0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
ماکس شلر و پدیدارشناسی

معرفی، خرید و دانلود کتاب ماکس شلر و پدیدارشناسی

مجموعه مقالات
درباره ماکس شلر و پدیدارشناسی

نقد و بررسی کتاب ماکس شلر و پدیدارشناسی

کتاب ماکس شلر و پدیدارشناسی اثر مانفرد فرینگز، دریچه‌ای به سوی فلسفه یکی از متفکران برجسته قرن بیستم، ماکس شلر، می‌گشاید. این کتاب به بررسی مفاهیم کلیدی، سیر تحول فکری و دستاوردهای شلر در حوزه پدیدارشناسی می‌پردازد. ماکس شلر (1874-1928) فیلسوف آلمانی، در زمینه‌های اخلاق، فلسفه دین، انسان‌شناسی فلسفی و جامعه‌شناسی صاحب نظر بود. او شاگرد ادموند هوسرل، بنیانگذار پدیدارشناسی، به حساب می‌آید و در ترویج و بسط این مکتب فلسفی نقش بسزایی داشت. پدیدارشناسی روشی فلسفی برای مطالعه پدیده‌ها است که بر تجربه مستقیم و بی‌واسطه تمرکز دارد. این روش در پی آن است که به جای تفسیر و تحلیل پدیده‌ها، آنها را آنگونه که در آگاهی خود آشکار می‌شوند، درک کند. شلر با به کارگیری روش پدیدارشناسی در حوزه‌های مختلف، از جمله اخلاق، دین و جامعه‌شناسی، به غنای این مکتب فلسفی افزود. اگر شما هم به خواندن کتاب‌های فلسفه و عرفان حوزه مبانی فلسفه علاقه دارید حتما به دسته‌بندی مبانی فلسفه فیدیبو سر بزنید.


مانفرد فرینگز، فیلسوف و شارح برجسته پدیدارشناسی

مانفرد فرینگز (1925-2008) فیلسوف آلمانی، متخصص پدیدارشناسی ، بنیانگذار این مکتب فلسفی بود. فرینگز به واسطه تالیفات و ترجمه‌هایش، نقشی کلیدی در معرفی و ترویج پدیدارشناسی در آلمان و سایر نقاط جهان ایفا کرد. آثار و اندیشه‌های او، همچنان منبع الهام و راهنمایی برای بسیاری از فیلسوفان و اندیشمندان معاصر است.


چرا کتاب ماکس شلر و پدیدارشناسی را بخوانیم

کتاب ماکس شلر و پدیدارشناسی به طور جامع به بررسی فلسفه شلر می‌پردازد و مفاهیم کلیدی، سیر تحول فکری و دستاوردهای او را در حوزه پدیدارشناسی شرح می‌دهد. کتاب ماکس شلر و پدیدارشناسی با بررسی آرای شلر، به خواننده در درک عمیق‌تر از پدیدارشناسی و مفاهیم کلیدی آن کمک می‌کند. برخی از مفاهیم کلیدی در فلسفه شلر عبارتند از: پدیدارشناسی ارزش‌ها: شلر معتقد بود که ارزش‌ها اموری عینی و مطلق هستند که در تجربه مستقیم ما آشکار می‌شوند. شخصیت: شلر انسان را موجودی شخصی می‌دانست که دارای ارزش‌های ذاتی و منحصر به فرد است. همدلی: شلر همدلی را توانایی درک و احساس تجارب دیگران می‌دانست و آن را عنصری کلیدی در روابط انسانی می‌دانست. کتاب ماکس شلر و پدیدارشناسی به طور مفصل به شرح و بسط این مفاهیم می‌پردازد. همچنین کتاب ماکس شلر و پدیدارشناسی به نقد و بررسی آرای شلر نیز می‌پردازد و نقاط قوت و ضعف فلسفه او را مورد بحث قرار می‌دهد و به تأثیر شلر بر فلسفه معاصر و اندیشمندان مختلف می‌پردازد.


در بخشی از کتاب ماکس شلر و پدیدارشناسی می‌خوانیم

ماکس شلر، پدیدار شناس و فیلسوف اجتماعی آلمانی، در شهر مونیخ به دنیا آمد، مردی بود پرشور، بسیار فاضل، و همواره در جست‌وجوی تجربیات و مباحث تازه. ریشه خانوادگی وی را از طرف پدری می‌توان به قرن شانزدهم میلادی رساند، بسیاری از اجداد او در شهر کوبورگ «از نواحی استان باواریا » از جمله قضات و روحانیون پروتستان بودند، در حالی که خانواده مادری‌اش یهودی بودند. مذهبی که از چنین سلیقه خانوادگی برمی‌خاست در سرتاسر آثار او منعکس است. نخستین مرحله از زندگی فکری و فلسفی شلر زیر نفوذ شدید عقاید ایده آلیستی و لیبرال مورگارش رودلف اوکن گذشت. در سال 1904  شلر مدرس دانشگاه یلا گردید. در سال1907  به دانشگاه مونیخ رفت و وارد مرحله‌ای  شد که در شکل گیری افکار او موثر بود. او در مونیخ با فرانتس برنتانو و نیز با عده‌ای از شاگردان و همفکران ادموند هوسرل آشنایی یافت و زیر نفوذ آرای آنها افکارش قویا به سوی جریان فکری پدیدارشناسی معطوف گردید. شلر هیچ گاه زیر بار چنین تأثیری شانه خالی نکرد.

شلر در اواخر عمرش که قدری از شدت آن کاست و آن را تعدیل ساخت. در سال ۱۹۱۵ شلر از کار تدریس کناره گرفت و در برلین مستقلا به نویسندگی پرداخت. در آنجا مقارن ایامی که وارد دومین و پربارترین مرحله زندگی فکری‌اش می‌شد پيش‌نويس یا متن کامل شده برخی از مهمترین آثار خود را بوجود آورد، مانند آزردگی و قضاوت ارزش اخلاقی(۱۹۱۲) و پدیدارشناسی و نظریه ی همدردی عشق و نفرت (۱۹۱۳). همچنین کتاب فرمالیسم در اخلاق و تصور مادی ارزش اخلاقی در دو جلد (۱۹۱۳_۱۹۱۶) را تحریر کرد. در این کتاب شلر از دیدگاه پدیدارشناسی به بحث درباره ساخت ارزشها آن گونه که در معرض آگاهی قرار می‌گیرند پرداخت و از برداشت کاملا سوری کانت انتقاد کرد. با شروع جنگ جهانی اول، در اثر احساس ناسیونالیستی شدیدی که در او بیدار شده بود کوشید تا شرکت آلمان را در جنگ توجیه و از آن ستایش کند. در سال ۱۹۱۵ نبوغ جنگ و جنگ آلمان را منتشر ساخت.


پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب ماکس شلر و پدیدارشناسی

اگر شما هم به خواندن کتاب‌های فلسفه و عرفان علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما کتاب‌های زیر را که در فیدیبو در دسترس هستند، مطالعه کنید.

·     منشا آگاهی در فروپاشی ذهن دوساحتی نویسنده جولین جینز انتشارات نی

·     دکارت تا دریدا مروری بر فلسفه ی اروپایی نویسنده پیتر سجویک انتشارات نی

·     رویکردها و روش های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت نویسنده نرگس سجادیه، طیبه توسلی، خسرو باقری انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی


شناسنامه

فرمت محتوا
pdf
حجم
37.۵۶ کیلوبایت
تعداد صفحات
182 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۶:۰۴:۰۰
نویسندهمانفرد فرینگز
مترجمعلی قیصری
ناشرانتشارات خوارزمی
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۱۲/۲۰
قیمت ارزی
5 دلار
قیمت چاپی
181,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
pdf
۳۷.۵۶ کیلوبایت
۱۸۲ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 2 مخاطب
آموزنده 🦉 (1)
پربار 🌳 (1)
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
5
(2)
آموزنده 🦉 (1)
90,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
ماکس شلر و پدیدارشناسی
ماکس شلر و پدیدارشناسی
مجموعه مقالات
انتشارات خوارزمی
5
(2)
آموزنده 🦉 (1)
90,500
تومان