0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
روزی روزگاری فوتبال
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی روزی روزگاری فوتبال

فوتبال و جامعه شناسی
نویسنده:
حمیدرضا صدر
درباره روزی روزگاری فوتبال

یکی از پدیده‌های مهم دنیای ما فوتبال است و دکتر حمید رضا صدر در کتاب روزی روزگاری فوتبال با نگاه جامعه شناسی این پدیده را بررسی کرده است. این کتاب اولین بار در سال ۱۳۷۹ منتشر شد و نظر متخصصان این حوزه و علاقه‌مندان را به خود جلب کرد. دکتر صدر در این کتاب خواندنی توپ زدن در مستطیل سبز را چیزی بیشتر از یک بازی دانسته است و برداشت‌ متفاوتی از آن ارائه کرده است.

دکتر صدر در این کتاب از سال‌ها تجربه‌اش از حضور در دنیای فوتبال بهره گرفته است. او از اولین حضور در سال ۱۳۴۵ در نوجوانی در امجدیه می‌گوید و در ادامه درباره‌ی تمام نقاط جهان که فوتبال در آنها اهمیت دارد از تهران خودمان تا اسپانیا و ایتالیا و  آرژانتین و برزیل حرف می‌زند. او از انگلیس که فوتبال از آنجا شروع شد می‌گوید آلمان‌ها را تحلیل می‌کند. آنچه حمیدرضا صدر از آن سخن می‌گوید زنجیره‌ای از فرهنگ‌هاست که فوتبال آن‌ها را شکل داده است. این بازی یک بازی معمولی نیست، راهی است که بچه‌هایی را از خرابه‌های برزیل تبدیل به ستاره می‌کند و نوجوانان سوئدی را به بچه‌های آرژانتینی متصل می‌کند. فوتبال دنیای عجیبی است، دنیایی که دیگر تبدیل به صنعت شده و پول‌های عجیبی هم در آن جابه‌جا می‌شود. وقتش رسیده است که افراد بیشتری به دنیا و تاثیراتش بر جهان توجه کنند. کتاب دکتر صدر را نشر چشمه چاپ کرده است اما اگر اهل شنیدن کتاب صوتی  هستید نسخه صوتی هم در فیدیبو در دسترس است. این نسخه از سوی استودیو نوار با صدای حمید محمدی آماده شده و در دسته‌بندی علوم اجتماعی فیدیبو در دسترس است.

حمیدرضا صدر کیست؟

دکتر حمیدرضا صدر مفسر و تحلیلگر فوتبال بود که در سال ۱۳۳۴ در مشهد به دنیا آمد. دکتر صدر در رشته‌ی اقتصاد در دانشگاه تهران درس خوانده و دکترایش را از دانشگاه لیدز در انگلستان دریافت کرده است. جالب است بدانید او تنها تحلیلگر فوتبال نبوده و در زمینه‌ی سینما هم فعالیت زیادی داشته است. هرچند بیشتر افراد او را با عشق زیادش به لیورپول و گفتگوهای پرحرارتش درباره‌ی تاریخچه‌ی فوتبال در برنامه‌های تلویزیونی مانند نود به یاد می‌آورند. او با روزنامه‌ها مجلات مختلفی از نشریه هفت سینما تا وبگاه گل فوتبالی و حتی مجله زن روز فعالیت داشته است. او چندین کتاب ارزشمند در حوزه‌های مختلف دارد. یکی از کتاب‌های شناخته‌ شده‌ی او «تو در قاهره خواهی مرد است» و از میان کتاب‌های فوتبالی‌اش هم می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد.

دکتر حمیدرضا صدر در ۲۵ تیرماه ۱۴۰۰ براثر بیماری سرطان درگذاشت. او کتاب «از قیطریه تا اورنج کانتی» را درباره‌ی دوران بیماری‌اش نوشت که تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین آثارش شد.

چرا باید کتاب صوتی روزی روزگاری فوتبال را شنید؟

واقعیت این است که فوتبال در دنیای امروز تاثیر زیادی دارد. پدیده‌ای که ممکن است توجه  یک میلیارد نفر در سراسر دنیا را به خود جلب کند چیزی است که نباید آن را دست کم گرفت. دکتر صدر در کتاب روی جنبه‌های جامعه شناسانه فوتبال و نقش آن در جوامع مختلف و ارتباطات آن‌ها تمرکز کرده است و توانسته است اثری ارزشمند به دست مخاطب علاقه‌مند برساند. خواندن این کتاب باعث خواهد شد با عینکی تازه به این جهان پرماجرا نگاه کنید. به علاوه جذابیت نسخه صوتی از جذابیت نسخه چاپی و الکترونیکی هم بیشتر است.

در بخشی از کتاب صوتی روزی روزگاری فوتبال می‌شنویم

ایالت باسک نمونه‌ی بارز پیچیدگی رابطه‌ی ایالات اسپانیا و دولت مرکزی بوده. هر بار نام «باسک» به گوش رسیده واژه‌ی «جدایی طلبی» هم به ذهن خطور کرده. باسکی‌ها مردمان همیشه ناآرام اسپانیا بوده‌اند که از اعمال خشونت علیه دولت و همین طور سایر هموطنان‌شان ابایی نداشته‌اند. برای توصیف رویکرد لبالب از بی‌اعتنایی باسکی‌ها به «اسپانیایی بودن» همین کافی است که گروهی از تماشاگران باسکس در استادیوم سانتیاگو برنابئو طی مسابقه‌ی اسپانیا و انگلیس در جام جهانی ۱۹۸۲ برای انگلیسی‌ها هورا کشیدند و پرچم انگلیس را بالا بردند. تساوی بدون گل در این دیدار مترادف با حذف اسپانیا بود و آن‌ها از حذف اسپانیا فریاد شادی سر دادند.

استقلال طلبی باسکی‌ها توجیه اقتصادی داشت. آن‌ها با تبحر در تولید و تجارت آهن و فولاد را سختکوش‌تر از سایر مردم اسپانیا می‌دانستند. آن‌ها پر قرن نوزده نیز به رغم فشارهای دولت مرکزی، بسیاری از قوانین خود در زمینه‌ی داد و ستد را حفظ کرده بودند. باشگاه اتلتیکوبیلبائو در سال ۱۸۹۸ عنوان نخستی باشگاه فوتبال باسکس را گرفت. بیلبائو از ۱۹۱۹ برای احیای بیشتر گرایش‌های ناسیونالیستی سیاست باسکی بودن بازیکنانش را بدون اغماض به مرحله‌ی اجرا درآورد.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب صوتی روزی روزگاری فوتبال

اگر از روزی روزگاری فوتبال و شنیدن آن لذت برده‌اید کتاب‌های دیگری هم هستند که می‌توانید چیزهای زیادی درباره‌ی دنیای فوتبال در آن‌ها بخوانید. در ادامه تعدادی از این کتاب‌ها را معرفی می‌کنیم:

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
510.۸۷ مگابایت
مدت زمان
۱۲:۳۷:۰۴
نویسندهحمیدرضا صدر
راویحمید محمدی
ناشراستودیو نوار
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۹/۱۰/۱۳
قیمت ارزی
5.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۵۱۰.۸۷ مگابایت
۱۲:۳۷:۰۴

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.4
از 5
براساس رأی 26 مخاطب
اجرای روان 🎙️ (1)
سرگرم‌کننده 🧩 (1)
5
ستاره
76 ٪
4
ستاره
3 ٪
3
ستاره
7 ٪
2
ستاره
7 ٪
1
ستاره
3 ٪
9 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
3

ظاهرا این کتاب یکبار مورد بازبینی و ویرایش نویسنده قرار گرفته ولی باز هم نیاز به ویرایش داره.خطاهایی در کتاب هست که مشخصا اشتباه راوی نیست و معلومه در نسخه چاپی هم هست.مثلا در بخش کلمبیا چندین بار بجای بوگوتا گفته شد بوتوگا. یا در جای دیگه چندبار به جام جهانی ۲۰۰۴ اشاره شد که منظور ۲۰۰۲ بود. یا در بخش یوگوسلاوی یکبار بجای دینامو زاگرب گفته شد دینامو بخارست.یا در بخش آرژانتین بجای غصب انگلیسیها گفته شد غضب انگلیسیها و...

5
آرامش‌بخش 🌱
اجرای روان 🎙️
آموزنده 🦉

کتاب فوق العاده از مرحوم دکتر صدر برای کسانی که واقعا علاقمند و شیفته تاریخ فوتبال هستند و بسیار نکات ریز زیبایی درش نهفته بود و یکی از بهترین و بی نقص ترین روایت‌هایی که در کتاب صوتی شنیدم صدای بی نظیر و نوستالژیک حمید محمدی هست 🙏🏽

5

تازه بخش اول کتاب‌رو تموم کردم ، بغض داره گلوم‌رو جر میده حمید خان صدر ،میدونم الان‌هم میای امجدیه و رو همون سکوی چوبی که بُتُنی شده میشینی و با لذا خاطراتت رو مرور میکنی دلتنگتیم?

5

مگه میشه مرحوم. صدر دست به قلم بشه و خوب نباشه کتابی کامل و عالی

5

خیلی شیرینه و نوستالژیک صدای حمید محمدی هم مخملیه

5

بسیار پور شور و زیبا

5

عالی

5

شنیدنی

نمایش 1 نقد دیگر
4.5
(28)
سرگرم‌کننده 🧩 (1)
210,000
٪30
147,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
روزی روزگاری فوتبال...
روزی روزگاری فوتبال...
فوتبال و جامعه شناسی

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
روزی روزگاری فوتبال
٪30
روزی روزگاری فوتبال
فوتبال و جامعه شناسی
استودیو نوار
4.5
(28)
سرگرم‌کننده 🧩 (1)
210,000
٪30
147,000
تومان