0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
کودکی یک رئیس

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی کودکی یک رئیس

نویسنده:
ژان پل سارتر
درباره کودکی یک رئیس

«من کی هستم؟ به میز نگاه می‌کنم، به دفترچه نگاه می‌کنم، اسمم لوسین است، ولی این فقط یک اسم است. به خودم می‌نازم. به خودم نمی‌نازم. نمی‌دانم، این حرف بی‌معنی است... بله درست است! مطمئن بودم که وجود ندارم.»

درباره کتاب صوتی کودکی یک رئیس

کتاب صوتی «کودکی یک رئیس» The Childhood of a Leader داستانی ‏بلند از «ژان پل سارتر»، نویسنده و فیلسوف فرانسوی است که در ژانویه سال ۱۹۳۹ منتشر شده است و به مجموعه‌ی «دیوار» تعلق دارد که شامل چهار داستان دیگر «نام‌های دیوار»، «اتاق»، «اروسترات» و «خلوت» است. این داستان یکی از آثار تأثیرگذار و ماندگار این نویسنده‌ی مشهور است که در وصف آن روزنامه‌ی گاردین نوشت: داستانی خیره‌کننده. این نویسنده‌ی برجسته در این اثر خواندنی بار دیگر دنیای ادبیات و فلسفه را به یکدیگر پیوند زده است و زندگی کودکی را از جهات گوناگون به تصویر می‌کشد. «سارتر» با نگاهی دقیق و ژرف رویکرد اگزیستانسیالیستی را در این اثر داستانی دنبال می‌کند و تفکر و چالش‌های ذهنی یک کودک را مطرح می‌کند.

داستان «کودکی یک رئیس» داستانی شخصیت محور درباره‌ی کودکی به نام «لوسین فلوریه» Lucien Fleurier است که در خانواده‌ای بورژوا در فرانسه پیش از جنگ جهانی اول به دنیا می‌آید. پدر این کودک کارخانه‌داری ثروتمند است که تصور می‌کند جانشینش پسرش، «لوسین فلوریه» است. این کودک در میان چنین فضایی که آینده را از پیش برایش رقم زده‌اند به دنبال کشف هویت است و در میان داستان بارها با سؤال‌های بنیادی روبه‌رو می‌شود. این کودک در این داستان در مراحل گذار از کودکی به بلوغ قرار دارد و رشد و نمو می‌کند و دچار تحول شخصیتی می‌شود. «سارتر» در این داستان و در میان لایه‌های ذهنی این کودک تخیلات کودکانه را بیان می‌کند و درگیری‌های ذهنی کودکانه را در میان داستانی پر از ماجرا و اتفاقات به تصویر می‌کشد. «ژان پل سارتر» در یادداشتی درباره‌ی این اثر گفته است: «لوسین فلوریه به یک‌قدمی این احساس رسیده است که وجود دارد ولی آن را نمی‌خواهد، می‌گریزد و به تأمل در حقوقش پناه می‌برد: زیرا حقوق وجود ندارد، ولی ممکن است باشد. بی‌فایده است... فراز از وجود باز هم وجود داشتن است.»

براساس داستان کتاب صوتی «کودکی یک رئیس»، «بردی کوربت» کارگردان آمریکایی فیلم سینمایی درام و رازآلودی در سال 2015 ساخت که موفق به دریافت جایزه بهترین کارگردانی و جایزه بهترین فیلم اول از سوی هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز شد.

درباره ژان پل سارتر

«ژان پل سارتر»Jean-Paul Charles Aymard Sartre  فیلسوف، نویسنده و روزنامه‌نگار اهل فرانسه در 21 ماه ژوئن سال 1905 در پاریس در یک خانواده‌ی بورژوا به دنیا آمد. او در دوران کودکی‌اش بخشی از بینایی‌اش را از دست داد و تا آخر عمرش لکه‌ای سفید در یکی از چشمانش به همراه داشت. او در جوانی تحصیل در رشته‌ی فلسفه‌ی را دنبال کرد و در آن مدت خوش درخشید و توانست با رتبه اول فارغ‌التحصیل شود. او در همین دوران با «سیمون دوبووار» نویسنده و فمینیست فعال آن زمان آشنا شد و با او رابطه‌ای دوستانه‌ آغاز کرد. او فعالیت در حوزه‌ی ادبیات و فلسفه را ادامه داد و به کمک یک بورسیه تحصیلی به آلمان رفت.

«ژان پل سارتر» فردی بسیار تأثیرگذار در قرن بیستم فرانسه است، او در جنگ جهانی دوم حضور داشت و مدتی را هم اسیر شد. او در تمام این دوران نوشتن و پژوهش را رها نکرد و کتاب‌هایش را منتشر کرد. او مهم‌ترین اثرش «هستی و نیستی» را در سال 1943 به چاپ رساند که بسیار توجه منتقدان و نویسندگان آن دوره را به دنبال داشت. او نوشتن را پس از این اثر دنبال کرد و به‌عنوان مفسر حوز‌‌ه‌ی اگزیستانسیالیسم یا هستی‌گرایی شناخته شد و در سال 1964 برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبی شد که از دریافت آن امتناع کرد. «سارتر» سال‌های پایانی عمرش قدرت بینایی‌اش را از دست داد و در 15 آوریل سال 1980 در بیمارستان پاریس درگذشت.  

رمان‌های به‌جامانده از «ژان سارتر» از ارزش ادبی بالایی برخوردار هستند زیرا این نویسنده در دل داستان‌هایی خواندنی مسائل و موضوعات عمیق و حتی نگرش‌های دیگر فلاسفه همچون «فروید» را مطرح کرده است. او رمان «تهوع» را در سال 1938 منتشر کرد که بازتابی از اندیشه‌ی اگزیستانسیالیسم این نویسنده است. او کتاب‌های «تعلیق»، «دوزخ»، «دست‌های آلوده»، «مگس‌‌ها» و «سن عقل» را هم منتشر کرد که همچنان تجدید چاپ می‌شوند و به فارسی نیز ترجمه شده‌اند.

در بخشی از کتاب صوتی کودکی یک رئیس می‌شنویم

یکشنبه صبح ناگهان مدادش را کنار گذاشت و از خودش پرسید: «آیا من به خودم می‌نازم؟» ساعت یازده بود؛ لوسین پشت میزتحریرش نشسته بود و به شخصیت‌های صورتی کاغذدیواری نگاه می‌کرد؛ روی گونه‌ی چپش گرمای خشک و غبارآلود اولین آفتاب آوریل را حس می‌کرد و روی گونه‌ی راستش گرمای سنگین و متراکم رادیاتور را. «من به خودم می‌نازم؟» جوابش سخت بود. لوسین اول سعی کرد آخرین گفتگویش با ریری را به خاطر بیاورد و بی‌طرفانه رفتار خودش را قضاوت کند. روی سر ریری خم شده بود و لبخندزنان به او گفته بود: «می‌فهمی؟ اگر نفهمیدی ریری جان، نترس و بگو: دوباره کار می‌کنیم.» چندی بعد مسئله‌ی ظریفی را اشتباه حل کرده و شادمانه گفته بود: «هر انسانی اشتباه می‌کند.» اين اصطلاح را از آقای فلوریه یاد گرفته و خیلی به دلش نشسته بود. نبایستی بیخود و بی‌جهت خودش را سرزنش می‌کرد. «اما آیا موقع گفتن آن جمله به خودم می‌نازیدم؟» آن‌قدر گشت و گشت تا این‌که ناگهان چیز سفیدی پدیدار شد، چیزی گرد و نرم مثل یک‌تکه ابر: آن چیز فکر آن روزش بود: گفته بود: «می‌فهمی؟» اين جمله توی سرش بود اما نمی‌شد توصیفش کرد. لوسین برای نگاه کردن به این تکه ابر ناامیدانه دست‌وپا زد و ناگهان احساس کرد درون آن ابر افتاده، آن‌هم با سر، خود را میان بخارها دید و خودش هم بخار شد، دیگر چیزی نبود جز گرمایی سفید و مرطوب که بوی رخت چرک می‌داد. خواست از این بخار آویزان شود و کمی عقب برود تا بهتر ببیند، ولی بخار با او می‌آمد. فکر کرد: «این منم، لوسین فلوریه، توی اتاقم هستم، یک مسئله‌ی فیزیک را حل می‌کنم، امروز یکشنبه است.» ولی افکارش تبدیل به مه می‌شدند، سفیدروی سفید. تکانی خورد و شروع کرد به دقیق شدن به شخصیت‌های کاغذدیواری؛ دو دختر چوپان، دو پسر چوپان و عشق. بعد ناگهان با خودش گفت: «من هستم...» و تقه‌ی خفیفی بلند شد: از خواب‌آلودگی طولانی‌اش بیدار شده بود.

تصوير خوشایندی نبود: چوپان‌ها به عقب پریده بودند و لوسین خیال می‌کرد دوربینی را سروته گرفته و به آن‌ها نگاه می‌کند. جای آن منگی دل‌چسب که به طرز لذت بخشی در اعماق وجودش می‌نشست، حالا تردید کوچکی سر برآورده بود که می‌پرسید: «من کی هستم؟»

«من کی هستم؟ به میز نگاه می‌کنم، به دفترچه نگاه می‌کنم، اسمم لوسین فلوریه است، ولی این فقط یک اسم است. به خودم می‌نازم. به خودم نمی‌نازم. نمی‌دانم، این حرف بی‌معنی است.

ترجمه کتاب صوتی کودکی یک رئیس به زبان فارسی

کتاب صوتی «کودکی یک رئیس» نوشته‌ی «ژان پل سارتر» را ناشر صوتی آوا نامه با صدای «بهادر ابراهیمی» منتشر کرده است که در همین صفحه از فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است. این اثر را سال 2003 مجموعه انتشاراتی گالیمار به‌صورت جیبی در فرانسه منتشر کرده و انتشارات ققنوس آن را تحت عنوان مجموعه‌ی پانوراما با ترجمه‌ی «حسین سلیمانی نژاد» باهدف خواندن گزیده‌ای از آثار، به‌مراتب بهتر از نخواندن آن‌هاست، به چاپ رسانده است که نسخه‌ی الکترونیک آن نیز در فیدیبو موجود است. «سلیمانی نژاد»، مترجم این اثر کتاب را از زبان فرانسه به فارسی ترجمه کرده است، او مترجم و مدرس زبان فرانسه است که در حوزه‌های بازیگری هم فعالیت داشته است. او تحصیلاتش را در دانشگاه تربیت مدرس در رشته‌ی آموزش زبان فرانسه به سرانجام رسانده است و از ترجمه‌های دیگر او می‌توان به «افق» و «تا در محله گم نشوی» اثر «پاتریک مودیانو» و «پنج هفته در بالن» اثر «ژول ورن» اشاره کرد.

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
212.۱۱ مگابایت
مدت زمان
۰۴:۱۸:۵۰
نویسنده ژان پل سارتر
مترجم حسین سلیمانی نژاد
راویبهادر ابراهیمی
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۸/۰۹/۱۶
قیمت ارزی
6 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۲۱۲.۱۱ مگابایت
۰۴:۱۸:۵۰

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4
از 5
براساس رأی 4 مخاطب
5
ستاره
50 ٪
4
ستاره
25 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
25 ٪
1
ستاره
0 ٪
1 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
2

نمی دونم چی بگم

4
(4)
58,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
پانوراما 12. کودکی یک رئیس
پانوراما 12. کودکی یک رئیس
ژان پل سارتر

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
کودکی یک رئیس
کودکی یک رئیس
ژان پل سارتر
آوانامه
4
(4)
58,000
تومان