0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مدح خورشید

معرفی، خرید و دانلود کتاب مدح خورشید

گزیـده خاطــرات ۱
درباره مدح خورشید

بعضی از رویدادهای تاریخی با گروهی از شخصیت‌ها پیوند عمیقی خورده‌اند به طوری که اگر بخواهیم آن واقعه را بررسی کنیم بهتر است سرگذشت افراد موثر در آن واقعه را نیز مطالعه کنیم. انقلاب اسلامی ایران نیز در ارتباط تنگاتنگ با چهره‌ی بی‌بدیل و ماندگار حضرت امام خمینی(ره) است. مطالعه زندگی ایشان علاوه‌بر این‌که کمک می‌کند تا به درک درستی از زوایای مختلف انقلاب اسلامی ایران دست یابیم سبب می‌شود از سیره‌ی مکتبی و انقلابی ایشان نیز بهره‌مند شویم. آیت الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظّم انقلاب اسلامی با علم برضرورت بازگویی زندگی حضرت امام خمینی(ره)، کتاب مدح خورشید را به قلم تحریر درآورده که بخشی از خاطرات این چهره‌ی ماندگار در تاریخ ایران و جهان اسلام است.

درباره کتاب مدح خورشید

کتاب مدح خورشید بهار سال 1391 به قلم آیت الله سید علی خامنه‌ای منتشر شده که شامل 81 خاطره‌ از زندگی‌ پربار حضرت امام خمینی(ره) است. این گزیده خاطرات شخصیت بزرگوار امام خمینی(ره) را توصیف می‌کند و خواننده با مطالعه‌ی آن‌ها به مکارم اخلاقی و فضایل شخصیت ایشان پی می‌برد. آیت الله سید علی خامنه‌ای در طی این کتاب خاطراتی را بیان کرده که بخش کوچکی از نکات کلیدی و اخلاق برجسته‌ی شخصیت گران‌قدر حضرت امام خمینی(ره) را نشان می‎دهد. این خاطرات مربوط به بخش‌های مختلف زندگی ایشان از جمله مبارزات، استقرار نظام و سال‌های جنگ است که بعضی از آن‌ها عبارتند از «امیدواری ناشی از ایمان در همه‌ی مراحل»، «هیجان امام از فداکاری‌های مردم»، «ایمان امام به توده‌ی مردم و نقش روحانیت»، «اهمیت فقاهت و اخلاق از نظر امام»، «احساس رهبران نهضت‌های اسلامی در فقدان امام» و «خلاصه وصیت امام: اتکا به خدا».  

نگاهی به زندگی حضرت امام خمینی(ره)

سید روح‌الله موسوی خمینی بنیانگذارجمهوري اسلامي ایران متولد مهر 1281 بوده است. ایشان تحصیلات مربوط به فقه، فلسفه اسلامی و عرفان را در حوزه‌ی علمیه گذرانده‌اند و از جوانی به مبارزات برعلیه رژیم پهلوی مشغول بودند. ایشان در سال 1343 پس از ده ماه زندان سخنرانی با مضمون اعتراض به پیروی از سیاست آمریکا و اسرائیل انجام دادند که در نتیجه آن ایشان به تبعید فرستاده شدند. حضرت امام خمینی(ره) در سال‌هایی که در ترکیه، عراق و فرانسه سپری می‌کردند دست از مبارزه برنداشتند و از راه دور پیام‌ها و اعلامیه‌های خود را برای مردم و مبارزان دیگر که حاضر در کشور بودند، می‌فرستادند. ایشان از جمله‌ چهره‌های مهم و تاثیرگذار در واقعه انقلاب جمهوری اسلامی ایران است که در بهمن 1375 به وقوع پیوست.

سید روح‌الله موسوی خمینی هنگامی که حکومت جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشت «کمیته امداد»، «جهاد سازندگی»، «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»، «نهضت سوادآموزی، سازمان بسیج مستضعفین» و «شورای عالی انقلاب فرهنگی» را تشکیل داد. ایشان پس از ده سال رهبری انقلاب اسلامی ایران در تاریخ 13 خرداد درگذشتند.

انقلاب اسلامی ایران در پی افکار والای امام خمینی(ره)

زندگی شخصی و چهره‌ی انقلابی سید روح‌الله موسوی خمینی سرشار از نکات کلیدی است که با خواندن خاطرات زندگی ایشان به بینش حکیمانه و اخلاق نیکویشان پی می‌بریم. ایشان ادامه‌دهنده‌ی راه پیامبران اعظم (ص) بوده‌اند و شناخت شخصیت ایشان سبب می‌شود تا مسیر انقلاب اسلامی تداوم یابد. حضرت امام خمینی(ره) در برحه‌ای از تاریخ برای زنده نگه‌ داشتن راه انبیا قدم برداشتند که اکثر افراد مسولیت تاریخی و اسلامی خود را فراموش کرده‌ بودند. کتاب مدح خورشید بخش بسیار کوچکی از زندگی باارزش ایشان است، اما خواننده با مطالعه آن وجوه و ابعاد مختلف زندگی حضرت امام(ره) را درمی‌یابد و از آن می‌تواند به عنوان الگو مناسب بهره ببرد. یکی از ویژگی‌های مهم این کتاب این است که به قلم مقام معظم رهبری، آیت الله سید علی خامنه‌ای نگاشته شده است، زیرا دشمنان ایران و سید روح‌الله موسوی خمینی درصدد تخریب و تحریف شخصیت و سخنان ایشان هستند به همین دلیل واجب است تا برای مطالعه‌ی زندگی و سیره ایشان به منبعی مطمئن مراجعه کرد.  

درباره آیت الله سید علی خامنه‌ای، مدّظلّه العالی

سید علی حسینی خامنه دومین رهبر جمهوری اسلامی ایران است که در حوزه‌های علمیه مشهد، نجف و قم تحصیلات حوزوی خود را به سرانجام رسانده است. ایشان در دهه سی شمسی با سید روح‌الله موسوی خمینی آشنا شدند و مبارزات خود را علیه رژیم شاهنشاهی ادامه دادند. آیت خامنه‌ای نیز در پی فعالیت‌های سیاسی‌شان بارها به زندان رفتند و همچنین به مدت سه سال تبعید شدند. ایشان از افراد بسیار نزدیک با سید روح‌الله موسوی خمینی بودند و حدود ده سال در کنار ایشان به مبارزات و فعالیت‌های سیاسی‌شان ادامه دادند.

آیت الله سید علی خامنه‌ای پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فعالیت‌های خود در صحنه‌ی سیاست ادامه دادند، ابتدا به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی و پس از آن در جایگاه رئیس جمهور مشغول به کار شدند. پس از رحلت امام خمینی(ره) مجلس خبرگان در سال 1368 ایشان را به عنوان دومین رهبر ایران برگزیدند و از آن پس ایشان عالی‌ترین مقام کشور ایران و فرمانده کل نیروهای مسلح هستند.

آیت الله سید علی خامنه‌ای یار و یاور امام خمینی(ره) در انقلاب

آیت الله سید علی خامنه‌ای، مدّظلّه العالی از جمله افرادی هستند که بسیار به امام خمینی(ره) نزدیک بوده‌اند و فرصت بهره‌مندی از شخصیت والا و آرمان‌های ایشان را داشته‌اند. آیت الله سید علی خامنه‌ای کتاب مدح خورشید را به نگارش درآورده‌اند تا باقی افراد نیز بتوانند از این سرچشمه‌ی فیاض بهره جویند. آیت الله سید علی خامنه‌ای بارها در سخنرانی‌هایشان به چهره‌ی برجسته‌ی ایشان اشاره کرده‌اند و امام خمینی(ره) را به عنوان فردی که خود را خالصانه در اختیار اسلام و مردم قرار داده بود معرفی کردند. رهبر معظّم انقلاب اسلامی درباره‌ی شخصیت ماندگار ایشان می‌فرمایند :« قوّت ایمان را با عمل صالح، اراده‌ی پولادین را با همّت بلند، شجاعت اخلاقی را با حزم و حکمت، صراحت لهجه و بیان را با صدق و متانت، صفای معنوی و روحانی را با هوشمندی و کیاست، تقوا و ورع را با سرعت و قاطعیّت، ابهت و صلابت رهبری را با رقّت و عطوفت، و خلاصه بسی خصال نفیس و کمیابی را که مجموعه‌ی آن در قرن‌ها و قرن‌ها بندرت ممکن است در انسان بزرگی جمع شود، همه و همه را با هم داشت.»

کتاب مدح خورشید به قلم رهبر معظّم انقلاب اسلامی (مدّظلّه العالی)

آیت الله سید علی خامنه‌ای با نگارش کتاب مدح خورشید ما را با گزیده‌ای از خاطرات و نظرات ایشان آشنا می‌کند و ما را با منبعی سرشار از روبه‌رو می‌کند. کتاب مدح خورشید را موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی منتشر کرده که نسخه الکترونیک آن را در اختیار فیدیبو قرار داده که برای خرید و دانلود در همین صفحه موجود است. از جمله کتاب‌های دیگری که آیت الله سید علی خامنه‌ای نگاشته است و در سایت و اپلیکیشن فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است می‌توان به «بایسته‌های قرارگاه فرهنگی کشور»، «چهار گفتار در تبیین زمینه‌ها، علل و آثار حادثه‌ی عاشورا»، «آداب روزه‌داری احوال روزه‌داران»،  «آفتاب در مصاف، درس‌های عاشورا»، «معارف انقلاب»، «راهبردهای سیاست خارجی» و «شب شاعران بی دل» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب مدح خورشید می‌خوانیم

شما دیدید که امام بزرگوارمان، در پیام‌های مختلف و در سخنرانی‌های گوناگون و در توصیه‌های خصوصی، چه قدر روی وحدت کلمه تاکید می‌کردند. من یادم می‌آید، در آن سال‌هایی که فتنه‌ی لیبرال‌ها، همه‌ی حواس این کشور را به خود جلب کرده بود، ماها غالبا خدمت ایشان می‌رفتیم؛ یا شکایت می‌کردیم، یا کاری داشتیم، یا ایشان کار داشتند. در آن دیدارها، امام مکرر می‌فرمودند که اگر شماها با هم اختلاف و دعوا هم دارید، این دعوا را در درون خودتان تمام کنید؛ چرا در ملا عام مطرح شود؟

البته وقتی ایشان می‌فرمودند، یک دسته که ماها بودیم، گوش می‌کردند و دهانشان را می‌بستند. شما مرحوم شهید بهشتی(رضوان الله علیه) را یادتان است. با این که آدمی بود که خیلی حرف داشت، خیلی هم قدرت گفتن داشت، سکوت کرد؛ ولی آن طرف، دیگر، نه. امام(ره) پاس وحدت را داشتند و نگذاشتند که وضع به آن صورت پیش برود. مساله‌ی وحدت، این‌قدر مهم است.

جمعی از برادران از یک جناح، و جمعی از جناح دیگر، در مجلس و یا در بیرون از مجلس، با هم اختلاف نظر و اختلاف سلیقه و بگومگو دارند. البته شامل همه‌ی شما نمی‌شود؛ من این را قطعا می‌دانم. مکرر گفته شده، همه هم می‌دانند که یک مقدار از این اختلاف نظرها هم طبیعی است؛ اما به یک نکته توجه کنید که اگر همین اظهار نظرهای سلیقه‌یی که خیلی هم طبیعی به نظر می‌آید و در یک جامعه، بخصوص در یک جامعه‌ی اسلامی و آزاد مثل جامعه‌ی ما، اجتناب‌ناپذیر، بلکه لازم است از حدود خود خارج شد، قطعا به نفع دشمن است. در این مخالفت‌های جناحی و گروهی با یکدیگر، باید حدود را نگه دارید.

امام یک وقت خطاب به مجلس می‌فرمودند که مثل مباحثه‌ی طلبه‌ها با هم بحث کنید. آن کسانی که طلبه بودند و یا هستند، می‌دانند که طلبه‌ها در مقام بحث، گاهی با همدیگر تندی و خشونت می‌کنند و به هم بد می‌گویند.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
668.۳۵ کیلوبایت
تعداد صفحات
136 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۴:۳۲:۰۰
نویسنده مقام معظم رهبری علی خامنه ای
ناشرموسسه پژوهشی انقلاب اسلامی
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۲/۱۲/۰۵
قیمت ارزی
2 دلار
قیمت چاپی
4,500 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۶۶۸.۳۵ کیلوبایت
۱۳۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
2.8
از 5
براساس رأی 10 مخاطب
5
ستاره
40 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
20 ٪
1
ستاره
40 ٪
2.8
(10)
2,700
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مدح خورشید
مدح خورشید
گزیـده خاطــرات ۱
موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی
2.8
(10)
2,700
تومان