0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مالیات سرانه و تاثیر آن در گرایش به اسلام

معرفی، خرید و دانلود کتاب مالیات سرانه و تاثیر آن در گرایش به اسلام

نویسنده:
دانیل دنت
درباره مالیات سرانه و تاثیر آن در گرایش به اسلام


نقد و بررسی کتاب مالیات سرانه و تاثیر آن در گرایش به اسلام

کتاب مالیات سرانه و تاثیر آن در گرایش به اسلام نوشته دانیل دنت، به بررسی یکی از موضوعات مهم تاریخی و اجتماعی در اوایل دوران اسلام می‌پردازد. این کتاب به طور خاص به تأثیر مالیات سرانه، که به عنوان جزیه شناخته می‌شود، بر گرایش افراد غیرمسلمان به اسلام می‌پردازد. دنت در این کتاب با استفاده از تحلیل‌های دقیق تاریخی و بررسی منابع اولیه، تصویری از پیچیدگی‌های تعامل بین حاکمیت اسلامی و اقلیت‌های دینی ارائه می‌دهد. او به طور خاص به این موضوع می‌پردازد که چگونه مالیات سرانه به عنوان ابزاری برای تشویق افراد غیرمسلمان به گرویدن به اسلام مورد استفاده قرار می‌گرفت. نویسنده با استفاده از رویکردی بین رشته‌ای، به بررسی این موضوع می‌پردازد و از منابع تاریخی، فلسفی و اقتصادی برای تبیین موضوع استفاده می‌کند. این کتاب دیدگاه جدیدی در مورد گرایش به اسلام در اوایل دوران اسلام ارائه می‌دهد و نشان می‌دهد که عوامل اقتصادی و اجتماعی، در کنار عوامل مذهبی، در این امر نقش داشته‌اند. اگر شما هم به خواندن کتاب‌های علوم اجتماعی حوزه اقتصاد علاقه دارید حتما به دسته‌بندی اقتصاد فیدیبو سر بزنید.


دانیل دنت، فیلسوف برجسته ذهن

دانیل کلمنت دنت، زاده ۲۸ مارس ۱۹۴۲ فیلسوف برجسته آمریکایی، نویسنده و دانشمند شناخته شده در زمینه فلسفه ذهن، فلسفه علم و فلسفه زیست‌شناسی است. دنت به واسطه نظریات جسورانه و خلاقانه خود در حوزه فلسفه ذهن و خداناباوری صریح، به چهره‌ای شناخته شده و بحث‌برانگیز تبدیل شده است.


چرا کتاب مالیات سرانه و تاثیر آن در گرایش به اسلام را بخوانیم

کتاب مالیات سرانه و تاثیر آن در گرایش به اسلام با ارائه دیدگاهی جدید بازگو می‌کند که عوامل اقتصادی و اجتماعی، در کنار عوامل مذهبی، در امر گرایش به دین اسلام نقش داشته‌اند. موضوع کتاب از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار است و به درک بهتر روابط بین مسلمانان و غیرمسلمانان در اوایل دوران اسلام هم کمک شایانی می‌کند. دنت با استفاده از منابع معتبر و موثق، تصویری دقیق و جامع از پیچیدگی‌های تعامل بین حاکمیت اسلامی و اقلیت‌های دینی ارائه می‌دهد و در این کتاب به پرسش‌های مهمی در مورد گرایش به اسلام در اوایل دوران اسلام پاسخ می‌دهد، از جمله:

 تاثیر مالیات سرانه بر گرایش افراد غیرمسلمان به اسلام چه بود؟

 آیا مالیات سرانه ابزاری برای تشویق افراد غیرمسلمان به اسلام بود؟

 نقش عوامل اقتصادی و اجتماعی در گرایش به اسلام چه بود؟

موضوع کتاب مالیات سرانه و تاثیر آن در گرایش به اسلام تا حدی پیچیده است و ممکن است برای برخی از خوانندگان دشوار باشد و ذکر این نکته ضروری است که نویسنده در این کتاب بیشتر بر منابع اسلامی تمرکز کرده است و به منابع غیر اسلامی کمتر توجه کرده است.


در بخشی از کتاب مالیات سرانه و تاثیر آن در گرایش به اسلام می‌خوانیم

اهمیت مالیات سرانه

ولهاوزن چنین می‌انگارد که میزان مالیات سرانه چندان ناچیز بود که معافیت از آن نمی‌توانست موجب تشویق مردم بر تغییر مذهب خود باشد. این فرضیه بر پایۀ مقایسۀ میزان مالیاتهای ارضی و سرانه که در اوراق پاپیروسی آمده‌است استوار نیست. اگر این مطلب صحیح باشد معنی فرمانی که از طرف خلیفۀ اول عباسی صادر شده‌است چیست؟ به‌موجب این فرمان مقرر شده : «هر کس که به‌ دین او گرود و نماز او را بخواند از جزیه معاف خواهد بود» و نیز به‌دنبال آن قید شده ‌است که: «به‌واسطۀ سنگینی "خراج" و تحمیلات شدید، بسیاری از توانگران و درویشان از دین مسیح تبری جستند». کلمه‌ای که در این عبارت برای مالیات سرانه استعمال شده همان «جزیه» است. این کلمه به‌تصدیق ولهاوزن و بکر باید در متن مورد بحث «مالیات سرانه» معنی شود. چه عبارت مربوط به‌ تاریخی است که جزیه در معنی خاص خود شناخته شده‌ بود. حالا اگر قبول کنیم که مسیحیان در سال ۱۳۳ تحت فشار مالیات سرانه به‌اسلام رو می‌آوردند چه دلیلی هست که بگوییم که در سال ۳۳ هجری چنین نبوده است؟  اشکال مهم این است که تعیین کنیم در چه تاریخی خراج از جزیه جدا شده و هر کدام معنی علیحده‌ای پیدا کرده‌ است؟ ولهاوزن استدلال می‌کند که این امر در خراسان به‌ سال ۱۲۱ اتفاق افتاد. بکر می‌گوید این در سال ۱۰۶ و ۱۰۷ در مصر اتفاق افتاد و به‌نظر گروهمان «در اواسط سدۀ دوم» و به ‌نظر لمنس «مقارن روزگار آل‌سفیان یا کمی دیرتر از آن».


پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب مالیات سرانه و تاثیر آن در گرایش به اسلام

اگر شما هم به خواندن کتاب‌های اقتصاد علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما کتاب‌های زیر را که در فیدیبو در دسترس هستند، مطالعه کنید.

·     فقر احمق می کند نویسنده سند هیل مولاینیتن، الدار شفیر انتشارات ترجمان علوم انسانی

·     کلیات علم اقتصاد نویسنده گریگوری منکیو انتشارات نی

·     دید اقتصادی نویسنده پیتر دی شیف، اندرو جی شیف انتشارات آریانا قلم


شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
659.۰۰ بایت
تعداد صفحات
202 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۶:۴۴:۰۰
نویسندهدانیل دنت
مترجممحمدعلی موحد
ناشرانتشارات خوارزمی
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Conversion and the poll tax in early Islam
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۱۲/۲۰
قیمت ارزی
5 دلار
قیمت چاپی
110,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۶۵۹.۰۰ بایت
۲۰۲ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 3 مخاطب
پربار 🌳 (1)
گیرا 🧲 (1)
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
5
(3)
پربار 🌳 (1)
55,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مالیات سرانه و تاثیر آن در گرایش به اسلام
مالیات سرانه و تاثیر آن در گرایش به اسلام
دانیل دنت
انتشارات خوارزمی
5
(3)
پربار 🌳 (1)
55,000
تومان