0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
گزارش سانسور یک فیلم
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب گزارش سانسور یک فیلم

جنوب شهر فرخ غفاری
نویسنده:
عباس بهارلو
درباره گزارش سانسور یک فیلم

کتاب گزارش سانسور یک فیلم به جریان سانسور «جنوب شهر» می‌پردازد. این کتاب اثری قابل توجه از عباس بهارلو است که چالش‌های زندگی هنری کارگردان آن، فرخ غفاری، را به تصویر می‌کشد. این فیلم محصول سال 1337 است که پس از سه روز اکران، توقیف شد. پس از چند سال و در سال 1342، فیلم با سانسور به نمایش درآمد و نام آن به رقابت در شهر تغییر پیدا کرد. اگر به خواندن کتاب‌های مرتبط با بازیگری، سینما و تیاتر علاقه دارید، به دسته کتاب‌های سینما و تیاتر فیدیبو سر بزنید.

درباره کتاب گزارش سانسور یک فیلم

کتاب گزارش سانسور یک فیلم را می‌توان یک گزارش یا روایت از اولین ساخته سینمایی فرخ غفاری دانست. با مطالعه این کتاب با تاریخ سینمای ایران آشنا خواهید شد که در برخی از دوره‌های زمانی با سانسور شدید همراه بود. فرخ غفاری در فیلم جنوب شهر داستان خانمی جوان را بازگو می‌کند که پس از مرگ همسرش مجبور می‌شود در یک کافه پایین شهر شروع به کار کند. در این کافه دو فرد جاهل رفت و آمد دارند که همیشه در همه چیز با یکدیگر رقابت می‌کنند. با ورود این زن توجه آن دو به او جلب شده و شروع به مبارزه‌ای می‌کنند که نتیجه آن ازدواج یکی از این دو، با شخصیت اصلی داستان است.

فیلم جنوب شهر با نگاهی ناتورالیستی، زندگی مردم فقیر جنوب شهر را نمایش می‌داد. جنوب شهر یک‌شنبه دوم آذر ماه ۱۳۳۷ در سینماها اکران شد اما در روز سوم اکران، برای مدتی طولانی توقیف شد. مذاکرات زیادی برای نمایش مجدد فیلم شکل می‌گیرد که نتیجه آن حذف برخی از سکانس‌های فیلم است. با این وجود وزیر کشور اجازه اکران فیلم را نداده و در نهایت سال 1342 پس از اضافه شدن چند سکانس، اجازه اکران مجدد گرفت. فیلم جنوب شهر از بسیار جهات با فیلم‌های آن دوران تفاوت داشت و همین دلیل باعث نوشتن کتاب گزارش سانسور یک فیلم شد.

کتاب گزارش سانسور یک فیلم از 6 بخش مختلف تشکیل شده که در فصل سوم آن می‌توانید جزئیات طرح اولیه فیلمنامه جنوب شهر را مطالعه کنید.

·      پیشگفتار

·      فصل اول: داستان یک زندگی

·      فصل دوم: داستان یک سانسور

·      فصل سوم: طرح اولیه فیلمنامه جنوب شهر

·      فصل چهارم: آلبوم عکس‌ها

·      فهرست اعلام و منابع

عبارس بهارلو برای نگارش این کتاب از هانی ظهیری، سامان بیات، سعید نوری، محمد حقیقت ، علی معینی، محمد جعفری‌قنواتی و ... کمک گرفته است تا منابع معتبرتری برای نگارش کتاب خود داشته باشد.

چرا باید کتاب گزارش سانسور یک فیلم را بخوانیم؟

کتاب گزارش سانسور یک فیلم، کتابی مفید با نثری جذاب است که شما را با اثر شناخته شده فرخ غفاری بیشتر آشنا می‌کند. مطالعه کتاب‌های مرتبط با سینما و تیاتر از گذشته تا به امروز، محبوبیت زیادی داشته است. مطالعه کتاب‌هایی در این زمینه شما را با دنیای هنر بیشتر آشنا کرده و زوایای پنهان آن را آشکار می‌سازد. کتاب گزارش سانسور یک فیلم تصوری جدید نسبت به فضای سینما و هنر در آن دوران به شما داده و آن دوره تاریخی را با دید واقع بینانه‌تری توصیف می‌کند، به همین دلیل مطالعه آن برای همه دوست‌داران سینما تجربه‌ای تکرار نشدنی رقم خواهد زد.

درباره نویسنده کتاب گزارش سانسور یک فیلم

کتاب گزارش سانسور یک فیلم توسط عباس بهارلو (غلام حیدری) نوشته شده است. عباس بهارلو متولد سال 1337 در آبادان است و به عنوان یک منتقد، محقق و پژوهشگر سینما فعالیت می‌کند. ایشان از سال 1362 تحقیقات خود در زمینه سینما را آغاز کرده و در دهه هفتاد و هشتاد، با چندین نشریه سینمایی همکاری کرد. از جمله شناخته شده‌ترین آثار عبار بهارلو می‌توان به «زاویهٔ دید در سینمای ایران»، «فروغ فرخ زاد و سینما»، «بررسی تاریخی نقدنویسی در سینمای ایران» و «سینماگران ایرانی: عباس کیارستمی» اشاره کرد. اگر به خواندن آثار عبارس بهارلو علاقمند هستید، مطالعه کتاب‌های زیر را به شما توصیه می‌کنیم:

·      کتاب عباس کیارستمی

·      کتاب سینما‍ سوزی در ایران

·      کتاب فروغ فرخ زاد و سینما

·      کتاب پروندۀ یک جنایی ساز

·      کتاب پیش پرده و پیش پرده خوانی در ایران

در بخشی از کتاب گزارش سانسور یک فیلم می‌خوانیم

به دست آوردن روایت‌ها و شواهد تازه و مستند مستلزم جست‌وجویی مجدد پیرامون جوانب تاریک‌ماندۀ زندگی غفاری و آثارش، به‌ویژه جنوب شهر، بود. منابع و آرشیوهای نشریه‌ها و بایگانی برخی سازمان‌ها و نهادهایی که اسناد و اطلاعاتی را ذخیره می‌کنند این نیاز را برطرف نمی‌کرد. به نظر می‌رسید که مراکز سینمایی و کتاب‌خانه‌های اروپایی، به‌ویژه فرانسوی، از این بابت می‌تواند غنی و چه بسا مددرسان باشد؛ زیرا غفاری نزدیک به نیم قرن ـ حدود چهارده سال در ایام جوانی و تقریباً سی سال از واپسین دورۀ زندگی‌اش ـ را در فرانسه گذرانده بود.

او در کانون‌های فیلم و نشریه‌های مختلف فعالیت کرده و نوشته بود و دنبال کردن رد کار‌ها و اثر دستش می‌توانست تحقیق و تألیف کتاب را از حیث مواد و مصالح به حد کفایت برساند. تحصیلات دانش‌گاهی‌اش در شهر گُرنوبل در جنوب شرقی فرانسه و فعالیتش در گروه‌های نمایشی و نیز هم‌کاری‌اش با هانری لانگلوا در «سینماتک پاریس» بر اهل تحقیق پوشیده نیست؛ هم‌چنین نوشتن نقد و گزارش برای نشریه‌های سینمایی، از قبیل «پوزیتیف»، «عصر سینما» و «لوموند».

پیشنهادی برای علاقمندان به کتاب گزارش سانسور یک فیلم

اگر از مطالعه کتاب گزارش سانسور یک فیلم لذت بردید، 5 کتاب زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

·      کتاب سفر به شب اثر بهرام بیضایی

·      کتاب فن بیان با ترجمه رضا شیرمرز، نوشته اونجلین مچلین

·      کتاب فرهنگ اصطلاحات سینمایی نوشته علی افصحی

·      کتاب بازیگری به شیوه متد نوشته لی استراسبرگ

·      کتاب زیرمتن در فیلم نامه نوشته لیندا سیگر


دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
4.۱۴ مگابایت
تعداد صفحات
278 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۹:۱۶:۰۰
نویسندهعباس بهارلو
ناشرنشر قطره
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۱/۲۶
قیمت ارزی
7 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۴.۱۴ مگابایت
۲۷۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
98,000
٪50
49,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
گزارش سانسور یک فیلم
٪50
گزارش سانسور یک فیلم
جنوب شهر فرخ غفاری
نشر قطره
0
(بدون نظر)
98,000
٪50
49,000
تومان