0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
معرفی، خرید و دانلود کتاب شَبانِ بزرگ امید

معرفی، خرید و دانلود کتاب شَبانِ بزرگ امید

زندگی و شعر سیاوش کسرایی

کتاب متنی
فیدی‌پلاس
درباره شَبانِ بزرگ امید

شاعران و نویسندگان زیادی در سده‌ی اخیر تاریخ ایران ظهور کرده‌اند و آثار زیادی از خود به جا گذاشته‌اند. شبان بزرگ امید کتابی است که درباره‌ی یکی از این بزرگان نوشته شده است. سیاوش کسرایی کسی است که او را نه‌تنها به‌خاطر شعرش که به‌خاطر افکارش هم می‌شناسند. کامیار عابدی در کتاب شبان بزرگ امید داستان شعر و زندگی او را روایت کرده است.

سیاوش کسرایی متولد ۱۳۰۵ در اصفهان بود. بعدها به تهران رفت و در دارالفنون درس خواند. او در دانشگاه تهران حقوق خوانده است. کسرایی از مهم‌ترین فعالان چپ در ایران بود و بخشی از عمرش را هم در کابل و مسکو زندگی کرد تا به اندیشه‌هایش سامان دهد. او در ایران در دانشگاه‌های تهران و زاهدان ادبیات هم تدریس می‌کرد. کسرایی در ایران عضو کانون نویسندگان بود هرچند در سال ۱۳۵۸ از آن اخراج شد. خانه‌ی او برای سال‌ها مرکز گرد هم آیی بزرگان ادبیات همچون هوشنگ ابتهاج، فروغ، فریدون مشیری، نیما یوشیج و دیگران بوده است عابدی در این کتاب فرازوفرودهای زندگی ۶۸ ساله‌ی او را از زبان همسر، فرزندان و دوستانش به تصویر کشیده است و شعرهای شبان بزرگ امید را هم گردآوری کرده و تحلیل آن‌ها را هم در اختیار مخاطبان قرار داده است. شبان بزرگ امید را نشر ثالث در بازار کتاب ایران منتشر کرده است. نسخه الکترونیک این کتاب در دسته‌بندی شعر در فیدیبو در دسترس است و می‌توانید آن را روی گوشی، تبلت و لپ تاپ هم در اختیار داشته باشید.

کامیار عابدی کیست؟

کامیار عابدی نویسنده و پژوهشگر ایرانی اهل ماسال استان گیلان است. او در سال ۱۳۴۷ در همین شهر به دنیا آمد و بخشی از کودکی‌اش را در همین شهر و بخش دیگری را در تهران گذراند. او مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی تاریخ دریافت کرده است و به‌عنوان مدرس و محقق در مؤسساتی مانند مؤسسه‌ی دهخدا فعالیت کرده است. او همچنین چند سالی را در بخش ایران شناسی دانشگاه اوزاکای ژاپن گذرانده است.

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های کامیار عابدی در طی سال‌های اخیر بررسی تحلیلی زندگینامه شعرا و ادیبان معاصر ایران است. او هم در حوزه‌ی نویسندگی و هم ویراستاری بسیار فعال است و کتاب‌ها و مقالات زیادی را می‌توانید از این نویسنده بخوانید. در ادامه به تعدادی از آثار کامیار عابدی اشاره می‌کنیم:

چرا باید کتاب شبان بزرگ امید را خواند؟

سیاوش کسرایی بخشی از تاریخ ادبیات ایران است. شاعری که اندیشه‌های چپ داشت و از این اندیشه دفاع می‌کرد. او آرمان‌گرا بود و در شعر نو و سپید هم بسیار چیره‌دست بود. شناخت شعر و زندگی کسرایی اطلاعات زیادی درباره‌ی دوران او، اندیشه‌هایش و جهانی که در آن می‌زیسته است در اختیار مخاطبان می‌گذارد. شبان بزرگ امید درباره‌ی چیزهای زیادی حرف زده است. از حزب توده در ایران گفته است، نقد ادبی انجام داده است و برای کودکان داستان نوشته است. مجموعه‌ی این فعالیت‌ها در کتاب شبان بزرگ امید بحث شده است و کامیار عابدی توانسته است تصویر کاملی از این شاعر ارائه کند. این کتاب برای تمام کسانی که به ادبیات معاصر ایران علاقه‌مندند مناسب است.

در بخشی از کتاب شبان بزرگ امید می‌خوانیم

روابط خانوادگی ما همیشه بسیار گرم، صمیمانه و صادقانه بود. منظورم استفاده از این کلمه به‌صورت کلیشه‌ای نیست. همچنین منظورم این نیست که ما فقط گل می‌گفتیم و گل می‌شنیدیم. پدر و مادرم همیشه هم نسبت به خودشان و هم نسبت به ما نگاه و رابطه‌ای آزاد و دموکراتیک داشتند. این نکته باعث می‌شد صحبت‌های ما خیلی باز باشد و دلخوری و ناراحتی‌ها در ما به‌صورت عقده در نیاید. دوستان و اقوام وقتی که این حالت را در خانه ما می‌دیدند، خیلی جا می‌خوردند. مطمئناً این موضوع از نظر جامعه پدرسالار درست به نظر نمی‌آمد. پدرم هروقت که من جواب تند و تیزی به او می‌دادم، می‌گفت: ‌ «این دموکراسی پدر ما را در آورد» یا «هرچه می‌کشم از دست دموکراسی است.» همه ما، مستقیم یا غیرمستقیم به این فکر باورداشتیم که اگر ما از هم ایراد می‌گیریم، برای این است که دیگران این ایرادها را از ما نگیرند.

پدر و مادرم خیلی به یکدیگر علاقه داشتند و بسیار کوشش می‌کردند که به دیگر مردم هم کمک کنند. حتا در هنگام کودکی این تصور برایم پیش‌آمده بود که آنان مردم را بیش‌تر از ما بچه‌هایشان دوست دارند.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب شبان بزرگ امید

شبان بزرگ امید را می‌توان یک ماجراجویی دانست، ماجراجویی در زندگی مردی که چیزهای زیادی می‌دانست و در ادبیات هم سرآمد بود. اگر این کتاب از کتاب‌های موردعلاقه‌ی شماست می‌توانید کتاب‌هایی که در ادامه معرفی کرده‌ایم را هم بخوانید:

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۳۶ مگابایت
تعداد صفحات
295 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۹:۵۰:۰۰
نویسندهکامیار عابدی
ناشرنشر ثالث
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۱/۳۰
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
25,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۳۶ مگابایت
۲۹۵ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
منتظر امتیاز
147,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
شَبانِ بزرگ امید
زندگی و شعر سیاوش کسرایی
نشر ثالث
منتظر امتیاز
147,500
تومان