0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
پیدایش ناسیونالیسم ایرانی

معرفی، خرید و دانلود کتاب پیدایش ناسیونالیسم ایرانی

نژاد و سیاست بی‌ جا سازی
درباره پیدایش ناسیونالیسم ایرانی

پیدایش ناسیونالیسم ایرانی


کتاب پیدایش ناسیونالیسم ایرانی اثر رضا ضیاء ابراهیمی، استاد تاریخ دانشگاه استنفورد، یکی از مهم‌ترین کتاب‌های نوشته‌شده در زمینه تاریخ ایران مدرن است. این کتاب در سال ۲۰۰۰ میلادی منتشر شد و به‌سرعت به یکی از منابع اصلی مطالعات ناسیونالیسم ایرانی تبدیل شد.

ابراهیمی در این کتاب، به‌طور مفصل به بررسی پیدایش و تحول ناسیونالیسم در ایران می‌پردازد. او با استفاده از منابع مختلف تاریخی، از جمله آثار روشنفکران ایرانی، اسناد دولتی، و سفرنامه‌های اروپایی، نشان می‌دهد که ناسیونالیسم ایرانی، برخلاف نظر برخی از محققان، محصول وارداتی از غرب نبود، بلکه ریشه‌های عمیقی در تاریخ و فرهنگ ایران دارد.

ابراهیمی معتقد است که ناسیونالیسم ایرانی، در پاسخ به دو چالش عمده شکل گرفت: اول، تلاش روسیه و بریتانیا برای تقسیم ایران بین خود، و دوم، عقب‌ماندگی ایران از کشورهای غربی. روشنفکران ایرانی در این دوره، با الهام از ایده‌های ناسیونالیستی غربی، به دنبال یافتن راه‌حلی برای این چالش‌ها بودند.

ابراهیمی در کتاب خود، نقش دو روشنفکر ایرانی، فتحعلی آخوندزاده و میرزا آقاخان کرمانی، را در شکل‌گیری ناسیونالیسم ایرانی برجسته می‌کند. او نشان می‌دهد که این دو روشنفکر، با نوشتن آثاری مانند حکمت‌نامه و رساله، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم، به ترویج ایده‌های ناسیونالیستی در ایران پرداختند.

برای خواندن کتاب‌های جامعه‌شناسی به فیدیبو سر بزنید.


آشنایی با رضا ضیاء ابراهیمی نویسنده کتاب

رضا ضیاء ابراهیمی، متولد سال ۱۳۴۰ در تهران، نویسنده، مورخ و استاد دانشگاه است. او تحصیلات خود را در رشته تاریخ در دانشگاه تهران آغاز کرد و سپس برای ادامه تحصیل به ایالات متحده آمریکا رفت. او در سال ۱۹۹۲ میلادی، از دانشگاه کلمبیا دکترای تاریخ گرفت. ابراهیمی، پس از اتمام تحصیلات، به تدریس تاریخ در دانشگاه‌های مختلف آمریکا پرداخت. او در حال حاضر، استاد تاریخ دانشگاه استنفورد است.

ابراهیمی، تاکنون کتاب‌ها و مقالات متعددی در زمینه تاریخ ایران مدرن منتشر کرده است. کتاب پیدایش ناسیونالیسم ایرانی، یکی از مهم‌ترین آثار اوست. این کتاب، به‌عنوان یکی از بهترین کتاب‌های نوشته‌شده در زمینه تاریخ ایران مدرن، مورد تحسین قرار گرفته است.

برخی از آثار رضا ضیاء ابراهیمی عبارتند از:

 پیدایش ناسیونالیسم ایرانی: نژاد و سیاست بی‌جاسازی (۲۰۰۰ میلادی)

 ایران در قرن نوزدهم: از امپراتوری به ملت (۲۰۰۸ میلادی)

 جنبش مشروطه ایران: تاریخ و ایدئولوژی (۲۰۱۶ میلادی)

ابراهیمی، به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین مورخان ایران مدرن، نقش مهمی در شناخت و فهم تاریخ ایران در این دوره داشته است. آثار او، منبعی ارزشمند برای دانشجویان و پژوهشگران تاریخ ایران مدرن است.


چرا باید کتاب پیدایش ناسیونالیسم ایرانی را بخوانیم؟

این کتاب را باید خواند زیرا:

-       نویسنده معتقد است که ناسیونالیسم ایرانی، محصول وارداتی از غرب نبود، بلکه ریشه‌های عمیقی در تاریخ و فرهنگ ایران دارد. برای کسانی که به این موضوعات علاقمندند، کتاب پیدایش ناسیونالیسم ایرانی خواندنی خواهد بود.

-       ناسیونالیسم ایرانی، در پاسخ به دو چالش عمده شکل گرفت: اول، تلاش روسیه و بریتانیا برای تقسیم ایران بین خود، و دوم، عقب‌ماندگی ایران از کشورهای غربی. این دیدگاه برای بسیاری از خوانندگان جالب است.


در بخشی از کتاب پیدایش ناسیونالیسم ایرانی می‌خوانیم

تماس با اروپا عامل تعیین‌کننده‌ای در تجدد ایرانی بود و زمینه‌ی تاریخی پیدایش آرایی را فراهم آورد که رفته‌رفته به ناسیونالیسم ایرانی جوش خوردند. چنان که در فصل بعد خواهیم دید، ناسیونالیسم دومین جریانی بود که با تجددخواهی عمل‌گرای مَلکَم خان و مشروطه‌خواهان هم‌بستر شد. ناکامی تجددخواهی در دوره‌ی «فناوری» سبب واگرایی این تجددخواهی اصلاح‌طلب عمل‌گرا، که تأکیدش بر قانون بود، از روایت تاریخ‌زده‌‌ی ناسیونالیسم بی‌جاساز شد. پیش از آن که به تفاوت‌های این دو بپردازیم، ضروری است گریزی به سیر تکامل تاریخ‌نگاری ایران در این دوره بزنیم که تاریخی ملی برای ایران با تمرکز بر مفهومی تازه از ایران و فولک (volk) ایرانی به عنوان یک پیکره‌ی واحد جاویدان خودآگاه پدید آورد.

در این بخش، مراد از «تاریخ ملی» اثری است درباره‌ی ملتی (شاید فرضی) در داخل مرزها یا مرزگونه‌های کنونی‌اش، که به گذشته‌ هم تعمیم می‌یابد. بازیگران تاریخ ملی همانا مردم یا «فولک» آن ملت‌اند که معمولاً فرض می‌شود همواره از تعلق ملی خویش آگاه بوده‌اند. اصطلاح «فولک» را به مفهومی که این جا به کار می‌رود یوهان گُتفرید هِردِر (۱۷۴۴ ـ ۱۸۰۳) ساخت. منظور او نه توده‌ی فرودستان به معنای پیش از انقلاب کبیر فرانسه بلکه یک پیکره‌ی «ملی» فراگیر بود که به یک‌سان هم شاه و هم دهقان را در بر می‌گرفت.[۶۹] این ویژگیِ «فولکی» (völkisch) جداکننده‌ی اصلی تاریخ‌های ملی مدرن است از حماسه‌ها و حکایت‌های پیشاملّی که نگاهشان به پادشاهان و پهلوانان و پیامبران ـ یعنی افراد ـ بود و در بسیاری از جوامع پیشامدرن وجود داشت.

پیشنهاداتی برای خوانندگان کتاب پیدایش ناسیونالیسم ایرانی

اگر از خواندن کتاب پیدایش ناسیونالیسم ایرانی لذت بردید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواندن کتاب‌های زیر غافل نشوید.

۱- کتاب زنان نامرئی

۲- کتاب فوتبال علیه دشمن

۳- کتاب جنس ضعیف

 

 

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
485.۰۰ بایت
تعداد صفحات
368 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۲:۱۶:۰۰
نویسندهرضا ضیاء ابراهیمی
مترجمحسن افشار
ناشرنشر مرکز
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
The Emergence of Iranian Nationalism
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۹/۱۸
قیمت ارزی
7 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۴۸۵.۰۰ بایت
۳۶۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
آموزنده 🦉 (1)
پربار 🌳 (1)
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
5
(1)
پربار 🌳 (1)
82,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
پیدایش ناسیونالیسم ایرانی
پیدایش ناسیونالیسم ایرانی
نژاد و سیاست بی‌ جا سازی
نشر مرکز
5
(1)
پربار 🌳 (1)
82,000
تومان