0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
خوارزمی

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی خوارزمی

درباره خوارزمی

«جرج سارتن»، دانشمند و تاریخ‌دان  آمریکایی – بلژیکی قرن نوزدهم در کتاب «مقدمه بر تاریخ علم»، آورده است: «خوارزمی بزرگ‌ترین ریاضی‌دان عصر خود، و در صورت در نظر گرفته شدن همه‌ی جوانب، یکی از بزرگ‌ترین ریاضی‌دانان همه‌ی اعصار به شمار می‌آید.» او خوارزمی را یکی از بنیان‌گذاران آنالیز یا جبر به صورتی جدا از هندسه دانسته است، زیرا کتاب جبر و مقابله حل آنالیزی معادلات درجه‌ی اول و دوم را در بر دارد. سارتن به همین جهت نیمه‌ی اول قرن نهم میلادی را عصر خوارزمی نامیده و فصلی از کتاب خود را به نام او مزیّن‏‏‏ ‎ ساخته است.

درباره خوارزمی

«محمد بن موسی خوارزمی» یکی از چهره‌های شاخص دوره‌ی عباسیان است که در حدود سال ۷۸۰ میلادی در خوارزم به دنیا آمد. او ریاضیدان، ستاره‌شناس، فیلسوف و جغرافیدان برجسته‌ی ایرانی بود که به دلیل مجموعه فعالیت‌هایش در رشته‌ی ریاضی او را «پدر جبر» نامیده‌اند. به تأثیر از یکی از کتاب‌های مشهور او در آن دوره، اروپا دستگاه عددی‌اش را از عددنویسی رومی به عددنویسی هندی-عربی تغییر داد. این شخصیت بزرگ در دوره‌ی رشد فعالیت‌های علمی و تحقیقی عباسیان می‌زیست و مدتی را در دارالحکمه آن حکومت فعالیت کرد.

«محمد بن موسی خوارزمی» همه‌چیزدان معروف اواخر سده دوم و اوایل سده سوم قمری ایران است که در دربار مأمون، پسر هارون‌الرشید به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ریاضیدان‌ها شناخته شده بود. او جزو افراد شاخص و مشاورین این دربار بود و امور مربوط به هند را بررسی می‌کرد. او دوره‌ای به هندوستان سفر کرد و پس از بازگشتش از این سفر دو اثر «حساب الهند» و «الجبر و المقابله» را نگاشت. او بر این باور بود که علم نژاد و فرهنگ نمی‌شناسد و محصول ذهن انسان‌های متفکری است که در این عرصه تلاش می‌کنند. «الجبر و المقابله» رساله‌ای معروف از «خوارزمی» است که درباره ریاضیات مقدماتی به عربی نوشته شده است. او در این اثر معادلات درجه دوم و راه‌حل‌های آن‌ها را بررسی کرده است. «زیج السند هند»، «صورة الارض»، «مقاله استخراج تاریخ الیهود و اعیادهم» و «الرخامه» از آثار دیگر این شخصیت هستند که بیشتر آن‌ها درباره‌ی ریاضیات، جغرافیا، تقویم و ساعت است. او در کتاب «صورة الارض» به  فهرست اسامی شهرها، کوه‌ها و مختصات نقاط دو طرف استقرار آن‌ها، دریاها و مختصات با ذکر نقاط برجسته واقع بر خطهای کرانه‌ای و توصیف اجمالی آن‌ها، جزیره‌ها با ذکر مختصات مرکز و طول و عرض آن‌ها، نقاط مرکزی نواحی جغرافیایی و رودها با ذکر نقاط برجسته و شهرهای واقع بر کرانه‌های آن‌ها اشاره کرده است.

«محمد بن موسی خوارزمی» در حدود سال 848 میلادی مطابق با 232 هجری قمری درگذشت. نام این چهره‌ی بزرگ در ایران و جهان ماندگار است و هرساله جشنواره‌ای علمی به نام او برگزار می‌شود. همچنین روز چهارم آبان ما به مناسبت بزرگداشت «ابوجعفر محمد بن موسی خوارزمی» روز جبر نامیده شده است. «آریستید مار» پژوهشگر مطرح فرانسوی درباره‌ی این شخصیت گفته است: «یک موضوع تاریخی را امروزه نمی‌توان انکار کرد و آن این است که محمد بن موسی خوارزمی، معلم واقعی ملل اروپایی جدید در علم جبر بوده ‌است.»

درباره کتاب صوتی خوارزمی

کتاب صوتی «خوارزمی» روایت زندگی «محمد بن موسی خوارزمی» است که برای علاقه‌مندان به این شخصیت و افراد تأثیرگذار در علم و ریاضی لذت‌بخش و شنیدنی است و می‌توانند آن را بانوایی زیبا گوش دهند. نسخه‌ی صوتی این اثر را ناشر صوتی آوا نامه با صدای «حامد حشمتی» منتشر کرده است که در همین صفحه از فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است. این اثر با تلاش «منصوره شریف‌زاده» مترجم و نویسنده ایرانی گردآوری شده است، ازجمله دیگر آثار او می‌توان به کتاب‌های «عطر نسکافه»، «خانه‌ی اشباح»، «چنار دالبِتی» و «سرمه‌دان میناکاری» اشاره کرد که نسخه‌ی الکترونیک و صوتی آن‌ها در سایت و اپلیکیشن فیدیبو برای خرید و مطالعه موجود است.

کتاب صوتی «خوارزمی» روایت زندگی «محمد بن موسی خوارزمی» است به همین دلیل اثر شنیدنی و دل‌نشینی می‌تواند برای نوجوانان و کودکان باشد. نحوه‌ی صمیمی روایت این اثر سبب می‌شود کودکان و نوجوانان بتوانند با افراد شاخص و بزرگ در طول تاریخ ارتباط برقرار کنند. «خوارزمی» چهره‌ای بزرگ در دنیای ریاضی و نجوم است به همین دلیل می‌تواند مشوق نوجوانان علاقه‌مند به حوزه‌ی نجوم و ستاره‌شناسی باشد.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
95.۱۶ مگابایت
مدت زمان
۰۱:۴۳:۲۷
نویسنده منصوره شریف زاده
راویحامد حشمتی
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۸/۰۳/۲۸
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۹۵.۱۶ مگابایت
۰۱:۴۳:۲۷

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 3 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
4 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
2

بیشتر باید اسمش رو میزاشتیم از خوارزم شاه تا. محمود و مسعود غزنوی کتابها ایده ی خوبی دارن ولی بیشتر از اصل مطلب دنبال یه چیزای دیگه هستن

5

لذت بردم ، بخصوص از صدا و اجرای راوی

5

عالی بود سپاسگزارم ?

5

عالیییی

4.3
(4)
41,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مجموعه صوتی فرزانگان
شامل 35 عنوان کتاب
خوارزمی
خوارزمی
منصوره شریف زاده
آوانامه
4.3
(4)
41,000
تومان