معرفی ۱۲ کتاب برای شروع کتابخوانی

هیچ‌وقت برای شروع کتابخوانی در زندگی دیر نیست، ماهی را هروقت از آب بگیریم تازه است، کتاب، جهانی تازه روبروی چشمان انسان می‌گشاید که از هر منظری به آن نگاه کنیم پا در مسیری پر از فایده و منفعت گذاشته‌ایم. امروزه، کتاب برای شروع کتابخوانی بسیار در دسترس‌تر از گذشته است و فقط کافی است آن تصمیم ظریف اما مهم برای شروع کتابخوانی را در درون خود گرفته و شروع کنیم.

برای شروع کتابخوانی سوای تصمیم و همت، این موضوع که سراغ چه کتاب هایی برویم بسیار اهمیت دارد، خلق‌وخو و ذهن آدمی، در شروع هر عادت جدیدی بسیار هوشیار و البته آسیب پذیر است، اگر در ایجاد عادت جدیدی مسیر و گزینه‌های مناسبی انتخاب نکنیم، ذهن انسان خیلی زود حالت دفاعی گرفته و عادت را کنار خواهد گذاشت، بنابراین چگونگی انتخاب کتاب هایی برای شروع مطالعه بسیار اهمیت دارد که در مطلب امروز بلاگ فیدیبو به هم کمک خواهیم کرد انتخاب‌های مناسبی در بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی داشته باشیم.

کتابخوانی یک مهارت است نه عادت

در جهان امروز مطالعه، دیگر یک عادت پسندیده محسوب نمی‌شود، بلکه یکی از مهارت‌های انسان برای توسعه و بهبود سطح زندگی به‌شمار می‌آید. افرادی که روزانه کتاب می‌خوانند نگرشی بسیار روشن‌تر به مقوله‌های زندگی، کار و جامعه دارند، این موضوع در جوامع پیشرفته به وضوح احساس شده تا جایی که کشورهای کمتر توسعه یافته هرساله مبلغ قابل توجهی را برای رشد سرانه مطالعه در بودجه اختصاص می‌دهند.

با کتاب‌خوانی شکل و سبک زندگی انسان به میزان محسوسی تغییر یافته که نتایج آن خیلی زود در راندمان شادی و نشاط زندگی فردی و گروهی نمود پیدا می‌کند. به همین دلیل است که در هر سن و سالی می‌توان با انتخاب بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی جایی برای مطالعه در زندگی روزانه باز کرد.

از کجا شروع کنیم؟

هرگاه آن تصمیم مهم و شیرین شروع کتابخوانی در وجودتان شکل گرفت بایستی برای این موضوع یک برنامه‌ریزی درست و دقیق انجام دهید. برای آغاز این مسیر شیرین و هیجان انگیز، وقفه در کار ایجاد نکنید، ابتدا ژانر مورد علاقه‌تان را پیدا کنید، این موضوع زیاد سخت نیست به فیلم و سریال‌های مورد علاقه‌تان نگاه کنید، چه ژانری هستند؟ همان را روی سلیقه کتابخوانی خود کپی کنید، نگران نباشید این موضوع فقط برای روشن شدن موتور کتابخوانی شماست و ممکن است خیلی زود دچار تغییر شده و به ژانرهای دیگری نیز علاقه‌مند شوید.

امروزه پلتفرم‌های مطالعه کتاب الکترونیک مانند فیدیبوی ما، دسته‌بندی بسیار جذابی در ژانرهای مختلف کتاب ارائه داشته که با استفاده از این جداسازی‌ها می‌توانید آثار مهم و ویژه ژانر مورد علاقه خود را زودتر پیدا کنید، سراغ کتاب‌های حجیم نروید، وقت بسیار است، ذهن خود را در ابتدای این راه خسته نکرده و با آثار کم حجم‌تر شروع کنید، بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی به بهترین شکل در دسترس شما هستند.

با ادبیات داستانی شروع کنید، این پیشنهاد ما را جدی بگیرید، برای آشنایی ذهن با یک عادت جدید یک موضوع جذاب مقابلش قرار دهید، این باعث شده جذابیت کار برایش حفظ شود. چند کتاب در ژانر داستانی انتخاب کرده و از هر کدام تا ۱۵ صفحه بخوانید، آن که برایتان جذابیت بیشتری داشت ادامه دهید، شروع کتابخوانی عادتی است که در آغاز حوصله بسیاری می‌طلبد. شروع کتابخوانی در زندگی‌تان را خیلی سریع در صفحات مجازی مانند اینستاگرام جار بزنید، بگذارید همه این عادت جدید و عالی شما را بدانند، این باعث می‌شود به سبک جدید زندگی‌تان پایبندی بیشتری داشته باشید.

موارد مهم برای شروع کتابخوانی

برای این‌که این مهارت خیلی مهم و مفید در آغاز مسیر برایتان لذت بخش‌تر باشد، در کنار نکات مهمی که در بالا عنوان شد، نیم نگاهی هم به مسائل زیر داشته باشید:

  • از مسیر لذت ببرید، به دنبال زودتر تمام کردن کتاب نباشید
  • الزما هر کتابی را نباید تا انتها بخوانید، مهم آن است که لذت ببرید
  • برای شروع از این شاخه به آن شاخه نپرید روی یک ژانر تمرکز کنید
  • در رختخواب کتاب نخوانید، آن‌جا محل استراحت است نه یادگیری خصوصا در زمانی که کتابی برای شروع کتابخوانی برداشته‌اید
  • برای مطالعه یک برنامه زمانی روزانه داشته باشید، بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی نیاز به برنامه هم دارند
  • سعی کنید نام نویسنده و یا مترجم کتابها را در ذهن داشته باشید ، یا برای ثبت کتابهایی که مطالعه می‌کنید یک دفترچه کوچک داشته باشید
  • یادتان نرود، بهترین کتاب برای شروع کتابخوانی مهم است اما مهم‌تر، نیت و تصمیم بزرگ شماست
  • سعی کنید خیلی زود بفهمید در کجای خانه و یا اتاق‌تان مطالعه برایتان لذت بخش‌تر است
  • لیست کتاب هایی برای شروع کتابخوانی را همیشه کنارتان بگذارید

رمان عاشقانه ایرانی

جدولی برای آشنایی سریع با بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی

رمان‌های
ایرانی

رمان‌های
ترجمه

رمان‌های
جنایی

فلسفه

توسعه فردی

چشمهایش

۱۹۸۴

جمجمه جوان

دنیای سوفی

اثر مرکب

شوهر آهو
خانم

اردوی
زمستانی

تهران مخوف

وزن چیزها

اسب سیاه

تنگسیر

اختلاسچی

پارک شهر

زندگی خوب

باشگاه پنج
صبحی‌ها

سووشون

جاده شهر

استخوان

فقط استدلال

عادت‌های
اتمی

بامداد خمار

راننده شب

گرما زده

فلسفه‌ای
برای زندگی

بهانه بی‌بهانه

حالا بیایید با هم نگاهی به بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی داشته باشیم.

چشمهایش، شاهکار بزرگ علوی

یکی از عاشقانه‌ترین آثار کلاسیک و ماندگار ایرانی که تعداد چاپ‌های آن از حساب ‌و ‌کتاب خارج شده ‌است رمان چشم‌هایش، نوشته بزرگ علوی است که چاپ اول آن به سال ۱۳۳۱ برمی‌گردد. این رمان عاشقانه با رگه‌هایی از سیاست، داستان عشق بی‌سرانجام زنی فرنگیس نام به استاد ماکان است. ماکان، استاد نقاشیِ چیره‌دست و شخصیت اول داستان است. بدون شک با انتخاب چشمهایش به‌عنوان کتابی برای شروع کتابخوانی پشیمان نخواهید شد.

برشی از رمان جذاب چشمهایش:

من هیچگاه در زندگی نفهمیدم که چه میخواهم…همیشه قوای متضادی مرا از یکسو به سوی دیگر کشانده و من نتوانسته ام دل و جان فدای یکطرف بکنم و طرف دیگر را ازخود برانم‌..بدبختی من در همین است.همیشه دودل بوده ام.همیشه با یک پا بطرف سراشیبی و با پای دیگر رو به بلندی رفته ام و در نتیجه وجود من معلق بوده است.

نسخه صوتی چشم‌هایش را آوانامه با صدای جذاب آرمان سلطان‌زاده منتشر نموده‌است. چشم‌هایش، به عربی ترجمه و در برخی کشورهای عرب زبان مانند لبنان منتشر شده ‌است. این کتاب در سال ۲۰۰۸ به زبان کردی، در سال ۱۳۹۷ به زبان هورامی و در سال ۲۰۱۸ در اقلیم کردستان عراق انتشار یافته است.

چشم‌هایش اثری بسیار مناسبی در میان کتاب هایی برای شروع مطالعه به شمار می‌رود، نثر سلیس و روانی دارد و قصه جذابی را روایت می‌کند.

بامداد خمار، عامه پسندی ماندگار

بامداد خمار اثر ماندگار دیگری در میان آثار کلاسیک و عاشقانه ایرانی است که در یک دوره زمانی ۱۰ ساله به تیراژی نزدیک به ۳۵۰۰۰۰ نسخه رسید، آماری که نشان می‌دهد قصه عاشقانه‌ای که فتانه سیدجوادی روایت کرده چقدر به دل مردم ایران خوش نشسته است، داستان بامداد خمار در روزهای آغازین زمامداری رضا شاه پهلوی روایت می‌شود که البته خیلی به فضای سیاسی حاکم بر جامعه در این اثر اشاره‌ای نشده و تمام داستان حول تیره‌روزی‌های دختری است که علیرغم فشار خانواده‌اش عاشق مردی از طبقه فرودست جامعه می‌شود.

قطعه کوتاهی از رمان بامداد خمار:

آرزو می کردم زمانی فرا برسد که آرام بگیرم. رحیم کنارم بود. با چشمانی نگران و معصوم به من نگاه می کرد. موهایش باز روی صورتش بود. عضلات گردنش، رگ گردنش که از نگرانی و هیجان می تپید. دست زمخت و خشنش که دستم را در دست داشت. او را می دیدم و نمی دیدم.

در میان غباری از درد صدایش را، نوازش هایش را و کلماتش را تشخیص می دادم. اگر قرار بود آرامشی در کار باشد، اگر امید تسلایی می رفت، تنها به یمن حضور او بود، احساس وجود او در کنارم که پا به پای من زجر می کشید.

بامداد خمار قصهِ پر غصه‌ای است که که برای لیست کتاب هایی برای شروع کتابخوانی گزینه‌ای همیشه در دسترس است.

بیگانه، ماندگارترین اثر آلبر کامو

بیگانه اثر آلبر کامو یکی از معروف‌ترین رمان‌های تاریخ ادبیات داستانی دنیا، از بهترین آثار آلبر کامو و مطلوب‌ترین گزینه در میان کتاب هایی برای شروع مطالعه به حساب می‌آید، رمان بیگانه یکی از فلسفی‌ترین رمان‌هاست که در آن آلبر کامو نگاهی فلسفی به مقوله زندگی و دنیا را در قالب داستانی پرکشش به شکلی جذاب روایت کرده است. برای انتخاب بیگانه برای بهترین کتاب ها برای شروع مطالعه درنگ نکنید. در مطلب کتاب‌های فلسفه را از کجا شروع کنیم‌؟ به بررسی بهترین کتاب‌های شروع فلسفه و منطق پرداخته‌ایم.

مامان امروز مرد، این آغاز جذاب رمانی است که برای همیشه ماندگار شد، آلبر کامو نویسنده فرانسوی‌زبانِ الجزایری تبار، بیگانه را در سال ۱۹۴۲ خلق کرد، پر بی‌راه نیست اگر بگوییم عمده دلیل معروفیت آلبرکامو به‌خاطر خلق بیگانه است، کتابی که در ردیف‌های بالای ۱۰۰ رمان برتر انتخاب روزنامه لوموند قرار دارد. آلبر کامو بخاطر رمان بیگانه در سال ۱۹۵۷ موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. بیگانه به بسیاری از زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده و تاکنون دو فیلم سینمایی از روی آن ساخته شده است.

آدمخواران، اثر مشهور ژان تولی

ژان تولی متولد سال ۱۹۵۳ درفرانسه است، نویسنده، کارتونیست، شاعر و فیلمنامه نویس زبردست ما برخلاف شخصیت آرامی که دارد سال‌هاست آثارش در دنیا سروصدای بسیاری به پا کرده است، یکی از کتاب هایی که برای شروع کتابخوانی مفید است آدمخواران اثر ژان تولی است.

آلن، پسری از یک خانواده متمول که نجیب‌زاده است و خصایص خوب و پسندیده بسیاری دارد و از سوی دیگر خانواده و پدرش در منطقه به دلیل خدمات‌شان به روستائیان محبوبیت بسیاری دارند، آلن روزی تصمیم می‌گیرد برای گشت‌وگذار و البته خرید یک گوساله برای یک خانواده نیازمند عازم روستایی در نزدیکی محل زندگی خود شود که از قضا مردم این روستا هم به دلیل جنگ تا خرخره در فقر و بدبختی فرورفته‌اند.

روستایی که جمعیت کم آن همگی بی‌سواد و ناآگاه و بسیار دهن‌بین هستند و عمدتا به کارکشاورزی و اندکی دامداری مشغول‌اند و زندگی نکبت‌باری را به یمن جنگ‌ و فقر و قحطی گذران می‌کنند. شاید بی‌سوادی و ناآگاهی مردم روستا محور اصلی این داستان باشد که در کنار فقر و فشار ناشی از جنگ باعث شد طی چندین ساعت نسخه زندگی این جوان رشید در هم پیچیده شود.

اصلاً به دنیا آمده‌ای که دل ببری. همیشه شادی. هیچ‌وقت لبخند از روی لب‌هایت پاک نمی‌شود. چشمانت هم که مثل آسمان است.

دوست دارم طوری برقصم که انگار فردایی در کار نیست!

همین دو جمله کوتاه، اما بسیار زیبا، دلیل محکمی برای انتخاب آدمخواران بعنوان بهترین کتاب برای شروع مطالعه است.

شب‌های روشن، ستاره تابناک داستایوفسکی

قصهِ پر غصه تنهایی آدمی، محور اصلی یکی از ماندگارترین رمان‌های کوتاه تاریخ ادبیات جهان است که همین حالا هم در جای جای این دنیای پهناور تجدید چاپ می‌شود. از شب های روشن، اثر ماندگار داستایوفسکی حرف می‌زنیم که راوی داستان، همان شخصیت اصلی است که گرفتار تنهایی در شهر بزرگ سن‌پترزبورگ شده و هرچه تقلا می‌کند توان این را ندارد از وهم و خیالی که گریبانش را محکم گرفته خود را خلاص کند.

و آدم از روی بهت سر می‌جنباند و در دل می‌گوید که عصر چه زود می‌گذرد! آدم از خود می‌پرسد که تو با این سال‌ها که گذشت چه کردی؟ بهترین سال‌های عمرت را کجا در خاک کردی؟ زندگی کردی یا نه؟ با خود می‌گویی نگاه کن، ببین این دنیا چه سرد می‌شود. سال‌ها همچنان می‌گذرد و بعد از آن‌ها تنهایی غمبار است و عصای نااستوار پیری به دستت می‌دهد و بعد حسرت است و نومیدی.

انتخاب شب‌های روشن را در مجموعه بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی به جد توصیه می‌کنیم.

پیرمرد و دریا، همینگوی دوست داشتنی

نویسنده سرشناس آمریکایی ارنست همینگوی رمان کوتاه پیرمرد و دریا را در سال ۱۹۵۱ در کشور کوبا نوشت. پیرمرد و دریا قصه تلاش‌های پیرمرد ماهیگیر کوبایی برای صید یک ماهی بسیار بزرگ است که جدال آن‌ها از یک صید ساده به نبردی برای مرگ و زندگی بدل می‌شود. نوشتن این کتاب یکی از دلایل عمده اهدای جایزه ادبی نوبل سال ۱۹۵۴ به ارنست همینگوی بوده‌است. این کتاب ابتدا در یک مجله منتشر شد که تنها پس از دو روز از اولین انتشارش ۵ میلیون نسخه از این مجله فروش رفت.

پیرمرد با خود گفت که در تمام عمرم آفتاب اول صبح چشمم را زده است. ولی چشم‌های من پرسو است. غروب می‌توانم راست توی خورشید نگاه کنم و چشمم سیاهی نرود. غروب زور خورشید بیشتر است. اما صبح چشم آدم را می‌زند.

همین یک خط و نیم از قلم همینگویِ بزرگ در پیرمرد و دریا کافی است تا بدانیم چه انتخاب خوبی در لیست کتاب های مناسب برای شروع کتابخوانی داشته‌ایم.

جذابیت این اثر با هنر بی‌بدیل نویسنده آن‌جا نمایان می‌شود که پیرمرد فرتوت قصه ما علیرغم چیرگی بر ماهی بزرگ و صید آن، دیگر تاب و توان انتقال این شاه‌ماهی به ساحل را نداشته و چیزی جز اسکلت به ساحل نمی‌آورد. ارنست همینگوی در پیرمرد و دریا شکوه و جلال دریا را با فراز و فرودهای زندگی یک ماهیگیر پیر به بهترین شکل درآمیخته است، این اثر را در میان بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی حتما قرار دهید.

مغازه خودکشی، شاهکار ژان تولی

یکی دیگر از بهترین آثار ژان تولی مغازه خودکشی است که در ژانر کمدی سیاه نوشته شده و برای شروع کتابخوانی می‌تواند گزینه بسیار مناسب و جذابی باشد، قول می‌دهیم، این کتاب، مانند چسب به دستان شما چسبیده و از آن‌جا که حجم کمی هم دارد خیلی زود آن را تا انتها بخوانید.

در بخشی از کتاب مغازه‌ خودکشی می‌خوانیم:

شمشیر سپوکو از روی دیوار با نوک، محکم به زمین خورد و روی پله افتاد. طناب‌های‌ دار که انعکاس نور شمشیر بر آن‌ها می‌تابید، با گره‌های ازهم باز شده، به زیر پای مشتریان وحشت‌زده افتادند. کاری از دست میشیما بر نمی‌آمد. شیشه‌ی آبنبات روی پیشخوان به زمین افتاد و خورد خاکشیر شد.

مغازه خودکشی بارها و بارها در فهرست پرفروش‌ترین رمان‌ها در ایران و پرفروش‌ترین رمان‌ها در اروپا و آمریکا قرار گرفته است، همچنین این کتاب جذاب در فهرست ۱۰۰۱ کتابی که باید پیش از مرگ بخوانید نیز به چشم خورده و تاکنون به بیش از ۲۰ زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده است.

ناتور دشت، ستاره‌ای از سالینجر

ناطورِ دشت یا ناتورِ دشت رمان مشهور نویسنده آمریکایی جروم دیوید سالینجر است که ابتدا به‌صورت داستانی دنباله‌دار عرضه می‌شد. این رمان را سالینجر در اصل برای رده سنی بزرگسال نوشته بود اما از آن‌جا که ناطور دشت لبریز از درون‌مایه‌های طغیان‌گری و غرور نوجوانی بود مورد توجه بسیاری از جوانان و نوجوانان قرار گرفت.

هولدن کالفیلد نوجوان هفده ساله در آغاز داستان در یک مرکز درمانی بستری است و هرآنچه تا پیش از بستری شدن او رخ داده را برای کسی تعریف می‌کند و رمان نیز بر همین پایه شکل می‌گیرد. او از آن‌جا شروع می‌کند که یک نوجوان دبیرستانی بوده و به وضعیتی رسیده که به دلیل ضعف مفرط در دروس و نمرات پایین در آستانه اخراج قرار گرفته است.

اطلاعات زیادی از زندگی سالینجر در دسترس نیست، او به سال ۱۹۱۹ در نیویورک از پدری یهودی و مادری مسیحی زاده شد، در ۱۹ سالگی برای چندماهی راهی اروپا شد تا شرایط ادامه زندگی در آن‌جارا بررسی کند، در بازگشتش به آمریکا عازم دانشگاه شد که آن را نیمه تمام رها کرد او اولین داستانش را در سال ۱۹۴۰ در مجله استوری به چاپ رساند و سرانجام در سال ۱۹۵۱ ناطور دشت را منتشر کرد. امروزه اگر از کتابخوان‌های قدیمی سئوال کنیم بدون شک خیلی از ان‌ها ناتور دشت را درمیان کتاب هایی برای شروع مطالعه به یاد می‌آورند.

مرد ماندگار ادبیات آمریکا که بسیار درون‌گرا و منزوی بود در سال ۲۰۱۰ به مرگ طبیعی درگذشت، ناطور دشت هم مانند بسیاری از آثار فاخر ادبیات داستانی آمریکا هم‌اکنون در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های این کشور تدریس می‌شود. ناتور دشت را حتما در میان کتاب های خوب برای شروع کتابخوانی بگنجانید.

اختلاسچی، رمانی کوتاه اما جذاب

رمان جذاب اختلاسچی که در ژانر پلیسی معمایی خلق شده، قصه یک کارمند بانک است که سال‌های زیادی از دوران خدمت خود را مشغول دزدی و اختلاس بوده و هرچه پول جابه‌جا کرده و کسی متوجه نشده به مزاقش خوش آمده و با تصور این‌که کسی خبردار نخواهد شد، به کارهای پلید خود ادامه داده تا این‌که در آستانه دستگیری و رسوایی قرار گرفته است. جیمز ام کین آنقدر رمان اختلاسچی را جذاب و خواندنی نوشته که فیلمی سینمایی هم با اقتباس از این رمان کوتاه ساخته شد. ناگفته نماند ترجمه روان و خوش‌خوان بهرنگ رجبی بسیار بر جذابیت اختلاسچی افزوده است، کوتاهی این رمان به علاقه‌مندی ما در آغاز مسیر کتابخوانی بسیار کمک می‌کند.

جیمزکِین ششمین اثرش، رمان اختلاسچی را در سال ۱۹۴۰ به عنوان یک سریال در مجله‌ی «لیبرتی» چاپ کرد. هنگامی که او این نوشته‌اش را برای انتشار به ناشر ارائه کرد به دلیل کوتاه بودن آن را رد کردند ، اما در سال ۱۹۴۳ با سماجت‌های کین این اثر راونه بازار کتاب آمریکا شد.

دنیای سوفی، کتاب خوب برای آغاز فلسفه

بدون شک بهترین برای کتاب برای شروع کتابخوانی در زمینه فلسفه می‌توان از دنیای سوفی نام برد، یکی از شناخته شده‌ترین آثار در زمینه فلسفه که از گزینه‌های بسیار عالی برای شروع کتابخوانی در ژانر فلسفه است، این اثر نه تنها در میان نوجوانان و جوانان بلکه بزرگسالان نیز در تمامی دنیای طرفداران پروپاقرصی دارد، دنیای سوفی تاکنون به ۵۹ زبان ترجمه شده. از روی کتاب دنیای سوفی فیلمی با همین نام و بازی رایانه‌ای به همین نام ساخته شده‌است، تئاترهای زیادی در دنیا با الهام از این کتاب بر روی صحنه رفته‌اند. دنیای سوفی مطابق آمار ثبت شده تاکنون بالای ۴۰ میلیون نسخه در جهان فروش داشته که آمار خیره‌کننده‌ای است.

در بخشی از این رمان ماندگار می‌خوانیم:

غم‌انگیز نیست که اکثر مردم تازه بعد از بیمار شدن، مجبور به درک زیبایی‌های زندگی می‌شوند؟ یا بعد از دریافت نامه‌ای مرموز به ارزش زندگی پی می‌برند!

اگر من به اسب و اسب‌های زیبا علاقه‌مند باشم، نمی‌توانم توقع داشته باشم که دیگران هم به اندازه‌ی من اسب‌های زیبا را دوست داشته باشند. اگر من همه‌ی گزارش‌های ورزشی را با علاقه‌ی زیاد دنبال کنم، ‌باید تحمل این را داشته باشم که کسانی هم ورزش را خسته کننده بدانند.

اثر مرکب، بی‌همتا در کتاب‌های توسعه فردی

دارن هاردی در اثر مرکب انسان را مسئول صفر تا صد تمامی رخدادهای زندگی‌اش می‌داند، به زعم او در تمامی دم ‌و بازدم‌های عمرمان باید معقولانه و براساس آینده‌نگری فکرکنیم و تصمیم بگیریم، مطالعه اثر مرکب تاثیر بزرگی بر زندگی ما دارد، این نه نظر نگارنده بلکه بازتاب جهانی مخاطبین به یکی از تاثیرگذارترین آثار موفقیت و توسعه فردی است، اثر مرکب برای دسته کتاب های خوب برای شروع مطالعه قطعا انتخاب شایسته‌ای محسوب می‌گردد.

کتاب اثر مرکب توسط آقای دارن هاردی (Darren Hardy) نوشته شده و برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. این کتاب نتیجه ۱۶ سال تحقیق و تجربه، ملاقات و مصاحبه‌های دارن‌ هاردی با موفق‌ترین افراد جهان می‌باشد. کتاب اثر مرکب یکی از پرفروش‌ترین‌های کتاب‌های نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال است که مورد تحسین افراد بسیاری از جمله جک کنفیلد و آنتونی رابینز قرار گرفته است.

اسب سیاه، کتابی عالی برای موفقیت

یکی دیگر از محبوب‌ترین کتاب‌های منتشر شده در زمینه توسعه فردی و موفقیت، کتاب صوتی اسب سیاه نوشته تاد رز و اگی اگاس است که توسط پیام بهرام پور ترجمه و با صدای حمید محمدی در رادیو گوشه منتشر شده است. اسب سیاه اشاره مستقیم به اسبی دارد که کمتر کسی حاضر است روی آن شرط ببندد، اسبی که کسی انتظار برنده شدن از او ندارد، در این اثر اسب سیاه به افرادی گفته می‌شود که برخلاف استانداردهای عرفی جامعه برای دست‌یابی به آن‌چه دوست دارند تلاش کرده و موفقیت‌های خیره کننده‌ای به‌دست آورده‌اند.

به واقع اسب سیاه نماد کسی است که هیچکس پیش‌بینی نمی‌کرده او موفق شود اما خودش با ایمان و باور به توانایی‌ها و انگیزه‌اش تمام معادلات را بر هم زده است، شنیدن کتاب صوتی اسب سیاه برای افرادی که به مطالعه کتب موفقیت و توسعه فردی علاقه دارند اکیدا توصیه می‌شود، همچنین ترجمه روان این کتاب مخاطب را مجاب کرده آن را در لیست بهترین کتاب ها برای شروع کتابخوانی قرار دهد.

در بخشی از این کتاب آمده است:

بسیاری از این اسب‌های سیاه خیلی بی‌پرده و آشکار از همین واژه «کامیابی» استفاده می‌کردند. دیگرانی از «هدف» می‌گفتند و برخی از «شوق» به کارشان و «حس غرور» از دستاوردهایشان. شماری از «حقانیت زندگی» خودشان می‌گفتند و بعضی دیگر از اینکه «یک چیزی صدام می‌زد» و حتی یکی‌شان درگوشی به ما گفت که «الان دارم توی رؤیا زندگی می‌کنم». مهم نبود چطوری وصفش می‌کنند، چون همه اسب‌های سیاهی که با آن‌ها گفت‌وگو کردیم به کارشان ایمان داشتند و عمیقاً در آن فرو رفته بودند و یک کلام اینکه زندگی‌شان معنادار و ارزنده بود.

کلام آخر

کتاب برای شروع کتابخوانی همیشه در دسترس است. آنچه باید روی دهد در درون ماست. هر زمان به این نتیجه برسیم که جای خالی مطالعه و کتاب در زندگی‌مان احساس می‌شود، تا دلمان بخواهد کتاب برای شروع کتابخوانی وجود دارد. کتابخوانی شکل و شمایل زندگی ما را به شکلی تحت تاثیر قرار داده که با گذشت زمان اندکی تاثیرات آن را در زندگی خود احساس می‌کنیم. هنوز دیر نشده است، کتابی انتخاب کرده و غرق در دنیای ناشناخته‌ها شوید.

سئوالات متداول

در ادامه به بررسی سوالات متداول شما درباره انتخاب کتاب برای شروع کتابخوانی می‌پردازیم.

چه سنی برای شروع کتابخوانی مناسب است؟

به محض تسلط بر خواندن و نوشتن می‌توان کودکی کتابخوان پرورش داد، از سوی دیگر هر زمان در زندگی برای شروع کتابخوانی مطلوب است.

چقدر در روز برای شروع کتابخوانی مطالعه کنیم؟

این موضوع بسیار به روحیات درونی افراد بستگی دارد، اما در شروع مسیر نباید ذهن را از عادت جدیدی که پیشه کرده خسته کرد.

برای شروع کتابخوانی چه کتابی مطالعه کنیم؟

ابتدا ژانر مورد علاقه خود را بیابید، ببینید به چه موضوعی برای شروع کتابخوانی علاقه دارید، سپس کار ساده‌تر خواهد شد.

چند کتاب برای شروع کتابخوانی انتخاب کنیم؟

چند کتاب در ژانر داستانی انتخاب کرده و از هر کدام تا ۱۵ صفحه بخوانید، آن که برایتان جذابیت بیشتری داشت ادامه دهید.

بهترین رمان فارسی برای شروع کتابخوانی کدام است؟

گزینه‌های خوب و متنوعی وجود دارد اما چشمهایش و بامداد خمار از بهترین‌ها هستند.

4 Responses

  1. نمی تونم پرنس فیلیپ ، هزار و یک پرنس دیزنی به شازده کوچولوی غرغروی رو اعصاب ترجیح میدم 🤦🙄

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری