0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مرگ تخصص
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب مرگ تخصص

چرا صدای متخصصان شنیده نمی شود
نویسنده:
تام نیکولز
درباره مرگ تخصص

فعالان رسانه‌ای قرن بیست و یکم را عصر دانایی خطاب می‌کنند. بسیاری از محققان معتقدند که هیچ گاه دسترسی به دانش و علم این‌چنین عمومی و فراگیر نبوده است، آموزش پایه با قدرت و سرعت بیشتر در کشورهای فقیر پیگیری می‌شود و می‌تواند بسیاری را از فقر مطلق نجات دهد. همه این پیشرفت‌ها می‌توانند نویدبخش یک آینده خوب برای مردم جهان باشند، در ابتدا نیز نگاه‌ها به گسترش ارتباطات و استفاده از فناوری‌های جدید برای دستیابی به اطلاعات و آگاهی بیشتر، بسیار خوشبینانه بود. اما اثر حاضر چالش‌های جدیدی را نیز به همراه داشته است. کتاب مرگ تخصص به چالشی بسیار مهم در قرن حاضر می‌پردازد که بسیاری از ما با آن دست به گریبان هستیم.

درباره پیش زمینه کتاب مرگ تخصص

.بسیاری از ما بر مرجعیت علم برای حل کردن مشکلات دنیای امروز خود باور داریم و کمتر کسی را می‌شناسیم که چنین چیزی را به چالش بکشد. اما در هنگام بروز همه گیری کرونا اتفاقات عجیبی در سراسر دنیا افتاد و بسیاری به نظریات تئوری توطئه روی آوردند. عده زیادی حتی در کشورهای پیشرفته ماسک نمی‌زدند زیرا ویدوئویی را دیده بودند که در آن فردی ادعا می‌کرد استفاده از ماسک موجب خفگی و ایجاد آسیب مغزی خواهد شد. گروه زیادی از مردم در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به درمان‌های سنتی کرونا روی آوردند که هیچ پایه علمی درستی نداشت. در این‌جا تعدادی از خطیبان مذهبی و سلبریتی‌ها و حتی ورزشکاران نیز در تشدید ماجرا نقش ایفا می‌کردند و به شایعات دامن می‌زدند. این اخبار و اطلاعات گمراه کننده در مقیاسی وسیع در شبکه‌های اجتماعی  و پیام‌رسان‌ها پخش می‌شد. حتی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی نیز برای جذب مخاطب تعدادی از چنین محتواهایی را بازنشر می‌کردند. این ماجرا تا الان نیز تداوم پیدا کرده است، حتما شایعه به کار بردن میکروچیپ در واکسن‌ها برای کنترل انسان‌ها را شنیده‌اید. در سراسر جهان اعتراضات مختلفی به تزریق واکسن‌های کرونا انجام شده است، معترضان عموما تحت تاثیر اطلاعات غلط با واکسیناسیون مخالفت می‌کنند و آن را برای سلامتی بدن مضر می‌دانند.

همین مسئله بحران فزاینده‌ای را در کشورهای اروپایی ایجاد کرده است و هر جهش جدید ویروس کرونا، مقامات بهداشتی را در بهت و نگرانی فرو می‌برد. زیرا افراد واکسینه نشده احتمال بیشتری دارد که  در معرض بستری شدن یا فوت  قرار بگیرند. برخی دولت‌ها به اجباری کردن واکسیناسیون پرداخته‌اند. این اجباری‌سازی چالش‌های دیگری را نیز در سطح سیاسی به بار آورده و تعدادی از منتقدان، نگران افزایش تسلط دولت‌ها بر حوزه خصوصی و فردی شهروندان هستند. علاوه بر این، بازار فروش گواهی‌های تقلبی واکسیناسیون نیز داغ شده است. امروزه ما با افرادی مواجه هستیم که صراحتا گرمایش جهانی را انکار می‌کنند، به دنبال برقراری ارتباط با فرازمینی‌ها هستند، به فالگیری و پیش‌بینی علاقه‌مند بوده و بر اساس آن پیش‌بینی‌ها برنامه زندگی خودشان را تعیین می‌کنند. یا حتی باور دارند که کره زمین گرد نیست، بلکه تخت و مستطیلی شکل است. صدها هزار نفر در ایالات متحده آمریکا به زمبن تخت‌گرایی باور دارند.  در انتخابات سال 2020 اولین نماینده معتقد به تئوری توطئه که به گروه کیوانان تعلق دارد، به مجلس نمایندگان آمریکا راه پیدا کرد. بدون تردید چنین عقب‌گرد  مشاهده اقبال عمومی به تئوری‌های توطئه و اظهارات شبه علمی و نادرست، در عصری که بیشترین پیشرفت‌های علمی را تجربه کرده است، منطقی و قابل پذیرش به شمار نمی‌آید. کتاب مرگ تخصص قصد دارد به ما توضیح دهد که چرا چنین اتفاقی افتاده است.

درباره کتاب مرگ تخصص

با گسترش وسایل ارتباط جمعی و مواجهه با حجم زیادی از اطلاعات در اینترنت، بسیاری خود را بی‌نیاز از متخصصان می‌دانند و امتناع از پذیرش توصیه متخصصان را معادل نوعی خودمختاری و فضیلت به حساب می‌آورند. علاوه بر این، تمرکز ویژه بر محترم دانستن هر عقیده و باور و تاکید فراوان بر نوعی نسبی گرایی افراطی، امکان دست یافتن به پاسخ درست و حقیقسی در بسیاری از مسائل و مشکلات را به امری تقریبا ناممکن تبدیل کرده است. امروزه بسیاری با لجاجت در برابر کسب دانایی مقاومت می‌کنند و آن را پس می‌زنند. می‌توان گفت یک باور عمومی در همه جا دارد گسترش می‌یاید که در آن مردم نسبت به دانشمندان بدبین هستند.

در دنیای امروز مرز میان متخصصین و غیر متخصصین روز به روز دارد کمرنگ‌تر می‌شود، بسیاری از افراد راجع به چیزهایی نظر می‌دهند که در مورد آن آگاهی چندانی ندارند. همگان حس می‌کنند تا با  چند کلیک در اینترنت می‌توانند به تمامی پیچیدگی‌های یک مسئله پی ببرند و راجه به آن بی‌محابا صحبت کنند. اما چه شده  که کار به این‌جا رسیده است؟  کتاب مرگ تخصص تلاش دارد تا در 8 بخش تاریخچه این اتفاق و پیامدهایش را  برای ما توضیح دهد. بخش اول کتاب یک مقدمه مفصل است که در آن نویسنده به ما درباره چرایی انتخاب اصطلاح مرگ تخصص توضیح می‌دهد. قسمت پایانی کتاب نیز جمع بندی و نتیجه گیری مفصلی است که در آن به نسبت میان متخصصان و دمکراسی می‌پردازد. در کتاب مرگ تخصص علاوه بر اشاره به آموزش عالی و فرهنگ عمومی، روزنامه نگاری نوین نیز مورد نقد  و بررسی قرار می‌گیرد.

اگر هر روز تنها یک ساعت از وقت خود را به خواندن کتاب مرگ تخصص اختصاص دهید، مطالعه این اثر ظرف 5 روز به پایان خواهد رسید. کتاب فوق لحنی ساده و قابل فهم دارد و در آن خبری از اصطلاحات پیچیده و سخت نیست.

درباره  تام تیکولز  نویسنده کتاب مرگ تخصص

تام تیکولز استاد دانشگاه در امور بین الملل است و در حال حاضر در کالج نیروی دریایی آمریکا و مدرسه توسعه هاروارد تدریس می‌کند. او خانواده تحصیل‌کرده‌ای نداشت و والدینش هر دو در دوران دبیرستان، او را رها کردند. تام کارشناسی علوم سیاسی خود را از دانشگاه بوستون گرفت و دوره ارشد و دکترای خود را در دانشگاه‌های کلمبیا و جورج تاون گذراند. تام نیکولز از نظر سیاسی محافظه‌کار است و به طور تخصصی در حوزه تسلیحات هسته‌ای و امور امنیت ملی فعالیت می‌کند.

درباره ترجمه مرگ تخصص و کتابی که پس از پایان آن می‌توانید بخوانید

کتاب مرگ تخصص  در سال 2017 و پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ نوشته شده است، این کتاب خیلی زود استقبال فراوانی را تجربه کرد و به زبان‌های مختلفی ترجمه شد. ترجمه فارسی این کتاب به  وسیله حسین خدادادی و به همت نشر آموخته در سال 1400 صورت گرفته است.

اگر از این کتاب خوشتان آمد و علاقه‌مند هستید تا آشنایی بیشتری با وضع فعلی جامعه ایالات متحده آمریکا پیدا کنید، می‌توانید کتاب جامعه انحطاط زده اثر راس توتات را بخوانید. این کتاب در سال 2020 منتشر شده است. انتشارات سروش نیز به کمک حمیدرضا غلام زاده نظری، کتاب فوق را به فارسی ترجمه کرده است.

در بخشی از کتاب مرگ تخصص می‌خوانیم:

 آموزش عالی باید این باور غلط را که هوش همه با یکدیگر برابر است. از بین ببرد. متأسفانه تاثیر  فراگیر شدن دانشگاه‌ها در قرن بیست ویکم برعکس بوده است: بسیاری از مردم که در دانشگاه بوده اند یا از کنارش رد شده اند تصور میکنند همتای برترین متخصصان و پژوهشگران اند. دانشگاه دیگر به معنای صرف عمر با هدف یادگیری و بلوغ شخصی نیست؛ در عوض هجوم جوانان آمریکایی به دانشگاه و رقابت دانشگاه ها برای جذب دلارهای دانشجویان به تجربه‌ای مصرف کننده محور انجامیده که در آن دانشجویان بیش از هرچیز دیگری یاد می گیرند هميشه حق با مشتری‌ است.

پیش از جنگ جهانی دوم .بیشتر مردم حتی دبیرستان را تمام نمی کردند و کمتر کسی به دانشگاه می رفت. در آن‌زمان فقط خانواده های برخوردار می توانستند فرزندان خود را به دانشگاه های برتر بفرستند. البته گاهی مردان جوان و معدود زنان جوان از سایر طبقات هم پول دانشگاه را به طریقی فراهم می آوردند یا از دانشگاه کمک هزینه دربافت می کردند. حضور در دانشگاه تجربه ای بود منحصربه فرد و اغلب متأًثر از طبقه ی اجتماعی و نیز شایستگی. درعین حال حضور در دانشگاه نشان دهنده ی ظرفیت فرد بود و دانش آموختگی علامت کسب دستاورد. مدرک دانشگاهی کمیاب بود و یکی از داشته هایی بود که متخصصان و عالمان را از بقیه ی جامعه متمایز می کرد.

امروزه حضور در موسسات آموزشی پسادبیرستانی تجربه ای جمعی است. در نتیجه ی افزایش دسترسی به آموزش عالی عالیء کلمه ی «کالج» به تدریج معنای خود را از دست می دهد و دیگر نمی تواند نشانه ی تمایز تحصیل کردگان از بقیه باشد. امروزه «دانش آموخته ی کالج»م عانی فراوانی دارد. متاسفانه « شخصی که دستاورد تحصیلی تایید شده دارد.» یکی از معانی آن نیست.

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۰۹ مگابایت
تعداد صفحات
256 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۸:۳۲:۰۰
نویسندهتام نیکولز
مترجمحسین خدادادی
ناشرانتشارات آموخته
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۰/۰۶/۳۱
قیمت ارزی
6 دلار
قیمت چاپی
142,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۰۹ مگابایت
۲۵۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.2
از 5
براساس رأی 13 مخاطب
5
ستاره
69 ٪
4
ستاره
7 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
15 ٪
1
ستاره
7 ٪
5 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

چقدر خوب به نظر میاد من معرفی و خلاصه این کتاب را از پادکست بی پلاس شنیدم خیلی لذت بردم.

5
آموزنده 🦉

کتاب مفیدی است . بخصوص برای کسانی که اطلاعات دارند ولی دانش ندارند . دانستن اینکه هیچ چیز جای علم و دانش را نمی گیرد

5

خیلی ممنون که کتابهای جدید رو ترجمه میکنید، اما کاش تعداد کتب صوتی رو بیشتر میکردید

5

سلام و وقت بخیر، امکانش هست این کتاب رو در فیدی پلاس قرار بدید؟ با تشکر

5

راجع بهش خیلی تعریف شنیدم و قطعا میخام داخل کتابخونم داشته باشمش

4.2
(14)
71,000
٪50
35,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
٪30
مرگ تخصص
مرگ تخصص
چرا صدای متخصصان شنیده نمی شود

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مرگ تخصص
٪50
مرگ تخصص
چرا صدای متخصصان شنیده نمی شود
انتشارات آموخته
4.2
(14)
71,000
٪50
35,500
تومان