0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
کتاب یا سیگار
٪40

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی کتاب یا سیگار

نویسنده:
جورج اورول
درباره کتاب یا سیگار

کتاب‌ها تاثیر زیادی بر ذهن ما می‌گذارند، برخی از آن‌ها را بارها و بارها می‌خوانیم و گاهی اوقات آموزه‌های آن کتاب‌ها به بخشی از ساختار ذهن ما تبدیل می‌شوند، آن‌ها می‌توانند نگرش و تحولی عظیم در زندگی ما ایجاد کنند و سبب شوند تا به کل آدم دیگری بشویم. اما بسیاری از اوقات به سراغ خرید کتاب نمی‌رویم. چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟ بسیاری می‌گویند که کاهش هزینه‌های فرهنگی به علت تورم و افت درآمدهاست، به همین خاطر افراد ترجیح می‌دهند تا پول بیشتری برای کالاهای ضروری که عموما خوراکی هستند، خرج کنند تا کالاهای فرهنگی‌ای نظیر کتاب را تهیه کنند. کتاب صوتی کتاب یا سیگار به همین موضوع می‌پردازد و تلاش می‌کند به ما بگوید آیا این اتفاق صرفا به فقر مالی ارتباط دارد یا ماجرا پیچیده‌تر از این حرف‌هاست.

درباره کتاب صوتی کتاب یا سیگار

کتاب صوتی کتاب یا سیگار  اثری از جورل اورول نویسنده معروف انگلیسی است، این کتاب از 7 مقاله تشکیل شده است که بیشترشان با طبعی لطیف و زبانی طنزآمیز به مسائل و مشکلات مربوط به حوزه فرهنگ و فرهنگ عمومی می‌پردازند. اولین و مهم‌ترین مقاله این اثر، کتاب یا سیگار نام دارد که بر عنوان این کتاب گذاشته شده است. مقالات دیگر به ترتیب خاطرات کتاب فروشی، اعترافات یک منتقد کتاب، ممانعت از ادبیات، کشور من چپ یا راست، فقرا چگونه می‌میرند و شادی ایام خردی، یاد باد نام دارند.

این مقالات با آن‌که جدای از هم نوشته شده‌اند اما با یک‌دیگر ارتباط معنایی قدرتمندی دارند و همه به یک مسئله اساسی می‌پردازند. مقاله اعترافات یک منتقد کتاب از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا به منتقدانی اشاره می‌کند که بدون خواندن آن کتاب درباره‌اش نظرات تفصیلی فراوانی را در روزنامه‌ها و نشریات تخصصی به چاپ می‌رسانند و خوانندگان نیز با اتکا به چنین نقدهایی تصمیم می‌گیرند کتاب را بخرند یا خیر. به نظر اورول قسمت عمده نقد و بررسی‌های کتاب‌ها در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن تصویری ناقص و گمراه کننده به مخاطبان میدهد. این نویسنده به ما توضیح می‌دهد که معمولا هر نوع از کتاب‌ها توسط چه گروه از منتقدانی نقد می‌شود. علاوه بر این، اورول در یادداشت فوق تلاش می‌کند تا کل ساختار روزنامه‌ها و جراید را مورد پرسش قرار دهد زیرا اشتهای سیری‌ناپذیر آن‌ها برای چاپ داغ‌ترین خبرها  و نقدها سبب شده است تا منتقدان واقعی نتوانند مطلب دقیق خود را به نشریات برسانند و به همین دلیل سردبیرها مجبور می‌شوند تا به سراغ افراد قلم به مزدی بروند که بیش از منتقد کتاب، به یک کارمند ثابت شباهت دارند.

درون‌مایه کتاب صوتی کتاب یا سیگار

همان‌طور که گفتیم هدف اصلی این کتاب، مورد نقد قرار دادن فرهنگ عمومی و بررسی مشکلات حوزه فرهنگ است. مقاله کتاب یا سیگار از نقطه عادی ولی متداولی شروع می‌شود. اورول با خاطره‌ای از یکی از دوستان سردبیر خود شروع می‌کند. دوست اورول در هنگام جنگ کنار چند کارگر کارخانه بوده که صحبت درباره روزنامه‌اش آغاز می‌شود. بسیاری از کارگران آن روزنامه را خوانده بودند اما هیچ‌گاه سراغ صفحه ادبی آن نمی‌رفتند. زیرا به گمانشان کتاب‌های معرفی شده در آن بخش انقدر گران بود که آن‌ها امکان خریداری‌اش را نداشتند. البته دوست اورول در ادامه می‌گوید که همین افراد خرج کردن چندین پوند برای رفتن  به یک تعطیلات کوتاه‌مدت را نه تنها با کمال میل انجام می‌دانند. بلکه چنین کاری را اسراف نیز نمی‌دانستند.

بسیاری از افراد حتی در زمانی‌که اقتصاد انگلستان، شکوفا بوده به بهانه گران بودن خرید کتاب به سراغ این محصول نمی‌رفتند. به همین خاطر جورج اورول در این مقاله طعنه آمیز شروع به مقایسه میان قیمت کتاب با سیگار می‌کند و نشان می‌دهد که سیگار با وجود آن‌که ماده‌ای مضر و اعتیادآور است به تنهایی بیشتر از خرید کتاب، مجله و روزنامه هزینه بر روی دست افراد در بازه زمانی ماهانه می‌گذارد. به نظر جورج اورول مطالعه پس از گوش دادن به رادیو یکی از ارزان‌ترین تفریح‌های موجود در جهان است. پس نویسنده این مقاله دارد تلاش می‌کند تا به ما در رابطه با یکی از عادت‌های بد و مخربمان بگوید و آن را به ما نشان دهد. ما نمی‌توانیم با اتکا به گران شدن هزینه‌های زندگی، کاهش میزان مطالعه و سرانه خواندن کتاب را توجیه کنیم. زیرا این امکان را داریم تا از دیگر هزینه‌های غیرضروری و حتی آسیب‌رسان خود بکاهیم.

جورج اورول این مقاله را در 8 فوریه سال 1946 و یک سال پس از پایان جنگ جهانی دوم نوشته است، او در این یادداشت مردم بریتانیا را سرزنش می‌کند و می‌گوید آن‌ها در حالی از هزینه‌های بالای کتاب شاکی هستند که خرج توتون یک سالشان از مجموع هزینه‌های یک فرد هندی در تمام طول عمرش بیشتر است.

درباره جورج اورول نویسنده کتاب صوتی کتاب یا سیگار

جورج اورول با نام واقعی اریک آرتور بلر یکی از مهم‌ترین نویسندگان انگلیسی زبان قرن بیستم است. او تنها چهل و شش سال عمر کرد با این حال، آثارش شهرتی جهانی یافتند. بسیاری از ما کتاب‌های قلعه حیوانات و 1984 این نویسنده را خوانده‌ایم.

اورول را می‌توان یکی از مهم‌ترین نویسندگان سوسیالیست دانست که از همان آغاز به نقد سیاست‌های استبدادی و تمامیت‌خواهانه اتحاد جماهیر شوروی پرداختند. البته حاصل چنین مخالفتی، طرد و انزوا از جانب همسنگران پیشینان بود. اورول به نمادگرایی علاقه بسیاری داشت، با زبان  لحنی ساده می‌نوشت و همواره نوعی طنز تلخ در کلامش پیدا بود.

درباره ترجمه کتاب صوتی کتاب یا سیگار و مدت زمان مطالعه آن

کتاب یا سیگار توسط سپیده اشرفی و به وسیله نشر چشمه در سال 1400 به فارسی برگردانده شده است. نسخه صوتی این کتاب به گویندگی نیما رئیسی و توسط رادیو گوشه در فیدیبو قرار دارد. خواندن این کتاب بیش از 2 ساعت از وقت شما را نخواهد گرفت و اگر هر روز یک ساعت را به گوش دادن آن اختصاص دهید، ظرف 2 روز تمام خواهد شد.

کتاب صوتی کتاب یا سیگار را به چه افرادی توصیه می‌کنیم؟

این کتاب صوتی برای علاقه‌مندان به ادبیات انگلیسی و دوستداران جورج اورول بسیار جذاب و خواندنی خواهد بود. اگر از این کتاب خوشتان آمد، به شما توصیه می‌کنیم که پس از به اتمام رساندن آن، کتاب آس و پاس در پاریس و لندن همین نویسنده را بخوانید. اورول در این رمان به درد و رنج گروه‌های اجتماعی فقیر و افراد بی‌خانمان می‌پردازد و تلاش می‌کند تا توجه عمومی نسبت به آن‌ها را برانگیزاند.

در بخشی از کتاب صوتی کتاب یا سیگار می‌شنویم:

حدود یک سال پیش به یکی از جلسه های پن کلاب(۱۵)رفتم که به مناسبت سیصدمین سال انتشار آرئوپاگیتیکای جان میلتون برگزار شده بود - آرئوپاگیتیکا جزوه ای است که. شاید خاطرتان باشد. در دفاع از آزادی مطبوعات نوشته شده است. روی برگه هایی که برای تبلیغ نشست باشگاه قبلا چاپ و پخش شده بود. جمله‌ی معروف میلتون درباره ی گناه «کُشتن» یک کتاب به چشم می خورد.

چهار سخنران اصلی در جایگاه روی صحنه نشسته بودند. اولی نطقی درباره ی آزادی مطبوعات ایراد کرد ولی فقط به هندوستان پرداخت؛ دومی با تردید و دودلی» و به نحوی بسیار کلی گفت آزادی چیز خوبی است؛ سومی به سختی از قوانین مربوط به هرزه نگاری در ادبیات انتقاد کرد. چهارمی بیش تر سخنرانی اش را صرف دفاع از تصفیه های روسیه (شوروی)کر. ا کسانی که از میان جمعیت حاضر در تالا سخن گفتند

بعضی به مسئله ی هرزه نگاری و قوانین مربوط به آن رجوع کردند و در این باره حرف زدند. و بقیه صرفاً به مدح و ستایش روسیه ی شوروی پرداختند. آزادی اخلاقی - آزادی بحث درباره ی مسائل جنسی در کتاب ها و مطبوعات - ظاهرً با قبول تأیید همگان مواجه بود. ولی از آزادی سیاسی هیچ ذکری به میان نیامد. از این اجتماع چندصدنفری که شاید نیمی شان با حرفه ی نویسندگی ارتباط مستقیم داشتند. حتی یک نفر اشاره نکرد که آزادی مطبوعات اگر اساسا معنایی بدهد. به معنای آزادی انتقاد و مخالفت است. جالب این که هیچ یک از سخنرانان از جزوه ای که مجلس به یادبود آن برپا شده بوده هیچ مطلبی نقل نکرد. و هیچ ذکری از کتاب هایی که در این کشور (انگلستان)و  در ایالات متحده درزمان جنگ «کشته» شده بودند بر زبان کسی نیامد. اگربرآیند کلی جلسه را بخواهم بسنجم باید بگویم تظاهراتی به طرف داری از سانسور بود. چیز علی حده ی غریبی در این قضیه وجود نداشت. آزادی اندیشه در عصرما از دو طرف هدف حمله است: یک طرف کسانی هستند که دشمنان تئوریک آن اند؛ یعنی توجیه کنندگان توتالیتاریسم. و از طرف دیگر کسانی که دشمن عملی آن هستند؛ یعنی انحصار و بوروکراسی. هر نویسنده یا روزنامه نگاری که خواهان حفظ صداقت خود باشد. می بیند که گرایش یا خط سیر عمومی جامعه بیش از تعقیب و آزار فعالانه مانع اوست.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
716.۵۵ مگابایت
مدت زمان
۰۵:۱۳:۰۳
نویسندهجورج اورول
مترجمسپیده اشرفی
راوینیما رئیسی
ناشررادیو گوشه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۰/۰۷/۱۷
قیمت ارزی
5.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۷۱۶.۵۵ مگابایت
۰۵:۱۳:۰۳

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.6
از 5
براساس رأی 65 مخاطب
آموزنده 🦉 (1)
اجرای روان 🎙️ (1)
5
ستاره
38 ٪
4
ستاره
21 ٪
3
ستاره
18 ٪
2
ستاره
6 ٪
1
ستاره
15 ٪
30 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

خیلی لذت بردم.البته فقط از مقاله اول خیلی به سرعت گذشتم چون مسئله گرانی کتاب را فیدیبو حل کرده. تازه، عضویت در فیدی‌پلاس آن هم بعد از تخفیف! دیگر برای سر گرمی و استفاده از کتاب ،بهانه‌ای باقی نمیگذارد . و اما قلم آقای بلر ،بسیار جذاب است.آنچه کشش بیشتری برای خواننده ایجاد میکند تشابه زیاد بین مسایل و برداشتهای امروزی و گذشته‌ی قبل و بعد از جنگ دوم جهانی است. اوج شاهکارش در کتاب ۱۹۸۴ به چشم می‌آید.او مانند یک پیشگو دورانی را که اکنون در آن به سر می‌بریم را به ما نشان میدهد. اما در کتاب حاضر همه مقالات بسیار دقیق در عین حال جذاب نگاشته شده بودند. آقای نیما رییسی هم خوانش خوب حرفه‌ای داشتند.

5

قلم معرکه‌ی اورول و کلی نکات و توصیفات و قاب‌های جالب. تو یه متن غیر داستانی، قدرت قلم یه نویسنده‌ی واقعا نویسنده به چشم میاد. کتابیه که باید با انتظار شنیدن چیزی مثل جستار بری سراغش و آقای رئیسی هم خوانش خیلی ژوستی دارن. به ذهن آدم می‌شینه. در این خوانش اغراق و انتساب حس و برداشت کاملا شخصی گوینده به متن و احساس عدم تناسب لحن گوینده با مقصود نویسنده اذیت نمی‌کنه، برخلاف کتاب‌های صوتی گوینده‌های بعضا پرطرفدار دیگه.

5

درباره‌ی خود کتاب، من عاشق قلم اورول هستم و کتابش رو توصیه میکنم. و وای باورم نمیشه حتی من یه زن خاورمیانه‌ای میتونم با زندگی کاری و تحصیلی یه مرد انگلیسی یک قرن پیش همزاد پنداری کنم! شباهت جامعه طبقاتی این دو جامعه با وجود فاصله زمانی برام جالب بود. درباره صوت کتاب، خوب بود ولی فکر میکنم یه جاهایی صدای گوینده برای چنین متنی زیادی بم بود...ولی خوب بود در کل... این کتاب رو از دست ندین

5

🤔 به نظر من که سیگار و کتاب مکمل هم هستن.

4

بسیار خوب و لذت‌بخش بود. یک شمای کلی از زندگی و زیسته و تجربیات خود شخص اورول است که می‌تواند برای مخاطبان و علاقمندان آثارش یک نگاه کلی بسازد؛ ضمن اینکه کتاب به خوبی در فصل و بخش‌های ابتدایی کتاب، جایگاه و موقعیت ثروت و سرمایه و نسبت آن با اندیشه و سیاست را مشخص می‌کند. در کل خیلی خوب و لذت‌بخش بود خواندن و مطالعه این کتاب.

1

محتوای کتاب شامل چند مقاله است که ۶۰ یا ۷۰ سال از زمان انتشار آنها می گذرد نمیدانم انتشار این کتاب و خواندن این مقاله ها بعد از این همه سال از گذشت تاریخ مصرفشان چه مصداقی می تواند داشته باشد

5

کتاب لذت بخشی بود همراه شدن با نظرات و تجربه های زندگی اورول به زبانی صادقانه و راحت بخصوص اگه علاقه مند به تاریخ باشید ، خیلی راحت میتونین لحظات زندگی اورول رو باهاش سهیم بشید و دقیق و زنده یک برهه تاریخی کوتاه رو تجربه کنید

3

والا تو این زمونه که کتاب خیلی گرون تر از سیگار شده! قبلا یکسری از هنرپیشگان وطنی می‌گفتن بجای سیگار پسته بخرید! ولی الان حتی پسته هم دیگه یک کالای لاکچری و برای خیلی از مردم دست نیافتنی محسوب میشه! ای داد بیداد... افسوس...

1

اصلا فکر نگنید مثل سایر کتابهای اورول هست.در واقع چندتا مقاله تخصصی واسه نویسندگانه.اصلا عام نیست و اصلا جذابیتی نداره

2

باوجود صدای جادویی آقای رییسی،نوع خوندن و انتخاب کتابشون و برای اولین بار،دوست نداشتم

نمایش 20 نقد دیگر
3.6
(65)
آموزنده 🦉 (1)
74,000
٪40
44,400
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
کتاب یا سیگار
٪40
کتاب یا سیگار
جورج اورول
رادیو گوشه
3.6
(65)
آموزنده 🦉 (1)
74,000
٪40
44,400
تومان