0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
بی همان

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی بی همان

نویسنده:
هانس فالادا
درباره بی همان

زمانی که سیاست‌مداران تصمیم گرفتند، آلمان را به دو نیم تقسیم کنند، به هیچ انسانی در این کشور فکر نکردند. صدها نفر در عرض چند دقیقه مجبور شدند خانواده‌شان را پشت دیوار برلین رها کنند. آن‌ها آزادی‌شان، عشق‌هایشان و تمامی زندگی‌شان را پشت آن دیوار بزرگ سیمانی از دست دادند. دو تکه شدن برلین همانند جدا شدن دست و پا از تن بود. ادامه حیات امکان داشت. اما ادامه این زندگی با درد و عذاب بود. مردم آلمان مردمی داغ دیده هستند. قبل از این دیوار نیز آ‌‌ن‌ها با وحشی‌گری و خفقان حزب نازی زندگی کرده بودند.

نقد و بررسی کتاب «بی‌همان»

کتاب بی‌همان Every Man Dies Alone توسط هانس فالادا Hans Fallada نوشته شده‌است. این کتاب در سال 1947 به زبان آلمانی در آلمان غربی منتشر شد. این کتاب برای اولین بار در سال 1948 به زبان روسی ترجمه شد. پس از آن در سال 1954 به زبان نروژی و چکی، در سال 1975 به زبان آلبانیایی، در سال 1995 به زبان ایتالیایی، در سال 2002 به زبان فرانسوی و در سال 2010 به زبان اسرائیلی ترجمه شده‌است. این کتاب در سال 2009 توسط میشل هافمن Micheal Hofmann به زبان انگلیسی ترجمه و منتشر شد. این کتاب داستان خود را در 72 فصل روایت می‌کند. کتاب فالادا یکی از اولین رمان‌های ضد نازی بود که پس از جنگ جهانی دوم توسط یک آلمانی منتشر شد. این کتاب سه ماه پس از انتشار نسخه انگلیسی آن در سال 2009 در ایالات متحده و انگلستان عنوان «پرفروش‌ترین کتاب» را بدست آورد. این کتاب توسط 50 ناشر رسمی انگلیسی منتشر شد. به همین دلیل یک اتفاق نادر را در انگلستان رقم زد. منتقدان بسیاری نظرات خود را در مورد این کتاب بیان کرده‌اند. پریمو لوی برای کتاب «بی‌همان» نوشت:« این بزرگ‌ترین کتابی است که در مورد مقاومت آلمان در برابر نازی‌ها نوشته شده‌است.» نام اصلی این کتاب «هرکسی تنها می‌میرد است.» اما مترجم محمد همتی نام کتاب را به «بی‌همان» تغییر داده است.

داستان کتاب بی‌همان حول محور یک زوج به نام‌های اوتو و الیزه هامپل است. اوتو و الیزه یک زوج از طبقه کارگر در برلین هستند. آن‌ها هیچ علاقه‌ای به سیاست و کارهای سیاسی ندارند. اما پس از اینکه خبر دستگیری برادرش در فرانسه به او رسید، زندگی این دو زوج تغییر بسیاری کرد. آن‌ها شروع به نوشتن بروشور‌هایی می‌کنند که مردم را به مقاومت و سرنگونی نازی‌ها تشویق می‌کند. این زوج صدها بروشور را در صندوق‌های پستی منازل و راه‌ پله‌های آپارتمان‌ها انداختند. اگرچه آن‌ها می‌دانستند که این کار جرم است، اما به کارشان ادامه دادند. خانم و آقای هامپل به مدت یک سال این کار را انجام دادند. تا اینکه به جرم خیانت دستگیر شدند. بعد از مدتی توسط یک قاضی نازی به نام رولد فریسلر محاکمه و در زندان اعدام شدند. بعد از این اتفاق کسانی که این بروشورها را می‌دیدند از ترس به سرعت به پلیس تحویلشان می‌دادند.

جوهانس بچر Johannes Becher یکی از نزدیک‌ترین دوستان هانس فالادا بود. او پس از بازگشت از تبعید، رئیس سازمان فرهنگی دولت شوروی شده بود. به همین دلیل به تمامی پرونده‌های پلیس دسترسی کامل داشت. وی در کار خود برای ایجاد فرهنگ ضد فاشیستی، پرونده‌های مبارزان که توسط نازی‌ها اعدام شده بودند را به دست آورد. سپس به دنبال نویسندگانی گشت که بتوانند طبق داستان این پرونده‌ها کتاب‌هایی را بنویسند. بچر پرونده زوج هامپل را به دوست خود فالادا داد. فالادا خود دروان حکومت نازی‌ها را دیده بود. با این وجود برخلاف دیگر نویسندگان که از نوشتن سرباز زدند، فالادا این پروژه را پذیرفت. فالادا سال‌ها در ترس، بی‌اعتمادی و خطر در برلین نازی زندگی کرده بود. ما به خاطر علاقه‌ای که به کشورش داشت هیچگاه برلین را ترک نکرد. فالادا یک سال پس از دریافت پرونده‌های زوج هامپل، کتاب «هر کسی تنها می‌میرد» را منتشر کرد. فالادا چند هفته قبل از انتشار رسمی از کتاب درگذشت.

اگر بچر و فالادا به بایگانی‌های پلیس نازی دست نمی‌زدند. شاید هیچگاه داستان زندگی این دو قهرمان و صدها قهرمان دیگر که برای آزادی، امنیت و شادی تلاش کرده‌اند، شناخته نمی‌شد. همانطور که می‌دانید داستان این کتاب براساس یک رخداد واقعی نوشته شده‌است. اما فالادا اجازه فاش کردن شرایط زندگی خصوصی این زوج را نداشت. به همین دلیل برخی از بخش‌های این کتاب با خیالات نویسنده نوشته شده‌است.

اقتباس‌های سینمایی از کتاب صوتی «بی‌همان»

در سال 1962 با اقتباس از کتاب «بی‌همان» برای اولین بار فیلم تلویزیونی در آلمان غربی ساخته شد. کارگردان این فیلم فالک هارناک Falk Harnack بود و از شبکه اس‌اف‌بی SFB پخش شد. دومین نسخه فیلم تلویزیونی با اقتباس از این کتاب در سال 1970 در آلمان شرقی به کارگردانی یواخیم کاسپر سیک Joachim Kasprzik ساخته شد. این سریال تلویزیونی از شبکه دی‌ای‌اف‌ای DEFA پخش شد. در سال 2004 یک مینی سریال تلویزیونی در جمهوری چک تولید شد. در سال 2012 یک فیلم سینمایی ساخته شد. این فیلم برای اولین بار در فستیوال فیلم برلین به نمایش درآمد. کارگردان این فیلم سینمایی وی ونسان پرز Vincent Perez بود. به علاوه بازیگران بسیاری از جمله اما تامپسون Emma Thompson، برندان گلیسون Brendan Gleeson و دنیل برول Daniel Bruhl به هنرنمایی پرداخته‌اند.

ترجمه کتاب صوتی «بی‌همان» به زبان فارسی

کتاب صوتی بی‌همان توسط محمد همتی به زبان فارسی ترجمه شده‌است. نسخه چاپی این کتاب در سال 1392 توسط انتشارات نشر نیکا به چاپ رسید. نسخه صوتی کتاب بی‌همان در سال 1398 توسط انتشارات کتاب‌سرای تندیس منتشر شد. محمد همتی در سال 1358 چشم به جهان گشود. وی زاده شهر انار‌های سرخ، ساوه است. آقای همتی فارغ التحصیل رشته مترجمی زبان آلمانی از دانشگاه تهران است. این مترجم آشنایی کاملی با فرهنگ و زبان آلمانی دارد. به همین دلیل بیشتر آثار ترجمه شده از او، به زبان آلمانی است. این مترجم در سال 1396 جایزه «ابوالحسن نجفی» برای ترجمه رمانی از مارش رادتسکی شد. از دیگر آثار این مترجم می‌توان به آدولف ه، افسانه است، افسانه است، افسانه است، جادوگر کوچولو، بره‌ای که گرگ شد و ... اشاره کرد. کتاب صوتی بی‌همان با صدای گویندگان خوب کشورمان کامبیز خلیلی و هوتن شاطری‌پور موجو است. کتاب‌های نام برده در فیدیبو موجود هستند. شما می‌توانید کتاب صوتی بی‌همان، به قلم هانس فالادا، ترجمه محمد همتی و انتشارات کتاب‌سرای نیک را از همین صفحه در فیدیبو دانلود و تهیه نمایید.

درباره‌ی نویسنده کتاب «بی‌همان»، هانس فالادا

هانس فالادا Hans Fallada زاده 21 ژوئیه سال 1893 است. وی در گریفسوالد Greifswald آلمان چشم به جهان گشود. پدرش قاضی عالی دادگاه و مادرش زنی از طبقه متوسط جامعه بود. اما وجه اشتراک پدر مادر هانس موسیقی بود. هردوی آن‌ها شیفته‌ی موسیقی و ادبیات بودند. پدر فالادا برای همسر و فرزندانش شعرهای شکسپیر وشیلر را با آواز می‌خواند. فالادا از سن کم خود را در دریای پنهار کتاب غرق کرده بود. او کتاب‌های فلوبز، داستایوسکی و دیکنز را می‌خواند. در سال 1909 پدرش قاصی دادگاه عالی شاهنشاهی شد. هنگامی که 16 سال داشت در اثر یک تصادف مهلک سال‌ها خانه نشین شد. این خانه نشینی باعث افسردگی شدید وی شد. این افسردگی باعث شد بارها اقدام به خودکشی کند. اما به دلیل پیشینه خانوادگی خود به نویسندگی روی آورد. از آثار این نویسنده می‌توان به مردان کوچک، گوستاو آهنی، گرمای سفید و ... اشاره کرد. سرانجام این نویسنده در سال 1947 در سن 53 سالگی درگذشت. وی سال‌های زیادی درگیر اعتیاد به مرفین، الکل و سایر مواد مخدر شده بود.

بخشی از کتاب «بی‌همان»

زوج غمگین هرگزل

این اولین پیاده‌روی هرگزل‌ها پس از سقط جنین ترودل بود. اول راست خیابان منتهی به گرون‌ هایده  را گرفته بودند و می‌رفتند. اما بعد به سمت چپ به داخل خیابان فرانکن لگ پیچیدند و در راه ساحل رود فلاکینزه به سمت آب بند ولترزدولف به قدم زدن پرداختند. بسیار آهسته قدم می‌زدند. کارل هر از چندگاه، نگاهی به ترودل می‌انداخت، که سر به زیر کنار او راه می‌رفت.

کارل گفت:« جنگل قشنگیه.»

ترودل جواب داد:« بله. قشنگه.»

 کمی بعد فریاد زد:« قوهای روی دریاچه را ببین.»

ترودل جواب داد:«به قوها.» و چیزی بیش از این نگفت.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
707.۰۷ مگابایت
مدت زمان
۲۵:۴۰:۱۱
نویسندههانس فالادا
مترجممحمد همتی
راوی هوتن شاطری پور
راوی دومکامبیز خلیلی
ناشرانتشارات کتاب‌سرای نیک
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۹/۰۷/۱۴
قیمت ارزی
6 دلار
قیمت چاپی
84,600 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۷۰۷.۰۷ مگابایت
۲۵:۴۰:۱۱

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
5
ستاره
0 ٪
4
ستاره
100 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
2 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
3
اجرای روان 🎙️
سرگرم‌کننده 🧩
تلخ ☕️

روایتی از روزهای تاریک تاریخ بشر ارزش گوش کردن داره فقط بعضی فصلها بیدلیل طولانی و خسته کننده میشه.

4

درست مثل جدا شدن آذربایجان پاره تن ایران‌مان

3.5
(2)
115,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
بی همان
بی همان
همه تنها می میرند

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
بی همان
بی همان
هانس فالادا
انتشارات کتاب‌سرای نیک
3.5
(2)
115,000
تومان

از همین نویسنده مطالعه کنید

مشاهده بیشتر