0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
تئوری اقتصاد خرد پیشرفته

معرفی، خرید و دانلود کتاب تئوری اقتصاد خرد پیشرفته

ناشر:
نور علم
درباره تئوری اقتصاد خرد پیشرفته

کتاب "تئوری اقتصاد خرد پیشرفته" نوشته " جفری جهل" آشنا شدم. روش شناسی آن مبتنی بر استفاده از ریاضیات پیشرفته تر توپولوژی و تبیین مطالب جدید تر نظیر بحث­های نا اطمینانی بویژه پرداخت بسیار قوی در مسئله تعادل عمومی اقتصاد و انتخاب عمومی و رفاه است که دریچه­هائی هستند که از آن­ها بخوبی افق پایه­های تئوریک اقتصاد بخش عمومی و مطالب پایه اقتصاد خردی اقتصاد کلان قابل مشاهده است.

در این کتاب تنهخا ۸ بخش از کتاب اصلی تئوری اقتصاد خرد پیشرفته ترجمه شده است.

فصل اول

تئوری مصرف‎کننده

۱-۱ مقدمه

در دو فصل اول کتاب، ما ویژگی­های اساسی تئوری مدرن مصرف‎کننده و یافته های اصلی را که بر اساس آن بسیاری از تئوری های ساختاری اقتصاد شکل گرفته است، بررسی می کنیم. بعد از آن، در مطالعات اقتصادی خود، شما به این موضوع توجه خواهید داشت که چگونه اقتصاددانان نسبت به اصل تئوری فکر می کنند؛ سپس، شما انعکاس تئوری مصرف‎کننده را به ترتیب، در هر شاخه و به طور واقعی خواهید دید که چگونه امکان پذیر خواهد بود، چگونه ایجاد خواهد شد و چگونه به کار رفته است.

چهار قالب ساختاری در هر مدل انتخاب مصرف‎کننده وجود دارد. این چهار قالب عبارت است از: مجموعه­ مصرفی، مجموعه در دسترس، روابط ترجیحی و فروض رفتاری. مفهوم هر کدام از دیگری جداست. به هر حال این کاملاً عادی است که گاهی اوقات جنبه­های واقعیت نادیده گرفته شود. این ساختار پایه، بی­نهایت کلی و بسیار انعطاف پذیر است.

با مشخص کردن شکلی که هر کدام از آنها در یک مسئله­ ارائه شده است، می‎توان موقعیت‎های مختلفِ انتخاب را توصیف و تحلیل کرد. اگرچه ما تمایل برای تمرکز بر فرموله‎کردن‎های خاصی که اقتصاددانان آن را «نظریه رفتار یک مصرف کننده­ انفرادی» می­نامند، داریم. به یاد داشته ­باشید که «تئوری مصرف‎کننده»، یک تئوری بسیار غنی و انعطاف‎پذیر از تئوری انتخاب است.

مفهوم مجموعه­ مصرفی روشن است. ما مجموعه­ مصرف را با X نشان می‎دهیم و نشان دهنده­ مجموعه‎ای از همه­ گزینه ها یا برنامه های مصرفی کامل است که مصرف کننده می‎تواند تصور کند؛ صرفنظر از اینکه قابل دستیابی است یا خیر. چیزی که در اینجا در نظر می­گیریم، مجموعه­ انتخاب­های جایگزین است که ذهن مصرف­کننده می­تواند بدون در نظرگرفتن واقعیت­های وضعیت فعلی­اش تصور نماید. گاهی اوقات، مجموعه­ مصرفی مجموعه«­انتخاب» نیز نامیده می‎شود.

در این فصل ما ۲۲ درباره موضوعات و مطالب اضافی راجع به تئوری مصرف­کننده توضیح می‌دهیم. این فصل را با موضوع دوگانگی شروع می­کنیم و به طور کامل­تری ارتباط میان توابع مطلوبیت، مطلوبیت غیر مستقیم و مخارج را مطالعه و بررسی می‎نماییم. سپس مسأله انتگرال‎پذیری را در مباحث کلاسیک مورد توجه قرار داده و می­خواهیم بدانیم چه شرایطی را باید تابع قیمتی و درآمدی داشته باشد تا بتواند به عنوان یک تابع تقاضا برای حداکثر کردن مطلوبیت مصرف­کننده تعیین شود.

پاسخ به سؤال فوق، ویژگی کاملی از محدودیت­های مکانی تئوریمان را روی رفتار تقاضای قابل مشاهده فراهم خواهد کرد. سپس «ترجیح آشکار» را به عنوان یک روش جایگزین در تئوری تقاضا آزمون می­کنیم. در نهایت، رفتار مصرف­کننده فردی را با توجه به مسأله انتخاب تحت شرایط نا اطمینانی بحث و نتیجه­گیری خواهیم کرد.

فصل سوم

تئوری بنگاه

دومین عامل (کارگزار اقتصادی) مهم در اقتصاد خرد، بنگاه­های انفرادی است. ما این فصل را با توجه به تولید و هزینه­ها که برای همه بنگاه­ها مشترک است، شروع می­کنیم. پس از آن به بررسی رفتار بنگاه­ها در شرایط رقابت کامل می­پردازیم. اگرچه این حالت بسیار مخصوص است اما حالت بسیار مهمی است. خواهید دید که می­توان از بسیاری از موارد به طور نسبتاً سریعی گذشت، چرا که شباهت­های بسیاری بین نظریه­ تولید­کننده و نظریه­ مصرف­کننده وجود دارد.

تعادل جزئی

در فصول پیشین، ما به مطالعه­ رفتار بنگاه ها و مصرف­کنندگان منفرد پرداختیم و رفتار بهینه­ آنها را در هنگامی که قیمت­های بازار ثابت و خارج از کنترل آنها بود، بررسی کردیم. در اینجا، ما درصدد یافتن نتایج رفتارهای این مصرف­کنندگان و بنگاه ها در زمانی که در بازار با یکدیگر مواجه می­شوند، هستیم. در ابتدا به بررسی تعیین قیمت و مقدار در یک بازار واحد یا گروهی از بازارهای کاملاً مرتبط می­پردازیم و سپس، این بازارها را از منظر اجتماعی بررسی خواهیم نمود. در این راستا، توجه ویژه­ای به رابطه­ نزدیک میان ساختار رقابتی یک بازار و «عملکرد اجتماعی» آن خواهیم داشت.

تعادل عمومی

بسیاری از محققان، تولد علم اقتصاد را با انتشار نظریه‌ «ثروت ملل» آدام اسمیت(۱۷۷۶) می‌دانند. در پشت اختلال­های ظاهری بیشماری که از فعالیت­های بازارهای مستقل به خاطر خودخواهی بنگاه­ها پدید آمد، اسمیت یک نیروی هماهنگ­کننده‌ اجتماعی را مشاهده می‌کند.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
pdf
حجم
13.۰۸ کیلوبایت
تعداد صفحات
595 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۹:۵۰:۰۰
نویسندهجفری ای جهل
نویسنده دومحمید هوشمندی
ناشرنور علم
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Advanced microeconomic theory, 1,991
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۸/۲۱
قیمت ارزی
3 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
pdf
۱۳.۰۸ کیلوبایت
۵۹۵ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
45,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
تئوری اقتصاد خرد پیشرفته
تئوری اقتصاد خرد پیشرفته
جفری ای جهل
نور علم
0
(بدون نظر)
45,000
تومان