0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه

معرفی، خرید و دانلود کتاب ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه

مجموعه راهنمای اندیشه ورزان‮‬ ‫، ۲
ناشر:
نشر نو
درباره ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه

ماهیت و کارکردهای تفکر خلاقانه و نقادانه نام کتابی از ریچارد پل و لیندا الدر است که درباره‌ی روش‌های مختلف تفکر نوشته شده است. این کتاب جالب را بخوانید و با نگاهی متفاوت به مسئله نگاه کنید.

کتاب The Nature and Functions of Critical and Creative Thinking اولین‌بار در سال ۲۰۰۵ منتشر شد. این کتاب یکی از جلدهای مجموعه‌ی اندیشه‌ورزان است و درباره‌ی تفکر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. شاید در ابتدا فکر کنید تفکر خلاقانه و نقادانه در مقابل هم هستند.  در تفکر نقادانه سخت‌گیری زیادی به چشم می‌خورد و در مقابل برای خلاق بودن باید مرزهای زیادی را زیر پا گذاشت و کار را پیش برد. چیزی که نویسندگان کتاب می‌گویند این است که میان دو شکل تفکر رابطه‌ی ناگسستنی وجود دارد و رابطه‌ی متقابل این دو نوع فکر کردن برای یادگیری بهتر ضروری است. این کتاب می‌تواند برای معلمان و مدیران و کسانی که برنامه‌های درسی را تنظیم می‌کنند دیدگاه تازه‌ای ایجاد کند تا به دانش‌آموزان و دانشجویان اجازه دهند از هر دو شکل تفکر استفاده کنند و از منافع هر دو بهره ببرند.

کتاب ماهیت و کارکردهای تفکر خلاقانه و نقادانه از سوی مهدی خسروانی به فارسی برگردانده شده است و نشر نو، یکی از برترین ناشران علوم‌انسانی کشور آن را چاپ کرده است. شما می‌توانید این کتاب را در دسته‌بندی فلسفه از همین صفحه در فیدیبو دانلود کنید.

درباره نویسندگان کتاب ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه

ریچارد پل (Richard paul) و لیندا الدر (linda elder) دو نویسنده و روانشناس آمریکایی هستند که در زمینه‌ی تفکر نقادانه فعالیت می‌کنند و چندین جلد کتاب نوشته‌اند. الدر دکترای خود را در سال ۱۹۹۲ از دانشگاه ممفیس دریافت کرد و در همان سال با ریچارد پل که در بنیاد تفکر خلاق کالیفرنیا کار می‌کرد آشنا شد. او چند سالی هم به‌عنوان استاد دانشگاه فعالیت کرده است. از این دو نویسنده کتاب‌های زیادی برجای‌مانده است که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

چرا باید کتاب ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه را خواند؟

مسئله‌ی تفکر مسئله‌ی بسیار مهمی است. در حقیقت این تنها تفاوتی است که میان انسان و سایر موجودت وجود دارد و همین اهمیتش را چندین برابر کرده است. شناخت فرایند تفکر و انواع آن به انسان کمک می‌کند از این موهبت بهتر استفاده کند و آن را در راستای اهدافش به کار بگیرد.

کتاب ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه دو مدل مهم از تفکر را بررسی می‌کند و اجازه می‌دهد با ابعاد مختلف آن آشنا شوید. این کتاب برای افرادی که در حوزه‌ی علوم انسانی فعالیت می‌کنند بسیار مهم است و اجازه می‌دهد بسیاری از مشکلات حل شوند. اگر شما هم به علوم انسانی علاقه‌مندید و ترجیح می‌دهید طرز تفکر انسان‌ها را بشناسید، این کتاب یک اثر خوب برای شماست.

در بخشی از کتاب ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه می‌خوانیم

نیوتن نوزده‌ساله که علاقه‌ای به برنامه‌ی درسی دانشگاه کمبریج نداشت، فهرستی از پرسش‌ها تنظیم کرد و آنها را زیر ۴۵ عنوان جای داد. او عنوان پرسش‌ها را برای این فهرست برگزید. این نام‌گذاری خود، نشان‌دهنده‌ی هدف او بود: پرسشگری مدام درباره‌ی ماهیت ماده، مکان، زمان و حرکت. سبک وی، برخلاف بیشتر سبک‌های دیگر، غیر اسرارآمیز بود: اینکه در مسیر شناخت سخت کار کند. برای مثال او «کتاب هندسه‌ی دکارت را خرید و خودش شروع به خواندن آن کرد. اما، پس از خوانند دو یا سه صفحه، چیزی از آن نفهمید. از نو شروع کرد و این بار بیشتر پیش رفت و به این کار ادامه داد تا اینکه به کتاب تسلط پیدا کرد.»

وقتی از او پرسیدند که چگونه قانون جاذبه‌ی عمومی را کشف کرده است، گفت: «با اندیشیدن مدام به موضوع، آن را همواره در برابر خودم قرار می‌دهم و صبر می‌کنم تا نخستین نورها به‌آرامی و ذره‌ذره بر آن تابیده شود تا موضوع کاملاً روشن شود.» این الگوی پرسشگری (پرسشگری مداوم و تقریباً طاقت‌فرسا) و این ترکیب اندیشه‌ی سنجشگرانه و خلاقانه، عمق فهم و بازسازی نظریه‌های پیشین درباره‌ی عالم را در پی داشت. نیوتن با تیزبینی دریافت که حیطه‌ی شناخت و دانش حیطه‌ی گسترده‌ای است که باید کشف شود

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه

کتاب ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه کتاب ارزشمندی است که چیزهای تازه‌ای درباره‌ی روش‌های تفکر در آن می‌آموزید. کتاب‌های دیگری هم هستند که می‌توانید به سراغشان بروید:

 

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۳۱ مگابایت
تعداد صفحات
112 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۳:۴۴:۰۰
نویسندهلیندا الدر
نویسنده دومریچارد پل
نویسنده سومریچارد پُل
مترجممهدی خسروانی
ناشرنشر نو
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۴/۲۱
قیمت ارزی
4 دلار
قیمت چاپی
50,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۳۱ مگابایت
۱۱۲ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.4
از 5
براساس رأی 5 مخاطب
5
ستاره
60 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
40 ٪
3.4
(5)
40,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه
ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه
مجموعه راهنمای اندیشه ورزان‮‬ ‫، ۲
نشر نو
3.4
(5)
40,000
تومان