0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
گیله مرد
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی گیله مرد

نویسنده:
بزرگ علوی
درباره گیله مرد

ادبیات داستانی ایران در آغاز قرن معاصر تحت تأثیر آشنایی نویسندگان ایرانی با ادبیات مغرب زمین بود. آثار ادبی در این زمان در ایران تغییر کرد و به‌نوعی داستان‌نویسی مدرن شکل گرفت. نویسندگان مختلفی در این زمان سر برآوردند که هرکدام آثار ارزشمندی به ادبیات ایران هدیه کردند. آثاری که برای اولین بار ادبیات مردم کوچه و بازار در آن رایج بود و مشکلات و دغدغه‌های روزمره‌ی مردم در آن‌ها موردتوجه قرار می‌گرفت، این داستان‌ها اغلب چندلایه بودند و مشکلات اجتماعی در آن‌ها به‌شدت به چشم می‌آمد بزرگ علوی یکی از ارزشمندترین نویسندگان معاصر ایران است که آثارش رنگ و بوی آزادی‌خواهی دارد. «گیله مرد» یکی از آثار بسیار برجسته‌ی اوست که اگر آن را در دست بگیرید به این سادگی زمین نخواهید گذاشت.

‌درباره‌ی کتاب گیله مرد اثر بزرگ علوی

گیله مرد مجموعه‌ای از 9 داستان است که از روی یکی از این داستان‌ها نام‌گذاری شده است. دیگر داستان‌های این کتاب عبارت‌اند از:

نامه‌ها

اجاره خونه

دزاشیب

یه ره‌نچکا

یک زن خوشبخت

رسوایی

خائن

پنج دقیقه پس از دوازده

داستان‌های کتاب گیله‌مرد همگی داستان‌هایی نمادین‌اند که مشهورترین و مهم‌ترین آن‌ها همان گیله مرد است. درباره‌ی گیله‌مرد نقدهای قابل‌توجهی وجود دارد. احمد عزتی پرور درباره‌ی این کتاب گفته است: «در واقع، گیله مرد و بلوچ، نماد دو تفکرند: انقلاب و شورش. هر دو در احساس ستم و تشخیص ستمگر محق و بر صوابند. تفاوت‌ آن‌ها در اتخاذ روش‌های متفاوت است. برای یکی، هدف آن‌چنان گرامی است که شایسته نیست با هر وسیله‌ای بدان رسید. برای دیگری مهم رسیدن به هدف است؛ روش رسیدن اهمیت ندارد. آن دو، قربانیان نظامی واحد هستند اما به دو شکل واکنش نشان می‌دهند.»

خلاصه داستان گیله مرد

گیله مرد داستان دردناک زندگی مرد روستایی ساده‌ای است که از ظلم و ستم اربابان به ستوه آمده است. همسر و فرزندش را مأموران دولت کشته‌اند و حالا او به‌عنوان شورشی دستگیرشده است. دو امور او را به پاسگاهی در فومن می‌برند. تمام روایت داستان بین گیله مرد و این دو نفر است که یکی مرد بدطینتی به نام محمدعلی است و دیگری مردی بلوچ که بسیار ساکت است و به گیله مرد هم توجهی ندارد.

بخش‌های زیادی از داستان در ذهن گیله مرد اتفاق می‌افتد. او می‌خواهد انتقام بگیرد، چیز دیگری برایش مهم نیست. صدای جیغ‌های زنش صغرا را از دل جنگل می‌شنود و انگیزه‌اش برای مبارزه شدت می‌گیرد. این گروه سه نفره شب را در قهوه‌خانه‌ای بین‌راهی می‌گذرانند و بالاخره سکوت میان گیله مرد و مرد بلوچ شکسته می‌شود...

‌درباره‌ی بزرگ علوی نویسنده‌ی کتاب گیله مرد

سید مجتبی آقابزرگ علوی نویسنده‌ی ایرانی معاصر متولد سال 1282 در تهران بود. او را یکی از پیشگامان داستان‌نویسی مدرن در ایران می‌دانند. او مردی روشنفکر و مشروطه‌خواه بود و حتی در مجلس ملی ایران هم فعالیت داشت. او در دوران نوجوانی یک سال در آلمان درس خواند.

بزرگ علوی در عرصه‌های مختلفی فعالیت داشت. او در نویسندگی گروه ربعه را همراه فرزاد مسعود، مجتبی مینویی، صادق هدایت و دیگران تشکیل داد و برای فعالیت‌های سیاسی‌اش هم زندان را تجربه کرد. کتاب‌های 53 نفر و ورق‌پاره‌های زندان حاصل این دوران از زندگی اوست.

مهم‌ترین اثر بزرگ علوی که بسیاری او را با این کتاب می‌شناسند چشم‌هایش نام دارد. او در این کتاب از زندگی کمال‌الملک الهام گرفته است. از میان آثار مهم بزرگ علوی می‌توان به کتاب‌های «چمدان»، «میرزا»، «سالاری‌ها»، «موریانه» و «روایت» اشاره کرد که کتاب روایت پس از مرگ او و در سال 77 در ایران منتشر شد.

بزرگ علوی در سال‌های دهه‌ی بیست گرایش‌های کمونیستی داشت. او در حدود دهه‌ی سی آلمان را برای زندگی برگزید. پس از انقلاب او مدت کوتاهی در ایران زندگی کرد و درنهایت دوباره به آلمان بازگشت و سال 1375 در برلین درگذشت.

چرا باید کتاب گیله مرد را خواند؟

گیله‌مرد نمونه‌ای ناب در ادبیات معاصر ایران است. این کتاب درون‌مایه‌ای اجتماعی دارد و به خوبی توانسته است حال و اوضاع زمانه‌ی خود را منتقل کند. بزرگ علوی در گیله مرد بهتر از هر کتاب تاریخی تصویری از ایران آشوبناک آن روزها، بی‌عدالتی‌ها و رنج مردم رسم کرده است. هرکسی که به ادبیات علاقه‌مند است و درعین‌حال دغدغه‌ی دریافتن آنچه در گوشه‌ای از زمان بر مردمان کشورش گذشته است دارد باید این کتاب جذاب را بخواند. قلم بزرگ علوی به‌قدری زیبا و گیراست که خواندن تنها یک کتاب از او می‌تواند مقدمه‌ای برای خواندن تمام آثارش باشد.

انتشارات آوا نامه کتاب صوتی گیله مرد را عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

کتاب گیله مرد در دسته‌ی کتاب‌های داستان اجتماعی قرار دارد.

کتاب گیله مرد مناسب برای گروه سنی بزرگ‌سال است.

خوانش کتاب صوتی گیله مرد را آرمان سلطان‌زاده به عهده داشته است.

کتاب گیله مرد جزو کتاب‌های حجیم و بلند با موضوع داستان اجتماعی است. این کتاب برای افرادی که وقت بیشتری برای مطالعه دارند و می‌خواهند در زمینه‌ی داستان اجتماعی زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهند انتخاب مناسبی است.

آنچه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب گیله مرد اثر بزرگ علوی بود. خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی داستان اجتماعی می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

در بخشی از کتاب گیله مرد می‌خوانیم

صغرا بچه را گذاشت زمین و شیون کشید...

- نمی‌خواهی فرار کنی؟

-نه!

بی‌اختیار جواب داد:«نه»؛ ولی دست و پای خود را جمع کرد. او تصمیم داشت با اینها حرف نزند. چون این را شنیده بود که با مأمور نباید زیاد حرف زد. این‌ها از هر کلمه‌ای که از دهان آدم خارج شود به نفع خودشان نتیجه می‌گیرند. در استنطاق باید ساکت بود. چرا بی‌خودی جواب بدهد. امنیه می‌خواست بفهمد که او خواب است یا بیدار و از خواب او فهمید دیگر جواب نمی‌دهد.

«ببین چه می گم!» صدای گرفته و سرماخورده بلوچ در نفیر باد گم شد. طوفان غوغا می‌کرد،  ولی در اتاق سکوت وحشت‌زایی حکم‌فرما بود.

گیله‌مرد نفسش را گرفته بود.

«نترس!»

گیله‌مرد می‌ترسید. برای این‌که صدای زیر بلوچ که از لای لب و ریش بیرون می‌آمد، او را به وحشت می‌افکند.

«من خودم مثل تو راهزن بودم»

بلوچ خاموش شد. دل گیله‌مرد هری ریخت پائین، مثل‌اینکه اینها بویی برده‌اند.«مثل تو راهزن بوده‌ام.»نامسلمان دروغ می‌گوید. می‎خواهد از او حرف دربیاورد.

هیبت خاموشی امنیه بلوچ را متوحش کرد. آهسته‌تر سخن گفت:«امروز صبح که تو کروج تفتیش می‌کردم..»

در تاریکی صدای خش و خش آمد. مثل‌اینکه دستی به دسته‌های برگ توتون که از سقف آویزان بود خورد.

«تکان نخور می‌زنم!» صدای بلوچ قاطع و تهدیدکننده بود. گیله‌مرد در تاریکی دید که امنیه به‌طرف او قراول رفته است.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
351.۲۶ مگابایت
مدت زمان
۰۶:۲۲:۳۶
نویسندهبزرگ علوی
راویآرمان سلطان زاده
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۰۷/۲۳
قیمت ارزی
7 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۳۵۱.۲۶ مگابایت
۰۶:۲۲:۳۶

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.3
از 5
براساس رأی 154 مخاطب
آموزنده 🦉 (2)
اجرای روان 🎙️ (2)
5
ستاره
63 ٪
4
ستاره
16 ٪
3
ستاره
14 ٪
2
ستاره
1 ٪
1
ستاره
3 ٪
97 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

چرا انقد اقای سلطان زاده خووووبه؟؟؟

5

چند داستان مختلفه که ربطی بهم ندارند و یکی از داستان ها هم اسمش گیله مرده... تک تک داستانها تامل برانگیز و زیباست و بیان آرمان سلطان زاده، دلنشین تر میکنه داستانها رو

2

متاسفانه هرچی خوردیم از همین روشنفکران چپ و چپ‌گراها بوده. اون از انقلاب مشروطه که ناکام ماند. اون از کمونیست شوروی اون از چینی کمونیستی. اون از کوبا ونزوئلا و دموکرات‌های آمریکا و اسرائیل. بنظرم اندیشه چپ را باید توی سطل زباله انداخت. خلاص

5

در مورد داستان نویسی آقا بزرگ که شکی وجود نداره. نویسنده ی روشنفکر و نابغه ی چپ گرای فارسی که رگه های تفکرات چپ کاملا در داستانهاش نمود داره. از دوازده سالگی طرفدارشم چون پدرم تمام کتابهاش رو داشت و من می خوندم. در مورد خوانش کتاب باید بگم انصافاً خوب خوانده شده. فقط موندم آقای سلطان پور چرا بعضی کتاب‌ها رو اونقدر بد و بعضی‌ها رو انقدر عالی میخونه؟ مثلا چشمهایش را بد خوانده و گیله مرد را عالی.

3

حقیقتا صدای راوی گیرا و جذاب بود ولی چیزی که اذیت میکرد، تک خوانی و عدم استفاده از افراد دیگر برای بیان نقش های مختلف به خصوص زنان بود که بعد از یک مدت باعث خستگی میشد. از نظر داستانی کارهای بزرگ علوی مطمئنا با طعم سیاسی که دارن برای خیلی ها شاید جذاب نباشن ولی شنیدن حقایقی که متروک موندن از زبان یک نویسنده واقعا دلنشینه

4

من تصميم گرفته بودم يه كم از داستان هاي نويسنده هاي قديمي رو بخونم با اين كتاب شروع كردم چون قسمتي ازگيله مرد رو تو دبيرستان داشتيم در كل دوست داشتم صداي اقاي سلطان زاده و تغيير لحن شخصيت ها فوق العاده بود بعد از شنيدن چند كتاب صوتي فهميدم زباد نميتونم با كتاب صوتي ارتباط برقرار كنم كتاب هاي متني رو بهتر ميشه تصويرسازي كرد و اينكه نثر خوبي داره اين نويسنده بزرگ

4

روایتگری استاد سلطان زاده بی نظیر بود واقعا لذت بردم،تغییر صدا،لهجه ،ریتم صدا عالی بود 🤩👏🏼👏🏼👌🏻کتاب نسبتا خوبی بود گرچه یه مقدار داستان ها کلیشه ای و غمناک و متاثر از فضای سیاسی شکل گرفته،مرسی از فیدیبو و آوا نامه🙏🏻

5

قلم گیرای بزرگ‌علوی و روایت‌هایی که گویا هیچ تاریخ انقضایی ندارند و به راحتی در همین فضای اجتماعی، سیاسی حاکم قابل تعمیم‌اند! و حس عمیق آرمان سلطان‌زاده، وقتی با صدایش به هر کدام از شخصیت‌ها جان می‌دهد! این مجموعه را حتما به شما پیشنهاد می‌دهم.

5

کتاب گیله مرد،یه کتاب پر از عقاید و تفکرات تازه،بزرگ علوی در این کتاب با روایت هر داستان به زیبایی هرچه تمام حقیقت تلخی از جامعه رو برای خواننده خلق کرده،خوش حالم ک این کتابو صوتی خوندم،آرمان سلطان زاده واقعا انتخاب مناسبی برای روایت این کتاب زیبا بوده

5

موسیقی متن ، لحن و لهجه ها ، طنین اصوات و ... واقعا فضاسازی رو بینظیر کرده. بی تعارف عمده لذت این کتاب به خاطر راوی فوق العاده اش بود. نه که کتاب خوبی نباشه نه ولی راوی خوب کتاب معمولی رو به خوب و کتاب خوب رو به فوق العاده تبدیل میکنه ...

نمایش 87 نقد دیگر
4.4
(157)
آموزنده 🦉 (2)
84,000
٪30
58,800
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
گیله مرد
گیله مرد
بزرگ علوی

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
گیله مرد
٪30
گیله مرد
بزرگ علوی
آوانامه
4.4
(157)
آموزنده 🦉 (2)
84,000
٪30
58,800
تومان