0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
بیست و چهار ساعت در خواب و بیداری نوشته صمد بهرنگی

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی بیست و چهار ساعت در خواب و بیداری نوشته صمد بهرنگی

نویسنده:
صمد بهرنگی
درباره بیست و چهار ساعت در خواب و بیداری نوشته صمد بهرنگی

همیشه نمی‌توان برای درد‌ها فریاد زد. گاهی برای بعضی از درها باید از درون سوخت و خاکستر شد. درد‌های جوامع و انسان‌های رنج کشیده از ظلم در بیشتر مواقع فریاد زدنی نیستند. گاهی باید افراد دیگر جامعه چهره غم و درد هموطنان و هم‌شهریان خود را ببینند. داستان کتاب بیست و چهار ساعت خواب بیداری از صمد بهرنگی به همین دلیل نوشته شده‌است. او با نوشتن این داستان قصد داشت تا بچه‌ها، درد و غصه دیگر بچه‌ها ببینند تا بتوانند وقتی بزرگ شدند به آ‌ن‌ها کمک کنند.

نقد و بررسی کتاب صوتی «بیست و چهار ساعت خواب و بیداری»

کتاب بیست و چهار ساعت خواب و بیداری در بهار سال 1348 نوشته شده‌است. این کتاب یکی از داستان‌های به شدت انتقادی و اجتماعی بهرنگی است. بهرنگی در مقدمه‌ی این کتاب به صراحت هدف خود را از نوشتن داستان بیان کرده‌است. «خواننده‌ی عزیز قصه‌ی «24 ساعت خواب و بیداری» را بخاطر این ننوشته‌ام که برای تو سرمشقی باشد. قصدم این است که بچه‌های هموطن خود را بهرت بشناسی و فکر کنی که چاره‌ی در آن‌ها چیست؟» صمد بهرنگی در این کتاب از ناعدالتی‌ها و نابرابری‌های اجتماعی صحبت کرده‌است. به علاوه در بخش‌هایی از کتاب با جان بخشی به اشیاء سفری خیالی اما شیرین را برای کودکان ترتیب می‌دهد. داستان این کتاب کثیفی اختلاف طبقاتی را به زیبایی هرچه تمام به روی خواننده می‌آورد.

داستان کتاب بیست و چهار ساعت خواب و بیداری از یک پسر بچه به نام لطیف آغاز می‌شود. لطیف با پدرش در تهران دست فروشی می‌کنند. پسر و پدر زمانی که دیگر در شهر خودشان کاری برای انجام نبود، به امید درآمدی بهتر به تهران آمدند. لطیف در کار دست فروشی دوستان بسیاری دارد. او شب‌ها بعد از کار با دوستانش می‌نشیند و بازی می‌کند. در یکی از شب‌ها دو پسر دیگر پیش آن‌ها می‌آیند. اما این دو پسر بسیار بی‌ادب هستند. آن‌ها لطیف، قاسم و احمد حسین را بسیار مسخره می‌کنند. در نهایت پس از انجام چند بازی و مسخره‌ بازی لطیف به یاد می‌آورد که باید به پیش پدرش بازگردد. لطیف که دوان دوان خیابان‌ها را به سمت پدرش طی می‌کند، به یاد آن مغازه عروسک فروشی بزرگ نیز هست. در نزدیکی محل زندگی او و پدرش یک عروسک فروشی بزرگ است که عروسک‌ها بسیار زیادی دارد. لطیف در سودای یک عروسک شتر آن مغازه است. او شب‌ها که به خانه بازمی‌گردد، مدت زمان زیادی پشت ویترین به شتر چشم می‌دوزد. اما برای لطیف عروسک‌های آن مغازه بی‌جان نیستند. آن‌ها پس از خاموشی شهر زنده می‌شوند. لطیف پس از بازی با بچه‌ها به سمت مغازه عروسک فروشی رفت. او صداهای عروسک‌ها را کاملا می‌شنید. عروسک‌ها به ویژه شتر او را به یک گردش شبانه دعوت کردند. لطیف سوار برشتر شد و به ویلاهای بالا شهر رفت و گشت. اما با طلوع سپیده‌ دم او بروی گاری پدرش از خواب بیدار شد.صبح زود بود و لطیف نیز در حالت خواب‌وبیداری بود. تمام زندگی لطیف آن شتر بزرگ شده بود. اما پولی نداشت که بتواند خریداری‌اش کند. روزها می‌گذشت و او نگران بود که مبادا کسی شتر را بخرد. در یکی از روزهایی که لطیف دل از زندگی بریده بود و فقط گریه می‌کرد. پدرش تصمیم گرفت که برای همیشه به شهرشان بازگردند. سرانجام پدر لطیف بلیط اتوبوس را تهیه کرد. لطیف نیز برای آخرین بار به مغازه عروسک فروشی رفت. اما در همان لحظه یک دختر بچه بسیار ثروتمند آمد و شتر را خرید و رفت. به همان رفتن شتر، تمام ذوق کودکانه لطیف نیز رفت.

انتشار کتاب صوتی «بیست و چهار ساعت خواب و بیداری»

کتاب صوتی بیست و چهار ساعت خواب و بیداری در سال 1399 توسط انتشارات آوا خورشید منتشر شد. راوی این کتاب پیام دهکردی است. شما می‌توانید کتاب صوتی بیست و چهار ساعت خواب و بیداری، به قلم صمد و بهرنگی، گویندگی پیام دهکردی و انتشارات آوا خورشید از همین صفحه در فیدیبو دانلود و تهیه نمایید. شما می‌توانید پی‌دی‌اف pdf کتاب بیست و چهار ساعت خواب و بیداری را از سایت باهوک تهیه نمایید.

پیام نادر دهکردی، با نام پیام دهکردی در ایران شناخته می‌شود. او متولد بیستمین روز از اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۶ است. دهکردی در شهر زیبای شهرکرد چشم به جهان گشود. دهکردی مدرک کارشناسی در رشته‌ی ادبیات نمایشی از دانشگاه آزاد اسلامی اراک را دارد. پس از دریافت مدرک کارشناسی او به تهران مهاجرت کرد. پس از مهاجرت به ادامه تحصیل در رشته‌ی تئاتر در دانشگاه تهران پرداخت. پیام دهکردی در زمینه‌های مختلف هنری مانند بازیگری تلویزیون و سینما، بازیگری در تئاتر، کارگردانی و گویندگی کتاب صوتی فعالیت دارد‌. از فعالیت‌های این هنرمند در زمینه‌ی تئاتر می‌توان به افسون معبد سوخته، کرگدن، می‌بوسمت و اشک، مرگ فروشنده و ... اشاره کرد. از فیلم‌های سینمایی و تلوزیونی دهکردی باید از جیب بر خیابان جنوبی، در همین نزدیکی، یک بوس کوچولو، باغ بلور، شهریار، هوش سیاه ۲، گذر از رنج‌ها، گاندو و .... نام برد‌.

پیام دهکردی یکی از بهترین گویندگان ایران است. او موسس و مدیر مسئول موسسه‌ی فرهنگی و هنری امید پیام دهکردی است. حوزه فعالیت این موسسه آموزش فن بیان، گوبندگی و بازیگری است. پیام دهکردی تاکنون جوایز بسباری از جمله جایزه فعال‌ترین بازیگر تئاتر، بهترین بازیگر مرد سال تئاتر و ... بدست آورده‌است. او گوینده بسیاری از کتاب‌ها مانند یوزپلنگانی که با من دویده‌اند، عادت، دانه‌ی برف، بی‌نام، بیست و چهار ساعت در خواب و بیداری، من آن توام، نامه‌های عاشقانه‌ی یک پیامبر، بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم، یک عاشقانه‌ی آرام و چهل نامه کوتاه به همسرم بوده‌است. کتاب‌های نام برده در فیدیبو موجود هستند.

درباره‌ی نویسنده کتاب صوتی «بیست و چهار ساعت خواب و بیداری»،صمد بهرنگی

صمد بهرنگی در دومین روز از تیر ماه سال ۱۳۱۸ چشم به جهان گشود. او زاده شهر زیبای تبریز در محله‌ی چرنداب است. بهرنگی کودکی بسیار سختی را پشت سر گذشته است. پدرش کارگر فصلی بود و زندگی سختی داشتند. بهرنگی پس از اتمام تحصیلات مدرسه وارد دانشسرای عالی پسران تبریز شد. او پس فارغ التحصیلی از دانشسرا، به تدریس پرداخت. بهرنگی به روستاها و شهرهای دور افتاده می‌رفت و به بچه‌ها سواد یاد می‌داد. او یکی از افرادی بود که تلاش بسیاری در جهت عمومی سازی سواد کرد. در بسیاری از روستاها، خانواده‌ها اجازه تحصیل به فرزندانشان را نمی‌دادند. اما او با ممارست تک تک خانواده را راضی می‌کرد تا کودکانشان به جای کار به مدرسه بفرستند. بهرنگی در تمام عمر خود بدون هیچ وقفه‌ای معلم بود. او برای ادامه تحصیل، در سال ۱۳۳۷ وارد دانشگاه ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی تبریز شد. بهرنگی فارغ التحصیل رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی از همین دانشگاه است. صمد بهرنگی یکی از کسانی بود که تلاش بسیاری در جهت عمومی سازی سواد انجام داد. به علاوه او بزرگترین مدافع حقوق کودکان در ایران بود. بهرنگی به همراه بسیاری از بزرگترین دانش آموختگان کشور یعنی پرویز خانلری که وزیر فرهنگ بود، ثمین باغچه‌بان، محمد بهمن بیگی، یحیی مافی و ... سپاه دانش را تاسیس کرد. سپاه دانش متشکل از گروهی از پزشکان، مهندسان و دانش آموختگان کشور بود. این گروه وظیفه داشتند که به نقط دور افتاده سفر کنند و به کودکان و حتی افراد سالخورده سواد بیاموزند. بعد سپاه دانش فعالیت‌های خود را در زمینه سپاه بهداشت و آبادانی گسترش داد. سپاه بهداشت وظیفه‌ی تامین بهداشت مانند تاسیس بهداری در مناطق دور افتاده و سپاه آبادانی وظیفه تامین مایحتاج مردم را بر عهده داشتند. با تمام تلاش‌های بهرنگی از او در سال ۱۳۴۱ شکایت شد. مدیر مدرسه‌ای که در آن کار می‌کرد از او شکایت کرده بود‌‌. اما پس از مدتی بهرنگی تبرئه شد و به کارش بازگشت. بهرنگی فعالیت‌های سیاسی نیز داشت. او زمانی که کتاب ماهی سیاه کوچولو و الدوز و کلاغ‌ها را منتشر کرد متهم به ترویج عقاید گروه فداییان خلق شد. به علاوه کتاب الفبای آذر را زمانی که نوشت، هیچگاه کار در سازمان آموزش و پروش را نپذیرفت. زیرا با دولت و نظام موافق نبود‌. صمد بهرنگی یکی از نویسندگان ایرانی بود که در جوانترین سن درگذشت. او در سال ۱۳۴۷ زمانی که تنها ۲۹ سال داشت به علت مرگی مشکوک درگذشت. در کتاب‌ها گفته شده، که او در رود ارس غرق شده‌است. درمورد مرگ او کتاب‌های بسیاری از جمله رازهای مرگ صمد از اشرف دهقانی، از آن سال‌ها و سال‌های دیگر از حمزه فراهتی، برادرم صمد بهرنگی از اسد بهرنگی و ... منتشر شده‌است. آرامگاه این نویسنده ایرانی در گورستان امامیه تبریز است. اولین اثر منتشر شده از این نویسنده در سال ۱۳۳۹ به نام عادت منتشر شد‌. پس از کتاب آثار بسیاری از او با نام‌های تلخون، بی‌نام، کچل کفتر باز، پسرک لبو فروش، افسانه محبت، ۲۴ ساعت خواب و بیداری، یک هلو هزار هلو، پیرزن و جوجه طلایی‌اش، آه ما الاغ‌ها و .... منتشر شد. صمد بهرنگی چند کتاب را نیز به زبان انگلیسی ترجمه کرده‌است.

کتاب صوتی صمد بهرنگی

تمامی آثار صمد بهرنگی تاکنون به صورت کتاب صوتی نیز منتشر شده‌اند. از کتاب‌های صوتی این نویسنده می‌توان به سرگذشت دمرول دیوانه‌سر، آدی و بودی، گرگ و گوسفند، به دنبال فلک و ... اشاره کرد.

بخشی از کتاب صوتی «بیست و چهار ساعت خواب و بیداری»

با دماغ سوخته از مغازه بیرون آمدیم انگار اگر فروشی بود، آنقدر پول نقد داشتیم که بدهیم و جلو شتر را بگیریم و ببریم . شتر محکم سر جایش ایستاده بود . ما خیال می‌کردیم می‌تواند هر سه ما را یکجا سوار کند و ذره‌یی به زحمت نیفتد . دست احمد حسین به سختی تا شکم شتر می‌رسید. پسر زیور هم می‌خواست دستش را امتحان کند که فروشنده بیرون آمد و گوش قاسم را گرفت و گفت : الاغ، مگر نمی‌بینی نوشته‌اند دست نزنید؟

و يا دست تکه کاغذی را نشان داد که بر سینه‌ی شتر سنچاق شده بود و چیزی رویش نوشته بودند ولی ما هیچکدام سر در نمی‌آوردیم.

 

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
46.۹۳ مگابایت
مدت زمان
۵۱:۱۵
نویسندهصمد بهرنگی
راویپیام دهکردی
ناشرآوا خورشید
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۹/۰۶/۱۵
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۴۶.۹۳ مگابایت
۵۱:۱۵

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.8
از 5
براساس رأی 17 مخاطب
تلخ ☕️ (1)
گیرا 🧲 (1)
5
ستاره
82 ٪
4
ستاره
11 ٪
3
ستاره
5 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
10 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

داستانی از اختلاف طبقاتی بود که با روایت و صدای فوق العاده آقای دهکردی بسیار ملموس شده بود. به قول آقای بهرنگی:  « قصه خواب و بيداری را بخاطر اين ننوشته ام كه براي تو سر مشقی باشد. قصدم اين است كه بچه های هموطن خود را بهتر بشناسی و فكر كنی كه چاره درد آنها چيست؟ » ( صمد بهرنگی، ۱۳۷۸ ، ص ۲۷۸ ) این کتاب به شدت توصیه میشه ?

5

نام این کتاب بیست و چهار ساعت در خواب و بیداریست اما اثر این کتاب بر ذهن مخاطب، شاید تا پایان عمر همراه اوست.بهرنگی در این اثر، به نحوی بسیار زیبا چهره فقر را نقاشی کرده است.روحش شاد

4

من این کتاب رو در بچگی خونده بودم و خیلی دوستش داشتم الان هم که دوباره گوش دادم همون خاطرات خوب برام زنده شد

5

کتاب خوب بود، نثر کتاب بسیار روان و جذاب بود. صدای راوی هم فوق العاده

5

بی نهایت قشنگ بود. صدای راوی هم فوق العاده بود

5

صدای پیام دهکردی فوق‌العاده ست

5

خوانش پیام دهکردی بسیار عالی بود و زیبا

5
اجرای روان 🎙️
تلخ ☕️
گیرا 🧲

فوق العاده‌اس به خصوص اجرای گوینده.

4

صمد بهرنگی عزیز راوی هم عالی بود

5

شروع خوب گویندگی عالی

4.8
(17)
گیرا 🧲 (1)
35,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
بیست و چهار ساعت در خواب و بیداری نوشته صمد بهرنگی
بیست و چهار ساعت در خواب و بیداری نوشته صمد بهرنگی
صمد بهرنگی
آوا خورشید
4.8
(17)
گیرا 🧲 (1)
35,000
تومان