0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم

درباره کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم
«من سفر کردم تا این تغییرات بعد از انقلاب را از نزدیک خصوصاً در زندگی زنان کشورهای مختلف ببینم. من با زنان در آشپزخانه‌هایشان نشستم و آنها از زندگی‌شان، از بچه‌هایشان و از مردانشان برایم حرف زدند و من دیدم طرح کلی زندگی‌هامان تقریباً عین هم است. ما زن‌ها چشم‌انداز مشترکی در زندگی داشتیم که با چشم‌انداز مردها متفاوت بود. ما از پایین به مسائل نگاه می‌کردیم و چشم‌اندازمان ساده و پیش‌پا‌افتاده بود، اما امر سیاسی یعنی امر پیش‌پا افتاده...» «کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم» مجموعه مقالاتی است از اسلاونکا دراکولیچ، روزنامه نگار و نویسندهٔ کروات؛ این روایت‌های گیرا و خواندنی، حاصل تجربه‌های شخصی او و مشاهداتش از زندگی دوستان و آشنایانش در دیگر کشورهای اروپای شرقی تحت حکومت‌های کمونیستی است. جذابیت اصلی کتاب در این است که دراکولیچ ماهرانه، تحلیل‌هایی تامل برانگیز و انتقادی را با جزئیات زندگی روزمره درهم می‌آمیزد: شگفتی دختربچه‌ای که برای اولین بار یک عروسک خارجی می‌بیند؛ نحوهٔ شستن رخت‌ها در خانه؛ زندگی یک استاد دانشگاه در آپارتمانی تنگ و شلوغ بی‌هیچ حریم خصوصی؛ دیوارهای رنگ و رو رفته و... دراکولیچ کمونیسم را چیزی فراتر از یک ایدئولوژی یا شکل حکومت می‌بیند، از دید او کمونیسم یک وضعیت ذهنی است که به این راحتی‌ها از ناخودآگاه جمعی کسانی که تحت این حکومت زندگی کرده‌اند زدوده نمی‌شود. برای مردم دنیای کمونیسم شعار «امر شخصی، سیاسی است» به معنای واقعی کلمه صدق می‌کرد. دراکولیچ که خود در یوگسلاوی بزرگ شده، می‌نویسد: «اینجا از همان اوایل جوانی می‌فهمید که سیاست مفهومی انتزاعی نیست، بلکه نیرویی است عظیم که بر زندگی روزمرهٔ مردم تاثیری تعیین کننده می‌گذارد.... ما برای اینکه بتوانیم ادامه بدهیم، می‌بایست قلمروهایمان را تقسیم می‌کردیم و مرزی بین زندگی خصوصی و حوزهٔ عمومی می کشیدیم. حکومت می‌خواست همه چیز عمومی باشد... اما هرچیز عمومی متعلق به دشمن بود.» این روایت‌های گاه تراژیک و گاه طنزآمیز بهتر از تحلیل‌های تئوریک، می‌تواند وضعیت سیاسی و ذهنیت‌ افراد در حکومت‌های استبدادی را برای ما به تصویر بکشد.
دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
539.۹۲ مگابایت
مدت زمان
۰۹:۴۹:۴۲
نویسندهاسلاونکا دراکولیچ
مترجمرویا رضوانی
راوی ریحانه حاجی علیخانی
ناشرتوسعه محتوای لحن دیگر
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۰/۰۳/۰۵
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۵۳۹.۹۲ مگابایت
۰۹:۴۹:۴۲

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.4
از 5
براساس رأی 35 مخاطب
انگیزه‌بخش 🚀 (2)
آموزنده 🦉 (2)
5
ستاره
74 ٪
4
ستاره
14 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
2 ٪
1
ستاره
8 ٪
17 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5
انگیزه‌بخش 🚀
تلخ ☕️
پربار 🌳
آموزنده 🦉

این کتاب، با کتاب‌های مشابه یه فرق اساسی داره! به جای تشریح مسائل کلان کشورهای تحت حاکمیت کمونیسم شما رو بین مردم می‌بره. جایی که سیاست یه مفهوم انتزاعی نیست و تاثیر تعیین‌ کننده‌ای روی زندگی روزمره داره... فقر به نظر هیچ‌کس وحشتناک نیست چون تقریبا همگانیه. اقلام ضروری‌ای مثل نوار بهداشتی تولید نمی‌شه و بقیه موارد هم بسته به شرایط "لوکس" تلقی می‌شن و خریدشون اصلا آسون نیست مثل دستمال توالت، جوراب، پودر رختشویی، اسباب‌بازی، شیر، گوشت و‌‌... خودسانسوری به شدت فراگیره و ترس جزئی از دی‌ان‌‌ای‌ شهروند‌‌ها شده و هر آن منتظرن به جرم نکرده دستگیر بشن! حریم شخصی به رسمیت شناخته نمی‌شه و حتی دردسر‌سازه. برشی از کتاب: " درخواست حق برخورداری از حریم خصوصی به این معنا بود که چیزی داری که می‌خواهی پنهانش کنی و پنهان کردن چیزی به این معنا بود که آن چیز ممنوع است و اگر آن چیز ممنوع بود پس حتما بر علیه حکومت بود" در آخر، این شرایط می‌تونست تا حدی وخیم بشه که کل ملت "دشمن" تلقی بشن! "کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم" رو بخونین؛ دردناکه اما لازمه.

5

خواندن کتاب را به شدت توصیه میکنم مخصوصا برای نسل جوان. شاید تشابه اعجاب انگیز حکومت های تمامیت خواه و ایدئولوژیک و سرنوشت محتومشان ،راهگشای آنانی باشد که هنوز در گیر نگرش چپ (مذهبی و غیر مذهبی )،احساسی و بی محتوا هستند.دروغ هایی که زندگی را از نفس «زندگی» تهی میکند. واما راوی… تنها نکته مثبت خوانش ایشان ،سرعت حساب شده و قابل قبول ایشان است .صدایشان هم خوب است .اما آنقدر اشتباه در ادای جملات دارند که نگو و نپرس!. حداقل در هر فصل جمله ای را اشتباه خوانده اند. فرصتی اگر بود همه را لیست میکنم و مینویسم به امید اعتلاء روایت های بعدی ایشان.

4

کتاب خوب و روان در مورد شرایط زندگی در کشورهای کمونیستی از دیدگاه یک زن که ۴۵ سال عمر خود را از کودکی تامیانسالی در یوگسلاوی روایت میکند و از تجربیات دوستان خود در سایر کشورهای کمونیستی نیز مطالبی را بیان کرده.نویسنده که خود روزنامه نگار مشهوری هم هست به ظرایف و نکات جالبی اشاره می کند که شاید کمتر مورد توجه مردان در این نوع حکومت‌ها قرار گرفته باشد.به نظرم ارزش مطالعه را داشت و قطعا آثار دیگر ایشون رو هم در فرصت مناسب مطالعه میکنم .

5
انگیزه‌بخش 🚀
سرگرم‌کننده 🧩
آموزنده 🦉

کتابی با ترجمه روان، بسیار جالب، به قدری شما رو تحت تاثیر قرار میده که دوست ندارید کتاب رو کنار بذارید. نویسنده قدرتمند شما رو دقیقا تو زمانه و شرایط مردم آن موقع میبره. میشه گفت ادامه این کتاب، کتاب کافه اروپا هست، اون رو هم از دست ندید.

5

من کتاب‌های زیادی در مورد جنگ و کمونیسم خوندم یا گوش کردم و این کتاب، یکی از روشن‌ترین، روان‌ترین و بهترین‌هاش بود. خیلی عالی بود. گوینده هم بسیار خوش صدا بود و واضح کلمات رو بیان می‌کرد و در کل خیلی خیلی راضی بودم از این کتاب.

5

کتابی بسیار عالی درباره وضعیت کشور های کمونیستی در زمان دیوار برلین و پس از آن ، روایت عالی گوینده فقط به نظرم بایستی با موسیقی و مکث‌های مناسب در زمان تدوین تکمیل می شد.

4

ترجمه خوب و روان و کتاب دوست‌داشتنی و تامل‌برانگیز بود. صدای راوی خیلی یکنواخت بود کاش کمی موسیقی یا تغییر لحن وجود داشت.

5

فوق العاده بود لذت بردم چقدر توی بعضی از فصول کتاب احساس مشترکی با حرفای نویسنده داشتم. این کتاب رو گوش بدید به علم و اطلاعاتتون اضافه میکنه.

5

نویسنده دیدگاه خیلی جالبی به کمونیسم داشت، و خیلی ساده و روان وقایع رو توصیف کرده بود. برای من کتاب خیلی خوبی بود👌🏻

4

عالی نثر روان و شیوای کتاب به خوبی با خواننده ارتباط برقرار می‌کند کتابی که حتما باید خواند

نمایش 7 نقد دیگر
4.4
(35)
آموزنده 🦉 (2)
109,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم
کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم
اسلاونکا دراکولیچ
توسعه محتوای لحن دیگر
4.4
(35)
آموزنده 🦉 (2)
109,000
تومان