0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
حد تقریر

معرفی، خرید و دانلود کتاب حد تقریر

لکان، هنر و ادبیات
ناشر:
نشر نی
درباره حد تقریر

کتاب حد تقریر: لکان، هنر و ادبیات نوشته ناتاشا محرم‌زاده، در سال 1402 توسط نشر نی منتشر شده است. این کتاب به بررسی نظریات ژاک لکان، فیلسوف و روانکاو فرانسوی، در مورد هنر و ادبیات می‌پردازد. محرم‌زاده در این کتاب، ابتدا به معرفی کلی نظریات لکان می‌پردازد و سپس به بررسی تأثیر این نظریات بر هنر و ادبیات می‌پردازد. او در این بخش، به تحلیل آثار نویسندگان و هنرمندانی مانند جیمز جویس، ساموئل بکت، ویلیام شکسپیر، و فرانتز کافکا می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه نظریات لکان می‌تواند برای فهم این آثار مفید باشد. این کتاب که در زمینه نقد و نظریه روانشناسی نوشته شده، توسط انتشارات نی روانه بازار شده است. کتاب حال حاضر برای مخاطبانی که علاقه‌مند به آشنایی با نظریات لکان در مورد هنر و ادبیات هستند، مناسب است.

درباره نویسنده

ناتاشا محرم‌زاده، داستان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر حوزۀ روانکاوی است. او متولد سال 1358 در مشهد است و در سال 1400 با درجۀ دکتری در رشتۀ پژوهش هنر از دانشگاه هنر تهران فارغ‌التحصیل شده است. او از سال 1380 نوشتن داستان را به صورت حرفه‌ای آغاز کرد، سپس وارد عرصۀ نمایشنامه‌نویسی شد. محرم‌زاده تاکنون دو مجموعه داستان کوتاه با عنوان‌های «ساعت از مرگ گذشت» و «برای پیرهنت می‌میرند» منتشر کرده است. محرم‌زاده در آثار خود به بررسی مفاهیم مختلفی مانند روانکاوی، اختلالات روانی، معنای زندگی و عشق می‌پردازد. او در آثار خود تلاش می‌کند تا به مخاطب کمک کند تا با دنیای درونیات انسان‌ها آشنا شود. کتاب‌های ناتاشا محرم‌زاده در جشنواره‌های مختلف ادبی مورد تقدیر قرار گرفته‌اند. او در سال 1399 برندۀ جایزۀ صادق هدایت برای مجموعه داستان کوتاه «برای پیرهنت می‌میرند» شد.

چرا باید کتاب حد تقریر را بخوانیم؟

کتاب حد تقریر: لکان، هنر و ادبیات برای مخاطبانی که علاقه‌مند به آشنایی با نظریات لکان در مورد هنر و ادبیات هستند، مناسب است. این کتاب به زبانی ساده و روان نوشته شده است و می‌تواند برای خوانندگانی که آشنایی اولیه با روانکاوی دارند، قابل فهم باشد. نویسنده در این کتاب، تلاش می‌کند تا نظریات لکان را برای خوانندگانی که آشنایی اولیه با روانکاوی دارند، قابل فهم کند. او در این بخش، به توضیح مفاهیم کلیدی نظریات لکان مانند ناخودآگاه، عقده ادیپ، و ساختار زبان می‌پردازد. وی در بخش دوم کتاب، به بررسی تأثیر نظریات لکان بر هنر و ادبیات می‌پردازد. او در این بخش، به تحلیل آثار نویسندگان و هنرمندانی مانند جیمز جویس، ساموئل بکت، ویلیام شکسپیر، و فرانز کافکا می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه نظریات لکان می‌تواند برای فهم این آثار مفید باشد. در مجموع، کتاب "حد تقریر: لکان، هنر و ادبیات" کتابی قابل توجه و مفید است که می‌تواند برای علاقه‌مندان به هنر و ادبیات و روانکاوی، منبعی ارزشمند باشد.

در بخشی از کتاب حد تقریر می‌خوانیم

در سال مهم ۱۹۵۹-۱۹۶۰، زمانی که نمایشنامه‌های بکت در تلاش برای نامیدن امر نام‌ناپذیر بر صحنه جولان می‌دهند و تماشاگران پاریسی برای دیدن نمایشنامۀ کرگدنِ اوژن یونسکو صف کشیده‌اند، لکان در حال ارائۀ سمینار اخلاق روانکاوی است که بدل به یکی از سمینارهای محبوب خود او می‌شود. این سال، سال سختِ کار بر روی امر نام‌ناپذیر در روانکاوی است و نتایج آن همواره موردِ ارجاعِ کسانی بوده که دغدغۀ مطالعات هنری را داشته‌اند. در نمایشنامۀ یونسکو، ژان نمی‌تواند حضور کرگدنی را که می‌بیند باور کند. واکنش اولیه او این است که چشم در چشم کرگدن بگوید: «چنین چیزی نمی‌تواند وجود داشته باشد!» از سوی دیگر، کانت که لکان در سمینار اخلاق روانکاوی مدام به او ارجاع می‌دهد، جهان را فارغ از مُدرَک آنگونه که در خود است، با اصطلاح نومن (نفس الامری، شیء فی‌نفسه) معرفی کرده بود تا نشان دهد اگرچه نمی‌توان به نومن‌ها معرفت یافت ولی قطعاً می‌توان آن‌ها را تخیل کرد.

برای علاقمندان به کتاب حد تقریر

اگر شما نیز از علاقمندان به کتاب حد تقریر هستید، مطالعه کتاب‌های زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

●     انسان در جستجوی معنی، ویکتور فرانکل

●     روان‌درمانی اگزیستانسیال، اروین یالوم

●     چرا تا به حال کسی اینها را به من نگفته بود؟، جولی اسمیت





















شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
3.۴۲ مگابایت
تعداد صفحات
328 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۰:۵۶:۰۰
نویسنده ناتاشا محرم زاده
ناشرنشر نی
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۴/۲۵
قیمت ارزی
14 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۳.۴۲ مگابایت
۳۲۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 2 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
1 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

بنظرم فلسفه و هنر دو معقوله جدا از هم هستن، فلسفه هیچ وقت نمیتونه رو هنر تسلط داشته باشه چون فلسفه در حیطه خودآگاهی و تعقل هست و هنر فرم و حس و ناخودآگاهی، و به هیچ عنوان نمیشه در مواجه با اثر هنری از قوه تفکر و تحلیل خودآگاهانه استفاده کرد، هنر در قلمرو حس( متعین) است

5
(2)
144,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
حد تقریر
حد تقریر
لکان، هنر و ادبیات
نشر نی
5
(2)
144,000
تومان

از همین نویسنده مطالعه کنید

مشاهده بیشتر