0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
تفنگ های تخته ای

معرفی، خرید و دانلود کتاب تفنگ های تخته ای

نویسنده:
جعفر کاظمی‌
درباره تفنگ های تخته ای

احمد و مسلم مرا یاد دوران کودکی و نوجوانی‌ام می‌اندازند.


احمد سه سال کوچکتر از من بود و مسلم سه سال بزرگتر. عصر، عصر سنگینی فشار ظالمانه‌ی استکبار بر گرده‌ی مظلوم استضعاف بود. و ما یاد گرفته بودیم هرچه هستیم و در هر سنی، کارگر هم باشیم. درست مثل بزرگتر‌ها که پدر بودند و کارگر، مادر بودند و کارگر.


پدر هر دوی ما برای زیر پا له کردن دیو فقر و بیکاری، با پای پیاده از آذربایجان شرقی تا ورامین آمده وکارخانه قند تازه تأسیس در این شهر، ترمز پیاده‌روی آن‌ها را کشیده بود. چندی بعد آلونکی خشت و گلی درست کرده و زن و بچه را هم کوچ داده بودند به این‌جا.


تمام روزهای سال بی‌وقفه در کارخانه کار می‌کردند و بعد از تعطیلی، شیفت دوم و سوم کارشان در مزارع کشاورزی و دیگر کارهای روزمزدی تازه شروع می‌شد.


مادرها کارگر بودند. امّا نه مثل اغلب حالاییان که از سر سیری و پُز و چشم هم‌چشمی کار می‌کنند و از نقش مهم همسری و مادری باز می‌مانند.


مادرها گلیم زیر پای خود را، خود می‌بافتند. گندم آسیاب می‌کردند، با دست خود خمیر ساخته، در تنورهایی که خود سروشکل داده بودند، نان می‌پختند. مابقی خورد و خوراک به همین نسبت غالباً تولید خانگی بود. دوخت و دوز پوشاک و بالش و تشک و لحاف و نگهداری از سالمندان و رسیدگی به یک تیم بچه‌ی قد و نیم قد و گرم کردن خانه در زمستان‌های سرسخت، آن‌هم با زغال‌هایی که خود شسته و گرد کرده بودند و و و، که اگر بشمارم نسل امروز تصور خواهد کرد یک گردان نیرو دراختیار مادر بوده!


یک مادر در فقدان آب و برق و گاز و تمام امکانات برقی، یک تنه خانه‌ای را مدیریت می‌کرد و بدون این‌که رنگ مهد و مربی به خود ببیند، فرزندانی تربیت می‌کرد که از کودکی مرد بودند و در نوجوانی، جوانمرد!


احمد و مسلم تربیت یافته‌ی دستان پیامبرگونه‌ی چنین پدر ومادری بودند. از کودکی کار می‌کردند. در نوجوانی انقلاب کردند و در جوانی مردانه جنگیدند و سرفرازانه به شهادت رسیدند.


کتاب تفنگ‌های تخته‌ای آیینه تمام نمای احمد و مسلم نیست. برای شناخت کامل این دو اسطوره لازم است دیگر دوستان ایشان آستین همت بالا زده و خاطرات خود را ارسال کنند تا در چاپ‌های بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌های مرتبط:

شناسنامه

نویسندهجعفر کاظمی‌
ناشررسول آفتاب
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۷/۰۱
قیمت ارزی
4 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
20,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
تفنگ های تخته ای
تفنگ های تخته ای
جعفر کاظمی‌
رسول آفتاب
0
(بدون نظر)
20,000
تومان