0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
فواید گیاهخواری

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی فواید گیاهخواری

نویسنده:
صادق هدایت
درباره فواید گیاهخواری

از ایمانوئل کانت، فیلسوف عصر روشنگری نقل شده است:

«به من بگو چه می‌خوری به تو می‌گویم کی هستی.»

درباره کتاب صوتی فواید گیاهخواری

کتاب صوتی «فواید گیاهخواری» اثری خاص و متفاوت از سایر آثار «صادق هدایت» نویسنده‌ی بزرگ ایرانی است که نخستین بار در سال 1306 منتشر شد. این اثر درباره‌ی روحیه‌ی انسان و تغییر موضع آن نسبت به آزار و کشتار حیوانات است که در آن به مقالات علمی آن زمان بسیار اشاره شده است. او این اثر را با کلام امام علی (ع) که فرموده‌اند: «شکم‌های خودتان را مقبره حیوانات نسازید.» آغاز کرده و دیدگاه‌ خودش درباره‌ی رژیم گیاه‌خواری را عنوان کرده است. این نویسنده بر این باور است که دلیل جنگ‌طلبی و خونریزی، بی‌عاطفگی بی‌احساسی از زمانی در انسان شکل گرفته که جسمش با گوشت‌خواری عجین شده است. او معتقد است: «چیزی که اهمیت دارد، باید دانست روی زمین ما که پر از محصولات طبیعی است با احتیاجات خودمان سنجیده و مابین خوراک‌ها رنگ‌به‌رنگ ببینیم کدام یکی ازنقطه‌نظر تغذیه طبیعی‌تر، اخلاقی‌تر و سالم‌تر و بالاخره بر سایر خوراک‌ها برتری دارد.»

کتاب صوتی «فواید گیاهخواری» شامل دوازده فصل است که عبارت‌اند از «فدائیان شکم»، «خوراک طبیعی انسان»، «تجزیه شیمیایی مواد خوراکی»، «تاریخ گیاه‌خواری»، «مضرات گوشت»، «پختن خوراک»، «اخلاق و گیاه‌خواری»، «برتری گیاه‌خواری»، «آزمایش‌های عملی»، «اقتصاد و گیاه‌خواری»، «جواب ایرادات»، «انجام نامه». کتاب صوتی «فواید گیاهخواری» را ناشر صوتی آوا نامه منتشر کرده است و نسخه‌ی صوتی آن در این صفحه از فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است.

درباره صادق هدایت

«صادق هدایت» نویسنده، مترجم و روشن‌فکر برجسته‌ی ایرانی در بهمن سال 1281 در تهران به دنیا آمد. او در خانواده‌ای تحصیل‌کرده کودکی‌اش را گذراند و به مدرسه‌ی علمیه‌ی تهران رفت. او در دوران جوانی به مدرسه‌ی فرانسوی‌ها به نام سن‌لویی رفت و زبان فرانسه را فراگرفت. او از همان دوران به تأثیر از ذوق و استعدادش در نویسندگی و حمایتش از حیوانات کتاب «انسان و حیوان» را نوشت. او به تأثیر از این دغدغه به رژیم گیاه‌خواری روی آورد و بر این باور بود: «تا زمانی که احساسات طبیعی و بی‌آلایش قلب خودمان را به‌زور خفه نکرده‌ایم، واضح است که در نهاد انسان یک احساس تنفر و اکراه از کشتار و درد سایر جانوران وجود دارد.»

«صادق هدایت» در جوانی همراه گروهی از دانش‌آموزان به‌عنوان اولین نفراتی که برای تحصیل به اروپا فرستاده شدند به بلژیک رفت و تحصیل در آنجا را آغاز کرد ولی پس از مدتی آن را ناتمام گذاشت و به پاریس رفت. او در پاریس رشته‌ی معماری را دنبال کرد و دچار تلاطم‌های احساسی شد و یک‌بار اقدام به خودکشی کرد که ناموفق ماند. او در این دوران نمایشنامه‌ی «پروین دختر ساسان»، «زنده‌به‌گور» و داستان کوتاه «مادلن» را نوشت و به تهران بازگشت. او در تهران همراه «مسعود فرزاد»، «بزرگ علوی» و «مجتبی مینوی» گروه «ربعه» را تشکیل دادند و فعالیت‌های اجتماعی و ادبی‌شان را دنبال کردند. این نویسنده‌ی تأثیرگذار در این دوران نوشتن داستان و روزنامه‌نگاری را دنبال کرد و مسائل اجتماعی و سیاسی را به‌نقد کشید. او در سال 1314 ممنوع القلم‌ شد و به انزوا فرورفت. او پس از این جریانات سیاسی و اجتماعی به دعوت «شین پرتو»، شاعر و نویسنده‌ی ایرانی راهی هند شد و در آنجا «بوف کور» را منتشر کرد. او در هند زبان پهلوی را آموخت و داستان‌های طنز نوشت.

«صادق هدایت» پس از بازگشتش از هند مدتی را در تهران زندگی کرد و بار دیگر در سال 1326 به فرانسه رفت و در ۱۹ فروردین ۱۳۳۰ تمام آثار خود را سوزاند و خودکشی کرد. او چهره‌ای ماندگار در تاریخ داستان‌نویسی معاصر فارسی دارد و افکار و اندیشه‌هایش بر روشن‌فکران آن زمان بسیار تأثیرگذار بود. او در کنار افرادی همچون «غلامحسین ساعدی»، «جمال‌زاده»، «هوشنگ گلشیری» و «عباس معروفی» قرار دارد و آثار گوناگونی از خودش به‌جا گذاشته است. او علاوه بر نوشتن داستان ترجمه‌ی آثار بین‌الملل هم انجام می‌داد و خوانندگان فارسی را در دهه‌ی سی و چهل با ادبیات جهان آشنا کرد. «مردی که نفسش را کشت»، «سه قطره خون»، «گروه محکومین و پیام کافکا»، «داش آکل نوشته صادق هدایت» و «زند و هومن یسن» از داستان‌های دیگر این نویسنده هستند که نسخه‌ی الکترونیک آن‌ها در سایت و اپلیکیشن فیدیبو برای خرید و مطالعه موجود است.

در بخشی از کتاب صوتی فواید گیاهخواری می‌شنویم

انسان هميشه پرستش پیچیدگی و ظاهرسازی را می‌کند. هرچه آسان و طبیعی است به چشم او خوار می‌آید. ازاین‌رو زندگانی را پیوسته دشوار نموده، گمان می‌کند به خوشبختی خواهد رسید؛ درصورتی‌که همیشه از او گردان است. خوراک چیزی است که به منتها درجه پیچیدگی رسیده؛ طبیعت نشان می‌دهد که انسان باید از میوه و نباتات خام زندگانی بنماید. پختن یعنی خراب کردن و از حال طبیعی خارج کردن خوراک‌ها يا برای این است که مزه آن را بپوشاند؛ مثل گوشت تا به ذائقه فاسد شده ما لذت بکند و تمام این‌ها نتایج بدی برای سلامتی خواهد داشت.

پختن، خوراک را از حالت طبیعی خارج کرده ماده حیاتی «ویتامین» را که در آن وجود دارد می‌کشد و برای بدن یک تفاله خوراک پخته شده که در آن زهرهای کشتار تولید می‌شود باقی می‌گذارد. بدن انسان از گروه بی‌شمار ذرات کوچک زنده تشکیل شده که پهلوی یکدیگر قرار گرفته‌اند. همه موجودات، خوراک زنده می‌خورند. همه طبیعت زنده است. همان‌طوری که برای نشو و نما و نگهداری بدن، عناصر مادی لازم می‌باشد، برای نگهداری زندگانی حیاتی و روحی، انسان محتاج است به جذب نمودن خوراک زنده؛ یعنی خام و نپخته و از نرسیدن آن ماده حیاتی روح پژمرده شده، قوای حیاتیه سست و ناتوان می‌گردد؛ چنانکه از نخوردن غذا بدن ضعیف می‌شود. پس‌روی زمین زندگانی نگهداری زندگانی را می‌نماید. این ماده در همه هستی‌های روی کره ما وجود دارد و برای اینکه داخل بدن انسان بشود تنها در گیاه‌ها تجزیه و ترکیب آن صورت می‌گیرد. حیوانات گیاهخوار مستقیماً این ماده را از نباتات می‌گیرند و جانوران درنده از گوشت زنده حیوانات دیگر اخذ می‌نمایند. پختن، زندگانی را نابود کرده و یک تفاله‌ای را به بدن می‌دهد که همه قوت حیاتی خود را ازدست‌داده است و تنها بدن، آن‌هایی را که نیمه‌جان هستند به کار می‌برد و قوای خود را به این وسیله مرمت می‌کند.

هیچ‌یک از موجودات، خوراک خود را نمی‌پزند یا نمی‌کشند؛ اما انسان دقت کاملی در این کار می‌نماید؛ چنانکه فیزیولوژیست ایرلندی، «گریوز» انسان را یک حیوان طباخ توصیف می‌کند و گویا همین را دلیل برتری خود بر سایر جانوران می‌داند؛ درصورتی‌که این رفتار برخلاف قوانین طبیعت است و ازاین‌رو بدن او هیچ‌وقت قوای لازمه را نگرفته، به‌علاوه یک مقدار زیاد از زهرها داخل آن می‌گردد و هرگاه از آب‌میوه خام و سبزی‌ها آخشیج‌های زندگی به آن نرسد، بدون شک خواهد مرد.

آتش است که انسان به کمک آن، خوراک‌های عجیب‌وغریب و نتراشیده که خام نمی‌تواند لب بزند، پخته و می‌خورد.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
151.۲۳ مگابایت
مدت زمان
۰۲:۴۴:۴۶
نویسندهصادق هدایت
راویآرمان سلطان زاده
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۸/۱۰/۰۱
قیمت ارزی
6 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۱۵۱.۲۳ مگابایت
۰۲:۴۴:۴۶

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.1
از 5
براساس رأی 45 مخاطب
5
ستاره
62 ٪
4
ستاره
17 ٪
3
ستاره
2 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
17 ٪
27 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

بیاین با این دید به گیاهخواری نگاه کنیم؛ که همیشه اون چیزی که اجداد ما سالها انجام دادن وبهش عادت کردیم، میتونه درست نباشه! (این میشه تفکر بدون پیش زمینه و جهت گیری، این که خنثی نگاه کنیم و با منطق و اخلاق قضاوت کنیم.) بعد اینکه صنعت غذایی میلیاد دلاری جهانی رو به چالش کشیدیمو بهش شک کردیم..، بیایم آگاهی کسب کنیم (با این کتاب، **کتاب آزادی حیوانات از پیتر سینگر** و **مستند ساکنان زمین** و...) حیوانات از گیاهان مواد مغزی موردنیازشونو میگیرن، بعد ما میایم همون مواد مغزی گیاهو از جسد حیوانات میگیریم! امابا گیاهخواری این واسط رو حذف میکنیم! به همین راحتی میشه موجب رنج بقیه ی موجودات نشد! (که بدلیل سیستم عصبی مشابهشون با ما درد رو دقیقا مشابه ما حس میکنن). اصلا میایم اینم در نظر میگیریم که تو سیر تاریخ، به طور مثال واسه اسکیموهایی که گیاه نبود تو محیط زندگیشون، قابل قبول بود که برای رفع نیاز، حیوان بخورن، ولی ایا برای مایی که الان در فروشگاه های زنجیره ای، انواع مختلف آپشن های گیاهی برای خوردن در دسترسمونه هم قابله قبوله؟ انتخابی راحت که بدونه وارد کردن رنج به موجودات دیگست... حرف آخر اینکه: مثل همه ی جنبه های زندگی، که قبل قبول کردن بی چون و چرا، ارزش تفکر و آگاهی کسب کردن رو دارن، صنعت غذایی در حال حاضر(صنعت فجیح ترین کشتار تاریخ) و چیزی که وارد بدنمون میکنیم، ارزش آگاهی کسب کردن، تحقیق و تفکر رو داره :)

5

از نظر من انسانی که برای شکمش جون موجودی رو میگیره مفهومِ عشق، زیبایی و انسانیت رو درک نکرده. مخالف بودن شما هم‌ سعی در فرار از واقعیتیه که با توهمات خودتون اون رو توجیه میکنین! مسئله خیلی ساده و روشنه.

4

انسان هم به گوشت نیاز دارد وهم به گیاه دندانهای نیش انسان نیاز به گوشت بدن رو اثبات میکند منتهی تعداد این دندانها کمه و بیشترش دندان آسیاب هست ودرحقیت ۴درصد غذاهامون باید گوشتی باشدو۹۶درصدگیاهی منتهی برعکس شده. نخوردن گوش بیشتراز۴۰روز میتوند جنون رو زیاد کند و فرد دچار افسردگی وتوهم بشود موارد زیادی ارتباط با اجنه گزارش شده که یکی از علتهاش گیاه خواری هست چون بدن وقتی دچار ضعف میشود توهم پررنگ میشود واجنه از طریق توهم وخیال با افراد اینگونه ارتباط میگیرند و مشکلاتی درست میشود پس گوشت نباید در برنامه غذایی حذف شود ولی زیادروی در خوردنش قساوت قلب می آورد.حدتعادل را حفظ کنید. شاید یکی از دلایل خودکشی صادق هدایت این روش تغذیه غلطش بوده...

5

من ۳سال هست که گیاه خوار هستم و از نظر پزشکی، جسم و روحم کاملا طبق روند صحیح خودشون درحال پیشرفت هستن.افرادی هستن که بالای ۱۸سال خیاه خواری کردن و همچنان خوب هستن.انیشتن که دانشمند بود همچنین..لطفا حرف ها و گمان های بعضی افراد رو به راحتی قبول نکنید. تحقیق کنید و ساده انگار نباشید.

5

سلام عزیزان ، لطفاً هیچ کس را قانع نکنید که آنچه خودتان فکر میکند را حقیقت بنامید بگذارید خودشان حقیقت را بفهمند درک کنند ادراک کنند. کتابی بسیار مفید است البته برای کسانی مانند من و تو که پدر و مادرمان این گونه تربیتمان کرده اند که گوشت بخوریم ، خاطرات کودکی خود را به یاد دارم که چگونه از گوشت بیزار بودم و چگونه با زور و فشار گوشت خار شدم. چه بر سر آن علم و دانش آمد که انسان ها اینچنین میکشند چه حیوانات باشد چه انسان ،حیوانات را سر میبرند و انسان ها هم خودشان در نفرت ، ترس ،غم ،و درد گرفتارند ، دریغ از لحظه‌ای آرامش برای این موجود به تکامل رسیده

5

من هم قریب به سه ساله که گیاهخوارم .سخت نبود و بسیار هم لذت بخشه .مقاومت بدنم به بیماری ها بیشتر شده و باوجوداینکه همه اعضای نزدیک خانواده ام مبتلا به کرونا شدند من مبتلا نشدم چون گیاهخواری منشااش عشق به حیواناته ارتعاش بدن و روح بالا میره و از ارتعاش پایین بیماری درامان میمونه.کتاب گیاهخواری صادق هدایت نگاه دیگری است به شخصیت پر ازعشق هدایت که در ۲۶ سالگی ایشون نوشته شده .خواندنش برای همه لازمه تاجان عزیز حیوانات رو چون جان خودمون دوست بداریم و بجای حیوانات از گیاهان استفاده کنیم که عمرمشخصی دارن و اگه استفاده نشن خشک می شن .بذاریم حیوانات زندگی کنند .

4

کسی هم که به صادق هدایت و هوش اون فرد توهین میکنه اول باید ببینه در حد اون شخص هست یا نه. طرف فرق بین پدر و بقال سرکوچه اشون رو نمیدونه اومده میگه صادق هدایت آدم کندذهن و توهمی بوده. تو خاک گلدون صادق هدایت هم نیستی چه برسه به اینکه صادق هدایت رو تخریب بکنی😆

5

به نظرم فارغ از اینکه با گیاه خواری موافق هستید یا نه. خواندن کتاب هایی که درباره فواید گیاهخواری نوشته میشن باعث میشن گیاهخوار هارو درک کنیم و تفکرشون رو بشناسیم این کتاب، کتاب خوبی بود هرچند به نظرم صادق هدایت بهتر بود فقط نظرش رو از لحاظ اخلاقی مینوشت و جنبه های علمی رو به متخصصین میسپرد اطلاعات علمی کتاب اشتباه زیاد داره ولی خب کتاب قدیمیه

4

خیلی کتاب قشنگیه واقعا کاری میکنه آدم دیگه دهن ب گوشن نزنه واقعا گیاهخواری شاهکاره من ک از این کتاب خوشم اومد شایدم بیشتر بخاطر این جذبش شدم کلا به گیاه خواری علاقه و گیاهان و طبیعت و نباتات رو دوس دارم و عاشقش ن هستم

4

همه فقط افتادن به جون هم کسی کتاب رو مطالعه نکرده?

نمایش 17 نقد دیگر
4.1
(45)
56,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
فوائد گیاهخواری
فوائد گیاهخواری
صادق هدایت

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
فواید گیاهخواری
فواید گیاهخواری
صادق هدایت
آوانامه
4.1
(45)
56,000
تومان