0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
تماشای خورشید

معرفی، خرید و دانلود کتاب تماشای خورشید

گزیده ای از مقالات شمس تبریزی
درباره تماشای خورشید

ماجرای دیدار شمس و مولانا برای تمام ایرانیان و فارسی‌زبانان آن‌چنان لذت‌بخش و درعین‌حال سؤال‌برانگیز است که می‌توان مطالب متعددی را در این باره پیدا کرد؛ اما کتاب تماشای خورشید نوشته‌ی حجت‌الله ایوبی با زبانی دل‌انگیز، به‌راستی ما را با خورشیدی آشنا می‌کند که ادبیات را با نور خود روشن ساخته است.

کتاب تماشای خورشید در سال 1392 توسط نشر ثالث منتشر شد. نویسنده این کتاب با دست‌چین کردن گزیده‌هایی از مقالات شمس، ما را با مولانا و شمس بیشتر از آنچه تاکنون خوانده‌ایم آشنا می‌کند. این کتاب کوچک با جمله‌هایی موجز، تلنگری بر خواننده می‌زند تا در مفاهیم عشق، فلسفه، اخلاق و... بیشتر عمیق شده و خود را به چالش بکشد. این کتاب در دسته‌بندی ادبیات و نقد ادبی در دسترس است.

در صفحات ابتدایی کتاب، نویسنده آن را به‌رسم ادب خدمت استاد محمدعلی موحد تقدیم کرده است. چه‌بسا این سنت، بر رابطه میان شمس و مولانا نیز تأکید بیشتری دارد. تماشای خورشید با جملاتی کوتاه و گلچین شده از مقالات شمس تبریزی به ما کمک می‌کند تا دید وسیع‌تری را نسبت به اخلاق و عرفان و رابطه شاگرد و استادی پیدا کنیم. خواندن این کتاب را می‌توانید از هر صفحه‌ای آغاز کنید و قطعاً با یک‌بار خواندن، نمی‌توانید آن را کنار بگذارید.

حجت‌الله ایوبی کیست؟

حجت‌الله ایوبی، متولد 1342 در استان مازندران به دنیا آمد. او دانش‌آموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است. ایوبی در سال 1377 به ریاست دانشکده‌ی علوم سیاسی دانشگاه امام صادق منصوب شد و در سال‌های پس از آن در سمت‌های مختلفی از جمله دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، معاون اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور، معاون وزیر فرهنگ و رئیس سازمان سینمایی فعالیت داشته است. حجت‌الله ایوبی به‌پاس خدمات فراوانی که داشته نشان‌های زیادی را نیز دریافت کرده است. او به‌واسطه فعالیت‌های ادبی و فرهنگی خود در سال 1391 دو نشان عالی فرهنگ و نشان رودکی را از دولت تاجیکستان دریافت کرده است.

حجت‌الله ایوبی در سال 1390 با سمت مدیرعامل بنیاد شمس تبریزی و مولانا، به برگزاری مسابقه‌ای تحت عنوان معماری مقبره‌ی شمس تبریزی برگزار کرد که ساخت مقبره این عارف گران‌قدر را در دستور برنامه‌ای بنیاد شمس و مولانا قرار داد.

از دیگر فعالیت‌های دکتر ایوبی می‌توان به تدریس در دانشگاه لیون فرانسه اشاره کرد. همچنین به‌خاطر ترجمه کتابی با عنوان دولت و هنر موفق شد تا نشان لرمانتف روسیه را از آن خود کند. کتاب‌های زیادی از حجت‌الله ایوبی به چاپ رسیده است که به چند نمونه آن می‌توان اشاره کرد:

  • به طعم فرهنگ
  • پیدایی و پایایی احزاب سیاسی در غرب
  • سیاست و حکومت در فرانسه

چرا باید کتاب تماشای خورشید را خواند؟

شوریدگی و عشق میان مولانا و شمس، حکایتی است که همه فارسی‌زبانان را متحیر کرده است. زیرا این مسئله مطرح می‌شود که عالمی به بزرگی مولانا چگونه می‌تواند به همه‌ی دستاوردهای خود پشت کرده و مرید عارفی شود که تابه‌حال او را ندیده است. تماشای خورشید سعی می‌کند در میان سطرهای خود ما را با تفکر و اعتقادات مولانا و شمس آشنا کند تا شاید گره‌ای از این سؤال برداریم. همچنین با خواندن سطرهای کوچک این کتاب با مفاهیم عرفان، عشق و شوریدگی آشنا می‌شویم. کتاب تماشای خورشید اثر حجت‌الله ایوبی راهنمایی کوچک و جیبی است تا هر زمان که خواستیم آن را بازکرده و کمی با دنیای این عارفان بزرگ آشنا شویم.

در بخشی از کتاب تماشای خورشید می‌خوانیم

عقل حجاب است،
و دل حجاب،
و سر حجاب!

هرچه گفتند گویندگان،
پوست الف خاییدند؛
هیچ معنی الف فهم نکردند.

مقصود از وجود عالم،
ملاقات دو دوست بود!

شادی را رها کرده و غم را می‌پرستند.

اگر تو به خرابات روی،
خدا را چه زیان؟

پوشش در پوشش می‌رود تا به آخر ...!
هر سخنی آن دگر را پوشیده می‌کند،
در حق مولانا، هیچ پوشیده نمی‌کند!
چون با او مبالغه‌ها کرده‌اند؛
بر او عیان در عیان کی باشد؟!

گفتمش:
این سخن را به گوش دگر شنو!
به آن گوش مشنو که سخن مشایخ شنیده‌ای!

بعضی، کاتب وحی‌اند،
و بعضی، محل وحی‌اند!
جهد کن هر دو باشی؛
هم محل وحی باشی، هم کاتب وحی،
خود باشی!

تعلم نیز،
حجاب بزرگ است!
مردم، در آن، فرو می‌رود،
گویی در چاهی،
یا در خندقی،
فرورفت ...

اگر با منی چگونه با خودی؟
و اگر دوست منی چگونه دوست خودی؟

پیشنهادهایی برای علاقه‌مندان به کتاب تماشای خورشید

دانستن قصه‌ی شمس و مولانا برای ما بسیار شیرین و جذاب است چه‌بسا با دانستن عمق رابطه مولانا با مراد خود، بهتر به معنی اشعار او پی ببریم. اگر شما از خواندن کتاب‌هایی مانند تماشای خورشید لذت می‌برید و قصد دارید تا اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنید، عناوین زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

 

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
251.۴۱ کیلوبایت
تعداد صفحات
298 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۹:۵۶:۰۰
نویسنده حجت الله ایوبی
ناشرنشر ثالث
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۰/۱۰/۱۳
قیمت ارزی
2.۵ دلار
قیمت چاپی
10,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲۵۱.۴۱ کیلوبایت
۲۹۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
149,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
تماشای خورشید
تماشای خورشید
گزیده ای از مقالات شمس تبریزی
نشر ثالث
0
(بدون نظر)
149,000
تومان

از همین نویسنده مطالعه کنید

مشاهده بیشتر