0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
واکاوی مهمترین مسائل اجتماعی شهر آمل جلد 44

معرفی، خرید و دانلود کتاب واکاوی مهمترین مسائل اجتماعی شهر آمل جلد 44

مجموعه طرح ملی گفتگوی خانواده

درباره واکاوی مهمترین مسائل اجتماعی شهر آمل جلد 44

استان مازندران در شمال کشور ایران و با وسعتی معادل 4 /23756 کیلومترمربع حدود 46/ 1 درصد از مساحت کشور را دربرداشته و هجدهمین استان از این حیث در کشور محسوب می‎گردد. بر اساس سرشماری سال 1397 تراکم نسبی جمعیت استان 7 /137 در هر کیلومتر مربع می‌باشد که در این مورد، چهارمین استان کشور می‌باشد. دریای خزر در شمال، استان‌های سمنان و تهران در جنوب و استان‌های گیلان و گلستان به ترتیب در غرب و شرق استان قرار دارند. (سالنامه آمارهای جمعیتی ثبت‌احوال مازندران: 1397).

 آب‌وهوای مازندران معتدل و مرطوب است. امتداد کوه‌های البرز در جنوب، نزدیکی به دریا و پوشش گیاهی از دلایل اصلی تعدیل آب‌وهوای این منطقه است. اهالی مازندران به زبان‌های فارسی و گویش مازندرانی تکلم می‌کنند. گویش مازندرانی که بازمانده زبان ایرانیان قدیم (پارسی میانه) است تقریباً در همه جای استان متداول است. 7/ 99 درصد از جمعیت این استان را مسلمانان شیعه تشکیل می‌دهند.

 مازندران بر اساس آخرین تقسیمات کشوری دارای 22 شهرستان با نام‌های آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار چالوس، رامسر، ساری، سوادکوه، سوادکوه شمالی، سیمرغ، قائم‌شهر، کلاردشت، گلوگاه، محمودآباد، نکا، نور، نوشهر، فریدون‌کنار، عباس‌آباد و میاندرود، 51 شهر، 51 بخش، 131 دهستان و 3669 آبادی که 3105 آبادی آن دارای سکنه و 64 آبادی آن خالی از سکنه می‎‌باشد. (سالنامه آمارهای جمعیتی ثبت‌احوال مازندران: 1397).

«طرح ملی گفتگوی خانواده» همپا با سراسر کشور بر طبق پروتکل اجرایی انجمن جامعه‌شناسی ایران و معاونت زنان ریاست جمهوری در سال 1397 و 1398در استان مازندران نیز صورت گرفت. شهر آمل یکی از سه شهر مورد نظر در طرح گفتگو بوده است.

روش انجام طرح حاضر مبتنی بر روش توصیفی- تحلیلی با تأکید بر رویکرد مشارکتی است. تمرکز این فصل بر معرفی و تصریح فرایند برگزاری کارگاه به شیوه مسئله یابی مشارکتی، مقدمات و ملزومات آن و تشریح مراحل و گام‌های متعددی است که در این روش به کار گرفته می‌شود. 

مسئله اجتماعی وضعی است که آسایش برخی از مردم یا همه جامعه را بر هم می‌زند و معمولاً بحث عمومی است. رویکرد تعبیر گرایی اجتماعی معتقد است وضعیتی به مسئله اجتماعی تبدیل می‌شود که مردم آن را بد به شمار می‌آورند و بر لزوم تغییر آن وضع انگشت می‌گذارد.

 ادعای مسئله فرایندی است که اعضای یک جنبش اجتماعی می‌کوشند عموم مردم و مسئولین را متقاعد کنند که وضعیت خاصی باید مسئله اجتماعی به شمار آید ادعای مسئله از سوی یک گروه معمولاً مخالف گروه دیگر را برمی‌انگیزاند( لوزیک،1394)

بازی مسائل اجتماعی عبارت است رقابت میان سازه ها. انواع رقابت ها عبارتند از:

1-رقابت میان ادعاها

2-رقابت بر سر تعداد

3-رقابت بر سر تلقی از پیامدهای شرایط

4-رقابت بر سر تلقی هایی درباره قربانیان و مقصران(مشونیس،1395).

بر اساس موارد مذکور روند برگزاری کارگاه در ادامه گزارش می شود. 

 2-2-) انتخاب شرکت‌کنندگان: نمونه‌گیری‌ نظری و گلوله برفی

قبل از برگزاری کارگاه طی جلسه‌ای با معاونت و کارشناسان امور بانوان استانداری مازندران در مورد اهمیت و چگونگی طرح و کارگاه گفتگو شد و مقدمات شناسایی افراد شرکت‌کننده و شناسایی آن فراهم گردید. با توجه به این واقعیت که طرح ملی گفتگوی خانواده، مبتنی بر اسلوبی گفتگو محور و مشارکتی است، لذا انتخاب افرادی که بتوانند در این قالب فعالیت کنند، بسیار حائز اهمیت است. همچنین بر اساس چارچوبی که در پروتکل این طرح پیش‌بینی‌شده بود شرکت‌کنندگان می‌بایست حداقل دارای سه خصیصه بودند ازجمله: افراد دارای دغدغه اجتماعی، افراد صاحب‌تجربه زیسته غنی در ارتباط با گروه‌های آسیب‌پذیر اجتماعی و افراد دارای تحصیلات دانشگاهی مرتبط با حوزه مسائل و پدیده‌های اجتماعی و رفتاری. این کار پس از چند هفته انجام شد. طی جلسات و نامه‌هایی که از طرف دفتر امور بانوان فرمانداری شهر آمل و شورای هماهنگی شبکه سمن‌های آمل به سازمان‌های مختلف به سازمانها و تشکلهای مختلف ارسال شد و همچنین از طریق نمونه‌گیری گلوله برفی یا همان روش پرسان پرسان افراد مناسب در خصوص مسئله یابی مشارکتی زنان و خانواده انتخاب شدند. در انتخاب افراد حساسیت ویژه‌ای اعمال گردید تا افراد مناسبی بر اساس اهداف طرح انتخاب شوند و همچنین اصل ناهمگنی و تنوع در انتخاب کارشناسان رعایت شود.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
pdf
حجم
2.۱۱ کیلوبایت
تعداد صفحات
117 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۳:۵۴:۰۰
نویسندهعلی‌اصغر فیروزجاییان
ناشرنشر هامون نو
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۱۰/۱۸
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
50,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
pdf
۲.۱۱ کیلوبایت
۱۱۷ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 3 مخاطب
آموزنده 🦉 (2)
خوش‌خوان 🪶 (2)
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
5
(3)
خوش‌خوان 🪶 (2)
30,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مجموعه طرح ملی گفتگوی خانواده
شامل 50 عنوان کتاب
واکاوی مهمترین مسائل اجتماعی شهر آمل جلد 44
واکاوی مهمترین مسائل اجتماعی شهر آمل جلد 44
مجموعه طرح ملی گفتگوی خانواده
نشر هامون نو
5
(3)
خوش‌خوان 🪶 (2)
30,000
تومان