0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
آشنایی با هنر دقیق خواندن بر اساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی
٪20

معرفی، خرید و دانلود کتاب آشنایی با هنر دقیق خواندن بر اساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی

مجموعه ی تفکر نقاد ۱۱
درباره آشنایی با هنر دقیق خواندن بر اساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی

انسان‌ها بر اساس تفکر تصمیم گیرند و دست به انتخاب می‌زنند.به همین دلیل قدرت تفکر مهم‌ترین ابزاری است که انسان‌ها از آن برخوردار هستند و وجود این توانایی است که انسان را از دیگر موجودات متمایز می‌کند.

همه روزه شما با محتواها و یادداشت‌های گوناگونی در روزنامه‌ها، مجلات و کانال‌های تلگرامی روبرو می‌شوید. لازم است تا بتوانید آن‌ها را به خوبی ارزیابی کنید، کتاب آشنایی با هنر دقیق خواندن بر اساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی به همین منظور نوشته شده است.

درباره ریچارد پل

ریچارد پل نویسنده، اندیشمند و دانشمند برجسته آمریکایی در سال 1948 دیده به جهان گشود. پاول دوره فراوانی را در دانشگاه برای آشنایی با تفکر انتقادی گذرانده است. او یکی از طرفداران برجسته وشناخته شناخته شده تفکر انتقادی است. پل به دلیل تلاش‌های تایرگذارش در حوزه تفکر، جوایز فراوانی را به دست آورده است. او در سال 1987 و زمانی‌که 39 سال داشت، توانست برنده جایزه فیلسوف برجسته  شورای مطالعات فلسفی شود.  ریچارد در سال  1980 مرکز تفکر انتقادی را تاسیس کرد. او  پیش از این بنیاد تفکر انتقادی ا در دانشگاه ایالتی سونوما تاسیس کرده بود. این متفکر مشهور در طول فعالیت خود کارگاه‌های فراوانی را برای آشنا ساختن مردم با شیوه تفکر صحیح برگزار کرده است. از او ده‌ها کتاب و بیش از دویست مقاله درباره تفکر انتقاد باقی مانده است.

درباره لیندا الدر

دکتر لیندا الدر نویسنده  و رئیس بنیاد تفکر انتقادی است. او در 18 مارس سال 1962 در ایالات متحده آمریکا متولد شدو در حال حاضر 59 سال دارد. خانم لیندا الدر در زمینه زمینه روان‌شناسی آموزشی تحصیل کرده است. او در تحقیقات و نوشته‌های خود به دنبال کشف رابطه میان اندیشه و احساسات و به ارتباط  شناخت و عاطفه می‌پردازد. این نویسنده به مدت 25 سال مدیریت اجرایی مرکز تفکر انتقادی را بر عهده داشته است. از او کتاب‌های زیادی در زمینه تفکر انتقادی منتشر شده است.

درباره کتاب آشنایی با هنر دقیق خواندن بر اساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی

درست است که ما برای انجام کارهای خود تفکر می‌کنیم اما تفکر نقاد امری آموختنی است و برای مهارت یافتن در آن لازم است که تمرینش کنیم. ذهن ممکن است خیلی از امور را ساده و  بدیهی بشناسد، به همین دلیل است که یادگیری تفکر نقاد و استفاده از آموزه‌های آن اهمیت فراوانی دارد. فرض بنیادین تفکر نقاد این است که انسان‌ها چیزی جز تفکر خود نیستند، احساسات، اهداف، تصمیم‌ها و اعمال ما همگی محصول فرایندی هستند که تفکر نامیده می‌شود.

ما متن‌ها را می‌خوانیم تا منظور نویسندگان را درک کنیم،  نوع خواندن ما متاثر از مقصودمان از مطالعه کردن است و البته نوع متن نیز تاثیر غیر قابل انکاری دارد. کتاب آشنایی با هنر دقیق خواندن بر اساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی از دو بخش نظری و علمی تشکیل شده است. شما لازم است که خواندنی هدفمند داشته باشید، به مقصود نویسنده توجه کنید، باید از خواند و نوشتن تاثیر پذیرانه اجتناب کنید تا تابع تداعی‌ها نشوید. در صورت داشتن برداشت تاثیرپذیرانه، دیگر میان افکار نویسنده و افکار شما تمایزی وجود نخواهد داشت .این کتاب به شما کمک می‌کند تا کتاب‌ها را به چشم آموزگار ببینید و بتوانید معنای اساسی کتاب‌ها را به خوبی در  کنید. شما لازم است هنگام خواندن کتاب از پیش داوری و پیش پنداشت‌های ذهنی خود آشنایی کامل داشته باشید و بدانید تا چه حد تحت تاثیر فرهنگ و اجتماع به باورهایی دارید. به اعتقاد نویسنده، شما هنگام خواندن آثار دیگران وارد ذهن آن‌ها می‌شوید، این امر سبب می‌شود تا با ذهن خود آشنایی بیشتری پیدا کنید.

نویسنده این کتاب باور دارد که هر تفکری در بر دارنده 8 فاکتور  است. هنگامی که فکر می‌کنیم مقصودی داریم و از منظر دیدگاهی فکر می‌کنیم که بر مفروضاتی استوار است، این فکر پیامدها و اسلزاماتی دارد. لازم است که برای تفکر خود از مفاهیم و نظریه‌ها استفاده کنیم. این نظریه‌ها به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم داده‌ها، وقایع و اطلاعات را تفسیر کنیم. تفسیر ما سبب می‌شود که به پرسش‌ها پاسخ دهیم و مسائل را حل کنیم.

به عبارت بهتر می‌توان گفت هر تفکر، هدفی دارد، پرسش‌هایی برمی‌انگیزد، اطلاعاتی را به کار می‌گیرد، از مفاهیمی استفاده می‌کند، استنتاج‌هایی می‌کند، مفروضاتی دارد، استلزاماتی پدید می‌آورد و دیدگاهی را اختیار می‌کند. این کتاب قصد دارد به شما کمک کند تا در هنگام خواندن یک مطلب و یادداشت این 8 مرحله را در نظر داشته باشید.

به باور نویسندگان این کتاب، خواندن نوعی کار فکری است و کار فکری مستلزم آمادگی برای پشتکار به خرج دادن در مواجهه با مسائل پیچیده است. دقیق خواندن یک یادداشت 5 مرحله دارد، در مرحله اول نقل به معنا کردن جمله به جمله متن انجام می‌شود، مرحله دوم به واضح سازی تز مطرح شده در پاراگراف اختصاص دارد، مرحله سوم دقیق خواندن متن، واکاوی نام دارد، در مرحله چهارم ارزیابی منطق متن انجام می‌شود و مرحله نهایی اندیشیدن از منظر نویسنده است.

درباره ترجمه کتاب آشنایی با هنر دقیق خواندن بر اساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی

کتاب آشنایی با هنر دقیق خواندن بر اساس مفاهیم واصول تفکر انتقادی توسط نشر اختران و به وسیله پیام یزدانی ترجمه شده است. این کتاب به مجموعه تفکر نقاد اختصاص دارد. علاقه‌مندان به شیوه تفکر و افرادی که دوست دارند به صورت حرفه‌ای کتاب بخوانند می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.

در بخشی از کتاب آشنایی با هنر دقیق خواندن بر اساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی می‌خوانیم

همچنان که ذهن اندیشمند طرز تفکرش را با تعمق درمورد آن اعتلا می بخشد. طرزخواندنش را هم با تعمق

 درمورد آن بهترمی کند. بین شناخت (تفکر) و فراشناخت (تفکر درمورد تفکر) پس و پیش می رود. کمی پیش میرود. بعد برمی گردد تا بررسی کند عملکردش چگونه بوده. مسیر فکری اش را بررسی می کند. جای پایش را محکم می کند. از خود فاصله می گیرد تا بتواند برخود نظارت کند. یکی از مهم ترین مهارت های فرد متفکر پایش و ارزیابی تفکر خود است در روند درک تفکر دیگران. در زمینه ی خواندن هم ذهن اندیشمند در حین خواندن بر نحوه ی خواندن خود نظارت می کند. اساس چنین مهارتی آگاهی از نحوه ی عملکرد ذهن در هنگام خوب خواندن است. . مثلا من اگر بدانم فهم آنچه می خوانم برایم مشکل است. از سرعت خواندن می کاهم و هر جمله را نقل به معنا می کنم؛ یعنی معنای هر جمله را به بیان خودم بازگو(یا بازنویس) می کنم. یا مثلا اگر دريابم که با دیدگاه نویسنده موافق نیستم. ارزیابی درمورد معنای متن را موکول می کنم به زمانی که مطمئن شوم واقعا حرف او را فهمیده ام. در کار خواندن سعی می کنم این خطای معمول بعضی خوانندگان را مرتکب نشوم که می گویند:«راستش خوب متوجه نشدم حرفش چیست. اما می دانم که غلط است.» در عوض می کوشم از دیدگاه نویسنده به موضوع نگاه کنم و هرقدر می توانم روشن بین باشم. و حتی اگر هم با نگرش نویسنده موافق نباشم. هرجا ممکن بود انگاره های مهم آن را مال خود می کنم. به این ترتیب می توانم به جای اینکه به صرف موافق نبودن با کل نگرش نویسنده همه ی انگاره های متن را رد کنم. بر انگاره هایی که به نظرم معتبر و واجد ارزش می آید احاطه پیدا کنم.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
849.۲۸ کیلوبایت
تعداد صفحات
100 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۳:۲۰:۰۰
نویسندهلیندا الدر
نویسنده دومریچارد پل
مترجمپیام یزدانی
ناشرنشر اختران
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
thinkers guide to how to read a paragraph : the art of close reading
تاریخ انتشار
۱۴۰۰/۰۱/۲۳
قیمت ارزی
4 دلار
قیمت چاپی
30,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۸۴۹.۲۸ کیلوبایت
۱۰۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.6
از 5
براساس رأی 7 مخاطب
5
ستاره
71 ٪
4
ستاره
14 ٪
3
ستاره
14 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
4 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

کتاب فوق العاده ای هست برای افرادی که می‌خواهند تبدیل به یک خواننده دقیق و انتقادی شوند این کتاب چارچوب مشخصی را به شما معرفی میکند که می‌تواند در خواندن تان آن را لحاظ کنید.

5

پیشنهاد میشه این کتاب رو با کتاب شیوه صحیح مطالعه باهم بخونید که بسیار کمک میکنه ی مطالعه کن حرفه ای بشیم

5

کتاب بسیار خوبیه 👌🏻

5

عالیه

4.6
(7)
35,000
٪20
28,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
آشنایی با هنر دقیق خواندن بر اساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی
٪20
آشنایی با هنر دقیق خواندن بر اساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی
مجموعه ی تفکر نقاد ۱۱
نشر اختران
4.6
(7)
35,000
٪20
28,000
تومان