0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
سگ سالی
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی سگ سالی

درباره سگ سالی

گاهی فرار از همه، فرار از خود است. فراری که انسان را در تنگنایی قرار می‌دهد که به قیمت از دست رفتن زندگی او می‌کشاند. در این زمان چه‌کاری برای نجات خود می‌توان انجام داد، آن هم درست زمانی که بیش از 20 سال از عمر برای این فرار از دست رفته باشد. سگ سالی عنوان رمانی از بلقیس سلیمانی است که روایتی خواندنی از یک فرار عجیب دارد.

خلاصه داستان سگ سالی

داستان سگ سالی درباره‌ی مردی جوانی به نام قلندر است که عضو سازمان مجاهدین خلق است؛ و در پی اغتشاشات و جریان دستگیری اعضای سازمان از تهران فرار می‌کند و به زادگاه خود بر می‌گردد؛ اما پنهان شدن او که تنها قرار بوده مدت کوتاهی باشد، 24 سال طول می‌کشد.

درباره کتاب صوتی سگ سالی اثر بلقیس سلیمانی

رمان سگ سالی نوشته‌ی بلقیس سلیمانی نویسنده و منتقد ادبی معاصر است که اولین بار در سال 1392 از سوی انتشارات چشمه در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. در این رمان هم مثل رمان‌های قبلی سلیمانی حال و هوای دهه‌ی 60 ایان دیده می‌شود. سگ سالی در 26 فصل نوشته شده است. این رمان روایت زندگی فردی به نام قلندر از دهه 60 تا 80 است. قلندر یکی از اعضای سازمان مجاهدین است. نویسنده با مرور زندگی او خواننده را در حین حال با بخشی از تاریخ ایران آشنا می‌کند. یکی از نکات قابل توجه درباره سگ سالی جنبه‌های سیاسی و اجتماعی این کتاب است که به شکل برجسته‌ای در بستر تاریخ روایت می‌شود. تغییرات فرهنگی ایران هم در قالب ماجراهایی که برای شخصیت‌های کتاب اتفاق می‌افتد برای خواننده بیان می‌شود.

نسخه چاپی کتاب سگ سالی 142 صفحه دارد و نسخه صوتی آن را انتشارات آوانامه با صدای آرمان سلطان زاده منتشر کرده و در اختیار علاقه‌مندان به کتاب‌های صوتی قرار داده است.

چرا باید کتاب سگ سالی را بخوانیم

سگ سالی رمانی کوتاه و در عین حال تاثیر گذار است. بلقیس سلیمانی داستان تلخ و تکان‌دهنده‌ی خود را از یک ماجرای واقعی الهام گرفته و بازآفرینی کرده است. یکی از نکات برجسته کننده این کتاب شخصیت‌پردازی آن است. سلیمانی یک جوان روستایی را به عنوان شخصیت اول داستان خود انتخاب کرده و خواننده را در طول داستان همراه او می‌کند. فردی که سرنوشت را به شکل اسف ناک برای خود رقم میزند.

این رمان به این جهت خواندنی است که در آن مفاهیم مهمی همچون نزوا مطرح می‌شود. موضوعی که در دنیای امروز بسیار پررنگ و فراگیر است. در این داستان می‌توانیم وارد ذهن شخصیت شویم و برای زمانی کوتاه خود را جای او بگذاریم و ببینیم که اگر این اتفاق برای ما می‌افتاد چه تصمیمی می‌گرفتیم.

درباره بلقیس سلیمانی

بلقیس سلیمانی یکی از نویسندگان مطرح معاصر در ایران است. او به غیر از نوشتن داستان در زمینه‌ی پژوهش و نقد ادبی هم فعالیت دارد. سلیمانی در سال 1342 در کرمان متولد شد و در دانشگاه در رشته‌ی فلسفه تحصیل کرد. او به عنوان داور در جشنواره‌های مختلف رادیویی و مطبوعاتی حضور داشته است.

سلیمانی داستان‌های کوتاه و بلند زیادی در کارنامه‌ی خود دارد. او در قصه‌گویی بسیار مسلط است و به خوبی خواننده را با خود همراه می‌کند. بعضی داستان‌های او حتی به ایتالیایی، انگلیسی و عربی ترجمه شده‌اند. مشهورترین اثر او «بازی آخر بانو» است که تاکنون چندین بار تجدید چاپ‌شده است و موفق به کسب جایزه‌ی ادبی مهرگان شده است. یکی دیگر از آثار قابل‌توجه این نویسنده‌ی مجموعه داستان «بازی عروس و داماد» است که مجموعه‌ای از داستان‌های بسیار کوتاه است.

«آن مادران، این دختران»، «شب طاهره»، «روز خرگوش»، «به هادس خوش‌آمدید»، «خاله‌بازی»، «من از گورانی‌ها می‌ترسم»، «نام من بلقیس» و «سگ سالی» از آثار دیگر او هستند که فروش خوبی هم داشته‌اند.

سلیمانی در کارنامه خود آثار پژوهشی از جمله «هنر و زیبایی از نگاه افلاطون»، «بررسی وضعیت کمی و کیفی ادبیات داستانی در دهه‌ی هفتاد» و «تفنگ و ترازو» را دارد. در تفنگ و ترازو خانم سلیمانی به‌نقد و بررسی ادبیات دفاع مقدس پرداخته است. «هم‌نوا با مرغ سحر» اثر پژوهشی دیگر قابل‌توجه از بلقیس سلیمانی است که درباره‌ی علی‌اکبر دهخدا، زندگینامه و آثار اوست.

در بخشی از کتاب صوتی سگ سالی می‌شنویم

قلندر همان لحاف همیشگی طویله را از زیر رختخواب‌ها بیرون می‌کشد. این لحافی است که ماه سلطان شب‌های فارغ شدن گوسفندها توی طویله می‌برد. گاهی از سرشب تا صبح توی طویله می‌خوابد و گاهی نصف شب با یک بره و گاهی هم دو بره به اتاق برمی گردد و با قربان صدقه رفتن بره‌ها خواب را بر دادالله حرام می‌کند. حالا فصل زادوولد گوسفندها نیست، اما هنوز ماه سلطان فرصت نکرده لحاف را بشوید.

قلندر صورتش را توی لحاف فرو می‌کند، بوی تندی در بینی‌اش می‌پیچد. بوی پشکل نیست. از بوی پشکل بدش نمی‌آید، ولی این بو آزارش می‌دهد. می‌خواهد بگوید این لحاف بو می‌دهد، نمی‌گوید. از لحظه‌ای که پا توی خانه گذاشته، از لحظه‌ای که با پدرش رودررو شده و از موقعی که ماه سلطان گفته «ووی ننه. قربونت بشم، چرا ای موقع شب؟» فهمیده دیگر آن قلندر عزیزدردانه‌ی ماه‌ها و سال‌های پیش نیست.

حالا در این لحظات خودش را بدهکار خانواده‌اش می‌داند، خلاف همیشه که خودش را طلبکار می‌دانست. لحاف را زیر بغل می‌زند و نازبالش کوچک را توی دستش می‌گیرد. دادالله شعله‌ی فانوس را پایین می‌کشد و می‌رود طرف طويله. حالا ماه سلطان آشکارا گریه می‌کند. می‌نشیند روی تشکش، بال چارقدش را جلو دهانش می‌گیرد و گریه می‌کند. هیچ‌کدام به صرافت این نمی‌افتند که ماه سلطان را آرام کنند و به او هشدار بدهند آن‌سوی دیوار کسانی خوابیده‌اند و هر آن ممکن است از سر دیوار گردن بکشند و بپرسند چی شده؟ چه خبر است؟

گوسفندها به همان شیوه‌ی همیشگی راه می‌دهند تا قلندر و دادالله خودشان را به بالای طویله برسانند و خواب‌آلود بع بعی می‌کنند. دادالله شعله‌ی فانوس را بالا می‌کشد و می‌گذاردش داخل آخور سرتاسری.

آنچه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب سگ سالی اثر بلقیس سلیمانی است. خرید و دانلود کتاب الکترونیکی این اثر در همین صفحه ممکن است. همچنین کتاب صوتی سگ سالی را می‌توانید از فیدیبو دانلود کنید.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
299.۹۱ مگابایت
مدت زمان
۰۵:۲۳:۰۹
نویسندهبلقیس سلیمانی
راویآرمان سلطان زاده
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۰۷/۰۷
قیمت ارزی
7 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۲۹۹.۹۱ مگابایت
۰۵:۲۳:۰۹

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.8
از 5
براساس رأی 37 مخاطب
5
ستاره
43 ٪
4
ستاره
21 ٪
3
ستاره
21 ٪
2
ستاره
2 ٪
1
ستاره
10 ٪
27 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

متن و موضوع کتاب عالیه و صدای اقای سلطان زاده عالی از نظر من هر کدوم از ما یک قلندر (شخص اول داستان) هستیم با شرایطی که برای خودمون درست کردیم و خودمون رو تو اون شرایط گیر انداختیم کتاب هایی که اقای سلطان زاده روایت میکنه گلچین شده است ??

4

جناب سلطان زاده محشرن ..وداستان بقدری قوی توصیف شده که نگوو ...فقط اگه مثه من به بوی گوسفند و این چیزا حساسیت دارین توصیه نمیکنم ????چون دقیقا خودتونو کنار گوسفند و کک و اینجور چیزا حس میکنید و مثل من بالا میارید ...چون داستا ن عالی توصیف شده ?????

5

داستان رو دوست داشتم روان و پر كشش هست. تنها قسمت بدش اون كسيه كه تلاش ميكنه با صداي اغراق آميز آلن دلوني ِ تو دماغي شماره فصل هارو بگه :))) آقاي سلطان زاده هم كه نمره اش بيست.

4

دوستش داشتم .یا وجود ضعف هایی که در کل قصه وجود داشت مثل تسلیم شدن بی هیچ مقاومتی در اخر قصه ،یا سالهای طولانی حبس شدن بدون هیچ بیماری روحی و... قصه، راوی و انتخاب موسیقی عالی و درجه یک بودن .

3

قلم نویسنده و صدای گوینده جذاب و عالی بود .قصه را دوست نداشتم ولی نکته ها و پندهای زیادی با خودش داشت .دوست دارم از خانم سلیمانی باز هم کتاب بخونم .

5

بسیار همزاد پنداری کردم با قهرمان داستان ترس های که باعث میشه زندگی خودت و بقیه رو نابود کنی، داستان برایم جذاب و نو بود راوی هم که در جذابیت بی تاثیر نبوده

4

فقط راوی خوب بود. این کتاب رو اصلا توصیه نمی کنم. اگر اصرار دارید از این نویسنده چیزی بخونید، کتاب مارون رو توصیه می کنم.

4

کتاب بسیار بسیار عالی بود و راوی هم به بهترین شکل روایت کرد. فقط پایان کمی غافلگیرم کرد. نمیدونم تا چه حد میتونه به حقیقت نزدیک باشه.

5

واقعا عالی بود تنهایی وهم آلود قلندر بخوبی توصیف شده بود و جهانی که فقط قلندر أنطور میدید جناب سلطانزده هم. که مثل همیشه یک هستند

5

کتاب بی نظیری بود. خوشحالم که با یک نویسنده قدرتمند آشنا شدم. و صدای آقای سلطان زاده کاملا برای این داستان مناسب است

نمایش 17 نقد دیگر
3.8
(38)
77,000
٪30
53,900
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
٪50
سگ سالی
سگ سالی
بلقیس سلیمانی

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
سگ سالی
٪30
سگ سالی
بلقیس سلیمانی
آوانامه
3.8
(38)
77,000
٪30
53,900
تومان