0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
تولید هیدروژن از طریق الکترولیز آب
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب تولید هیدروژن از طریق الکترولیز آب

درباره تولید هیدروژن از طریق الکترولیز آب

غالباً از هیدروژن به‌عنوان راه حل نهایی برای چالش­های متعدد ناشی از گرم شدن کره زمین و کمبود سوخت‌هایی چون نفت و گاز یاد می­شود. امروزه بیشترین هیدروژن تولید‌شده در سطح جهان از سوخت­های فسیلی به‌دست می­آید، زیرا این روش تا به امروز مقرون‌به‌صرفه­ترین روش بوده است. اما برای جلوگیری از مشکلات ناشی از آلودگی هوا و محدود بودن منابع مورد‌استفاده در روش­های تولید هیدروژن مبتنی بر سوخت‌های فسیلی، هیدروژن را باید از آب استخراج کرد.

امروزه رویکردهایی پیرامون سیستم­های انرژی بدون نیاز به سوخت فسیلی، در حال شکل­گیری است و ایده استفاده از یک سیستم مبتنی بر انرژی تجدید­پذیر که احتمالاً با برخی از شکل‌های انرژی اتمی ترکیب شده باشد، بیش از پیش مقبولیت یافته است. اگر بخواهیم با چالش­های اشاره‌شده توسط هیئت بین­دولتی تغییرات اقلیمی[1] و دیگران روبه‌رو شویم، ناگزیریم که در زمان محدودی تغییرات بی‌شماری را در سیستم­های انرژی ایجاد کنیم. رویکرد رو به افزایش استفاده از انرژی­های تجدیدپذیر در مقیاس صنعتی و همچنین روش‌هایی جهت ذخیره­سازی در مقیاس بالا نیاز اصلی این صنعت است تا بتواند نوسانات ناشی از منابع انرژی مانند باد و نور خورشید را جبران کند. افزون‌بر‌این، بخش حمل و نقل به سوختی نیاز دارد که سال­های متمادی و شاید تا ابد بتواند از آن استفاده کند. البته می­توان هیدروژن را از موجودات زنده تولید کرد، اما این روش تنها بخش کوچکی از نیاز را پوشش می­د­هد. در سیستم­های آتی انرژی، تبدیل انرژی الکتریسیته به سوخت اجتناب‌ناپذیر است. قدم اول تولید هیدروژن از شکافت آب[2] است. برای تفکیک آب روش­های متعددی وجود دارد، اما تنها روش عملی برای این فرایند در مقیاس بزرگ و صنعتی، الکترولیز آب است.

در فصل اول این کتاب، بعد از مقدمه، به‌طور مختصر به بیان انواع روش­های اصلی تولید هیدروژن همراه با مزایا، معایب، راندمان و هزینه آنها پرداخته می­شود.

در فصل دوم، اصول عملکرد به همراه ویژگی­های فنی سیستم­هایی که هر فناوری را شامل می­شود، به تفصیل مورد‌بحث قرار گرفته است. همچنین، مواد اولیه مورد‌استفاده و نیازهای انرژی مربوط به هر روش بررسی می‌شوند.

در فصل سوم، توسعه الکترولیز آب در طول دویست سال گذشته از زمان کشف الکترولیز آب مورد‌بررسی قرار می­گیرد.

فصل چهارم، به بازبینی فنی الکترولیز و بازنگری در ترمودینامیک و فرایندهای کلی در یک سلول الکترولیز می‌پردازد.

در فصل پنجم، به بررسی فناوری تجدیدپذیر الکترولیز آب جهت تولید هیدروژن پرداخته می­شود. در این فصل، انواع الکترولایزرها و اجزای آنها، قطعات سلول، بازدهی کلی، ترمودینامیکی و الکتریکی مورد‌تجزیه و تحلیل قرار می­گیرد.

در فصل ششم در مورد هزینه­های تولید هیدوژن، وضعیت صنعتی­سازی و شرکت­های تولیدکننده الکترولایزر بحث می­شود. اطلاعات و آمار کلیدی الکترولایزرهای تجاری موجود در این فصل جمع­آوری شده است.

فصل هفتم، به فرایند الکترولیز هم‌زمان کربن دی‌اکسید و بخار برای تبدیل کربن دی‌اکسید به گاز سنتز برای یک کارخانه تولید سوخت فیشر-تروپش و بررسی هزینه آن می­پردازد.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
pdf
حجم
5.۲۲ کیلوبایت
تعداد صفحات
350 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۱:۴۰:۰۰
نویسندهامیرحسین خلیلی گرگانی
نویسنده دومسحر داودی
ناشرپژوهشگاه نیرو
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۸/۲۱
قیمت ارزی
6 دلار
قیمت چاپی
220,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
pdf
۵.۲۲ کیلوبایت
۳۵۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
170,000
٪30
119,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
تولید هیدروژن از طریق الکترولیز آب
٪30
تولید هیدروژن از طریق الکترولیز آب
امیرحسین خلیلی گرگانی
پژوهشگاه نیرو
0
(بدون نظر)
170,000
٪30
119,000
تومان