قمرهای مشتری و سحابی‌ها و کهکشان‌های عمق آسمان است که منجمان را از خانه بیرون می‌کشد و به شب‌بیداری وادار می‌کند، کتاب رصد ستاره‌ها گام‌های آغاز این مسیر را به شما خواهد آموخت. باید این را هم بگویم مسیری که در آن پا می‌گذارید اعتیادآور و مسخ‌کننده است. کسی که لذت رصد آسمان را بچشد به این سادگی از آن دل نخواهد کند.

کتاب رصد ستاره‌ها در دسته‌ی کتاب‌های علمی قرار دارد. این کتاب برای گروه سنی نوجوانان، جوانان بزرگ‌سالان و تمام کسانی است که از علم لذت می‌برند مناسب است.

کتاب رصد ستاره‌ها جزو کتاب‌های حجیم و بلند با موضوع علمی است. این کتاب برای افرادی که وقت بیشتری برای مطالعه دارند و می‌خواهند در زمینه‌ی علمی زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهند انتخاب مناسبی است.

آنچه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب رصد ستاره‌ها اثر استیو اوئنز بود. خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی علمی می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

‌در بخشی از کتاب رصد ستاره‌ها دامیز می‌خوانیم

اهمیت اندازه (قطر دریچه)

هنگام رصد اندازه خیلی مهم است! هرچه تلسکوپ شما بزرگ‌تر باشد جزئیات بیشتری خواهید دید و اجرام پرنورتر و واضح‌تر به نظر می‌رسند. اندازه‌ای که شما به آن علاقه‌مندید همان قطر دریچه‌ی تلسکوپ است که به آن گشودگی هم می‎‌گویند.

قطر دریچه معمولاً با اینچ یا سانتی‌متر بیان می‌شود و راه مناسب برای تشخیص خوب بودن یک تلسکوپ را نشان می‌دهد.

اندازه تنها مورد با اهمیت نیست، اما یکی از مهم‌ترین عوامل است. اگر با بودجه‌ی خودتان یک تلسکوپ بزرگ‌تر بخرید، چیزهای بیشتری با آن خواهید دید.

با افزایش اندازه، قدرت جمع‌آوری نور در تلسکوپ‌تان بیشتر می‌شود. قدرت جمع‌آوری نور متناسب با ساخت دهانه‌ی تلسکوپ است که آن را به سمت آسمان نشانه می‌روید. اگر دو تلسکوپ داشته باشید که قطر دریچه‌ی یکی دو برابر دیگری باشد، تلسکوپ شما 4 برابر بیشتر نور جمع‌آوری می‌کند و تصاویر 4 برابر پرنورتر و واضح‌ترند.

در ادامه‌ی این کتاب، تلسکوپ‌های کوچک، متوسط و بزرگی را پیشنهاد خواهیم داد. معمولاً قطر دریچه‌ی تلسکوپ‌های کوچک برابر با 10 سانتی‌متر (4 اینچ) یا کمتر، تلسکوپ‌های متوسط بین 10 تا 20 سانتی‌متر (4 تا 8 اینچ) و تلسکوپ‌های بزرگ‌تر بیش از 20 سانتی‌متر (8 اینچ) است.

قدرت در برابر قابلیت حمل

هرچه تلسکوپ شما بزرگ‌تر باشد، اجرام بیشتری خواهید دید و اجرام در آن بزرگ‌تر و پرنورتر دیده خواهند شد؛ اما برای خرید بزرگ‌ترین تلسکوپی که می‌توانید بیابید، عجله نکنید. قبل از هر چیز باید به نحوه‌ی کاربری تلسکوپتان فکر کنید. آیا می‌خواهید هر شب آن را به خارج از خانه حمل کنید؟ آیا می‌خواهید آن را داخل اتومبیلتان قرار دهید و به مناطق تاریک بروید؟

اگر می‌خواهید تلسکوپتان را زیاد حمل کنید، باید عامل مهم حمل‌پذیری آن را در نظر بگیرید. اگر یک تلسکوپ دابسونی 39 سانتی‌متری (12 اینچی) خیلی سنگین و بزرگ باشد و شما نتوانید آن را حرکت دهید، ارزش خریدن ندارد.

دستی یا خودکار؟

بسته به برنامه‌تان برای استفاده از تلسکوپ، لازم است از یک تلسکوپ با ردیابی خودکار ستارگان یا حتی یک دستگاه کامپیوتری go-to استفاده کنید که این دستگاه همه‌چیز را برای شما پیدا می‌کند.

این مقرهای تجملی قیمت تلسکوپ را بالا می‌برند و شما باید هنگام کار با آنها از شارژ بودنشان مطمئن شوید یا با وسیله‌ای خاص نیروی آن را تأمین کنید. می‌توانید با استفاده از باتری‌های قابل شارژ، این کار را انجام دهید؛ یادتان باشد قبل از خارج شدن برای رصد آنها را شارژ کنید.

 

شناسنامه

فرمت محتوا
pdf
حجم
6.۳۱ مگابایت
تعداد صفحات
320 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۰:۴۰:۰۰
نویسندهاستیو اوئنز
مترجمسبحان نادریان
ناشرانتشارات آوند دانش
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Stargazing For Dummies
تاریخ انتشار
۱۳۹۵/۱۲/۰۴
قیمت ارزی
5.۵ دلار
قیمت چاپی
40,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
pdf
۶.۳۱ مگابایت
۳۲۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.1
از 5
براساس رأی 23 مخاطب
5
ستاره
52 ٪
4
ستاره
21 ٪
3
ستاره
13 ٪
2
ستاره
8 ٪
1
ستاره
4 ٪
10 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
3

توضیحاتش در مورد ساخت تلسکوپ صفره و فقط میگه چطور تلسکوپ مناسب بخرید وچطور به اسمان نگاه کنید مثلا اگر در هوای سرد رصد میکنید خودتونو گرم بپوشونید چیزهایی رو میگه که از بدیهاته

5

سری کتاب های دامیز واقعا عالین و متناسب با همه سنینن. فقط باید متناسب با سلیقه مخاطب باشن.

4

متن کتاب بسیار روان بود و در بین کتابهای نجوم تعاریف مفهوم تری داشت.

5

عالی و کاربردی از قشنگ تریت لذت های دنیا تماشای کهکشان راه شیریه امتحانش کنید

4

نمونش افتضاحه یکم از مطالبش نشون بدید دیگه

4

لطفا نمونه اشو بذارید، شما فقط فهرستشو گذاشتید..

2

عالی من مطالعه کردم

5

شیوا روان علمی

5

عالییب

نمایش 1 نقد دیگر
4.1
(25)
45,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
رصد ستاره
رصد ستاره
دامیز
انتشارات آوند دانش
4.1
(25)
45,000
تومان