0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
اصول شیمی ()

معرفی، خرید و دانلود کتاب اصول شیمی ()

دامیز
نویسنده:
جان تی مور
درباره اصول شیمی ()

دانش شیمی یک دانش تاریخی است و سال‌های زیادی است که بشر تلاش کرده است با ترکیب مواد مختلف و شناخت خواص و نوع واکنش آن‌ها با یکدیگر زندگی خود را بهبود ببخشد. امروزه علم شیمی از اهمیت زیادی برخوردار است و تمام دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی و علوم پایه باید اندکی درباره‌ی این دانش بدانند و با آن غریبه نباشند.

کتاب‌های سری دامیز سال‌هاست نیاز مبتدی‌ها در رشته‌های مختلف را برطرف کرده است. کتاب اصول شیمی دامیز نوشته‌ی جان تی مور نیز یکی از همین کتاب‌هاست.  بر اساس نوشته‌های جلد کتاب در پایان این کتاب مطالب زیر را فرامی‌گیرید:

«آنچه لازم است درباره‌ی ماده و انرژی بدانید

نحوه‌ی موازنه‌ی واکنش‌های شیمیایی را بیاموزید

با مبانی پیوندهای شیمیایی آشنا شوید»

‌درباره‌ی کتاب اصول شیمی دامیز اثر جان تی مور

کتاب اصول شیمی دامیز با عنوان اصلی chemistery essentials for dummies اولین بار سال 2010 منتشر شد. این کتاب به شکلی منظم و طبقه‌بندی شده پایه‌های دانش شیمی را به مخاطب می‌آموزد و از این جهت برای دانش آموزان و دبیرستان و همچنین دانشجویانی که در آغاز تحصیل در رشته‌ی شیمی قرار دارند بسیار مناسب است.

این کتاب حجم زیادی از اطلاعات موردنیاز علاقه‌مندان و دانشجویان شیمی را گردآوری کرده است. کتاب اصول شیمی دامیز یک کتاب پایه است که لازم نیست از ابتدا تا آخر آن را بخوانید بلکه تنها لازم است بخش‌های موردنظرتان را از فهرست مفصل کتاب انتخاب کرده و مطالعه کنید.

کتاب اصول شیمی دامیز در سراسر جهان توجه‌های زیادی را به خود جلب کرده و تاکنون به زبان‌های مختلفی برگردانده شده است. این کتاب کاربردی را می‌توانید در کتابخانه‌ی خود داشته باشید و در صورت لزوم به آن مراجعه کنید.

مروری بر فصل‌های کتاب اصول شیمی دامیز

کتاب اصول شیمی دامیز با مقدمه‌ای آغازشده که به نوعی راهنمای مطالعه‌ی کتاب است. با مطالعه‌ی این مقدمه متوجه خواهید شد کدام قسمت‌های کتاب از اهمیت بیشتری برخوردارند و همچنین با علائم و نمادگذاری‌های کتاب آشنا می‌شوید. در ادامه محتوای اصلی کتاب اصول شیمی دامیز در 13 فصل نوشته‌شده است. عنوان فصل‌های این کتاب خواندنی به شرح زیر است:

فصل 1: مواد و انرژی: جست و جوی دنیای شیمی

فصل 2: در یک اتم چه می‌گذرد؟

فصل 3: جدول تناوبی

فصل 4: شیمی هسته‌ای

فصل 5: پیوند یونی

فصل 6: پیوند کووالانسی

فصل 7: واکنش‌های شیمیایی

فصل 8: الکتروشیمی: استفاده از الکترون‎‌ها

فصل 9: اندازه‌گیری مواد با مول

فصل 10: محلول‌ها

فصل 11: اسیدها و بازها

فصل 12: پاک‌سازی هوا در گازها

فصل 13: کشف‌های غیرمترقبه در شیمی

‌درباره‌ی جان تی مور نویسنده‌ی کتاب اصول شیمی دامیز

جان تی مور متولد سال 1947 است. او در دانشگاه اشویل در رشته‌ی شیمی درس‌خوانده است و مدرک کارشناسی ارشد خود را در همین رشته در از دانشگاه فرمن گرینویل دریافت کرده است. او مدرک دکترای خود را سال 1991 اخذ کرده است.

جان مور متخصص آموزش شیمی است و معلم بسیار خوبی به شمار می‌رود. او سال‌هاست در مقاطع مختلف تدریس می‌کند و کتاب‌های مختلفی هم درباره‌‎ی علم شیمی منتشر کرده است. از جمله آثار دیگر این نویسنده می‌توان به chemistery made simple اشاره کرد. او در نگارش کتاب بیوشیمی سری دامیز نیز نقش داشته است.

ترجمه‌ی کتاب اصول شیمی دامیز به فارسی

کتاب‌های سری دامیز مجموعه کتاب‌های ارزشمندی است که در زمینه‌های مختلفی از هنرهای دستی تا دانش زبان و علوم دیگر نوشته‌شده است. این مجموعه کتاب‌ها برای مبتدی‌ها نوشته‌شده‌اند تا این افراد به کمک آن‌ها بتوانند به سطح مناسبی از دانش و مهارت در زمینه‌ی موردنظرشان درست پیدا کنند. آوند دانش در سال‌های اخیر ترجمه و انتشار این سری کتاب را در ایران به عهده داشته است. این انتشارات کتاب اصول شیمی دامیز را سال 95 با ترجمه‌ی پروانه طاهری آشتیانی، فاطمه طهوری عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

چرا باید اصول شیمی دامیز را خواند؟

علم شیمی علم بسیار جذابی است که کاربرد زیادی در زندگی بشر دارد. انسان به کمک این دانش توانسته است بسیاری از رؤیاهایش را تحقق ببخشد و زندگی‌اش را آسان‌تر کند. آشنایی با علم شیمی باعث تغییر دید انسان به بسیاری از پدیده‌ها خواهد شد و می‌توانید راه‌حل‌های مختلف زیادی برای مشکلات ساده‌ی روزمره پیدا کنید.

این کتاب می‌تواند برای داتش آموزان و دانشجویان بسیار مناسب باشد. همچنین می‌تواند کمک ارزشمندی برای معلمان شیمی به‌حساب بیاید تا بتوانند با ذهنی منظم‌تر و آمادگی بیشتر مطالب خود را به دانش آموزان انتقال دهند.

کتاب اصول شیمی دامیز در دسته‌ی کتاب‌های علمی قرار دارد. این کتاب برای گروه سنی نوجوانان، جوانان بزرگ‌سالان و تمام کسانی که از علم لذت می‌برند مناسب است. این کتاب حجم به نسبت زیادی دارد و مطالعه‌ی آن نیازمند وقت و حوصله‌ی کافی است، اما اگر در این رشته تحصیل می‌کنید، یا به علم شیمی علاقه‌ی زیادی دارید می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای مطالعه باشد.

آنچه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب اصول شیمی دامیز اثر جان تی مور بود. خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی علمی می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

‌در بخشی از کتاب اصول شیمی دامیز می‌خوانیم

انواع انرژی

ماده یکی از دو جز سازنده‌ی جهان است. جز دیگر انرژی است. توانایی انجام کار را انرژی می‌گویند. انرژی به شکل‌های مختلفی وجود دارد، مانند انرژی گرمایی، انرژی نور، انرژی الکتریکی و انرژی مکانیکی؛ اما دو دسته‌ی کلی انرژی از اهمیت ویژه‌ای برای شیمیدان‌ها برخوردارند: انرژی جنبشی و انرژی پتانسیل.

انرژی جنبشی

انرژی جنبشی، انرژی حرکت است. توپ بیسبالی که به سمت دروازه به پرواز درآمده است، مقدار زیادی انرژی جنبشی دارد- می‌توانید از یکی از کسانی که توپ بیسبال به آن‌ها خورده بپرسید.

شیمی‌دان‌ها گاهی روی ذرات در حال حرکت، به‌ویژه گازها مطالعه می‌کنند؛ زیرا انرژی جنبشی این ذرات به تشخیص امکان انجام واکنش خاص کمک می‌کند. در صورت برخورد ذرات، انرژی جنبشی از یک ذره به ذره‌ی دیگر منتقل و باعث ایجاد واکنش شیمیایی می‌شود.

انرژی جنبشی می‌تواند به دیگر انواع انرژی تبدیل شود. در یک سد هیدروالکتریکی، انرژی جنبشی آب در حال ریزش به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود. در واقع یک قانون علمی- قانون بقای انرژی- می‌گوید که در واکنش‌های شیمیایی عادی (فرآیندهای فیزیکی)، انرژی نه به وجود می‌آید و نه از بین می‌رود، بلکه از شکلی به شکل دیگر تبدیل می‌شود.

انرژی پتانسیل

انرژی پتانسیل، انرژی ذخیره‌شده است. اجسام می‌توانند بسته به موقعیتشان انرژی پتانسیل ذخیره‌شده داشته باشند. یک توپ در بالای درخت به دلیل ارتفاعش، انرژی پتانسیل دارد. اگر آن توپ به زمین بیفتد، انرژی پتانسیلش به انرژی جنبشی تبدیل می‌شود.

انرژی پتانسیل ناشی از موقعیت، تنها نوع انرژی پتانسیل نیست، شیمی‌دان‌ها بیشتر به انرژی ذخیره شده (انرژی پتانسیل) در پیوندهای شیمیایی علاقه‌مندند که اتم‌ها را در یک ترکیب در کنار هم نگه می‌دارند.

بدن انسان انرژی را در پیوندهای شیمیایی ذخیره نگه می‌کند. زمانی که به آن انرژی نیاز داشته باشید، بدن می‌تواند آن پیوندها را بشکند و آزاد کند. همین امر درباره‌ی سوخت‌هایی که برای گرم کردن خانه و راندن اتومبیل استفاده می‌کنیم صادق است. انرژی در این سوخت‌ها- مانند گازوئیل- ذخیره و زمانی که واکنش‌های شیمیایی انجام می‌شوند، آزاد می‌شود.

دما و گرما

وقتی دمای هوای حیاط را اندازه می‌گیرید، در واقع میانگین انرژی جنبشی (انرژی حرکت) ذرات گاز داخل حیاط را اندازه می‌گیرید. هر قدر ذرات سریع‌تر حرکت کنند دما بیشتر خواهد بود.

دمایی که از روی دما سنج می‌خوانید، مربوط به میانگین انرژی جنبشی ذرات است. همه ذرات با سرعت یکسان حرکت نمی‌کنند؛ بعضی بسیار سریع و بعضی نسبتاً آرام‌اند، اما بیشترشان با سرعتی بین دو حد نهایی حرکت می‌کنند.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
pdf
حجم
2.۷۴ مگابایت
تعداد صفحات
188 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۶:۱۶:۰۰
نویسنده جان تی مور
مترجم پروانه طاهری آشتیانی
مترجم دومفاطمه طهوری
ناشرانتشارات آوند دانش
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Chemistry Essentials For Dummies, c۲۰۱۰
تاریخ انتشار
۱۳۹۵/۰۸/۲۴
قیمت ارزی
4 دلار
قیمت چاپی
25,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
pdf
۲.۷۴ مگابایت
۱۸۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.4
از 5
براساس رأی 36 مخاطب
5
ستاره
72 ٪
4
ستاره
11 ٪
3
ستاره
5 ٪
2
ستاره
2 ٪
1
ستاره
8 ٪
13 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

سلام. کتاب واقعا بی‌نظیری است و بهای آن بسیار مناسب. واقعا برای اقشاری که در آغاز آن معرفی کرده، مفید فایده است. جنبه مثبت این کتاب این است که مباحث واقعا عالی طبقه‌بندی شدند و بسیار منظم هستند. همچنین، این کتاب به خوبی از مفاهیم آغاز کرده، و پس از جذب مخاطب، به فرمول‌ها می‌پردازد و باعث می‌شود تمامی مباحث جذاب شوند. البته کمی به (احتمالا) ترجمه کتاب نقد وارد است؛ چراکه بعضی از کلمات سر جای خود نیستند. ستاره پنجم هم برای اصلاح همین ایراد در نظر گرفته شده، چون بسیار مهم است؛ چراکه می‌تواند باعث فهم بد شود. از نویسنده و مترجمان کتاب و ناشر آن بسیار تشکر می‌کنم. موفق باشید.

5

سری کتاب های دامیز واقعا عالین و متناسب با همه سنینن. فقط باید متناسب با سلیقه مخاطب باشن.

5

کتاب بسیار مناسب و قابل فهم برای کسانی هست که در شیمی مبتدی هستند

4

خیلی کتاب عالی هست و برای شروع بسیار مناسب هست

5

بسیار مفید. ممنون از فیدیبو برای قرار دادن مجموعه دامیز

5

واقعا عالی و بی نظیر. به بهترین شکل ممکن مطالب رو بیان کرد

4

خیلى کتاب جامع و مناسبى است براى شروع

5

این کتاب واسه کسایی که وارد کلاس دهم شدن خوبه.

5

ان شاالله به دردم بخوره

5

برای مقدمات دبیرستان خوبه

نمایش 3 نقد دیگر
4.4
(36)
28,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
اصول شیمی ()
اصول شیمی ()
دامیز
انتشارات آوند دانش
4.4
(36)
28,500
تومان