0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
‫فوت و فان

معرفی، خرید و دانلود کتاب ‫فوت و فان

کارگاه شعر طنز
نویسنده:
عباس احمدی
درباره ‫فوت و فان

دنیای کتاب‌ها پر از کتاب‌های آموزشی جذاب است که چیزهای زیادی را به افراد یاد می‌دهد. کتاب فوت و فان یکی از همین کتاب‌هاست. این کتاب را عباس احمدی یا همان شاطر عباس قمی نوشته است و عنوان کامل آن فوت و فان، کارگاه شعر طنز با تشکر از همراهی پسران حاج حسین سوهانی به جز آق مصطفی است که انتشارات سوره مهر دست به چاپ آن زده است. اگر اهل خواندن کتاب روی دستگاه‌های الکترونیکی هستید می‌توانید این کتاب را در همین صفحه از فیدیبو، دسته‌بندی ادبیات دانلود کنید. کتاب فوت و فان کتابی است که در آن نویسنده تلاش کرده است درباره‌ی این صحبت کند که چگونه می‌توانید طنز بنویسید و مثال‌های زیادی هم آورده است که به کمک آن‌ها می‌توانید مسائل را بهتر بفهمید و بهتر پیش ببرید. این کتاب با یک مقدمه شروع شده است و در ادامه در قالب فصل‌های مختلف از این گفته است که طنز چیست و انواع طنز را توضیح داده است. این کتاب یک درسنامه‌ی بسیار خوب برای دنیای طنز است.

عباس احمدی کیست؟

شاطر عباس صبوحی قمی، فرزند محمدعلی که به نام عباس احمدی هم شناخته می‌شود در سال ۱۲۵۷ در قم به دنیا آمد. او همان‌طور که از نامش پیداست شاطر بود و به‌عنوان نانوا در شهر قم فعالیت می‌کرد. شاطر عباس علاقه‌ی زیادی به شعر و شاعری داشت و شعرهای بسیاری از شاعران پیش از خود را حفظ بود. او سواد چندانی نداشت و در حد چند وقتی در مکتب‌خانه درس‌خوانده بود؛ اما حافظه‌ی بسیار قدرتمندی داشت و البته استعداد شاعری‌اش هم بسیار زیاد بود. او در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی در گذشت. از این شاعر اشعار زیادی باقی‌مانده که معمولاً دوستان و همکارانش آن را یادداشت کرده‌اند.

چرا باید کتاب فوت و فان را خواند؟

کتاب فوت و فان یک کتاب کاربردی است. البته اگر علاقه‌مند به دنیای طنز باشید. نویسنده در این کتاب تلاش کرده است اصول نوشتن طنز را به خواننده یاد دهد و با استفاده از مثال‌های مختلف از بزرگان جهان شعر و ادبیات چیزهای زیادی را به آن‌ها بیاموزد. این کتاب می‌تواند برای جنسیت‌ها و گروه‌های سنی مختلف از نوجوانان گرفته تا بزرگسالان مناسب باشد آن‌ها را به دنیای شعر و طنز نزدیک‌تر کند.

در بخشی از کتاب فون و فان می‌خوانیم

هجوْ شعری است که در تقابل با «مدح» قرار می‌گیرد و برای مقاصد شخصی به کار می‌رود. هجو زبانی گزنده، صریح، و گاه توهین‌آمیز دارد (اصلانی، ۱۳۹۴).

هجو در قدیم آن‌قدر متداول بوده که حتی آن را یکی از ده شیوۀ شاعری می‌دانسته‌اند (موحد، ۱۳۹۱). این ده شیوه شامل نسیب و تشبیب، مفاخره، مدح و رثا، حماسه، هجا، اعتذار، شکوی، وصف، حکمت، و اخلاق بوده است. ابن‌بسّام هجا را بر دو گونه تقسیم کرده است: هجاء‌الاشراف و هجاء‌الاراذل (حلبی، ۱۳۶۵).

دکتر شفیعی کدکنی در تعریف هجو می‌گوید: «هرگونه تکیه و تأکیدی بر زشتی‌های وجود یک چیز‌ـ خواه حقیقت‌ـ هجو است.»

در این تعریف «تکیه و تأکید بر زشتی‌های وجود یک چیز» (و البته نه یک شخص) مدنظر قرار گرفته است. البته، این تعریف نیز چندان کامل و دقیق نیست، زیرا گاهی در طنز و هزل هم این تکیه و تأکید وجود دارد و آنچه گونه‌های مختلف را از هم متمایز می‌کند هدف، نوع نگاه، و شیوۀ بیان است. در این تعریف‌ها هجو در مقابل مدح قرار گرفته است و همان‌طور که در مدحْ مدح‌کننده از روی امیال و اغراض شخصی به مدح کسی می‌پردازد، در هجو نیز سراینده دلایلی شخصی دارد و با آن دلایلْ کسی را مورد هجو تندوتیز خود قرار می‌دهد.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب فوت و فان

کتاب فوت و فان کتابی است که برای علاقه‌مندان به طنز مناسب است و چیزهای زیادی را آموزش می‌دهد. در ادامه تعدادی از کتاب‌هایی که می‌توانید بخوانید را به شما معرفی می‌کنیم:

·      پیام‌های ادبی، اجتماعی و تربیتی مولوی اثر انتشارات امید فردا

·      دستور زبان عشق اثر قیصر امین‌پور انتشارات مروارید

·      عروض به زبان امروز اثر سعید سلطانی طارمی انتشارات نی


دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۸۶ مگابایت
تعداد صفحات
276 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۹:۱۲:۰۰
نویسندهعباس احمدی
ناشرانتشارات سوره مهر
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۳/۳۰
قیمت ارزی
8 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۸۶ مگابایت
۲۷۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3
از 5
براساس رأی 2 مخاطب
5
ستاره
50 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
50 ٪
3
(2)
82,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
‫فوت و فان
‫فوت و فان
کارگاه شعر طنز
انتشارات سوره مهر
3
(2)
82,000
تومان