0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
راه باریک آزادی
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب راه باریک آزادی

درباره راه باریک آزادی

دنیای ما دنیایی است که به تعبیر دارون عجم اوغلو و جیمز رابینسون در آن تنها یک راه باریک آزادی وجود دارد. این دو نفر در کتابی که به همین نام نوشته‌اند از این حرف می‌زنند که چرا توسعه و حفظ لیبرال دموکراسی دشوار است. کتاب «the narrow corridor: states, socities and the fate of liberty» پس از انتشار به‌عنوان یک کتاب پرفروش شناخته می‌شود و در روزنامه‌ها و مجلات مختلف درباره‌ی آن نقدها و نظرات مختلفی آمده است. این دو نفر یک چارچوب تازه ایجاد کرده‌اند و از این حرف می‌زنند که کشورها بر اساس فرهنگ و جغرافیایشان یا حتی شانس نیست که رشد می‌کنند یا روبه‌زوال می‌روند؛ بلکه نهادها هستند که در این مسیر تعیین‌کننده‌اند. آن‌ها در کتاب راه باریک آزادی نگاه متفاوتی به این قضیه داشته‌اند و به کمک شواهد مختلفی که از تاریخ جهان می‌آورند مسیر آزادی را به شکل متفاوتی رسم می‌کنند.

کتاب راه باریک آزادی در نقاط مختلف جهان ترجمه شده است و ترجمه‌های مختلفی از آن از جمله ترجمه‌ی دکتر فرهاد میثمی در بازار موجود است. ترجمه‌ی سید علیرضا بهشتی شیرازی و جعفر خیرخواهان ترجمه‌ی دیگر این کتاب است که انتشارات روزنه آن را در بازار کتاب ایران عرضه کرده است. نسخه الکترونیک این کتاب را می‌توانید در همین صفحه در دسته‌بندی علوم اجتماعی در دسترس است و می‌توانید آن را روی دستگاه‌های الکترونیکی خود بخوانید.

موضوع کتاب راه باریک آزادی چیست؟

کتاب راه باریک آزادی کتابی است که در پانزده فصل نوشته شده است و موضوع آزادی از منظرهای مختلف موردتوجه قرار گرفته است. آنچه نویسندگان این کتاب می‌گویند این  است که آزادی را نمی‌توان نظم طبیعی چیزها دانست و واقعیت این است که در جهان ما قوی‌ها در بیشتر موارد بر ضعیفان مسلط‌اند و آزادی انسان به‌زور یا با آداب‌ورسوم و هنجارها از بین رفته است و دولت‌ها چندان قدرتی برای حفظ مردم در برابر این آسیب‌ها ندارند. در حقیقت آزادی زمانی پدیدار می‌شود که تعادلی ظریف و البته همواره متزلزل بین دولت و جامعه برقرار شود. عجم اوغلو و رابینسون معتقدند این دیدگاه که فرایند روشنگری یک سازه بادوام سیاسی به نام آزادی می‌سازد کاملاً فانتزی است و راه باریک آزادی همان مبارزه‌ی مدام میان دولت و جامعه است. آن‌ها می‌گویند ما در جهانی زندگی می‌کنیم که بیشتر از هر زمان دیگری به آزادی نیاز داریم و راهروی آزادی از هر زمان دیگری باریک‌تر و خطرناک‌تر شده است. مسیری که مجبوریم آن را بپیماییم زیرا مسیر مقابل آن مسیر تباهی است.

دارون عجم اوغلو، جیمز رابینسون، نویسندگان آزادی‌بخش

دارون عجم اوغلو و جیمز رابینسون بیشتر از هر چیز دیگری برای کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند» شناخته می‌شوند. این دو نفر که هردو اقتصاددان و متخصص سیاست به‌حساب می‌آیند تا امروز کارهای زیادی انجام داده‌اند. در ادامه درباره‌ی هرکدام از آن‌ها اطلاعاتی به شما خواهیم داد:

دارون عجم اوغلو اقتصاددان ترکیه‌ای متولد سال ۱۹۶۷ است که در ترکیه به دنیا آمد و بزرگ شد. او برای تحصیلات دانشگاهی به دانشگاه یورک در انگلستان رفت و دکترای خود را در رشته‌ی اقتصاد در لندن گرفت. او بعد ها به‌عنوان استاد به MIT رفت. او از سال ۲۰۰۶ عضو فرهنگستان هنر و علوم آمریکاست و کتاب‌های زیادی نوشته است که از میانشان می‌توان به ریشه‌های اقتصادی دیکتاتوری و دموکراسی اشاره کرد.

جیمز رابینسون اما انگلیسی است و در سال ۱۹۶۰ به دنیا آمده است. او در مدرسه اقتصاد لندن درس‌خوانده اما برای مدرک دکترا به آمریکا رفته و مدرکش را از ییل دریافت کرده است. او در چندین دانشگاه مختلف از هاروارد تا ملبورن به‌عنوان استادکار کرده و آخرین پوزیشن کاری‌اش در دانشگاه شیکاگو است. او کتاب‌هایی مانند پیشرفت آفریقا از نگاه تاریخی را نوشته است.

چرا باید کتاب راه باریک آزادی را خواند؟

ما دوراه برای زندگی‌کردن در دنیای امروز داریم. یا منفعل باقی بمانیم و بگذاریم آزادی‌هایمان به طور کامل تحت‌الشعاع قرار بگیرد یا تصمیم بگیریم بخش فعال جامعه باشیم و برای آزادی‌ها و حقوق شخصی‌مان مبارزه کنیم چرا که ازدست‌رفتن آزادی سیاسی در ادامه معادل ازهم‌پاشیدن رفاه و امنیت هم خواهد بود. اگر مسیر دوم را انتخاب کرده‌اید این مسیر نیازمند آگاهی است و لازم است کتاب‌های مختلفی را بخوانید و چیزهای زیادی یاد بگیرید تا بتوانید در آن گام بردارید. کتاب راه باریک آزادی همان کتابی است که به شما کمک می‌کند به‌خوبی دنیای اطرافتان را بشناسید و در مسیر درستی گام بردارید. نویسندگان این کتاب نتایج سال‌ها مطالعه و گشتن در تاریخ را در قالب یک کتاب خوش‌خوان و باکیفیت در اختیار افراد قرار داده است تا جامعه به حرکت درآید.

در بخشی از کتاب راه باریک آزادی می‌خوانیم

در مجموعه اسناد به‌جامانده از سال ۱۸۴۶ در بستر تلاش شاه کامه‌هامه‌‌های سوم برای عقلائی ساختن و باز توزیع حقوق ارضی توصیفی روشن از پیشروی کوسه - یا کوسه‌ها چون روسای زیردست کامه هامه‌ها  و جانشینان وی به‌سرعت وارد عمل شدند - وجود دارد. هیئتی سه‌نفره، یکی از اهالی‌ هاوایی و دو خارجی، مجموعه اصولی را مقرر کردند که بر اساس‌شان بنا بود حقوق مالکیت رسمیت یابد. این اصول متذکر می‌شدند که «شاه به نمایندگی از دولت و به‌عنوان تنها مالک پیشین این خاک... باید همچنان این گونه در نظر گرفته شود» البته همان طور که قبلاً دیدیم، چنین نبود که شاهان مالک زمین به معنای غربی کلمه باشند. با این حال سند ادامه می‌داد و خاطر نشان می‌کرد:

هنگامی که این جزایر به تصرف کامه‌هامه‌های ول در آمد او سنت پیشینیانش را سرمشق قرار داد و به تقسیم اراضی میان روسای اصلی جنگجویان پرداخت، اما بخشی را در دست خویش نگه داشت تا توسط چاکران یا عاملان بدون واسطه‌اش کشت و کار یا مدیریت شوند. سپس هر رئیس اصلی زمین‌هایش را تقسیم کرد و به رده‌ی بعدی از روسا یا زیردستان داد و از این طریق زمین بارها و بارها به قطعات کوچکتری تقسیم شد. زمین از شاه تا پایین‌ترین طبقه از اجاره دارها دست چهار، پنج یا شش نفر جابه‌جا می‌شد.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب راه باریک آزادی

راه باریک آزادی یک کتاب معمولی نیست، کتابی است که ذهنتان را باز می‌کند و جهانتان را گسترده‌تر خواهد کرد. اگر از این کتاب جالب و خواندنی لذت برده‌اید کتاب‌های دیگری هم هستند که برای افزایش آگاهی و گسترش بینش به شما کمک می‌کنند. در ادامه تعدادی از این کتاب‌ها را معرفی می‌کنیم:

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
گوینده هوشمند (AI)
راوی
حجم
8.۵۶ مگابایت
تعداد صفحات
640 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۲۱:۲۰:۰۰
نویسنده دارون عجم اوغلو
نویسنده دومجیمز رابینسون
ناشرانتشارات روزنه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۸/۱۲/۲۵
قیمت ارزی
5.۵ دلار
قیمت چاپی
280,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
راوی
۸.۵۶ مگابایت
۶۴۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.5
از 5
براساس رأی 34 مخاطب
5
ستاره
76 ٪
4
ستاره
8 ٪
3
ستاره
8 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
5 ٪
16 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

یک موضوع نظری رو داره در یک قالب سیال بیان میکنه. دیدگاهم نسبت به لویاتان و نظریات هابز رو خیلی خیلی دقیقتر کرد مثالهای متنوع از کشورهای متعدد و دوران های مختلف نیز از نقاط قوت این کتابه

5

سلام کتاب پیشنهاد شده از سوی دکتر فرهاد میثمی هستش؛ ایکاش برای ما که امکان خوندن کتاب چاپی را نداریم ؛ درصدد بودی که شنیداری هم ارایه شود .

4

در ادامه کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند، مسائلی رو مطرح می‌کنه که واقعا جالب و مهمه. فقط ممکنه به خاطر تکرار بیش از حد موضوعات یذره اذیتتون کنه.

5

خییییییلی گرونه

5

منم شنیدم کتاب خوبیه ولی خدایی خیلی گرونه.یه تخفیف خوب بذارید در حد ۸۰ درصد

5

ترجمه اونطور که باید روان نیست در مقایسه با کتاب چرا ملت ها شکست می خورند

5

صوتی ندارید، چشمانم ضعیف است 🙏

5

یکی از بهترین کتاب هایی که خوندم

5

کتاب ارزشمندی هست

3

بسیار عالی

نمایش 6 نقد دیگر
4.4
(36)
140,000
٪50
70,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
راه باریک آزادی
٪50
راه باریک آزادی
دارون عجم اوغلو
انتشارات روزنه
4.4
(36)
140,000
٪50
70,000
تومان