۱۰ کتاب صوتی عالی برای سفرهای طولانی

سفرها همیشه تفریحی و سیاحتی نیستند، امروزه هر ساعت، هزاران سفر کاری طولانی و کوتاه در مسیرهایی زمینی، هوایی و دریایی انجام می‌شود، میلیون‌ها نفر تنها سفر می‌کنند و همیشه دنبال راه ‌حل‌هایی برای لذت‌بخش ساختن سفرها هستند.

 همه می‌دانیم سفرهای تفریحی با خانواده و دوستان هم به تنوع نیاز دارد، همیشهِ خدا با خانواده حرفی برای گفتن وجود ندارد!!آدم دوست دارد هدفون‌اش را از کوله کوچکش درآورده یک کتاب صوتی جذاب گوش‌هایش را نوازش کند و چشم‌هایش قشنگی‌های مسیر را ضبط کند.

دربلاگ فیدیبو با شما همراهان همیشگی ۱۰ رمان جذاب برای مسیرهای طولانی سفر را بررسی کرده‌ایم، ممنون که تا انتها همراه هستید.

کتاب صوتی، رفیق خوب مسافران

دیگر دوره و زمانه  سفر با یک نایلون آجیل و شکلات و میوه‌های ریف‌ریف شده سرآمده، نسل آوانگارد امروز نه این‌که اینها را برندارد نه، اتفاقا هله‌هوله سفرشان باید مهیا باشد. اما اول پلی لیست کتاب‌های صوتی‌اش را چک می‌کند، یک ماه زودتر از سفرش کتاب‌هایی که حین مسیر می‌خواهد بشنود را انتخاب می‌کند.عجیب نسلی هستند این بچه‌های کافه و کتاب صوتی و پادکست، سفر انگار یک “باید” اجتناب ناپذیر زندگی‌شان است ، سخت نمی‌گیرند برای بیرون زدن از خانه، یک کوله دارند و یک مقصد، اما خوب بلدند مسیر را چطور جاودانه کنند.

بچه‌های هدفون و پلتفرم‌های کتاب صوتی و پادکست خوب بلد شدند زمان‌های مرده‌شان را به بهترین شکل استفاده کنند، کتاب صوتی را همان ده دوازده ساله که می‌شوند به لطف والدینی که حالا دیگر لااقل یکی‌شان سری در کتاب دارد می‌شناسند و مثل سنجاق قفلی می‌چسبانند آن گوشه دنج زندگی روزمره‌شان .

کتاب صوتی و پادکست  را در زندگی روزمره همیشه در برنامه خود دارند و آن‌گاه که سوت سفر به صدا درمی‌آید اول کتاب صوتی و هدفون و شارژ گوشی‌شان را چک می‌کنند که مبادا لنگ بمانند و مسیر را عاطل و باطل طی کنند.کتاب صوتی خود خود زندگی است برایشان، با آن یاد می‌گیرند و به هزاران شهر و کشور سفر می‌کنند، توی مترو و حین سفر چشمهایشان را می‌بندند و غرق می‌شوند در دنیای جذاب قصه و صدای دلنشین راوی .

این روزها کتاب‌های صوتی به سرعت نور در حال تکثیر و ازدیاد است، بیزینس تولید کتاب صوتی یکی از تجارت‌های پرسود و پرتقاضای انتشارات نوین در جهان است. کتابهای صوتی  همه‌جا هستند و موضوعات زیادی نیز برای انتخاب از میان آن‌ها وجود دارد. در سال‌های اخیر با رشد فضای کتاب‌های صوتی، کیفیت آن نیز به طرز چشمگیری افزایش یافته است. بیایید برویم ببینیم  با چه کتاب‌هایی می‌توانیم جذابیت مسیر سفر را افزایش دهیم.

رمان‌هایی عالی برای مسیرهای طولانی سفر شما

هزاران خورشید تابان 

هزار خورشید تابان،  دومین کتاب خالد حسینی نویسنده پرآوازه افغان پس از رمان بادبادک باز است که این رمان هم قصه مردم ستم‌دیده افغانستان است، قصه دلنشین زندگی دو زن به نام‌های لیلا و مریم، فقر و ترس و فرار و جنگ‌های بی‌پایان از یک طرف و غم بی‌انتهای زن بودن در افغانستان از طرف دیگر یکی از رمان‌های عالی و ماندگار ادبیات افغانستان را شکل داده است.

هزاران خورشید تابان ابتدا به زبان انگلیسی منتشر و خیلی زود به ده‌ها زبان زنده دنیا ترجمه شد. این رمان در ژوئن سال ۲۰۰۷ برای مدت یک ماه پرفروش‌ترین رمان آمریکای شمالی شد. خالد حسینی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و فرانسه کاملا مسلط است  اما انگلیسی زبانی است که او برای نوشتن با آن راحت‌تر است هرچند این موضوع سبب انتقادات زیادی از طرف نویسندگان افغان شده است.

خالد حسینی تاکنون سه رمان بسیار معروف با آمار فروش عالی در کارنامه‌اش دارد. دو کتاب بادبادک‌باز و هزار خورشید تابان از پرفروش‌ترین‌های لیست نیویورک تایمز بوده‌اند و کتاب جدید او با عنوان “و کوهستان به طنین آمد” نیز مانند دو کتاب قبلی با استقبال خوانندگان رو به رو شده است. حسینی ساکن ایالات متحده است و کسب‌وکاری جز نوشتن اختیار نکرده است.

هزاران خورشید تابان کتاب صوتی بسیار جذابی برای سفرهای طولانی است، رضا عمرانی با آن صدای دلنشین این رمان را در مدت زمان حدود ۱۴ ساعت برای مخاطبین خوانده و انتشارات ماه آوا آن را به بازار ارائه کرده است.

نحسی ستارگان بخت ما

اگر به دنبال یک رمان صوتی عاشقانهِ خوب و گیرا که لحن راوی‌اش بسیار جذاب است هستید کتاب نحسی ستارگان بخت ما، نوشته‌ی جان گرین به شما پیشنهاد می‌شود، این کتاب زندگی پرفرازونشیب بیماران سرطانی را در قالب داستانی عاشقانه به شکل جذابی روایت می‌کند، سرطانی که خیلی زود عشق و دلدادگی را نیز همراه خود می‌آورد، مرضی که همه چیز دو جوان عاشق را تحت شعاع خود قرار می دهد.

 امید به زندگی و تسلیم نشدن در مقابل سختی‌های یک بیماری طاقت‌فرسا در کنار یک عشق آتشین محور اصلی این رمان دوست‌داشتنی است. عشق، ممکن است خود یکی از بزرگترین چالش‌های زندگی آدمی باشد اما کوهی از انرژی و امید را در دل خود جای داده که می‌تواند حتی لاعلاج‌ترین بیماری‌ها را نیز شکست دهد.

کتاب صوتی نحسی ستارگان بخت ما با صدای گیرای آنالی طاهریان در انتشارات ماه آوا تهیه و منتشر شده است و استقبال بسیار خوبی هم از این کتاب عاشقانه صوتی به‌عمل آمده است.

شاه بی بی سرباز

کتاب شاه بی بی سرباز از معروف‌ترین آثار ناباکوف نویسنده شناخته شده روسیه است که اولین بار در سال ۱۹۲۸ انتشار یافت. این رمان داستان مردی بسیار ثروتمند است، مرد مغرور و بسیارخودپسندی که دست برقضا زندگی متاهلی‌اش هم حال و روز خوبی ندارد. همسر این آقای ثروتمند دل‌زده از رابطه زناشویی خیلی زود با برادرزاده همسرش وارد یک رابطه عاشقانه پنهانی می‌شود.

ناباکوف در اوایل دوران جوانی‌اش شاه بی‌بی سرباز را نوشته است. دوره‌ای که اگر چه از روسیه مهاجرت کرده و در اروپا زندگی می‌کرد، اما هنوز خود را نویسنده‌ای روس می‌دانست و به روسی هم می‌نوشت، ناباکوف نویسنده رمان، داستان کوتاه، مترجم و منتقد چند زبانه روسی‌آمریکایی بود. او تحصیلات خود رادر دانشگاه کمبریج گذراند و چند سال پس از تبعید اجباری در اروپا در سال ۱۹۴۰ به آمریکا رفت و تا پایان عمر خود آنجا ماند.

شاه بی بی سرباز هم با صدای دلنشین و روایت جذاب رضا عمرانی در ماه آوا برای استفاده علاقه‌مندان رمان‌ها وکتاب‌های صوتی مهیا شده است.

زنی در کابین شماره ۱۰

رمان “زن کابین شماره ۱۰″ اثر مهیج  روث ور، قصه‌ای پرتعلیق و هیجان‌آور را شرح داده است. این کتاب، که به عنوان یکی از پرفروش‌ترین آثار نیویورک تایمز شناخته شده است، داستان یک زن را روایت می‌کند که قتل دلخراشی را از نزدیک دیده است و پس از آن زندگی‌اش تحت تأثیر این حادثه قرار می‌گیرد.

رمان زنی در کابین ۱۰ داستانی تریلر و روان‌شناختی است که از راوی آن  یک خبرنگار زن به نام لو بلاک است. او برای یک مجله محلی گردشگری گزارش تهیه می‌کند، زمانی در حین یک مأموریت کاری عازم یک سفر دریایی می‌شود و این سفر اتفاقات عجیبی را برای او به دنبال دارد.

زنی در کابین ۱۰ برنده و نامزد جوایز بسیاری بوده است جوایزی همچون حضور در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز و یو اس‌ای تودی و حضور در فهرست کتاب‌هایی که باید در تابستان بخوانید به انتخاب نیویورک پست.

مریم پاک‌ذات قصه زنی در کابین ۱۰ را به دلنشین‌ترین شکل ممکن برای علاقه‌مندان به کتاب‌های صوتی خوانده است و انتشارات آوانامه این اثر را منتشر نموده است.

سالار مگسها

 زمان صحبت درباره یکی از بهترین آثار تاریخ ادبیات فرا رسیده است و البته که خیلی نیازی به معرفی ندارد، سالار مگس‌ها رمانی است از ویلیام گلدینگ، نویسنده انگلیسی که برای این کتاب  برنده نوبل ادبیات گردید، این رمان اثری تماما نمادین است و نویسنده با تشبیه‌های جذاب در پرورش شخصیت‌ها تمامی جزئیات داستان اعم از حضور پسربچه‌ها در جزیره‌ای ناشناخته، وجود موجودی مرموز، آب و هوای استوایی جزیره و …را  نمادهایی از حرکت یک جامعه به سمت قهقرا نشان می‌دهد.

اشیاء هم در داستان سالار مگس‌ها نمادین هستند، مثلاً صدف نماد نظم و قانون در جامعه بچه‌هاست؛ آتش هم نماد آگاهی و شعور انسانی است و نباید خاموش شود. علی‌رغم اینکه سال ها از مرگ گلدینگ می‌گذرد، آثارش هم‌چنان در کشورهای مختلف، به زبان‌های گوناگون ترجمه می‌شوند و مدت هاست در دل مشتاقان ادبیات جا خوش کرده‌اند. ویلیام گلدینگ، شوالیه‌ی ادبیات انگلستان، اسطوره بی‌بدیل داستان نویسی سرزمین کهن بریتانیا به شمار می‌رود.

سالار مگس‌ها در انتشارات آوانامه تبدیل به کتاب صوتی جذابی با روایت فرهاد اتقیایی شده است که برای مسیر‌های طولانی سفر بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد.

قتل خانم مگ گینتی

کتاب قتل خانم مک گینتی رمانی جنایی نوشته شده توسط آگاتا کریستی است که در فوریه ۱۹۲۵ در آمریکا منتشر شد و در ۳ مارس همان سال در انگلستان منتشر شد. در این رمان هرکول پوآرو و آدریان الیور نقش دارند.این داستان با قتل سالمندی به نام خانم مک گینتی در یک روستا آغاز می شود که در این مورد کسی که خانه را از مقتوله اجاره کرده متهم می شود، در صورتی که هرکول پوآرو اعتقاد دارد که کار وی نیست. پس از آن یکی دیگر از اهالی روستا به شکل مرموزی کشته می‌شود و داستان به اتفاقاتی در سالهای خیلی دور مرتبط می‌شود.

این رمان یکی از آثار جذاب نویسنده بزرگ آگاتاکریستی به شمار می‌رود، نگین خواجه نصیر این کتاب را به زیبایی خوانده و انتشارات ماه آوا آن‌را منتشر نموده است.

قمارباز

یکی از شاه‌کارهای فئودور داستایفسکی، رمان ماندگار قمارباز است با درون‌‍‌مایه مشکلات روانی، اعتیاد، و تضادهای درونی انسان ، که نویسنده با قلم دلنشین خود تمامی ورطه‌هایی که انسان امروز در آن گرفتار آمده را در قالب داستان پرکششی شرح می‌دهد.

الکسی، شخصیت اصلی داستان، از ثروت به بی‌ثروتی سقوط می‌کند و به تجربه عواقب ناشی از اعتیاد به قمار گرفتار آمده و تمام وجودش را می‌بازد.

یکی از جنبه‌های جالب کتاب قمارباز تحلیل داستایوفسکی از تأثیرات روحی و اخلاقی قمار بر شخصیت‌ها و ارتباطات انسانی است. او به عمق روانی شخصیت‌ها پرداخته و نشان می‌دهد که چگونه قمار می‌تواند عاطفه و اخلاق افراد را تحت تأثیر قرار دهد و به انسان‌ها ضربه‌های جبران‌ ناپذیر بزند. قمارباز را آرمان سلطان زاده خوانده و آوانامه در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

کتابخانه نیمه شب

رمان تازه منتشر شده کتابخانه نیمه شب هم یکی از گزینه‌های عالی برای شنیدن در مسیر سفر است که توسط شیما درخشش و آرمان سلطان زاده روایت شده است، این رمان قصه زندگی نورا است که در تلاش است شکل و شمایل زندگی‌اش را عوض کند، شغلی جدیدی را پیش بگیرد، روابط شکست‌ خوردۀ سابقش را ترمیم بخشد و طبق رؤیای کودکی‌اش، یخچال‌شناس!! بشود. اما این موضوع به این سادگی‌ها نخواهد بود.

کتابخانه نیمه شب بسیار تاکید دارد که رفتارهای حتی خیلی کوچک دیگران را هرگز نادیده نگیریم و هیچوقت فراموش نکنیم می‌توانیم ببخشیم اما حق نداریم فراموش کنیم، نویسنده با داستانش این نکته مهم را گوشزد می‌کند که نباید آثاری را که دیگران بر زندگی ما می‌گذارند، نادیده بگیریم. همه چیز در زندگی مهم است حتی اگر خیلی کوچک و ناچیز باشد. 

شخصیت اول این رمان دختر جوانی به اسم نورا است که از تصمیم‌هایش در زندگی رضایت ندارد. نورا هر شب تلاش می‌کند خودکشی کند اما سر از کتابخانه‌ای درمی‌آورد. کتابخانه‌ای پر از کتاب‌هایی با محوریت زندگی‌های گوناگون نورا، این رمان اثر پرفروشی در تمام کشورهای دنیاست که همچنان آمار استقبال و فروش آن در حال صعود است.

بامداد خمار

بامداد خمار اثر ماندگار دیگری در میان رمان‌های عاشقانه ایرانی است که در یک دوره زمانی ۱۰ ساله به تیراژی نزدیک به ۳۵۰۰۰۰ نسخه رسید، آماری که نشان می‌دهد قصه عاشقانه‌ای که فتانه سیدجوادی روایت کرده چقدر به دل مردم ایران خوش نشسته است، به جرات می‌توان گفت تمام کسانی که به رمان‎‌های رایرانی علاقه دارند بامداد خمار را یک بار خوانده اند، داستان عاشقانه بامداد خمار قصه عاشقیت محبوبه، دختری در طبقه بالای جامعه است که عاشق پسری نجار به‌نام رحیم از طبقه پایین می‌شود.

 او برای رسیدن به رحیم تاوان‌های گزافی می‌دهد که پیامدهای آن تا آخر عمر دامن‌گیر اوست. داستان بامداد خمار در روزهای آغازین زمامداری رضاهشاه پهلوی روایت می‌شود که البته خیلی به فضای سیاسی حاکم بر جامعه در این اثر اشاره‌ای نشده و تمام داستان حول تیره‌روزی‌های دختری است که علیرغم فشار خانوادههاش عاشق مردی از طبقه فرودست جامعه می‌شود.

بامداد خمار پیام رسایی برای جوانان جامعه دارد که مراقب دلدادگی های دور از عقل باشند، مراقب باشند که عشق ورزی دور از تعقل می تواند تا آخر عمر دامان آنها را به غمی بی پایان آلوده نماید. بامداد خمار با صدای دلنشین شیما درخشش یکی از بهترین انتخاب ها برای شنیدن هنگام سفر است.

خون خورده

رمان جذاب و سراسر تاریخ مهدی یزدانی خرم با صدای علی سرایی در رادیو گوشه تبدیل به یکی از بهترین آثار رمان صوتی ایرانی شده است، رمان خون خورده را می‌توان یکی از نمونه‌های ادبی متفاوت در ادبیات معاصر دانست. کتابی که راجع به پنج برادر سوخته که هر کدام داستان متفاوتی داشته و روایت آن‌ها در شهرهای متفاوت از ایران (و یکی در بیروت) بیان می‌شود. پنج برادر که سرنوشت نسبتا یکسانی داشتند و ماجرای هر کدام از آن‌ها، بخشی از کتاب را تشکیل می‌دهد و درست به خاطر ماجرای زندگی آن‌ها، سیری در تاریخ هم داریم. 

مهدی یزدانی خرم در رمان‌هایش هرگز تاریخ را فراموش نکرده است، در بطن داستان به یک‌باره نقبی به یک واقعه تاریخی می‌زند که جذابیت آثارش را دوچندان نموده است.

مهدی یزدانی خرم فارغ‌التحصیل رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است، از هفده سالگی روزنامه‌نگاری کرده و استعداد عجیب او در نوشتن را خیلی زود صاحب‌نظران آن زمان دنیای مطبوعات ایران تشخیص دادند، نقدها و مقاله‌های او از همان سن در نشریات مختلفی به چاپ رسید و سپس با روزنامه‌های مختلفی همکاری کرد.

 مهدی یزدانی خرم یکی از بهترین نویسندگان معاصر ادبیات داستانی ایران است که تسلط بسیار زیادی روی تاریخ ایران، ادیان و جنگ‌های معروف تاریخ بشریت دارد، با وسواس بسیاری رمان می‌نویسد به شکلی که تحقیقات او برای تهیه ساختار یک رمان ممکن است تا دو سال طول بکشد. دیگر آثار معروف او ” من منچستر یونایتد را دوست دارم” و” سرخ سفید” هم از رمان‌های معروف و محبوب معاصر کشور هستند.

اگر هنوز سفر با کتاب‌های صوتی را تجربه نکرده‌اید زمان را از دست ندهید، سفر جمع‌وجور و کم خرجی ترتیب دهید و به محض قفل کردن درب خانه داستان صوتی مورد علاقه‌تان را پلی کنید،کتاب‌های صوتی از این به بعد شما را راهی سفر خواهند کرد.

3 Responses

  1. چقدر عالی نوشتید، کتاب‌ها رو هم عالی انتخاب کردید. کاش فقط مقدمه رو بیشتر بنویسید. عالی عالی

  2. سلام و درود بر شما
    این کتابها کاش میتونست اثر مثبت بر ذهن مخاطبان داشته باشد
    لطفاً به اسکیمو یخچال نفروشید
    ذهن مردم آینده آنهاست لطفاً از کتابهای مثبت نگر استفاده کنید سپاسگزار میشم
    چو ایران نباشد تن من مباد فردوسی بزرگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری