0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
سیلماریلیون
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب سیلماریلیون

درباره سیلماریلیون

کتاب «سیلماریلیون» به قلم خالق ارباب حلقه‌ها «جی. آر. آر. تالکین» یکی دیگر از کتاب‌های وابسته به داستان ارباب حلقه‌هاست. این کتاب مشهور که داستانی از قبل از روایت‌های نخستین ارباب حلقه‌هاست، شاهکاری در داستان‌پردازی و ساخت افسانه و اسطوره است.

این کتاب تالکین مجموعه‌ای از نوشته‌هاست که در زمان حیاتش منتشر نشد. پسر تالکین، کریستوفر آن را جمع‌آوری کرد و به همراه گای گاوریل کی ویراستاری آن را به ثمر رساند. کریستوفر تالکین، همچنین تصویرگری و کشیدن نقشه‌های این مجموعه را نیز برعهده داشته است. سیلماریلیون در ۳۶۵ صفحه، به سال ۱۹۷۷ از سوی انتشارات جورج آلن اند آنوین (‌George Allen & Unwin) چاپ و عرضه شد. کتاب در همان سال عنوان بهترین رمان فانتزی جایزه‌ی لوکوس (Locus Award) بریتانیا را به دست آورد. کتاب مانند دیگر آثار تالکین در سراسر جهان شهرتی گسترده دارد و به بسیاری زبان‌ها برگردانده شده است. در ایران نیز کتاب چندبار ترجمه شده که نسخه‌ی حاضر به قلم رضا علیزاده تهیه و تنظیم شده و ناشر آن، انتشارات روزنه، در ۶۲۴ صفحه کتاب را به بازار نشر عرضه کرده است. نسخه‌ی الکترونیکی کتاب را فیدیبو تهیه و تنظیم کرده و در بخش داستان و رمان در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

خلاصه‌ی کتاب سیلماریلیون

این اثر به روایت‌ها و دوران پیش از داستان اصلی ارباب حلقه‌ها می‌پردازد در واقع  از قصه‌هایی در باره‌ی ایلوواتار و ملکور آغاز تا دوره‌ی پیدایش الف‌ها و انسان‌ پی‌گرفته می‌شود. خط داستانی سیلماریلیون از پنج بخش اصلی تشکیل شده است:

۱. در ابتدا داستان از روایت آفرینش جهان از سوی ایلوواتار شکل می‌گیرد که «آهنگ آینور» نام گرفته است.

۲. در ادامه حکایت والار است که روایتی از فرمانروایی‌های غربی آمان است که آراداها هستند. این حکایت به روایت الدار نگارش شده است.

۳. در بخش سوم، تاریخ سیلماریل‌هاست که قلب اصلی داستان را تشکیل می‌دهد که داستان دو درخت و دوره‌ی نخست در این دور بیان می‌شود.

۴. این با نام آکالابت به روایت سقوط نومه‌نور و دوره‌ی دوم می‌پردازد.

۵. قسمت پایانی سیلماریلیون درباره‌ی حلقه‌های قدر است

جی. آر. آر. تالکین، خالق ارباب حلقه‌ها

جان رونالد روئل تالکین (John Ronald Reuel Tolkien) نویسنده و زبان‌شناس مشهور بریتانیایی، که به سال ۱۸۹۲ زاده و در سال ۱۹۷۳ فوت شد. او استاد زبان‌شناسی دانشگاه آکسفورد بود و همزمان نیز در امر نویسندگی رمان و داستان فانتزی و خلق دنیاهای افسانه‌ای خیالی ید طولایی داشت. وی در اسطوره‌شناسی و ساخت زبان‌های علمی دست‌ساز نیز تبحر بی‌مانندی داشت و دست‌مایه‌ی داستان‌های او بود. ساخت ۱۵ زبان به تالکین منتسب است که در تاریخ نظیر ندارد. به او لقب «پدر ادبیات فانتزی مدرن» و «خیال‌پردازی حماسی» را داده‌اند. وی در جنگ‌های بسیاری از جمله جنگ جهانی اول، به عنوان سرباز ارتش بریتانیا شرکت کرد.  از وی آثار بسیاری مانده است که مجموعه‌ی ارباب حلقه‌ها مشهورترین آن‌هاست. همچنین عنوان‌های زیر نیز از کتاب تالکین هستند:

سه دلیل برای خواندن کتاب سیلماریلیون

  • این کتاب یکی از شاهکارهای فانتزی است و افسانه‌های خیالی حماسی است. پس خواندن آن نه فقط باعث می‌شود که از آن لذت ببرید،‌ بلکه قلمی فاخر و جالب مواجه خواهید شد. بنابراین چنین کتابی را خواندنی خواهید یافت.
  • اگر علاقه‌مند هستید که بدانید چطور جهان داستان فانتزی و قصه‌های این چنینی به ژانر مورد علاقه در دنیای مدرن تبدیل شد، باید به دنبال سرچشمه‌های آن بروید. کتاب‌های تالکین در واقع، شروع این ژانر در جهان امروز هستند. پس از خواندن چنین کتابی است که می‌توانید دریابید که چطور جهان‌های داستانی‌ای چون بازی تاج و تخت شکل گرفته است و اثرگذاری تالکین درخواهید یافت.
  • اگر از طرفداران تالکین هستید و ارباب حلقه‌ها، مجموعه‌ی داستانی مورد علاقه‌ی شماست، قطعا می‌خواهید بدانید که چگونه این دنیای فانتزی ساخته شده است.  بنابراین خواندن این کتاب را نباید از دست بدهید.

در بخشی از کتاب کتاب سیلماریلیون  می‌خوانیم؟

زمین مرتفع و فراخ جنوب آرد گالن دورتونیون نام داشت که از غرب تا به شرق شصت فرسنگ بود؛ جنگل‌های درختان کاج تناور در آن سرزمین به ویژه در مرزهای شمال و غرب فراوان بود زمین با شیبی نرم از دشت به سوی فلاتی اندوهبار و بلند بر می‌شد، جایی که دریاچه‌های کوهستانی بسیار در پای تپه‌های سنگی لخت با قله هایی مرتفع تر از ذروههای ارد وترین، آرمیده بود؛ اما در جنوب آنجا که مشرف بر دوریات بود زمین ناگهان به پرتگاه هایی هولناک منتهی می‌شد از شیبهای شمالی دورتونیون آنگرود و آیکتور، پسران فینارفین دشتهای آرد گالن را زیر پا داشتند، و باج گذار برادرشان فین رود، فرمانروای نارگوتروند بودند؛ شمار مردمانشان اندک بود، زیرا که زمین سترون بود و زمین‌های مرتفع پس پشت را به سان برج و بارویی می‌پنداشتند که مورگوت نمی‌توانست آسوده خاطر از آن بگذرد.

میان دورتونیون و کوهستان سایه درهای باریک بود که دیواره های پرشیب اش را درختان کاج می‌پوشاند؛ اما خود دره به سبب گذشتن رودخانه سیریون از میان آن در مسیر پرشتاباش به سوی بلریاند خرم و سرسبز بود. فین رود گذرگاه سیریون را گرفت و بر روی جزیره تول سیریون در میان ،رودخانه برج نگاهبانی پر صلابت میناس تیریت را برآورد؛ اما پس از ساخته شدن نارگوتروند آن دژ را غالبا در اختیار برادرش اورودرت نهاده بود.

پیشنهادهایی برای خوانندگان کتاب کتاب سیلماریلیون

کتاب سیلماریلیون از کتاب‌های مشهور تالکین و دنیای فانتزی است. در صورتی که این کتاب را دوست داشتید و از طرفداران این ژانر هستید، کتاب‌های پیشنهادی زیر هم می‌تواند گزینه‌های مطالعه برای شما باشد، امید است آن‌ها را بخوانید و لذت ببرید:

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۷۷ مگابایت
تعداد صفحات
624 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۲۰:۴۸:۰۰
نویسنده جی آر آر تالکین
مترجمرضا علیزاده
ناشرانتشارات روزنه
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
The Silmarillion, 2,001
تاریخ انتشار
۱۳۹۵/۰۸/۲۶
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
230,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۷۷ مگابایت
۶۲۴ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.6
از 5
براساس رأی 168 مخاطب
سخت‌خوان 💎 (1)
پربار 🌳 (1)
5
ستاره
83 ٪
4
ستاره
5 ٪
3
ستاره
2 ٪
2
ستاره
1 ٪
1
ستاره
5 ٪
90 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

تاریخ دنیای تالکین از ابتدای آفرینش موجودات، تا پیدایش نژادها و جنگ ها و داستان هایشان. فانتزی رو دستش نیست. نمیگم و نخواهد بود ولی میشه گفت! همه اینا به کنار ترجمه فوق العاده ای آقای علیزاده واسه این متن دشوار ارایه داده، مثل همیشه.

5

به نظر من دنیای تالکین بهتره از دنیای مارتین

4

به شخصه من خودم دنیای نغمه رو ترجیح می‌دم. تالکین اولین فانتزی‌نویس بزرگ معاصر بود اما به عقیده‌ی من مارتین دنیاش جالب‌تره. چون علاوه بر پیچش‌های معمول در کتاب‌های فانتزی و سبک معمول در این ژانر کتاب اومد سیاست و عشق رو هم به طور گسترده دخیل کرد. واقعا کار تالکین تکه اما کسی که یه کاری رو گسترش می‌ده طبیعتا نتیجه‌ی بهتری می‌گیره. البته این مقایسه رو به این خاطر می‌شه انجام داد که هر دو نویسنده توان نوشتن و تخیلشون تا حد زیادی نزدیک به هم هست‌. اگه تفاوت قابل توجهی بین این دو می‌بود دیگه این بحث‌ها مطرح نبود. یک ستاره هم کم کردم به خاطر ترجمه. زیادی ادبی ترجمه شده. ترجمه‌ی سایت دوران اژدها رو بخونین خیلی روونتر و راحت‌فهم‌تره.

5

خوندنش کار هرکسی نیست ? ولی خوندنش برای شناخت دنیای تالکین واجبه و جذابترین بخش از داستان تالکین تو کتاب سیلماریلیون اتفاق میوفته ترجمه‌ی آقای علیزاده مسلما بهترین ترجمه ممکنه و خوندن ترجمه‌های دیگه که بدتر خواننده رو گیج میکنن اصلا توصیه نمیشه. این کتاب نثر سنگین‌تری نسبت به ارباب حلقه‌ها و مخصوصا هابیت داره و تعدد شخصیت ممکنه برای کسی که تازه شروع میکنه سخت باشه اما تو این کتاب با زیباترین و تلخ و شیرین‌ترین داستان‌های تالکین آشنا میشید. باید گفت و حق رو بجا آورد؛ دست کریستوفر، پسر تالکین درد نکنه که اگر اون نبود معلوم نبود ما اصلا از عظمت دنیای تالکین باخبر بشیم.

5

این کتاب انجیل فانتزی بازهاست، تمام!

5

تالکین بدون شک پدر ژانر فانتزی هستش و به نظرم هر کس این ژانر رو دوست داره، باید یه سری به آثارش بزنه. البته کتاب سیلماریلیون کمی سنگین هست چون بیشتر به صورت تاریخ نوشته شده تا داستان، و باید توجه کرد که این کتاب به قلم تالکین نوشته نشده، بلکه پسرش بعد از مرگ تالکین مطالب پدرش رو جمع کرده یکجا و این کتاب حاصلش هست. همینو بدونین که بزرگترین منبع این کتاب، کتاب های تاریخ سرزمین میانه هستن، که ۱۲ جلد بسیار حجیم هستن و خواندنشونم خیلی سخت هست. باید اضافه کنم که هر کس از ارباب حلقه ها خوشش اومد، از لحاظ داستانی، سیلماریلیون بسیار جذاب تر از اون هست.

3

الان مدتهاست خریدمش و به کتابخونه‌م اضافه کردمش اما هربار میام شروع کنم دست و دلم به خوندنش نمیره که خیلی واسم عجیبه.هم چون عاشق کتابهای فانتزی هستم و هم چون معمولا با ادبیات سنگین مشکلی ندارم.ولی نمیدونم چرا با این سبک نوشتاری تو ژانر فانتزی نمیتونم ارتباط برقرار کنم.نمیدونم اگه یه مقدار پیش برم حسم راجع بهش عوض میشه یا نه. دوستانی که خوندن میشه لطفا راهنمایی کنن که آیا بقیه کتابهای تالکین هم همین‌جوری هستن؟

5

درود به جناب علیزاده و همه مترجمان خوب فارسی زبان

3

وقتی دنیای تالکین رو میخونم انگار همهی سختی ها برام مثه نقاشی میشن و خیلی چیزا راحت تر میشه من تیزهوشان دارم و خب کارش سخته اما وقتی کتاباشو میخونم و گوش میدم انگار همهی عالی میشه ممخصوصا وقتی صوتیشو کوش میدم اه که چقدر لذت بخشه تیزهوشانو که هر روز میخونم شب کیام و چند تایی از اینا رو میخونم و گوش میدم و با ارامش خاطر به دنیای رویا ها سفر میکنم و میخوابم....

5

توصیف تالکین از توحید، مخلوقات مقرب، دوگانه خیر و شر ذیل توحید جالبه. فقط کاش نیرو های شر در دنیای واقعی هم ظاهر سیاه و مشخصی داشتند.

نمایش 80 نقد دیگر
4.6
(168)
پربار 🌳 (1)
115,000
٪50
57,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
٪30
سیلماریلیون
سیلماریلیون
جی آر آر تالکین

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
سیلماریلیون
٪50
سیلماریلیون
جی آر آر تالکین
انتشارات روزنه
4.6
(168)
پربار 🌳 (1)
115,000
٪50
57,500
تومان