0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
پای گلدسته ی امامزاده شعیب (کارنامه سپنج)

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی پای گلدسته ی امامزاده شعیب (کارنامه سپنج)

درباره پای گلدسته ی امامزاده شعیب (کارنامه سپنج)

داستان‌ها حرف‌های زیادی را در خود دارند و بسیاری از آن‌ها آینه‌ی تمام‌نمای دوران خود هستند. این اتفاق در دوران معاصر بسیار پررنگ‌تر از گذشته است و نوینسدگان بیشتری تلاش می‌کنند بازتاب‌دهنده‌ی آنچه در میان مردم اتفاق می‌افتد باشند. یکی از نویسندگانی که در طی سال‌های فعالیتش از بیش از ۵۰ سال پیش تا امروز بیشتر بازتاب دهنده‌ی درد و رنج طبقات محروم و نقاط دورافتاده‌ی مملکت بوده است، محمود دولت‌آبادی است. دولت‌آبادی نویسنده‌ی کتاب‌هایی چون کلیدر و جای خالی سلوچ است و این بار در داستان پای گلدسته امامزاده شعیب یک روایت خواندنی دیگر را به رشته‌ی تحریر درآورده است.

کتاب صوتی کارنامه سپنج- پای گلدسته‌ی امامزاده شعیب

کارنامه‌ی سپنج مجموعه داستانی از محمود دولت‌آبادی است. نسخه‌ی کامل این مجموعه شامل ۱۱ داستان است که هرکدامشان قصه‌ای شنیدنی و جذاب‌اند. عنوان داستان‌های این مجموعه، سفر، بیابانی و هجرت، از پنیر، ادبار و آیینه، آوسنه بابا سبحان، با شبیرو، دیدار با بلوچ، گاواریان و روز و شب یوسف هستند. این داستان‌ها بین سال ۴۱ تا ۵۳ نوشته شده‌اند و در آن‌ها از موضوعات مختلفی مانند روابط حاکم بر جامعه، بی‌عدالتی‌ها، مشکلات زنان، فقر، ظلم و ... گفته شده است.

کارنامه‌ی سپنج و در پی آن پای گلدسته امامزاده شعیب از زبان سوم‌شخص و با روایت دانای کل نوشته شده است و خواندن این داستان‌ها مانند سفری است در دنیای ذهنی دولت‌آبادی و تکامل قدرت نویسندگی او را به رخ می‌کشد. این مجموعه داستان برای کسی که می‌خواهد با نگاه پژوهشی به زندگی ادبی دولت‌آبادی نگاه کند هم بسیار مناسب است.

داستانی که در این جلد از آن صحبت می‌شود پای گلدسته امامزاده شعیب نام دارد، داستان به مفاهیمی مانند مقدر بودن سرنوشت اشاره دارد و به‌نوعی آزادی در تعیین مسیر زندگی را نفی می‌کند. در صحبت‌هایی که میان عذرا و سید، شخصیت‌های اصلی داستان اتفاق می‌افتد از بی‌عدالتی و فقر صحبت می‌شود و تصویری از رنج مردم زمان مشخص است. دولت‌آبادی را نمی‌توان نویسنده‌ای مثبت‌اندیش دانست، او کسی است که به تقدیر اهمیت بسیار زیادی می‌دهد و نوعی ناامیدی را می‌توان در تمام داستان‌هایش دید.

خلاصه داستان پای گلدسته‌ی امامزاده شعیب

داستان امامزاده شعیب داستان مردی است که در داستان سید نامیده شده است. او پسر خوانده‌ی متولی قبلی امامزاده یعنی میرزا موسی است و پس از مرگ او به جایش امامزاده را اداره می‌کند. امامزاده جایی در میان‌ کوه‌هاست و مردم روستای پایین‌دست هم به آن اعتقاد زیادی دارند و برای سید هم احترام زیادی قائل‌اند. شبی زنی به امامزاده پناه می‌آورد، زنی به نام عذرا و آنچه بین او سید می‌گذرد همان داستانی است که باید بخوانید.

شنیدن داستان پای گلدسته امامزاده شعیب از کتاب صوتی کارنامه سپنج چقدر زمان می‌برد؟

پای گلدسته‌ امامزاده شعیب یک داستان کوتاه و شنیدنی است که قایل صوتی آن در قالب دو قسمت که هرکدام تقریباً ۳۰ دقیقه هستند منتشر شده است و به‌این‌ترتیب با داشتن چیزی حدود یک ساعت زمان می‌توانید این داستان را بشنوید و به سراغ بقیه‌ی داستان‌های کتاب کارنامه‌ی سپنج بروید.

چرا باید پای گلدسته امامزاده شعیب را شنید؟

پای گلدسته امامزاده شعیب یکی از آثار دلچسب محمود دولت‌آبادی است که با قلم خاص و دلنشین این نابغه‌ی ادبیات فارسی نوشته شده است. فضاسازی داستان، فضاسازی بسیار حرفه‌ای‌ای است و علی‌رغم کوتاه بودن داستان، شخصیت‌پردازی‌ها بسیار کامل‌اند. این داستان یک نمونه‌ی ادبی خوب است که می‌تواند لحظات بسیار خوبی را برای شنونده بسازد. این داستان را نوجوانانی که می‌خواهند با ادبیات بیشتر آشنا شوند مناسب است و تمام بزرگسالان می‌توانند این اثر خاص و ارزشمند را بشنوند.

درباره محمود دولت‌آبادی، قصه‌گوی درد و رنج مردم

محمود دولت‌آبادی متولد مردادماه ۱۳۱۰ است. او اهل سبزوار است و سال‌های آغازین زندگی‌اش را در این شهر گذراند. دولت‌آبادی سپس به مشهد رفت و در آنجا بود که با تئاتر آشنا شد. او در ادامه به تهران رفت و آنجا بود که نویسندگی را شروع کرد.

سال ۱۳۴۰ بود که دولت‌آبادی به شکل جدی نویسندگی را شروع کرد و داستان‌هایش را در مجلات منتشر می‌کرد. او در ادامه به فیلمنامه‌نویسی هم روی آورد و کم‌کم به نویسنده‌ای مشهور و جدی تبدیل شد. از این نویسنده کتاب‌های زیادی برجای‌مانده است که می‌توانیم به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

دولت‌آبادی برنده‌ی جایزه ادبی یان میخالسکی سوئیس شده است و جایزه شوالیه ادب و هنر فرانسه را هم دریافت کرده است. او جایزه ادبی خانه فرهنگ‌های جهان را هم در کارنامه دارد. دولت‌آبادی این روزها در تهران زندگی می‌کند و دهه‌ی نهم زندگی‌اش را می‌گذراند.

انتشار کتاب صوتی کارنامه سپنج با صدای بهنام تشکر

کارنامه‌ی سپنج را مؤسسه انتشارات نگاه در قالب یک مجموعه دوجلدی در بازار کتاب ایران عرضه کرده است. رادیو گوشه به‌عنوان یکی از بزرگترین ناشران صوتی ایران، این کتاب را به صورت داستان‌های جداگانه در قالب کتاب‌های صوتی‌ای که در مدت زمانی کمتر از یک ساعت می‌توانید بشنوید منتشر کرده است. خوانش داستان پای گلدسته‌ی امامزاده شعیب را بازیگر توانمند کشورمان، بهنام تشکر که در مجموعه‌هایی مانند دزد و پلیس، شمعدونی و ساختمان پزشکان نقش‌آفرینی کرده است برعهده داشته است. او به‌خاطر صدای بم و خاصش شناخته شده است و کارنامه سپنج با صدای او بسیار شنیدنی است. در همین صفحه می‌توانید پای گلدسته شعیب را از فیدیبو خریداری کرده و روی اپلیکیشن کتابخوان این فروشگاه الکترونیک کتاب بشنوید.

در کنار کتاب کارنامه سپنج، پای گلدسته‌ی امامزاده شعیب چه کتاب‌هایی را بخوانیم؟

اگر از کتاب پای گلدسته امامزاده شعیب لذت برده‌اید داستان‌های زیاد دیگری در ادبیات فارسی وجود دارند که می‌توانید به سراغشان بروید. سایر داستان‌های محمود دولت آبادی، مخصوصاً ده داستان دیگری که در کارنامه‌ی سپنج می‌توانید بخوانید در این دسته قرار می‌گیرند. بسیاری از منتقدان آثار او مانند کلیدر را قابل مقایسه با کتاب کنت مونت کریستو از الکساندر دوما می‌دانند و می‌توانید به سراغ نوشته‌های افرادی چون صادق چوبک و احمد محمود بروید. کتاب‌های زیر گزینه‌های خوبی برای مطالعه پس از این اثر هستند:

در بخشی از کتاب صوتی کارخانه سپنج می‌شنویم

انگشت‌هایشان را لیسیدند. سید زیر لب شروع کرد به دعا خواندن و عذرا سفره را جمع کرده روی گاونجری گذاشت. سید دعا را تمام کرد. انگشت‌هایش را چند بار یکی‌یکی شمرد و بعد سینه‌ی دست‌هایش را کشید روی گونه‌هایش و بلند طوری که عذرا هم خوب شنید گفت: الهی لک الحمد و لک الشکر و بعد سماور را پیش کشید و چهار تکه زغال توی تنوره انداخت. متقاش را راهی زیر کرسی کرد. چهارگله آتش در آورد و انداخت توی زغال‌ها و بعد آب سماور را امتحان کرد و سماور را بیخ لامپا، کنار دوری جا داد. عذرا به دیوار تکیه داده بود. خلال را بیخ دندان‌هایش فرو می‌برد و سید را هم زیر چشم سبک سنگین می‌کرد. دماغش کمی کوتاه، ریشش کوتاه و کمی پر، گونه‌هایش خون‌دار و ابروهایش کم قد و پایش درشت و ملایم و گردنش کوتاه و صاف بود. سید مواظب عذرا نبود. سرش پایین بود و داشت فکر می‌کرد امشب را چطور تمام کند. این زن خیالش را بالکل به‌هم‌ریخته بود. این دیگر کی بود که جلوی چشمش سبز شد. آن‌هم در این‌وقت‌شب، نمی‌فهمید راستی دیوانه است، دیوانه نیست، حرف‌هایش راست است، دروغ است. از هیچ راهی نمی‌توانست یقین کند که این زن چه قماش زنی است اما در باطن حس می‌کرد که حرف‌هایش به دل می‌نشیند. عذرا باز سر حرف را باز کرد. تو اینجا چه‌کار می‌کنی، سید سرش را بالا آورد و با خیال اینکه عذرا فکرهایش را خوانده است گفت: من ... من اینجا خدمت جدم را می‌کنم.

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
54.۰۸ مگابایت
مدت زمان
۵۹:۰۴
نویسندهمحمود دولت آبادی
راویبهنام تشکر
ناشررادیو گوشه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۱/۲۴
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۵۴.۰۸ مگابایت
۵۹:۰۴

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.4
از 5
براساس رأی 84 مخاطب
اجرای روان 🎙️ (10)
تلخ ☕️ (8)
5
ستاره
69 ٪
4
ستاره
15 ٪
3
ستاره
9 ٪
2
ستاره
2 ٪
1
ستاره
3 ٪
49 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

آخرش چی شد منکه نفهمیدم انگار نصفش سانسور شده باشه اینطور به نظر می رسید که خواهروبرادر بودن ولی به خاطر سانسور فراوان گیج کننده شده بود شاید هم سانسوری درکار نبود و سانسور اصلی در ذهن نویسنده اتفاق افتاده بودعحیب تموم شد.

5

روستای جلو گل دسته برزننون قدیم روستاهای پشت امام زاده ..نامشان .رباطی .مرزان ..گرماب این خواهر و برادر زاده روستای رباطی بودند ....و فرزندان حسین خان یا حسین چله ....یاغی دوران رضا شاه

5

خیلی عالی ممنون از آقای تشکر عالی اجرا میکنند.... داستان هم قشنگ بود... و گردونه ی این دنیا رو نشون میده که گاهی خیلی دردناکه... ممنون فیدیبوی عزیز که این اجرای زیبا رو در فیدی پلاس گذاشتید... ممنون

4

ميني داستان جذابو تلخ! بحث هميشگي عقايد و خرافاتو….چقذر آقاي دولت آبادي در ذكر توضيفات خبره است آخه!!! تبحر عجيبي داره صداي آقاي تشكر هم عالي بود ممنون

5

نوشته های استاد محمود دولت آبادی عالی عالی عالی. واقعا خوشحالم که در زمانی زندگی میکنم که ایشان هم هست .واین کتاب با خوانش آقای تشکر واقعا به دل میشینه..سپاس .

5

کتاب جالب و قشنگی بود . روایت آقای تشکر هم بی نظیر و عالی بود. کتاب به سبک همیشگی داستان های استاد دولت آبادی نوشته شده. ممنون از فیدیبو

5

با صدای آقای تشکر بیشتر کتاب صوتی بذارین😍آدم انقدر صداش قشنگ میشه مگه!؟

5
اجرای روان 🎙️
تلخ ☕️
پربار 🌳
گیرا 🧲
آموزنده 🦉

چقدر کتابهای این نویسنده زیباست ، واقعا یکی از دیگری زیباتر و البته تلخ . من فقط کتاب سلوک ایشان را نپسندیدم ، وگرنه هرچه دیدم ، بی نظیر بود .

4
تلخ ☕️

اقای نویسنده کارهاش خیلی خوبه خاکیه و فقر و نابسامانی و عشق و پوچی و باهم داره مثل تاریخ مردم ایران خود تاریخ مردم ایران‌ه

5
اجرای روان 🎙️
پربار 🌳

چقدر خوب بود چقدر خوب بود اجرای زیبا و روان آقای تشکر شیرین و شیرین داستان عالیجناب دولت ابادی تلخ و تلخ تجربه ای فوق العاده

نمایش 39 نقد دیگر
4.4
(84)
اجرای روان 🎙️ (10)
41,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
پای گلدسته ی امامزاده شعیب (کارنامه سپنج)
پای گلدسته ی امامزاده شعیب (کارنامه سپنج)
محمود دولت آبادی
رادیو گوشه
4.4
(84)
اجرای روان 🎙️ (10)
41,000
تومان