معرفی ۷ کتاب برای شروع کتابخوانی

برای تعداد قابل توجهی از انسان‌ها کتاب خواندن کار چندان آسانی نیست. حتما شما نیز افراد بسیاری را دیده‌اید که تصمیم  می‌گیرند کتابخوانی و مطالعه را آغاز کنند اما در این راه موفق نیستند و خیلی زود از مطالعه کتاب منصرف می‌شوند. این اتفاق می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. لازم است بدانید که درست مطالعه کردن و نحوه‌ی شروع کتابخوانی خود یک هنر و مهارت است. پس باید در ابتدا آن مهارت را یاد بگیرید تا بتوانید از خواندن اثر لذت ببرید. ممکن است کتاب فوق العاده جذاب و مناسبی را انتخاب کنید اما آن برای شروع کتابخوانی مناسب نباشد و مواجهه‌ی شما با آن  کتاب باعث شود تا از خواندنش منصرف شوید. زیرا در آن اصطلاحات پیچیده‌ای را خواهید یافت یا از سبک نگارشی‌اش اطلاعی ندارید.
بعضی از کتاب‌ها مناسب برای شروع کتابخوانی هستند و خواندن آن‌ها می‌تواند شما را به یک کتابخوان حرفه ای تبدیل کند. شما لازم است تا بتوانید به ژانر مورد علاقه خودتان برای مطالعه پی ببرید و نویسنده محبوب‌تان  را بشناسید. با این حال معمولا توصیه می‌شود که برای شروع کتابخوانی به سراغ رمان های کلاسیک بروید. این آثار در  سال‌ها و دهه‌های گوناگون قرن هجدهم و نوزدهم نوشته شده‌اند و معمولا لحنی ساده و گیرا دارند. پس از خواندن این آثار مطالعه کتاب های فلسفی  نیز می‌تواند جالب باشد، زیرا آن‌ها نیز کتاب‌ های مناسب و خواندنی‌ای هستند اما باید دقت کنید که اگر زبان کتابتان پیچیده باشد از خواندنش لذت نخواهید برد.

کتابخوانی را از کجا شروع کنیم؟

شروع کتابخوانی هم مانند شروع هر کار دیگری با میزانی از مقاومت ذهنی و اضطراب همراه است. مغز ما برای شروع هر کار جدیدی میزانی از استرس را تجربه می‌کند و برای عادت کردن به روند جدید لازم به تکرار آن هستیم. بسیاری از افراد کتابخوان، کتاب خواندن را از کودکی آغاز کرده‌اند.

اگر شما پدر یا مادر کودکی هستید بهتر است از همان آغاز او را با کتاب خواندن آشنا کنید. خوشبختانه کتاب‌های کودک بسیاری بر اساس گروه‌های سنی مختلف در بازار موجود است و حتی از لحظه تولد نیز می‌توانید کتاب‌های مخصوص نوزادان تهیه کنید!
اما اگر این شانس را نداشته‌اید که از کودکی با کتاب همراه باشید، هیچ‌وقت برای شروع دیر نیست! این جمله شاید کلیشه‌ای به نظر بیاید ولی واقعیتی همینقدر ساده است. هر لحظه که تصمیم به کتاب خواندن کنید می‌توانید آن را شروع کنید!
اما برای اینکه کتابخوانی را از مسیر درستی شروع کنید که  همچنان علاقه‌مند و مشتاق به کتاب‌ خواندن بمانید این راهنما برای شماست:

راهنمای شروع کتاب خواندن:

-۱ یک فهرست پنج یا ده‌تایی از کتاب‌ها انتخاب کنید.

۲- برای تهیه این فهرست از سایت‌های کتاب و دوستان کتابخوانتان کمک بگیرید.

۳- .با کتاب‌های مشهورتر و ساده‌تر شروع کنید.

۴- کتابهایی با حجم متوسط و کمتر برای شروع بهتر هستند.

۵- خواندن کتاب‌های داستانی و ادبیات داستانی برای شروع انتخاب بهتری است چون ذهن‌تان را مشتاق نگه می‌دارد.

۶- دو یا سه کتاب را همزمان شروع کنید و حدود ده یا بیست صفحه از آن‌ها را تورق کنید و کتابی که بیشتر جذبتان کرده را نهایتا انتخاب کنید.

۷- برنامه روزانه‌ای برای کتاب خواندن داشته باشید، حتی خواندن یک صفحه در روز بهتر از هیچ‌چیز نخواندن است!

۸- به دوستان و آشنایانتان اعلام کنید فلان کتاب را شروع کرده‌اید، این موضوع باعث می‌شود به برنامه‌تان متعهد بمانید.

۹- با گروه‌ه‌های کتابخوانی همراه شوید، دسته‌جمعی و در گروه کتاب خواندن امکان گفت‌وگوی بیشتری درباره کتاب‌ها را فراهم می‌کند.

تکنیک‌هایی برای انتخاب کتاب مناسب

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چگونه کتابی را که درباره آن چیزی نخوانده‌اید، می‌توانید انتخاب کنید و از کجا می‌توانید بفهمید که آیا این کتاب برایتان مناسب خواهد بود یا خیر. در این قسمت با تکنیک‌‌هایی آشنا می‌شوید که در انتخاب کتاب یار‌ی‌تان خواهد کرد.

  • در ابتدا لازم است که پشت جلد کتاب و مقدمه آن را مطالعه کنید. معمولا نویسندگان بخش مهم و اساسی پیام اثرشان را  در این دو قسمت قرار می‌دهند. باید ببینید که می‌توانید با این بخش‌ها ارتباط برقرار کنید یا خیر.
  • معمولا در صفحه اول کتاب، به مشخصات مهم آن اشاره شده است و کتاب یک تقسیم بندی موضوعی مشخص دارد. زیرا ممکن است هنگامی که نام یک کتاب را می‌شنوید نتوانید تشخیص دهید که اثر فوق یک رمان است یا یک کتاب روان‌شناسی. این قسمت از کتاب می‌تواند به خوبی رده بندی موضوعی اثر را برایتان مشخص کند تا تصمیم بگیرید این کتاب را بخوانید یا خیر.
  • نام نویسنده و مترجم کتاب از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر با نویسنده یا مترجم کتاب از قبل آشنایی داشته باشید. انتخاب کتاب برایتان راحت‌تر خواهد بود.
  • توصیه می‌کنیم که حتما بخش فهرست کتاب را نگاهی بیاندازید. با خواندن فهرست کتاب می‌توانید به صورت جزئی‌تری از مباحث مطرح شده در کتاب اطلاعات به دست بیاورید. این روش برای مطالعه کتاب‌های فلسفی و روان‌شناسی مناسب‌تر است. زیرا معمولا رمان‌ها چنین فهرست تفصیلی‌ای ندارند.
  • پس از طی مراحل بالا به شما توصیه می‌کنیم که چند صفحه از متن کتاب را به صورت تصادفی و اتفاقی بخوانید تا ببینید می‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید یا خیر. اگر احساس کردید که متن کتاب شما را به خود جذب می‌کند و برایتان سوال‌هایی ایجاد می‌کند، می‌توانید آن را خریداری کنید.
    در ادامه این یادداشت تلاش می‌کنیم تا لیستی از کتاب‌هایی را که برای آغاز مطالعه مناسب هستند به شما معرفی کنیم.

چرا برای شروع کتابخوانی بهتر است سراغ رمان‌ها و آثار ادبی برجسته جهان برویم؟

کتاب‌های داستان به علت ساختار و ماهیت جذابی که دارند و کششی که می‌توانند در شما ایجاد کنند؛ برای آغاز مطالعه بسیار عالی هستند. کتابخوان شدن یک فرایند زمان‌بر است. پس لازم است موضوع جذابی را انتخاب کنید تا کتاب خواندن برایتان به یک عادت تبدیل شود. علاوه بر این در داستان‌ها عموما به موضوعات سیاسی، فلسفی، اجتماعی و.. نیز اشاره می‌شود و اطلاعات شما را نسبت به حوزه‌های مختلف بالا می‌برد. در حال حاضر نیز رمان‌ها و آثار ادبی پرطرفدارترین دسته کتاب‌های موجود در جهان هستند. در ادامه این یادداشت با تعدادی از رمان‌های جذاب برای شروع کتابخوانی آشنا خواهیم شد.

کتاب ۱۹۸۴

کتاب ۱۹۸۴ نوشته جورج اورول یکی از زیباترین کتاب‌ها برای شروع  کتابخوانی است. این کتاب لحن روان و ساده‌ای دارد و موضوعی که به آن می پردازد، جذابیت قابل توجهی برای افراد مختلف دارد. او در این کتاب به معرفی یک نظام پادآرمانشهری می‌پردازد که در آن زندگی همه مردم تحت کنترل و نظارت یک دستگاه مرکزی است. در این نظام هیچ‌گونه استقلال عملی وجود ندارد و حریم شخصی و زندگی فردی انسان‌ها زیر پا گذاشته می‌شود. کتاب فوق در سال ۱۹۴۹ نوشته شده است و بسیری اعتقاد دارند که جورج اورول در آن سعی می‌کند تا نظام سیاسی حاکم بر اتحاد جماهیر شوروری را مورد نقد قرار دهد. جورج اورول خود یک نویسنده سوسیالیست بود اما نسبت به استیلای حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی و رویکرد تمامیت خواهانه آن حزب اعتراضات جدی‌ای داشت و نسبت به کیش شخصیت استالین احساس نگرانی می‌کرد. او پس از نوشتن کتاب‌هایی همچون ۱۹۸۴ و قلعه حیوانات مورد انتقاد همفکرانش قرار گرفت و تنهایی و طعنه‌های فراوانی را تجربه کرد. کتاب‌های اورول را می‌توان آثاری تاثیرگذار در ادبیات انگلیسی زبان دانست.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/1112-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-1984″ size=”big” align=”center” target=”_blank” rel=”nofollow”]1984[/button]

کتاب رنج‌های ورتر جوان

کتاب رنج‌های ورتر جوان را می‌توان نخستین رمان تراژیک مدرن دانست. این اثر در سال ۱۷۷۴ توسط شاعر، نویسنده و اندیشمند بزرگ آلمانی یوهان ولفگانگ گوته منتشر شد. اثر فوق را می‌توان از جهت دیگری نیز مهم دانست زیرا نویسنده در آن تلاش می‌کند تا با نوعی کهنه‌اندیشی مبارزه کند. بسیاری این اثر را بزرگ‌ترین موفقیت ادبی گوته می‌دانند. برخی می‌گویند که ناپلئون امپراطور فرانسه هفت بار این کتاب را خوانده است.
رنج‌های ورتر جوان یک داستان عاشقانه است، بیشتر حکایت‌های این داستان در نامه‌هایی که ورتر به دوستش می‌نویسد رقم خورده است. این جوان عاشق پیشه، دل‌باخته زنی شده است که نامزد دارد  و در عین حال نسبت به چنین اتفاقی احساس گناه می‌کند و در کشاکش این دو حس اتفاقات بدی برای ورتر رقم می‌خورد که به داستان شکلی خاص و ویژه می‌دهد. رنج های ورتر جوان پس از چاپ و منتشر شدن مورد نقد کشیش‌ها قرار گرفت زیرا به نظر آن‌ها از پایان دادن خودخواسته به زندگی قبح‌زدایی می‌کرد.  با این حال می‌توان گفت که این رمان می‌تواند اثر مناسبی برای شروع  مطالعه ادبیات آلمانی باشد.  لحن و زبان حاکم بر ادبیات آلمانی، نسبت به ادبیات انگلیسی پیچیدگی‌های بیشتری دارد.

کتاب بیچارگان

کتاب بیچارگان می‌تواند اثر خوبی برای شروع مطالعه ادبیات روسی باشد. این کتاب توسط فئودور داستایوفسکی نوشته شده است و اولین رمان این نویسنده محسوب می‌شود که در سال ۱۸۴۶ نوشته شده است. کتاب فوق به صورت نامه نگاری میان دو تن روایت می‌شود. یکی از آن‌ها دختری جوان و دیگری مردی الکلی از خویشاوندان دختر است که در دو مجتمع نزدیک هم زندگی می‌کنند اما به دلیل آن‌که از تهمت زدن همسایگان نگران هستند ترجیح می‌دهند با یک‌دیگر نامه نگاری کنند. نام دیگر این کتاب مردم فقیر است و آن‌گونه که نام کتاب نشان می‌دهد کمتر اتفاق خوب و خوشایندی در این داستان رخ می‌دهد. در این رمان به انسان‌های بیچاره‌تری از دو شخصیت اصلی داستان نیز وجود دارند که با وجود آن که پول خرید غذا ندارند از خواندن کتاب افل نمی‌شوند. وضعیت اسفبار شخصیت‌های داستان می‌توانند به خوبی خوانندگان را متاثر کنند. این اثر توانایی بالایی در نشان دادن فاصله طبقاتی موجود در جامعه روسیه دارد.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/68661-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%DB%8C%DA%86%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86″ size=”big” align=”center” rel=”nofollow” outer_border=”true”]کتاب بیچارگان[/button]

کتاب مردی به نام اوه

پس از آشنایی با آثار کلاسیک ادبیات انگلیسی، آلمانی و روسی بهتر است به سراغ ادبیات معاصر برویم. کتاب مردی به نام اوه نوشته نویسنده برجسته سوئدی فردریک بکمن است این کتاب توسط نشر نون و به ترجمه الناز فرحناکیان به فارسی ترجمه شده است. اثر فوق لحنی طنز و بامزه دارد  ولی در عین حال داستانی تراژیک  و غمناک محسوب می‌شود.

این کتاب داستان زندگی انسانی میانسال و ۵۹ ساله است که از محل کارش اخراج شده و به علت فوت همسرش به انسانی خشن و بداخلاق تبدیل شده است. او در حال حاضر به عنوان مدیر محله‌شان فعالیت می‌کند و به سختگیری نسبت به ساکنان این محیط، شهرت دارد. کتاب فوق تلاش می‌کند تا مناسبات حاکم بر دنیای مدرن را با نگاهی طنزآمیز مورد نقد و سرزنش قرار دهد.

بسیاری از منتقدان باور دارند که این کتاب به دلیل پایان بندی جذاب، شخصیت‌های واقعی و سیر داستانی مناسب توانسته است که با چنین استقبالی مواجه شود. کتاب فوق تاکنون به ۳۰ زبان مختلف منتشر شده است و از آن یک فیلم سینمایی نیز ساخته شده است.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/64664-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%88%D9%87″ size=”big” align=”center” rel=”nofollow” outer_border=”true”]کتاب مردی به نام اوه[/button]

چرا خواندن کتاب‌های فلسفی جذاب و مهیج است؟

همه شما در زندگی خود سوال‌های مهم و بنیادینی دارید که می‌توانند ذهنتان را به خود مشغول کنند. این سوالات از دوران کودکی به همراه شما هستند و اگر انسان‌های کنجکاوی باشید معمولا از جواب بزرگسالان قانع نخواهید شد. اما معمولا برای بسیاری از افراد پرداختن به فلسفه کار ساده و آسوده‌ای نیست و خیلی از شما نسبت به یادگیری آن هراس دارید زیرا فلسفه را سخت و ییچیده ارزیابی می‌کنید و به همین خاطر ترجیح می‌دهید تا سراغ آموختن آن نروید. کتاب‌های فلسفی دانشگاهی نیز معمولا به کار شما نمی‌آیند زیرا عموما مسائلی را به زبانی پیچیده مطرح می‌کنند که پاسخگوی سوال‌ها و دغدغه‌های شما نیستند. به همین خاطر در ادامه تعدادی از کتاب‌های فلسفی‌ای را  که تلاش می‌کنند به زبانی ساده به پرسش‌هایتان پاسخ دهند معرفی می‌کنیم.

کتاب شازده کوچولو

کتاب شازده کوچولو نوشته آنتوان دو سنت اگزوپری یکی از مهم‌ترین کتاب‌های فلسفی موجود در جهان است که در قالبی زیبا و داستانی روایت می‌شود. این کتاب اولین بار در سال ۱۹۴۳ در  ایالات متحده آمریکا منتشر شد و خیلی زود شهرتی جهانی پیدا کرد. در این داستان نویسنده تلاش می‌کند تا در قالبی سورئالیستی فلسفه خود درباره دوست داشتن، عشق به جهان و هستی را توضیح دهد . در کتاب شازده کوچولو شخصیت اصلی داستان یک کودک است که از سیارکی به روی زمین آمده است و همواره پرسش‌هایی ذهنش را مشغول کرده مطرح می‌کند و می‌پرسد. با این که این پرسش‌ها در نگاه اول ساده به نظر می‌رسند اما بسیار عمیق و بنیادی هستند. این کتاب توسط احمد شاملو و محمد قاضی به فارسی ترجمه شده است.

[button link=”https://fidibo.com/book/88128-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B4%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D9%88%DA%86%D9%88%D9%84%D9%88″ size=”big” align=”center” rel=”nofollow” outer_border=”true”]کتاب شازده کوچولو[/button]

کتاب دنیای سوفی

کتاب دنیای سوفی نوشته یوستین گردر معلم و فیلسوف نروژی است. این کتاب داستان جالبی دارد، شخصیت اصلی آن دختری ۱۵ ساله به نام سوفی آموندسن است که با هم سن و سالان خود فرق دارد. او با خانواده‌اش در حومه یک شهر زندگی می‌کند و معمولا سوالاتی در مدرسه به ذهنش می‌آیند که برای آن جوابی ندارد.
در یک روز عادی که سوفی صندوق پستش را چک می‌کند با نامه‌ای دو کلمه‌ای مواجه می‌شود که در ابتدا برایش قابل درک نیست اما این ماجرا تداوم پیدا می‌کند و نامه‌های بیشتری به دستش می‌رسند. یک معلم فلسفه تصمیم گرفته است تا به صورت ناشناس به سوفی فلسفه بیاموزد و به سوال‌هایی که این نوجوان کنجکاو در ذهنش دارد پاسخ دهد. کتاب فوق دارای لحن و زبانی ساده است و توانسته برای بسیاری از دوستداران فلسفه در سراسر جهان جذاب باشد. این کتاب را نوجوانان  بزرگسالان می‌توانند مطالعه کنند. اثر فوق توسط حسن کامشاد به فارسی برگردانده شده است.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/63281-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D9%81%DB%8C” size=”big” align=”right” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow”]دنیای سوفی[/button]

کتاب در جستجوی معنا

کتاب در جستجوی معنا نوشته اسوالد هنفلینگ، اثری تحلیلی و مهم است که به شما کمک می‌کند تا بدانید به شکلی فلسفی زندگی کنید. بسیاری از افراد از خود می‌پرسند که معنای زندگی چیست و برای این سوال پاسخ‌های متفاوتی دارند، نوع پاسخشان نیز می‌تواند بر کیفیت و نوع زندگی‌شان اثر بگذارد. کتاب فوق در ۱۰  فصل تشکیل شده است و در آن موضوعاتی اساسی نظیر رنج، مرگ، طبیعت و خوشبختی از دیدگاه فلاسفه مورد بررسی قرار می‌گیرند. اثر فوق توسط امیرحسین خداپرست و غزاله حجتی به فارسی ترجمه شده است.

سه تکنیک ساده برای بهبود کیفیت مطالعه

انتخاب کتاب های مناسب برای مطالعه اهمیت بسیار زیادی دارند، اما برای آن‌که مطالعه مستمر و همراه با تمرکزی داشته باشیم و در همان شروع مطالعه به مشکل برنخوریم، باید نکاتی را رعایت کنیم.

  1. بهتر است فضا و محیط مناسبی را برای خواندن کتابمان در نظر بگیریم، کتاب‌خوانی در تخت خواب نمی‌تواند کیفیت مطلوب را برای ما داشته باشد. ذهنمان باید باور کند که فضای خاصی از منزل را تنها به خواندن کتاب اختصاص داده‌ایم.
  2. برای داشتن مطالعه عمیق‌تر، هنگام خواندن کتاب متنی، تلفن همراه و لوازم الکترونیکی را از خودمان دور کنیم. اگر کتاب الکترونیکی می‌خوانیم بهتر است در حین مطالعه صدای پیامرسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی‌مان قطع باشد.
  3. بهتر است یک دفترچه یادداشت هنگام خواندن کتاب کنار دستمان باشد تا نکات جذاب آن را برای خودمان یادداشت کنیم. این تکنیک بیشتر برای کتاب‌های علمی استفاده می‌شود.

4 Responses

  1. نمی تونم پرنس فیلیپ ، هزار و یک پرنس دیزنی به شازده کوچولوی غرغروی رو اعصاب ترجیح میدم 🤦🙄

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری