0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
آشنایی با افلاطون

معرفی، خرید و دانلود کتاب آشنایی با افلاطون

مجموعه آشنایی با فیلسوفان
نویسنده:
پل استراترن
درباره آشنایی با افلاطون

کتاب آشنایی با افلاطون از نگاه پل استراترن، یک راهنمای جذاب و مفید به زندگی و افکار فیلسوف بزرگ یونان باستان، افلاطون است. این کتاب به خواننده این فرصت را می‌دهد تا با زندگی و ارزش‌های فرهنگی و فلسفی افلاطون آشنا شود و بهترین روش برای درک آثار و اندیشه او را پیدا کند.

در این کتاب، استراترن به مباحثی از جمله تأثیر سقراط به عنوان معلم و الگوی افلاطون، انعکاس این تأثیر در آثار او، نظریاتش در موضوعاتی از جمله دولت و جامعه، عدالت، عشق، دانش و حقیقت پرداخته است.

برای خواندن کتاب‌های زندگی‎نامه و سفرنامه و تاریخ فلسفه غرب به فیدیبو سر بزنید.

آشنایی با پل استراترن نویسنده کتاب

پل استراترن نویسنده و پژوهشگر بریتانیایی است که در زمینه‌های تاریخ، فلسفه، علم و فناوری آثاری نوشته است. او در سال ۱۹۴۰ در لندن متولد شد و در کالج ترینیتی در دانشگاه کمبریج تحصیل کرد.

استراترن در سال ۱۹۷۳ به عنوان استاد فلسفه در دانشگاه کینگستون مشغول به کار شد و تا سال ۱۹۹۹ در این دانشگاه تدریس کرد. او پس از بازنشستگی از دانشگاه به نویسندگی تمام‌وقت پرداخت.

استراترن بیش از ۴۰ کتاب نوشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به «آشنایی با نیچه»، «آشنایی با فیثاغورث»، «آشنایی با ماکیاوللی»، «آشنایی با لاک»، «آشنایی با کانت»، «آشنایی با گالیله»، «آشنایی با انیشتین»، «آشنایی با کافکا» و «آشنایی با هاوکینگ» اشاره کرد.

استراترن در آثار خود از نثری ساده و روان استفاده می‌کند. او تلاش می‌کند تا مفاهیم پیچیده را به‌گونه‌ای توضیح دهد که برای خوانندگان قابل فهم باشد.

چرا باید کتاب آشنایی با افلاطون را بخوانیم؟

مطالعه این کتاب به دلیل فراهم کردن فهم بهتر از فلسفه و افکار افلاطون، بسیار حیاتی است. او به عنوان یکی از بنیان‌گذاران فلسفه غربی، تأثیر زیادی بر فکر و اندیشه انسانیت گذاشته است. این کتاب می‌تواند راهنمایی عالی برای شناخت عمیق‌تر و پیچیدگی‌های اندیشه‎ی افلاطون باشد.


نویسنده با استفاده از سبک داستان‌گویی، زندگی و ارزش‌های افلاطون را به یک شیوه جذاب و قابل درک برای خواننده معرفی می‌کند. این رویکرد باعث می‌شود تا مفاهیم پیچیده‎ی فلسفی به شیوه‌ای قابل فهم‌تر و جذاب‌تر برای خواننده باشند.


بنابراین، اگر به دنبال یک معرفی جامع و دقیق به زندگی و افکار افلاطون برای شناخت نظریات و آرای او هستید، کتاب آشنایی با افلاطون اثر پل استراترن گزینه‌ی بسیار مناسبی برای مطالعه است.

در بخشی از کتاب آشنایی با افلاطون می‌خوانیم

«افلاطون به رغم اینکه پیشه راستین خویش را یافته بود، باز هم وسوسه شد تا در سیری قهقرایی، به گذشته ناکام خویش بازگردد و به دنیای سیاست قدم بگذارد. خوشبختانه رفتار دولتمردان آتنی، او را از این کار منصرف ساخت. هنگامی که پس از جنگ پلوپونزی، سی تَن جبار، قدرت را در دست گرفتند دو تن از رهبران آنها (کریتیاس و خارمیدس) از بستگان نزدیک افلاطون بودند. حکومت ارعابی که از پی به قدرت رسیدن آنها پدید آمد، می‌توانست استالین یا ماکیاولی جوانی به بار بیاورد؛ با این حال افلاطون را تحت تأثیر قرار نداد. پس از آنکه دموکرات‌ها به قدرت رسیدند، آموزگار محبوب افلاطون (سقراط)، به اتهام‌های ساختگی بی‌دینی و فاسد کردن جوانان، محاکمه و به مرگ محکوم شد. بعد از این واقعه، دموکراسی در نظر افلاطون به همان نقص‌ها و خطاهایی دچار آمد که در حکومت استبدادی وجود داشت.

رابطه نزدیک افلاطون با سقراط، او را در موقعیتی خطرناک قرار داد و افلاطون، به ناچار، مصلحت خویش را در آن دید که از آتن نقل مکان کند. به این ترتیب سفرهای افلاطون آغاز شد که دوازده سال به طول انجامید. او پس از اینکه در محضر استادش هر آنچه را که می‌توانست آموخته بود، حال از محضر جهان کسب علم می‌کرد. اما در آن روزگار، جهان آن قدرها وسیع نبود و افلاطون در دوره اول تبعید خود، همراه با دوستش، اقلیدسِ (مگارایی)، تنها بیست مایل آن طرف‌تر، در مگارا، سرزمین همسایه آتن، به مطالعه و پژوهش مشغول شد. (این اقلیدس، همان اقلیدسِ هندسه‌دان و مشهور نبود، بلکه از شاگردان قدیمی سقراط بود که به برکت دیالکتیک باریک‌بینانه خود، شهرتی به هم رسانیده بود. اقلیدس چندان به سقراط عشق می‌ورزید که با لباس و ظاهر زنانه، به قلمرو آتن ــ که در آن ایام با مگارا دشمنی داشت ــ وارد شده بود تا در مرگ استاد خویش، حضور داشته باشد.)

افلاطون به مدت سه سال، همراه با اقلیدس در مگارا ماندگار شد و سپس راه سفر به کورنه، واقع در شمال آفریقا را در پیش‌گرفت تا همراه با تئودوروسِ ریاضی‌دان به مطالعه و پژوهش بپردازد. بعد از این مدت به نظر می‌رسد که افلاطون سفری به مصر کرده باشد. براساس روایتی دیرپا در این هنگام او تمایل پیدا کرد که با تعدادی از مغان، در نواحی شرق مدیترانه، دیدار کند و سفر خود را به شرق در جایی دور دست یعنی در سواحل رودخانه گنگ، به پایان رساند. اما بعید است که این داستان حقیقت داشته باشد.

افلاطون احتمالاً به هنگام اقامت خود در مگارا یا در خلال وقفه‌ای در سفرهایش، نخستین آثاری را که اکنون از وی در دست داریم، به رشته تحریر درآورد. این آثار در قالب مکالمه نوشته شده‌اند و به شدت از شخصیت و اندیشه سقراط متأثرند. با این حال، افلاطون سراپا زیر سایه سقراط قرار نگرفته است. این مکالمات آفریده مغز متفکری هستند که به اوج قله‌های کمال دست یافته و گذشته از فلسفه، در گستره ادبیات نیز آثاری سترگ به شمار می‌روند. در بسیاری از این مکالمات سقراط در مقام شخصیت اصلی ظاهر می‌شود و اندیشه‌های خویش را طرح می‌کند. او به سیمای کسی که (مخاطبانش) را از کوره به در می‌برد، انسانی چیره‌دست ــ اما در نهایت دوست داشتنی ــ و ترکیبی پیچیده از دلقک و قدیس جلوه‌گر می‌شود و از این رهگذر، تأثیری خاص از خود به جای می‌گذارد.»


پیشنهاداتی برای خوانندگان کتاب آشنایی با افلاطون

اگر از خواندن کتاب آشنایی با افلاطون لذت بردید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواندن کتاب‌های زیر غافل نشوید:

  1. از سرد و گرم روزگار نوشته احمد زیدآبادی
  2. فرار از مدرسه نوشته عبدالحسین زرین کوب
  3. فلسفه دکارت اثر رنه دکارت 


شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
263.۰۰ بایت
تعداد صفحات
80 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۲:۴۰:۰۰
نویسندهپل استراترن
مترجممسعود علیا
ناشرنشر مرکز
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Plato in 90 minutes
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۹/۱۲
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲۶۳.۰۰ بایت
۸۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
22,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مجموعه آشنایی با فیلسوفان
شامل 25 عنوان کتاب
آشنایی با افلاطون
آشنایی با افلاطون
مجموعه آشنایی با فیلسوفان
نشر مرکز
0
(بدون نظر)
22,000
تومان